میلگرداستیل چیست؟ و چه انواعی دارد؟

  • خانه / میلگرداستیل چیست؟ و چه انواعی دارد؟

میلگرداستیل چیست؟ و چه انواعی دارد؟

«فروشگاه آرتا استیل»- میلگرداستنلس استیل از جمله مقاطع از فولادی ضدزنگ است که کاربردهای خاص خود را دارد. در بازار داخلی فولاد زنگ نزن ، استنلس استیل و استیل معرف یک گروه خاص آلیاژی از فولاد هستند. استیل یک فولاد آلیاژی است که علاوه بر وجود آهن و کربن در ساختار آن مقادیر قابل توجهی از عناصری مثل نیکل و کروم درآن وجود دارد.

خاصیت اصلی این محصول مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و زنگ زدن است، اما استیل در زیر گروه‌های متنوعی تولید می‌شود. انواع مختلفی ازاستیل تولید میشود که کاربردهای بسیار متنوعی دارد.

بنابراین یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت میلگرد استیل گرید آلیاژی آن است که در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است در بین مقاطع مختلف استیل با یک آلیاژ ثابت، قیمت میلگرد استیل به دلیل روش تولید ساده تر کمی ارزان تر است.

شافت استیل
میلگرد استنلس استیل
میلگرد استنلس استیل

میلگرد استیل در واقع همان شمش آلیاژ استیل می باشند که برای مصارف خاصی مانند شفت استیل ، لوله غیر سایز استیل و… بکار میرود. میلگرد استیل در بازار ایران شامل : استیل۳۰۴ ، استیل۳۱۶ ، استیل۳۲۱ ، میلگرد استیل۴۲۰ (میلگرد استیل بگیر) و گاها بعضی آلیاژهای نسوز و خاص مانند مونل و اینکونل نیز موجود میباشد .

میلگرد استیل بگیر

میلگرد استیل بگیر یکی از بهترین و ساده ترین راه های تشخیص میلگرد استیل بگیر از میلگرد نگیر همراه داشتن یک آهنربا است که از وجود هرگونه اشتباه در فروش استیل جلوگیری به عمل می آورد.

میلگرد های سری۴۰۰ که خاصیت مغناطیسی دارند:

  • میلگرد بگیر ۴۱۰
  • میلگردبگیر ۴۲۰
میلگرد استیل نگیر
  • میلگرد استیل نگیر از دیگر مشتقات میلگرد استیل است که در انواع زیر تولید می شود:
  • میلگرد استیل ۳۰۴(ضد زنگ)
  • میلگرد استیل۳۱۶(ضد اسید)
  • میلگرد استیل۳۲۱(ضد سایش و نسوز)
  • میلگرد استیل۳۰۹(نسوزتادمای ۹۸۰ درجه سانتیگراد)
  • میلگرد استیل۳۱۰s(نسوز تا دمای ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد)

میلگرد استیل ۳۰۴L بدلیل نداشتن خاصیت جذب آهنربایی جز استیل های نگیر محسوب می گردد. میلگرد استیل ۴۳۰ را می توانید در سایت شهرآهن مشاهده و خریداری نمایید. میلگرد استیل ۴۳۰ در دسته میلگرد های استیل بگیر است که خاصیت جذب آهربا را دارا می باشد.

میلگرد آرتا استیل
میلگرد لستیل نگیر

<در قسمت پایین درباره تک تک آلیاژها توضیح مختصری داده شده است>

استاندارد میلگرد استیل

استاندارد میلگرد استیل با سایر محصولات متفاوت است. قیمت میلگرد استیل نسبت به دیگر متریال استیل در واحد کیلو ارزان تر است زیرا فرایند ساخت آسانی دارد و در کارگاه های ریختگری کشور نیز به صورت ریختگری سانتریفیوژ یا ریختگری گریز از مرکز و همچنین به صورت از کست(as cast) یا ریختگری ساده تولید میگردد.

روش تولید میلگرد استیل

تولید این مقطع فولادی شباهت زیادی به روش تولید میلگرد آجدار و میلگرد ساده دارد. در اینجا نیز فرآیند کلی نورد است. اما مسئله اصلی که باعث تفاوت زیادی بین قیمت میلگرد استیل و قیمت میلگرد آجدار یا ساده می شود نحوه تولید مذاب آلیاژ مورد نظر است.

آماده سازی مذاب

امروزه عمده مذاب فولاد زنگ نزن مورد نیاز به کمک بازیافت تولید می شود. از قراضه استیل به عنوان شارژ اولیه استفاده می شود. عملیات ذوب در کوره ای موسوم به کوره قوس انجام می شود.کوره قوس یک کوره الکتریکی با نرخ ذوب بالاست، این کوره معمولا از ۳ الکترود گرافیتی برای ایجاد قوی الکتریکی و تولید گرما کمک می گیرد. پس از ذوب قراضه و تولید مذاب اولیه مذاب از کوره قوس به کوره های خلا (VOD) یا کوره های تحت گاز خنثی (AOD) انتقال پیدا می کند.

ادامه فرآیند باید در عدم حضور اکسیژن انجام شود. در این مرحله ترکیب شیمیایی استیل به ترکیب مورد نظر می رسد. عناصر آلیاژی کروم، نیکل و سایر آن ها با توجه به گرید تولیدی به مذاب افزوده می شود. یکی دیگر از دلایل بالا بودن قیمت میلگرد استیل نسبت به میلگرد آجدار یا ساده وجود عناصر آلیاژی با ارزش در ساختار آن است.

همچنین به طور کلی دو دلیل فنی برای لزوم عدم وجود اکسیژن در اتمسفر کوره وجود دارد:

  • عدم اکسیداسیون عناصر با ارزش آلیاژی و بالا رفتن پرت فرآیند تولید که می‌تواند منجر به ضرر اقتصادی بالایی شود.
  • فرآیند تولید استیل نیاز به یک مرحله کربن زدایی دارد. به این دلیل که در صورت بالا بودن مقدار کربن با کروم وارد واکنش می شود و کاربید کروم تشکیل می شود که یک فاز ترد و شکننده است و باعث کاهش شدید خواص مکانیکی میلگرد استیل می شود. به همین دلیل مقدار اکسیژن در طول فرآیند تولید استیل بیشتر از فولاد ساده کربنی است و باید سریعا مقدار آن به حداقل برسد.
ریخته گری پیوسته و نورد

پس از آماده سازی مذاب فولاد زنگ نزن در اکثر مواقع به کمک ریخته گری پیوسته مقاطع میانی استیل تولید می شود. ریخته گری پیوسته در چند لاین به صورت همزمان انجام می‌شود و با توجه به نوع قالب یکی از مقاطع بیلت استیل ، بلوم استیل یا اسلب استیل تولید می شود. بیلت و بلوم استیل برای ساخت میلگرد استیل ، نبشی ، ناودانی و سپری استیل و لوله استیل به کار می روند. همچنین اسلب برای ساخت ورق استیل مورد استفاده قرار می گیرد.

مذاب فولاد زنگ نزن پس از عبور از یک قالب مسی آبگرد به حالت نیمه جامد در می آید. در ادامه ریخته گری عملیات انجماد به صورت کامل انجام میگیرد و مقاطع میانی در طول مشخصی به کمک هوا برش بریده می شوند. سپس به کمک فشار آب لایه های اکسید شده سطح مقاطع میانی زدوده می شود تا مشکلی در مرحله نورد ایجاد  نشود.

جهت انجام نورد بیلت یا بلوم در دمای بالا پیشگرم می شود تا شکل پذیری آن افزایش پیدا کند. سپس یک مرحله نورد سنگین رفت و برگشتی روی بیلت استیل انجام می شود تا به شکل مقطع مورد نظر نزدیک شود. سپس با قرار گرفتن در چندین سری غلتک سطح مقطع آن کاهش و طول آن افزایش پیدا می کند و در نهایت میلگرد استیل با سایز مورد نظر تولید شود.

میلگرد استیل به صورت ساده تولید می شود و پس از برش خوردن در طول مشخصی پلیسه زدایی می شود تا سطح صاف و براقی ایجاد شود. همانطور که گفته شد از دیگرر عوامل مموثر بر قیمت میلگرد استیل گرید آلیاژی آن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گریدهای آلیاژی میلگرد استیل

استیل را در یک دسته بندی کلی میتوان به گروه های آلیاژی بگیر سری ۴XX ، استیل نگیر سری ۳XX و سری نسوز تقسیم بندی کرد. علت نام گذاری سری ۴XX به بگیر به دلیل خاصیت مغناطیسی آن در دمای محیط است و همانطور که واضح است سری ۳XX دارای خاصیت مغناطیسی نیست. برای شناسایی و تفکیک این دو خانواده از یکدیگر می توان از یک آهنربا استفاده کرد.

معروف ترین گریدهای استیل بگیر
  • استیل ۴۱۰

این گرید به فولاد زنگ نزن مارتنزیتی هم معروف است. به دلیل پایداری فاز مارتنزیت در دمای محیط سختی و استحکام این گرید بسیار بالاست. مقاومت به خوردگی سری ۴۱۰ معمولی است.

  • استیل ۴۲۰

از این گرید استیل برای ساخت لوازم اتاق عمل و ساخت اشیا تیز که نیاز به مقاومت به خوردگی دارند استفاده می شود.

  • استیل ۴۳۰

این سری استیل به دلیل ظاهر براق و زیبا به استیل دکوراتیو معروف است برای استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد دارد.

معروف ترین گریدهای استیل نگیر

  • استیل ۳۰۴

معروف ترین نوع استنلس استیل که به دلیل حضور ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل به استیل ۱۸-۸ هم معروف است. برای ساخت ظروف، تجهیزات و لوازم آشپزخانه که نیاز به مقاومت به خوردگی دارند از این آلیاژ استفاده می شود.

  • استیل ۳۱۶

پس از گرید ۳۰۴ این گرید پرکاربردترین نوع استیل است. با توجه به حضور مقادیری از مولیبدن در ترکیب این گرید، استیل ۳۱۶ مقاومت به خوردگی در محیط های کلریدی و دریایی نیز دارد.

  • استیل ۳۲۱

این آلیاژ از لحاظ خواص بسیار نزیک به آلیاژ ۳۰۴ است و به دلیل وجود مقادیری از تیتانیوم در ساختار آن، جوش پذیری میلگرد استیل با این جنس بهتر است.

معروف ترین گریدهای استیل نسوز

  • استیل ۳۰۹

ویژگی اصلی این سری آلیاژها علاوه بر مقاومت به خوردگی مقاومت به حرارت بالا است که آن ها را مناسب استفاده در شرایط دما بالا می کند.

  • استیل ۳۱۰

این سری نسبت به میلگرد استیل ۳۰۹ عناصر آلیاژی بیشتری دارد که مقاومت به حرارت آن را افزایش می دهدوبه آلیاژنسوز معروف است

تولیدکنندگان میلگرد استیل

میلگرد استیل به صورت عمده در داخل کشور تولید نمی شود. در حال حاضر به دلیل عدم وجود کوره های تحت خلا و تحت آرگون مناسب کیفیت استیل تولیدی پایین خواهد بود. به همین علت انواع میلگرد استیل موجود در بازار وارداتی هستند.

فروشگاه آرتااستیل تامین کننده انواع میلگردوشفت های استنلس استیل از بهترین تولید کنندگان جهان است. از معروفترین این کارخانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویراج هندوستان (viraj)
  • کنیه ایتالیا (cogne)
  • پوسکو کره جنوبی (posco)
  • وای سی تایوان (YC)

میلگرد استیل در سایزهای ۳ الی ۵۰۰ میلیمتر بیشترین کاربرد را دارد. همچنین از آنجا که گرید آلیاژی تاثیر زیادی بر قیمت میلگرد استیل دارد تمامی محصولات با ارائه شناسنامه کیفی و گواهینامه معتبر قابل ارائه هستند.

ما در مجموعه آرتا استیل خدمات فروش خود را برای تمام آلیاژهای فوق به مشتریانمان در سراسر کشور ارائه می دهیم. برای دسترسی به ما تنها کافی است با شماره همراه ۰۲۱۶۵۸۳۹۲۸۹ تماس حاصل نمایید یا شماره همراه و اطلاعات تماس خود را در صفحه اول سایت وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button