لوله چیست وانواع آن

لوله چیست وانواع آن


<فروشگاه آرتا استیل>- لوله یک مقطع توخالی واستوانه ای است که بیشتر برای انتقال مواد و مایعات  و همچنین برای ساخت انواع سازه ها به کار میرود  لوله ها مقاومت بهتری نسبت به ایجاد خمش در مقایسه با میلگردها دارند وهمین دلیل باعث شده در ساخت بسیاری از سازه ها از لوله استفاده شود، لوله از جنس های مختلفی تولید شده که که هرکدام در جای خود اهمیت بسیاری دارند. از جمله میتوان به لوله های از جنس فلزی، بتنی، پلی اتیلن، شیشه ای و… اشاره کرد.

لوله هایی که معمولا از جنس فلز ساخته میشوند به چند دسته تقسیم شده اند،مانند لوله های فولادی کربنی، لوله های ضد زنگ، لوله گالوانیزه، چدن

این لوله ها هر کدام از معایب ومحاسنی برخوردار هستند که به چند نمونه از انها اشاره میکنیم،

لوله از جنس آهن:این لوله ها در جریان آب در معرض زنگ زدن وخوردگی قرار دارند، لوله های آلومینیومی به دلیل وزن سبک ومقاومت فیزیکی کمتر ممکن است در بعضی مصارف مورد توجه قرار نکیرد،از لوله های استیل یا فولاد ضد زنگ درمصارفی که وجود رطوبت وعوامل خورنده وحرارت درآنها وجود دارد استفاده میشود این نوع فولاد قیمت بالاتری نسبت به لوله های آهنی وگالوانیزه دارد وبه چند نوع مختلف تقسیم میشود، لوله های پلاستیکی بخاطر وزن کم ومقاومت بالا نسبت به مواد خورنده و شیمیایی این لوله ها بیشترین مصرف در بین لوله ها را به خود اختصاص داده است.

جنس لوله‌ها

۱٫     لوله ای آهنی

۲٫     لوله ای کربن استیل

۳٫     لوله های آلیاژی

۴٫     لوله های استنلس استیل

۵٫     لوله های گالوانیزه

۶٫     لوله های پلاستیکی

۷٫     لوله بتنی

لوله مانیسمان یا بدون درز

لوله بدون درز (Seamless pipe) که به مانیسمان نیز مشهور است یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که درصنایع مختلف از قبیل نفت، پتروشیمی، گاز، و همچنین در قطعه سازی و…مصارف فراوانی دارد..این لوله ها به علت یک پارچه بودن ونداشتن درز جوش مقاومت بالایی در برابر فشار از خود نشان میدهند  این لوله ها به خوبی خود را در هر نوع شرایط آب و هوایی مطابقت می‌دهد در. پروسه تولیدلوله های  مانیسمان فولادی  برای ساخت لوله های مانیسمان از استانداردهای ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می‌شود.

روش تولید این لوله ها بدین گونه است که در آن یک شمش فولادی تحت کشش و نورد، افزایش طول یافته و سپس با وارد شدن مبله نوک تیز سنبه مانند دیگر به مرکز شمش گداخته ونرم شده، لوله ای بدون درز را ایجاد می‌کند. وبا کشش  لوله ها ضخامت مورد نظر را به وجود میاورند.

. تاریخ ابداع و ساخت لوله‌های بدون درز به اواخر قرن ۱۹ برمی گردد و این روش نخستین بار توسط مهندسی آلمانی بنام لوله مانیبسمان ایجاد شد.

لوله
لوله مانیسمان

 فرق لوله و تیوب

به طور معمول واژه‌های لوله و تیوب به جای یکدیگر به کار می‌روند اما در صنعت و مهندسی این دو واژه هر کدام تعریفی مشخص و مختص به خود دارند. به طور خلاصه تیوب با قطر خارجی و لوله با قطر اسمی اندازه‌گیری می‌شود. لوله عموماً با سایز اسمی (NPS) مشخص می‌شود که در واقع عدد آن نشان دهنده قطر خارجی لوله (OD) می‌باشد. رده لوله یا اسکجول (SCH) نشان دهنده ضخامت دیواره لوله است. سایز اسمی لوله (NPS) و قطر خارجی آن (OD) همیشه یکسان نیستند.

  • در لوله‌های با سایز اسمی ۱۴ به بالا، سایز اسمی و قطر خارجی یکسان می‌باشند.

ساختار لوله معمولاً سخت است و انعطاف‌پذیری ندارد.ولی در تیوب اینطور نیست

تیوب اغلب با قطر خارجی (OD) و ضخامت دیواره (WT) مشخص می‌شود، اما ممکن است برای مشخص کردن سایز آن از قطر داخلی (ID) هم استفاده شود. قطر خارجی (OD) در تیوب اندازه‌ای دقیق و مهم است. قطر خارجی اندازه‌گیری شده و قطر خارجی اعلام شده یا دقیقاً یکسان هستند یا تفاوت عددهای آن‌ها بسیار ناچیز و کم است. قیمت تیوب از لوله بیشتر است و این به دلیل سخت‌تر بودن فرآیندهای  تولید این محصول است.

لوله ها مصارف بیشتری نسبت به تیوبها دارند معمولا تیوبها قطر کمتری نسبت به تیوب را دارند.تیوبها سطح برای دارند و عملیات پولیش کاری برروی آنها انجام شده است در نتیجه ظاهری زیبا تر نسبت به لوله های اینچی دارند.عمده ترین تفاوت اینها در ضخامت دیواره، میزان صافی لوله، میزان گردی آن و… است. به طور کلی سطوح داخلی و خارجی تیوب‌ها نسبت به لوله‌ها نرم‌تر است. سازه‌های لوله‌ای تقریباً همیشه با استفاده از اتصالاتی مانند زانویی، سه‌راهی و … به هم متصل می‌شوند اما تیوب‌ها شکل داده شده، خم شده و در پیکربندی‌های مختلف بکارگرفته می‌شوند.

لوله استیل
لوله تیوب بدون درزر
  سایز و رده لوله

این لوله ها با قطر های مختلف تولبد میشوند که به صورت اینچی اندازه گیری میشوند وضخامت دیواره  این لوله ها را رده نام گذاری میکنند.هرچه ضخامت دیواره لوله بیشتر شود در واقع رده آن هم بالاتر. برای مثال یک لوله مانیسمان ۲ اینچ رده ۸۰، دیواره‌ای ضخیم‌تر از یک لوله مانیسمان ۲ اینچ رده ۴۰ دارد، چون قطر داخلی لوله رده ۴۰ کمتر است.

درجدول زیر سایزلوله ، قطرذ و ضخامت به همراه وزن لوله در هر مترنشان داده شده است.(این جدول مختص لوله های استنلس استیل میباشد.)

 

طول لوله

طول لوله را با اندازه‌ گیری فاصله بین دو سر لوله مشخص می‌کنند. می‌توان طول لوله را بر اساس متر، پا و یا هر واحد طولی دیگری اندازه‌گیری کرد. متداول‌ترین اصطلاحاتی که برای اندازه‌گیری طول لوله استفاده معمولا دربازار لوله ها به صورت شاخه های شش متری و دوازده متری وجود دارند البته شایان ذکر است که لوله ها در طول مختلف هم تولید وروانه بازار میشوند.

 

لوله استیل
لوله درز دار، مانیسمان

شما میتوانید برای مشاوره وراهنمایی بصورت رایگان ودریافت پاسخ به سوالات خود در رابطه با انواع لوله وکاربرد آنها قیمت وسایزبا کارشناسان ما در ارتباط باشید.این مجموعه توزیع کننده انواع لوله های درزدار و مانیسمان و لوله تیوب لوله فولادی، کربن استیل، استنلس استیل، گالوانیزه بصورت شاخه وبرش در خدمت همکاران وصنعتگران محترم میباشد. 

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button