لوله استیل 309 ( لوله استیل نسوز 309 ) ، ویژگیها و مصارف آن

  • خانه / لوله استیل 309 ( لوله استیل نسوز 309 ) ، ویژگیها و مصارف آن

لوله استیل 309 ( لوله استیل نسوز 309 ) ، ویژگیها و مصارف آن

لوله استیل 309

لوله استیل 309 ، لوله‌های استیل نسوز به دلیل وجود مقادیر زیادی کروم و نیکل در ساختارشان، در برابر حرارت‌های بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. همچنین برای مصارف خاصی در صنایع مختلف که با درجه حرارت بالای 700 سانتی گراد سر و کار دارند استفاده می‌شوند. این لوله‌ها در دو گرید 309 و 310 تولید و عرضه می‌گردند.

لوله استیل 309

لوله استیل نسوز 309 استحکام خوبی دارد و از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت برخوردار است. این گرید از ترکیب عناصری چون کروم، نیکل، کربن، منگنز، فسفر، سیلسیم و گوگرد تشکیل شده است.

لوله استیل 309

اختصار ی از ویژ گیهای این محصول

لوله نسوز 309 از خانواده لوله‌های استنلس استیل بوده که در استاندارد DIN آلمان با نام لوله نسوز 1.4828 معروف می‌باشد. همچنین لوله نسوز 309 با نام لوله X15CrNiSi-20-12 در میان فولاد ها شهرت دارد. این استیل توسط آهنربا جذب نمی‌شود و نگیر بوده اما در هنگام سرد شدن ممکن است کمی مغناطیسی گردد. لوله نسوز 309 دارای سختی 223HB می باشد. این لوله ها با توجه به دارا بودن عناصر نیکل و کروم، می تواند درجه حرارتی معادل ۸۰۰ درجه سانتی گراد در سازه را تحمل نماید. لوله ضد زنگ 309S دارای کربن کمتری بوده و تا 850 درجه سانتی گراد را تحمل می‌نماید.

لوله استیل 309

لوله استنلس استیل

از مهمترین ویژگی‌های لوله استنلس استیل می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، سطح صاف و صیقلی، درخشندگی، پایداری حرارتی بالا، قابلیت بازیافت و دوام و طول عمر بالا اشاره نمود. گفتنی است لوله‌های استیل نگیر بوده و خاصیت مغناطیسی ندارند.

لوله استیل 309

لوله فولادی ضد زنگ با توجه به آلیاژ، نحوه ساخت و کاربرد به انواع مختلفی طبقه بندی شده و آلیاژ به کار رفته در قیمت گذاری آن‌ها تاثیر گذار است و هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند. همچنین امکان تولید لوله استیل در ابعاد مختلف و با توجه به نیاز صنایع وجود دارد. از انواع لوله فولادی ضد زنگ می‌توان لوله استیل 304، 316، 321، لوله استیل نسوز 309 و لوله استیل نسوز 310 را نام برد.

لوله استیل 309

انواع لوله استیل

لوله استیل 304 ، از پرکاربردترین لوله‌های استیل در صنعت گرید 304 است که در مقایسه با سایر لوله‌های استیل قیمت پایین‌تری دارد. از مهمترین ویژگی‌های لوله فولادی ضد زنگ 304 می‌توان مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا، وزن کم ، قابلیت شکل پذیری، قابلیت بازیافت و ظاهر زیبا را نام برد. از این لوله استیل در صنایع غذایی، خودروسازی، لبنیات، نوشیدنی، نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

لوله استیل 309

لوله استیل 316 ، این لوله استیل بعد از لوله استیل 304 جز پرفروش ترین و پرکاربردترین لوله در صنایع مختلف محسوب می‌شود. لوله استیل 316 به دلیل وجود مولیبدن و مقاومت به خوردگی در محیط‌های کلرایدی، در صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد. استیل 316 که با نام گرید دریایی یا Marine نیز شناخته می‌شود مقاومت خوبی در برابر هیدروکلریک اسید، استیک اسید، فورمیک اسید و … از خود نشان می‌دهد.

لوله استیل 309

لوله زنگ نزن 321 ، لوله استیل 321 فاقد دمای آنیل کاری بوده و در ساخت دستگاه ها و وسایل مورد استفاده در صنایع غذایی و شیمیایی، قطعات کوره، رینگ‌های کلکتور هواپیما، اتاقک گرمکن و … کاربرد دارد.

لوله نسوز 309 ،  لوله نسوز 309 علاوه‌بر مقاومت به خوردگی می‌تواند درجه حرارتی معادل ۸۰۰ درجه سانتی گراد در سازه را تحمل نماید. از این لوله استیل در تجهیزات فرآیندهای شیمیایی و پالایش، موتور هواپیما، قطعات اگزوز خودرو،، پوشش و ساخت اجزای کوره‌ها، مبدل های حرارتی، دیگ‌های بخار و… استفاده می شود. همچنین برای انتقال ترکیبات اسیدی مانند سیتریک اسید، سولفید اسید، نیتریک اسید، لاکتیک اسید و در محیط‌های دریایی کاربرد دارد.

لوله استیل 309

لوله نسوز 310 ، لوله استنلس استیل 310 به دلیل وجود مقادیر زیادی از عناصر نیکل و کروم مقاومت به حرارت بسیار بالایی دارد و رده فولاد های نسوز قرار می‌گیرد. از لوله نسوز 310 در ظروف حمل مواد شیمیایی، مخازن تحت فشار و دمای بالا و ساخت قطعات در معرض خوردگی استفاده می‌شود.

آنالیز استیل 309

تحمل بالای گرما و دما بوده و طبق تجربه های بدست آمده حتی دمای 650 درجه را تحمل می کند. مقاومت بالا در برابر خوردگی ، تحمل دمای بالا بدون ذره ای تغییر از دیگر ویژگی های معروف این فولاد نسوز است. یکی دیگر از مشخصات این فولاد نسوز، داشتن ترکیبات شیمیایی می باشد که این فولاد را در برابر گرما ، سایش ، اکسید کربن ، بخار آب ، پوسته ای شدن و … مقاوم کرده است. از این فولاد نسوز در لوله های تاسیسات دیگ های بخار و مبدل های حرارتی ، پره ی توربین های گازی و بخاری ، سوپاپ و … استفاده می شود.

در ترکیب شیمیایی لوله استیل نسوز 309، 21-19 درصد کروم، 13-11 درصد نیکل، 2 درصد منگنز، 0.015 درصد گوگرد، 0.045 فسفر، 2.5-1.5 درصد سیلیسیوم و 0.2 درصد کربن مشاهده می‌شود. همانطور که میبینیم در آنالیز این فولاد نسوز بیشترین عنصر به کار رفته کروم و کمترین آن فسفر است.

کاربرد های این محصول نسوز

لوله استیل نسوز 309 با توجه به خواص مقاومت در برابر حرارتی که دارد برای کاربردهایی نظیر استفاده در پوشش و ساخت اجزای کوره ها، استفاده در موتور هواپیما، مبدل های حرارتی، دیگ‌های بخار، قطعات اگزوز خودرو، تجهیزات فرآیندهای شیمیایی و پالایش و… استفاده می شود. همچنین برای انتقال ترکیبات نیتریک، سولفید اسید، نیتریک اسید، لاکتیک اسید، سیتریک اسید و در محیط‌های دریایی کاربرد دارد. 

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button