فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴ ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴ ، خواص و کاربردها

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴ ، خواص و کاربردها

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴  با کد L6  هم شناخته می‌شود ، از جمله فولادهای ابزار گرمکار پرمصرف می‌باشد . خصوصیت ویژه فولاد ابزار گرمکار سختی و مقاومت به سایش بالا و حفظ این خواص در دمای بالا می‌باشد .

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

حضور فاز کاربیدی در این نوع آلیاژ ابزار باعث ایجاد سختی‌های بالا می‌شود . فاز کاربید در واقع ترکیب عناصر آلیاژی کاربیدزا مثل کروم، مولیبدن و تنگستن و کربن موجود در ساختار فولاد می‌باشد. فولادهای گرم کار از لحاظ ترکیب شیمیایی به سه دسته‌ی فولادهای ابزار گرم کار کروم دار، فولادهای ابزار گرم کار مولیبدن ‌دار و فولادهای ابزار گرم کار تنگستن دار تقسیم می‌شوند.

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

نوع دیگری از این نوع فولادها وجود دارند که در واقع به نوع کم آلیاژ شناخته می‌شوند و به سری L معروف هستند. میزان عناصر آلیاژی این سری فولادهای ابزار گرمکار کمتر از سایر گروه‌ها می‌باشد.فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴ در دسته فولادهای ابزار کم آلیاژ قرار می ‌گیرد . حاوی عناصر کاربیدزا کروم، مولیبدن و وانادیم می‌باشد . همچنین مقادیر قابل توجهی از نیکل در ساختار این فولاد موجود می‌باشد.

تفاوت فولاد ابزار گرم‌کار و سردکار

به طور کلی فولادهای ابزار با توجه به خواص مکانیکی به سه دسته اصلی فولاد ابزار سردکار، فولاد ابزار گرم‌کار و فولاد ابزار تندبر تقسیم می‌شوند. ویژگی اصلی این فولادها همانطور که گفته شد سختی و مقاومت به سایش بالای آن‌هاست که آن‌ها را برای ساخت ابزارهای کاربردی مناسب می‌کند.

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

فولادهای ابزار در محل کاربردشان با اصطحکاک‌های شدید روبرو هستند . اصطحکاک موضعی باعث ایجاد حرارت و افزایش دمای کاری می‌شود . در فلزات همزمان با افزایش دمای کاری شاهد کاهش سختی خواهیم بود.اما تفاوت فولادهای ابزار نسبت به فولادهای عادی حفظ سختی خود در دماهای بالاتر می‌باشد . با توجه به ترکیبات و خواص این فولادها تحمل حرارتی فولادهای ابزار سردکار کمتر است .

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

تحمل حرارتی فولادهای ابزار گرمکار بدون کاهش سختی تا دمای ۵۰۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد . همچنین فولادهای ابزار تندبر تا سطح دمایی بیشتر ار تحمل می‌کنند . به همین دلیل از این فولاد برای ساخت ابزارهایی که در سرعت‌ها و اصطکاک‌های بسیار بالا کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

ابعاد و کاربرد میلگرد ۱٫۲۷۱۴

فولاد ۱٫۲۷۱۴ به طور کلی با فرآیند نورد در مقطع میلگرد تولید می‌شود. قطر میلگرد از این جنس در بازه ۲۰ میلمیتر تا ۳۳۰ میلیمتر بیشترین فروش را دارد .

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

ابزار با این جنس بیشتر به روش ماشین کاری یا فورج ساخته می‌شود فولاد ۱٫۲۷۱۴ فقط در حالت آنیل قابلیت تراشکاری دارد. آنیل نرم سازی فولاد ۱٫۲۷۱۴ در دمای ۷۰۰-۶۷۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود . حاصل آن نرم ترین حالت فولاد می‌باشد.

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

برای سخت کاری فولاد ۱٫۲۷۱۴ حرارت دهی در دمای ۸۷۰-۸۳۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد‌ و معمولا در روغن کوئنچ می‌شود. فولاد ابزار ۱٫۲۷۱۴ به دلیل حضور نیکل در ساختارش از لحاظ چقرمگی خواص بهتری دارد و تردی و احتمال شکستن آن کمتر می‌باشد. این فولاد ابزار در ساخت قالب فورج، قالب سکه زنی، اکستروژن و … کاربرد دارد.

مشخصات فنی فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

فولاد ابزار گرم‌کار ۱٫۲۷۱۴ که با نام۵۵NiCrMoV7  نیز شناخته می‌شود ، یک نوع فولاد از رده‌ی نوع L برای اهداف خاص است. این نوع فولاد با نیکل آلیاژ شده در رده‌ی فولادهای کم آلیاژ ابزاری گرمکار قرار می گیرد.درصد بالای نیکل فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴ و همچنین میزان کم کربن آن سبب قابلیت سختی‌پذیری بسیار خوب و مقاومت به شوک نسبتاً بهتر آن در مقایسه با انواع فولاد‌های پرآلیاژ می شود.

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

سختی این آلیاژ در حین عملکرد خود در محدوده‌ی ۴۳۰-۳۶۰ برینل قرار دارد. از کاربردهای این فولاد آلیاژی می‌توان به موارد ، قالب های اکستروژن، ابزارآلات آهنگری و فورجینگ داغ، قالب‌های پردازش آلیاژهای سرب، روی و قلع، ساخت انواع متنوع قالب در سایزهای متوسط تا بزرگ برای آهنگری داغ، یاتاقان‌ها، قالب‌های پرس‌کاری داغ، سوراخ کننده‌ها، تیغه‌های برشی داغ، سمبه، نگه ‌دارنده‌های قالب، ابزارآلات سمبه‌ کاری داغ، قالب‌های پرس و تزریق پلاستیک، قالب‌های فشاری تحت تنش‌ بالای مکانیکی و حرارتی اشاره کرد . 

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

عملیات حرارتی فولاد ابزار گرم‌کار ۱٫۲۷۱۴

عملیات حرارتی آنیل در این فولاد در محدوده دمایی ℃۷۱۰-۶۵۰ انجام می گردد و فرایند خنک کردن آن در کوره انجام شده و نهایتاً به سختی ۲۴۰ برینلی دست می یابد .به منظور دستیابی به مقاومت بالاتر برای بکارگیری در کاربردهای خاص، فرایند سخت کردن در دو محیط کوئنچ هوا و روغن با توجه به میزان سختی مورد نیاز (به ترتیب ۵۵ و ۵۷ راکول C) انجام می‌شود.

فولاد ابزار گرمکار ۱٫۲۷۱۴

محدوده دمایی برای سخت کردن ℃۸۸۰-۸۴۰ (اگر محیط کوئنچ هوا باشد محدوده دمایی موردنیاز ℃۹۰۰-۸۶۰ خواهد بود) بوده که به ازای هر اینچ از ضخامت، زمان نگهداری برابر با ۱ ساعت است.محیط کوئنچ به ضخامت قطعه نیز بستگی دارد . در صورت لزوم از ابزار در مقابل دکربوریزاسیون و اکسیداسیون در طول فرایند سخت کردن محافظت می‌شود.

بعد از رسیدن دمای قطعه به محدوده‌ی ℃۸۰-۵۰ بلافاصله عملیات بازپخت باید انجام شود. محدوده دمایی بازپخت نیز به میزان سختی مورد نیاز بستگی دارد (℃۶۵۰-۱۰۰). در اینجا هم زمان نگهداری ۱ ساعت به ازای هر اینچ از ضخامت است. باید توجه داشت که شکل‌های پیچیده  نیاز به کنترل دقیق دما و زمان نگهداری فولاد دارند.

دیگر فرایندها فولاد ابزار گرم‌کار ۱٫۲۷۱۴

ماشین ‌کاری تخلیه ‌ی الکتریکی (EDM) روشی است که می‌توان بر روی رده‌ی ۱٫۲۷۱۴ استفاده کرد. این فرایند به منظور حذف کامل لایه‌ی سفید مجدد سخت شده به وسیله‌ی سنگ‌ زنی یا پولیش‌ کاری قابل توصیه است.

از آنجایی که این فولاد قابلیت پولیش‌کاری خوبی در حالت بازپخت یا کوئنچ دارد، پولیش‌کاری باید بعد از فرایند سنگ‌زنی با اکسید آلومینیم یا خمیر الماس انجام شود. شایان ذکر است که باید از پولیش‌کاری اضافی که شامل زمان و فشار پولیش‌کاری می‌شود جلوگیری کرد زیرا می‌تواند منجر به عیوبی بر روی سطح پولیش شده شود. 

استاندارد و ترکیب شیمیایی فولاد ابزار گرم‌کار ۱٫۲۷۱۴

فولاد ابزار گرم‌کار ۱٫۲۷۱۴ در استاندارد AISI/SAE با کد (L6 (T61206 شناخته می‌شود. ترکیب شیمیایی این فولاد آلیاژی در جدول زیر آورده شده است: 

کربنگوگردفسفرسیلیسیممنگنزنیکلکروممولیبدنوانادیم
۰/۵۵ %۰/۰۰۵ %۰/۰۰۲ %۰/۳ %۰/۹ %۱/۷ %۱/۱ %۰/۵ %۰/۱ %               

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button