ورق st37 ، خواص و کاربردهای این ورق

  • خانه / ورق st37 ، خواص و کاربردهای این ورق

ورق st37 ، خواص و کاربردهای این ورق

ورق st37 

ورق st37 از دسته ورق های آلیاژی ساختمانی و ضدسایش است که از ورق های پرکاربرد در صنعت می باشد. این ورق به دلیل استحکام بالایی که دارد در مصارف کشتی سازی و ساخت پل نیز به کار می رود. فولاد st37 که با استفاده از تکنولوژی نورد گرم تولید می شود طی مراحلی با دمای بالا گداخته شده و به رنگ مات درمی آید و به دلیل رنگ تیره آن، در بازار ایران آن را ورق سیاه نیز می نامند.

ورق st37 

کربن موجود در این ورق به استحکام آن کمک می کند. این ورق به دلیل عناصر کم نزدیک ترین فولاد به آهن است که آن را ورق آهنی می نامند.عددی که بعد از واژه St قرار میگیرد نمایانگر استحکام کششی فولاد است. پس فولاد St52 نسبت به فولاد St37 یا St44 استحکام کششی بیشتری دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که عدد بعد از St کیفیت آن را نیز نمایش می دهد.

ورق st37 

ورق St37-2

ورق ST37-2 نسبت به اس تی 37 دارای کربن بیشتریست و آن را با نام St44 نیز می شناسند.

ورق st37 

آنالیز فولاد St37

C%Si%Mn%P%
0.160.35min 0.3 – max 1.20.025
S%Cr%Cu%
0.020.30.3
ورق st37 

نماد ST چیست ؟

در تحلیل ورق ST37 نماد ST فولاد ساختمانی است که تنش نهایی فولاد و 37 نشان دهندۀ استحکام کششی 370 نیوتن بر میلیمتر مربع است. گاهی بعد از ST37 عدد 1،2و3 می آید.

ورق st37 

درجه بندی ST37

این اعداد درجه بندی فولاد را از 1 تا 3 نشان می دهد.

  • نوع اول: ST37-1 نوع معمولی ( برای کارهای معمولی که نوشته نمی شود )
  • درجۀ دوم: ST37-2 نوع متوسط ( برای کارهای مهم )
  • درجۀ سوم: ST37-3 نوع با کیفیت بالا ( فولادی که آرام ریخته گری شده است و درجۀ خلوص بالا و خواص جوشکاری خوبی دارد )

مثلاً می گویند ST37-2 یعنی درجۀ کیفیت فولاد متوسط است.

ورق st37 

کاربرد ورق ST37

ورق ، میلگرد ، نبشی ، ناودانی ، بدنه خودرو ، ساخت پروفیل ، صفحه ستون ساختمان ، صنعت ساختمان سازی ، ساخت نبشی و ناودانی ، پانچ ورق و صفحات مشبک ، ساخت دستگاه های صنعتی ، لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی

ورق st37 

ورق‌ سیاه

ورق فولادی بدون رسوب‌ زدایی، یا ورقی آهنی که هنوز با اعمال روکش قلع، تبدیل به ورق قلع اندود نشده‌ است. در مواردی که محافظت از قلع ضروری نیست، بدون روکش استفاده می‌شود. این ورق حاصل نورد دو مرحله‌ای ابتدایی و انتهایی بوده که منجر به کاهش ضخامت آن به 1.2 تا 16 میلی‌متر می‌شود.

گاهی اوقات اقداماتی مانند کاهش وزن کویل پیچ، بهبود خواص مکانیکی، تراز کردن ورق، برش سبک و سنگین ورق برای تکمیل عملیات نورد گرم انجام می‌شود. ورق سیاه با دو استاندارد ST37 و ST52 مشخص می‌شود. 

علت اهمیت ورق سیاه

تولید ورق‌های سیاه به روش نورد گرم نه تنها راندمان تولید را بهبود می‌بخشد، بلکه شرایطی را برای افزایش سرعت نورد و دستیابی به یک فرآیند نورد مداوم و اتوماتیک ایجاد می‌‌کند. برخی از مزایای دیگر مربوط به ورق و صفحه فولادی نورد گرم عبارتند از: 

  1. افزایش شکل‌ پذیری
  2. برنامه‌ های کاربردی متعدد
  3. ارزان‌ تر از نورد سرد
  4. میزان بالای تولید

انوع ورق سیاه

ورق‌های سیاه فولادی در دو دسته ورق‌ سیاه معمولی و صنعتی طبقه‌بندی می‌ گردد

ورق سیاه معمولی ST37

ورق‌ سیاه اس تی 37 چون کربن پایینی  دارند و استحکام بالا به طور گسترده‌ای در صنعت و ساختمان استفاده می‌شود. همچنین قابلیت جوش‌پذیری این نوع ورق‌ها بسیار زیاد است. برای مقاطع فولادی مانند تیرچه، گوشه، میلگرد، پروفیل و ناودانی مناسب است. استانداردهای این نوع ورق شامل DD11، DD12، DD13، STW22 و STW24 می‌شوند. 

ورق‌ سیاه صنعتی ST52

به خاطر داشتن سیلیکون و منگنز، این ورق‌ دارای مقاومت بالا در برابر خمش، پیچش، کشش و تحمل وزن زیاد است. همچنین از قابلیت جوش‌پذیری و ماشین‌کاری خوبی نیز برخوردار است. ساخت پل، جرثقیل، ریل، شاسی ماشین آلات سنگین و قطعات صنعتی از جمله کاربردهای ورق ST52 می‌باشد. ورق‌ های سیاه ST52 در کارخانه‌های ایران با ابعاد 1.5 × 6 متر و 6 × 2 متر تولید می‌شود. اسنانداردهای ورق سیاه صنعتی نیز شامل SPHT1، SPHT2، SPHT3 و SPHT4 می‌شوند.   

ورق‌ استیل سیاه

ورق‌ های سیاه ضد زنگ می‌توانند از فولاد ضد زنگ 304 و 316 ساخته شوند . ورق های فولادی ضد زنگ 304 و 316 به طور خاص در این محصولات مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا دوام و سختی بیشتری نسبت به فولاد ضد زنگ واقعی داشته باشند. مزیت آن این است که مقاومت بیشتری در برابر خراش دارد، اما روکش آن غیر قابل خراش نیست. بنابراین، انتظار نداشته باشید هنگام استفاده از برس سیمی، روکش PVD را بدون خط و خش نگه دارید. ضمن اینکه این نوع ورق سیاه نسبت به ورق‌های سیاه معمولی در لوازم خانگی و سایر مصالح برتری دارد.  

کاربرد ورق سیاه

ورق‌ سیاه، که زمانی به عنوان فلز پایه برای تولید ورق قلع اندود استفاده می‌شد، اخیراً کاربرد گسترده‌تری پیدا کرده‌است. محصولات با ظاهر سیاه رنگ مانند میله های فولادی سیاه در صنایع جوشکاری و ساخت و ساز برای ساخت خطوط راه آهن و تیرآهن‌های I شکل، استفاده می‌شود. امروزه همچنین در قوطی‌ها، جعبه‌های جواهرات، روکش‌های باتری خشک و همچنین در کویل های نورد سرد برای برنامه‌های متنوع دیگر نظیر مصالح ساختمانی و قطعات خودرو استفاده می‌شود. ورق سیاه فولادی در شرایطی استفاده می‌شود که اشکال و تحمل بار دقیق مورد نیاز نیست. 

روش تولید ورق سیاه فولادی

ورق سیاه از آهن یا فولاد بدون قلع ساخته شده است و روی شعله‌های باز یا در کوره آنیل می‌شود. این یک آهن یا فولاد نورد شده به عنوان ماده اولیه برای ساخت ورق قلع است. ظاهر تیره این ورق ناشی از واکنش آن با هوای اطراف و همچنین در نتیجه‌ی حرارت‌دهی زیاد و دوده در فرآیند تولید می‌باشد. ورق سیاه از طریق فرآیند نورد در دمای بالا که معمولاً دمای بالای 1700 درجه فارنهایت است، تولید می‌شود که این دما، بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است. 

در طول نورد گرم، می‌توان ورق سیاه را به ضخامت 1.5 میلی‌متر یا بیشتر تولید کرد. وقتی دمای فولاد از دمای تبلور مجدد بالاتر باشد، می‌توان آن را به راحتی شکل داد و در اندازه‌های بسیار بزرگتر تولید کرد. برعکس، ورق سیاه نورد سرد را می‌توان با ضخامت نازک‌تر شامل ضخامت‌های 0.4 تا 1.5 میلی‌متر قابل تولید کرد و کیفیت سطح بهتری به دست می‌آید. فولاد سیاه معمولا ارزان‌تر از فولادهای با ظاهر روشن‌تر است، زیرا اغلب بدون تاخیر در فرآیند، تولید می‌شود.

ورق st37 

نحوه تشخیص ورق سیاه از سایر ورق‌ها

ورق سیاه با توجه به فرآیند تولید آن، یک محصول پایه می‌باشد و برای تبدیل آن به سایر ورق‌ها نظیر ورق گالوانیزه ، نیاز به فرآیندهای ثانویه است. بنابراین ظاهر ورق سیاه که به دلیل حرارت و دوده زیادی که در حین تولید به آن اعمال می‌شود، سیاه رنگ بوده و اینکه هیچ فرآیند ثانویه‌ای روی آن اعمال نمی‌شود، باعث می‌شود که به همان رنگ سیاه باقی بماند و از این طریق می‌توان به راحتی آن را تشخیص داد. 

ورق اسید شویی نیز که گونه‌ای از ورق سیاه است، به دلیل ایجاد لکه‌هایی روی سطح آن، از ورق سیاه متمایز می‌شود و برای حذف این لکه‌ها از محلول‌های اسیدی استفاده می‌کنند که دلیل نام‌گذاری این ورق هم به همین خاطر است ورق گالوانیزه که از ورق سیاه تولید می‌شود، به دلیل گالوانیزه شدن و ایجاد پوشش قلع بر روی سطح آن، سطحی روشن‌تر از ورق سیاه داشته و به راحتی از ورق سیاه متمایز می‌شود.

تفاوت ورق St52 و St37

اولین تفاوت این دو فولاد در کروم و مس موجود در St37 است که در St52 موجود نیست و سایر عناصر این دو نزدیک بهم است. این محصول را در بازار با نام ورق آهنی می شناسند که به دلیل عناصر کم موجود در آن است.

کاربرد ورق آهنی

ورق st37 به دلیل داشتن میزان کربن پایین، از استحکام و خاصیت جوش پذیری بالایی برخوردار بوده و به همین علت است که در صنایع ساختمان و راهسازی و ساخت پل ها و همچنین صنایع دریایی و کشتی سازی کاربرد فراوان دارد.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button