فولاد سمانتاسیون ، خواص و کاربرد

  • خانه / فولاد سمانتاسیون ، خواص و کاربرد

فولاد سمانتاسیون ، خواص و کاربرد

فولاد سمانتاسیون

فولاد سمانتاسیون ، عملیات سمانتاسیون یکی از زیرمجموعه‌های عملیات حرارتی قطعات فولادی است . بطور کلی، فولاد سمانته  فولادهای ساده کربنی و یا کم آلیاژ کم کربنی هستند که میزان کربن در سطح آن‌ها را به روش کربن‌دهی می‌توان به حدی افزایش داد که ساختار سطح آن‌ها پس از سرد شدن سریع از دمای آستنیته ، به زمینه‌ی مارتنزیتی پر کربن با سختی بالا تبدیل شود.

در این صورت سطح مقاوم به سایش و خستگی از ریزساختار مارتنزیت سخت پر کربن روی مغزی نرم و مقاوم به ضربه با ریزساختار مارتنزیت کم کربن یا پرلیت و فریت تشکیل می‌شود. صنعت نیازمند به قطعات فولادی است که دارای سطحی سخت باشد .

در عین حال از چقرمگی یا مقاومت به ضربه خوبی نیز برخوردار باشند . برای مثال قطعاتی مانند میل لنگ، میل بادامک و چرخ دنده باید سطحی بسیار سخت و مقاوم در برابر سایش داشته باشند ، همچنین ، استحکام کششی و چقرمگی بالایی داشته باشند و در برابر ضربه‌هایی که در حین کار به آن وارد می‌شود ، مقاوم باشند .

سه روش مختلف عملیات حرارتی به منظور سخت کردن

روش اول عملیات حرارتی، شیمیایی یا نفوذی که منجر به تغییر ترکیب شیمیایی در سطح فولاد و یا نفوذ یک عنصر جا نشین یا بین نشین به داخل قطعه می‌شود . برای مثال: کربن دهی، نیتروژن دهی، کربن نیتروژن دهی، بور دهی و غیره. که کربوره کردن همان فرایند سمانتاسیون می‌باشد.

روش دوم عملیات حرارتی موضعی بدون تغییر ترکیب شیمیایی سطح . بطور مثال: سخت کردن القایی و شعله‌ای

روش سوم سایر روش‌های سخت کردن سطحی مانند سخت کردن لیزری،  پرتو الکترونی و پلاسمایی  

عملیات سمانتاسیون

عملیات سمانتاسیون یکی از زیرمجموعه‌های عملیات حرارتی قطعات است که به منظور افزایش سختی بهبود مقاومت در برابر سایش و افزایش استحکام خستگی بدون تاثیر قرار گرفتن خواص درونی قطعه نظیر چقرمگی مغز به کار می‌رود .

فولاد سمانتاسیون

این عملیات را در دما و زمان مختلف و معمولا در حمام نمک‌های سیانوری انجام می‌دهند. به دلیل مشکلات زیست محیطی که حمام‌های سیانوری ایجاد می‌کنند پروسه‌های کربونیتراسیون مایع به سمت توسعه حمام‌های بدون سیانور سوق داده می‌شوند .

فولاد سمانتاسیون

فولاد سمانته دارای کربن پایین به مقدار ۰٫۰۷ تا ۰٫۲۵ درصد هستند. این درصد کربن موجب می‌شود، مغز قطعه کربن داده شده از چقرمگی و انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار باشد.

فولادهای سمانته آلیاژی دارای عناصر آلیاژی منگنز، کروم، نیکل و مولیبدن و … هستند که استحکام و سختی پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

در نتیجه با کربن دهی به سطح این فولادها، کربن سطحی به مقداری افزایش می‌یابد که این فولادها قابلیت آبدادن پیدا می‌کنند، به عبارت دیگر می‌توان با سریع سرد کردن فولاد از ناحیه آستنیتی شاهد تشکیل مارتنزیت سخت پر کربن در لایه سطحی آن بود.

فولاد سمانتاسیون

مکانیزم سمانتاسیون (کربوره کردن)

مکانیزم کلی عبارت است از:

  • ایجاد عنصر نفوذ کننده (کربن) به صورت اتمی
  • ایجاد شرایط مناسب برای جذب کربن توسط سطح قطعه
  • انتشار عنصر نفوذ کننده تا عمق مورد نظر در قطعه
فولاد سمانتاسیون

انواع فولاد های سمانته 

فولاد های سمانته به دو دسته تقسیم می شوند

سمانته های نیکل دار و سمانته های بدون نیکل ،  که فولاد ۱٫۷۱۳۱ از جمله فولاد های سمانته غیر نیکل دار می باشد.

فولاد سمانتاسیون

در واقع اصطلاح سمانته یا سمانتاسیون به معنی سختکاری سطحی می باشد که در واقع نوعی عملیات حرارتی هستند که سطح نمونه سخت می گردد و مغز نمونه بدون تاثیر سختی می ماند که در واقع می گوییم سطح سخت و مغز چقرمه (نرم) است. این فولاد ترکیب شیمیایی ۱۶ MnCR5 که در دمای ۸۸۰-۹۸۰ درجه سانتی گراد کربن دهی می گردد .

فولاد سمانتاسیون

که در دمای۷۸۰-۸۲۰ سطح آن سخت می شود و در دمای ۱۵۰-۲۰۰ درجه ی سانتی گراد، تمپر می شود و سطح آن ماکزیمم (البته سایز های ریز) به ۴۷HRC می رسد از موارد کاربرد آن می توان به چرخ های دندانه دار و اجزاء فرمان اشاره نمود.

فولاد های سمانتاسیون نوع اول

این فولاد سمانته به علت دارا بودن کرم و نیکل بالا در مقابل فشار و اصطکاک مقاومت بسیار عالی دارد . برای ساخت انواع چرخ دنده پیستون میله های هزار خار – گژن پین میل فرمان و … به کار می رود و با پلیش عالی در صنایع پلاستیک و ملامین نیز به کار می روند.با استاندارد ۵۹۱۹ (۷۲۱۰ آساب) تقریبا خواص مشابه دارند .

فولاد سمانتاسیون

فولاد های سمانتاسیون نوع دوم

این فولاد سمانته نیز برای ساخت کلیه قطعاتی که باید دارای سطح بسیار سخت و مغز نرم باشند به کار می رود . مانند انواع مختلف چرخ دنده – میل فرمان – کرانویل و پیتیون و غیره در صنایع پلاستیک نیز استفاده می شود . با استاندارد ۷۱۴۷ تقریبا خواص مشابهی دارد . برای ساخت پوسته های فک آسیاب و میل جک های هیدرولیکی نیز به کار می رود .

فولاد سمانتاسیون

در جدول زیر تعدادی از فولاد سمانته پر کاربرد معرفی شده است

نماد فولاد در AISIنماد فولاد در DINشماره مواد فولاد
۱۰۱۰C10E / Ck 10۱٫۱۱۲۱
۱۰۱۵C15E / Ck 15۱٫۱۱۴۱
۳۳۱۲ – ۳۳۱۶ – ۳۳۱۰۱۵ NiCr13۱٫۵۷۵۲
۳۱۱۵ – ۴۳۲۰۱۵CrNi6۱٫۵۹۱۹
۱۸CrNi8۱٫۵۹۲۰
۸۶۱۷ -۸۶۲۰۲۰NiCrMo2-2۱٫۶۵۲۳
۵۱۱۵-۵۱۱۷۱۶MnCr5۱٫۷۱۳۱
۴۸۲۰-۵۱۲۰۲۰MnCr5۱٫۷۱۴۷
۴۶۲۱H۱۷ NiCrMo6-4۱٫۶۵۶۶
۴۳۱۷۱۸NiCrMo7-6۱٫۶۵۸۷
فولاد سمانتاسیون

ایجاد پوشش‌های پایه کروم بر فولاد ساده کم کربن به روش سمانتاسیون بسته‌ای

عملیات حرارتی سطحی فرایندی شامل گستره وسیعی از روش های مختلف می باشد . که برای افزایش سختی، بهبود مقاومت سایشی ، افزایش میزان مقاومت به خستگی و حتی افزایش مقاومت در برابر خوردگی به کار می رود ، بدون اینکه خواص درونی قطعه نظیر نرمی مغز و چقرمگی تحت تاثیر قرار گیرد .

فولاد سمانتاسیون

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button