ورق گالوانیزه ذوزنقه ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق گالوانیزه ذوزنقه ، خواص و کاربردها

ورق گالوانیزه ذوزنقه ، خواص و کاربردها

ورق گالوانیزه ذوزنقه یکی از محبوب ترین نوع فرمینگ ورق می باشد. این محصول در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. در حالت کلی ضخامت این نوع ورق به درخواست خریدار بین ۰.۰۳۰ میلی متر تا ۲ میلی متر و عرض آن نیز در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر می باشد.

ورق گالوانیزه ذوزنقه

نوع دیگری از ورق گالوانیزه ذوزنقه به نام ورق گالوانیزه ذوزنقه رنگی در بازار موجود است که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد. در شکل دهی به این نوع ورق چنان چه از ورق گالوانیزه با عرض ۱۲۵ سانتی متر استفاده شود، عرض آن در حدود ۱۰۸ سانتی متر می باشد و عرض مفید آن حدودا ۸۸ سانتی متر می باشد.

ورق گالوانیزه ذوزنقه

مهم ترین کاربردهای ورق گالوانیزه ذوزنقه

مهم ترین کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه، استفاده از آن برای ساخت سقف های شیروانی، سوله های صنعتی و ورزشی، ساخت و ساز داخل ساختمان و ویلاها و غیره می باشد. از این محصول می توان به عنوان حصار دور زمین یا ساختمان نیز استفاده کرد. به عنوان مثال از این محصول در ساخت سقف ساختمان به جای تیرچه سفال همچنین به عنوان ساندویچ پانل سقفی استفاده می شود.

ورق گالوانیزه ذوزنقه

ویژگی های منحصر به فرد ورق ذوزنقه

ورق های ذوزنقه ای دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که سبب شده است نسبت به سایر محصولات فولادی متفاوت باشند. این ویژگی های منحصر به فرد شامل موارد زیر هستند:

  • ورق های ذوزنقه ای ظاهر زیبایی دارند و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشند.
  • نصب ورق های ذوزنقه ای سریع و آسان انجام می شود.
  • ورق های ذوزنقه دارای وزن کمی هستند و هم چنین در برابر زلزله و رطوبت دارای مقاومت و ایمنی بالایی می باشند.
  • شکستگی در ورق های ذوزنقه رخ نمی دهد.
ورق گالوانیزه ذوزنقه

قیمت گذاری ورق گالوانیزه ذوزنقه

تعیین قیمت این محصول با توجه به رنگ های استفاده شده در آن متفاوت می باشد. قیمت این محصول با ورق های سینوسی و شادولاین یکسان می باشد.علاوه بر رنگ استفاده در ورق ذوزنقه ای، قیمت گذاری این محصول براساس اضافه شدن هزینه های خمکاری و برشکاری به قیمت ورق محاسبه می شود.

فرآیند شکل دهی ورق

برای انجام عملیات شکل دهی ورق، ورق فولادی مسطح دچار تغییر شکل پلاستیکی شده و به شکل نهایی تبدیل می شود. برای تولید محصولات فولادی به شکل های پیچیده برای رسیدن به شکل نهایی به چندین فرآیند نیاز می باشد. بیش ترین فرآیندهای شکل دهی مورد استفاده در صنعت شامل خمش، کشیدگی و کشش عمیق می باشد.

ورق گالوانیزه ذوزنقه

ورق های فولادی گالوانیزه گرم در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته همچنین در صنعت دارای کاربرد وسیعی می باشد. طی عملیات شکل دهی، ورق های فولادی گالوانیزه دچار تغییر شکل زیادی می شوند به همین علت انعطاف پذیری پوشش بر انعطاف پذیری زیر لایه ویژگی مهمی می باشد. بنابراین اگر روی زیر لایه فولادی از یک نوع آلیاژ ترد استفاده شود باعث کاهش شکل پذیری ورق می شود.

ورق گالوانیزه ذوزنقه

ویژگی های مکانیکی این محصول

یکی از آزمایش های ساده‌ای که از طریق آن می توان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، خواص مکانیکی ورق را به دست آورد استفاده از آزمایش کشش تک محوری می باشد. برخی از خواص مکانیکی ورق شامل موارد زیر می باشد:

  • استحکام کششی
  • استحکام تسلیم
  • ازدیاد طول کل و یکنواخت
  • ازدیاد طول نقطه مستقیم
  • ضریب حساسیت به نرخ کرنش

تست ارزیابی شکل پذیزی

از دو نوع آزمایش مختلف خمش برای فرآیند شکل دهی می توان استفاده کرد.

  • آزمایش خمش ساده
  • آزمایش خمش اتساعی

در ادامه به شرح مختصر درباره هریک می پردازیم.

ورق گالوانیزه ذوزنقه

آزمایش خمش ساده

ورق نازک در این روش به همراه قالب خم بین دو گیره، محکم بسته شده سپس از یک چکش چوبی استفاده می شود تا ورق بر روی قالب خمیده شود. اگر این خمش تا ۱۸۰ درجه ادامه پیدا کند و هیچ شکستگی یا ترکی بر روی آن مشاهده نشود این آزمایش مجددا با یک قالب خم با شعاع کوچک تر تکرار می شود. زاویه خم قالب بسته به میزان شکل پذیری فلز متغیر می باشد.

آزمایش خمش اتساعی

برای ورق های نازک می توانیم از آزمایش ساده استفاده کنیم و در صورتی که ضخامت شعاع خمش بزرگ تر از ۱۵ باشد تنها می توان از آزمایش اتساعی استفاده کرد. در فرآیند آزمایش اتساعی، تسمه ای از ورق مورد نظر در دو قسمت قالب نگه داشته می شود. پس از آن، این تسمه با استفاده از یک پانچ کشیده می شود.

پانچ دارای یک نوک به شکل مخروط است. در هنگام انجام این آزمایش یک حالت کرنش صفحه ای به وجود می آید. مقداری که پانچ از لحظه تماس با تسمه تا پیدایش اولین ترک یا پارگی جابه جا می شود را به عنوان معیار خم پذیری انتخاب می کنند. انتخاب این شرایط باید به گونه ای باشد که پارگی در زیر پانچ به وجود آید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که ورق گالوانیزه ذوزنقه یکی از محبوب ترین نوع فرمینگ ورق می باشد. این ورق ها در ابعاد مختلفی در بازار موجود می باشند و به طور کلی ضخامت آن ها به درخواست مشتری بین ۳۰ صدم میلی متر تا ۲ میلی متر و عرض آن نیز در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر می باشد. با ویژگی ها و کاربردهای ورق ذوزنقه گالوانیزه نیز آشنا شدیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button