لوله گالوانیزه گرم و سرد تفاوت ها و نحوه تشخیص آنها

  • خانه / لوله گالوانیزه گرم و سرد تفاوت ها و نحوه تشخیص آنها

لوله گالوانیزه گرم و سرد تفاوت ها و نحوه تشخیص آنها

لوله گالوانیزه گرم و سرد

گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد هر دو از روش‌های پوشش‌دهی فلز روی محسوب می‌شوند. گرچه آن‌ها در تولید کاملا متفاوت‌اند، اما از نظر ظاهری به هم شباهت دارند. این موضوع در مورد لوله های گالوانیزه هم صدق می‌کند. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه لوله گالوانیزه گرم را از سرد تشخیص دهیم؟

اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت های لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد به ما در بکارگیری مقاطع پوشیده شده با این روش، کمک شایانی می‌کند.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه گرم یکی از رایج‌ترین اشکال گالوانیزه است. این فرآیند مستلزم پوشاندن یک جسم آهنی یا فولادی با غوطه‌ور کردن آن در حمام روی مذاب در دمای حدود ۴۴۹ درجه سانتیگراد صورت می گیرد . پس از خارج شدن از حمام، پوشش روی بر آهن یا فولاد بیرونی با اکسیژن موجود در جو واکنش داده و اکسید روی (ZnO) را تشکیل می‌دهد.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

اکسید روی با دی اکسید کربن واکنش می دهد و لایه محافظی به نام کربنات روی (ZnCO3) را تشکیل می‌دهد. این لایه مایل به خاکستری مات، نسبتا پایدار است و محکم به سطح آهن یا فولاد می‌چسبد. در گالوانیزه گرم، روی به صورت شیمیایی پیوند برقرار می‌کند و بخشی از فولاد محافظت شده می‌شود. در نهایت لوله های گالوانیزه گرم از طریق همین روش ساخته می‌شوند.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

اگرچه مفهوم لوله گالوانیزه گرم ممکن است ساده به نظر برسد، اما این فرآیند شامل چندین مرحله حیاتی است. فولاد ابتدا مراحل تمیز کردن را طی می‌کند تا سطح خود را برای گالوانیزه کردن آماده کند. چربی زدایی برای از بین بردن خاک، روغن و سایر بقایای آلی استفاده می‌شود.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

یک حمام اسیدی ملایم، فولاد را حک می‌کند و فلس آسیاب و اکسید آهن را از بین می‌برد. شارِ بیشتر، هر اکسیدی را حذف می‌کند و فولاد را با یک لایه محافظ می‌پوشاند که از تشکیل اکسیدهای بیشتر روی سطح فولاد و قبل از گالوانیزه شدن، جلوگیری می‌کند.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

لوله گالوانیزه سرد چیست؟

فرآیند گالوانیزه سرد استفاده از رنگ غنی از روی، بر سطح یک عنصر فولادی برای محافظت از آن در برابر خوردگی است. رنگ‌های روی را می‌توان با برس، غلتک، تفنگ اسپری و … اعمال کرد. پوشش‌ها را می‌توان به روش الکتروگالوانیزه نیز اعمال کرد. رنگ‌های غنی از روی مورد استفاده در لوله گالوانیزه سرد با پوشش‌های معمولی، به دلیل وجود ترکیب اتصال دهنده، متفاوت است.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

این چسب‌ها به روی اجازه می‌دهند تا به طور مکانیکی به فولاد بچسبد تا سطح حفاظتی موثری را ارائه دهد. مانند لوله گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه سرد می‌تواند محافظت و درجاتی از حفاظت کاتدی را فراهم کند. با این حال، گرد و غبار روی موجود در رنگ یا پوشش باید در غلظت کافی بالا باشد تا هدایت الکتریکی بین فولاد و روی را افزایش دهد.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

آماده‌سازی سطح مورد نیاز برای اعمال پوشش‌های غنی از روی، نسبت به تکنیک‌های گرم شیب کمتری نیاز دارد. قبل از شروع عملیات پوشش، سطح فولاد باید تمیز و خشک باشد. معمولا ابتدا از یک برس سیمی برای از بین بردن زنگ زدگی یا سایر محصولات خوردگی که ممکن است وجود داشته باشد، استفاده می‌شود.

کثیفی، گریس، مواد شیمیایی و سایر ترکیبات آلی نیز باید بر این اساس حذف شوند. پس از آماده شدن سطح، پوشش روی به تعداد لایه‌هایی که لازم است بر سطح اعمال می‌شود.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

تفاوت اول

به عنوان یک روش ضد خوردگی فلز مورد استفاده قرار می گیرد . لوله گالوانیزه گرم با قرار گیری در محلول روی در حدود ۵۰۰ درجه سانتیگراد باعث جدا شدن زنگ زدگی می شود و سپس لایه روی به سطح ساختار فولادی می چسبد . در لوله گالوانیزه سرد باعث می‌شود که سطح فلز و سایر مواد از طریق الکترولیز به یک لایه فلزی بچسبد، که باعث می‌شود سطح ماده از نظر بافت یکنواخت، ضد خوردگی و مقاوم در برابر سایش و از نظر ظاهر زیباتر شود.

مقاومت در برابر خوردگی لوله های گالوانیزه گرم بسیار بالاتر از گالوانیزه سرد است. لوله گالوانیزه گرم در عرض چند سال زنگ نمی‌زند و لوله گالوانیزه سرد در عرض سه ماه زنگ می‌زند. فرآیند گالوانیزه سرد برای محافظت از فلز در برابر خوردگی استفاده می‌شود.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

فولاد در شرایط خنک کننده روی سطح گالوانیزه می‌شود. چسبندگی آن بسیار قوی است و به راحتی از بین نمی‌رود. اگرچه لوله گالوانیزه گرم نیز زنگ زده است، اما در مدت زمان طولانی می‌توان الزامات فنی و بهداشتی را برآورده کرد.

تفاوت دوم

پوشش‌های لوله گالوانیزه گرم ضخیم‌تر، معمولا ۳۰-۶۰ میکرومتر ضخامت دارند و از مقاومت در برابر خوردگی بالاتری برخوردارند. نوع کاربرد لوله گالوانیزه در عمر پوشش بسیار اهمیت دارد، مانند نرده‌های بزرگراه، برج‌های برق، بزرگ، مناسب است. همچنین برای بست‌های مقیاس و سایر قطعات نسبتا زمخت به کار می‌روند.

گرچه سطح قطعه کار لوله گالوانیزه سرد صاف است، اما پوشش آن نسبتا نازک و معمولا ۵-۳۰ میکرومتر است. بنابراین زمان حفاظت در برابر خوردگی کوتاه‌تر خواهد بود. این گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات داخلی استفاده می‌شود. مانند پایین شاسی، پانل، بست‌های کوچک و … .

تفاوت سوم

لوله های گالوانیزه گرم از فولاد و سایر مواد به صورت الکتروشیمیایی بر اساس اصل ضدخوردگی اتمسفر روی، محافظت می‌کنند. محافظ کربنات روی، بر روی سطح می‌تواند سرعت خوردگی روی را کاهش دهد.

حتی اگر از بین برود، گالوانیزه سرد روشی شیمیایی برای جداسازی آلیاژهای روی به یون‌های روی چسبیده به سطح فولاد است. لایه جدیدی که از این طریق تشکیل می‌شود، عموما نازک است و فولاد به طور کلی مستعد زنگ‌زدگی است.

تفاوت چهارم

سطح بیرونی لوله فولادی گالوانیزه سرد، صاف و روشن است. لایه آبکاری فناوری غیرفعال، رنگ زرد مایل به سبز را نشان می‌دهد و لایه آبکاری فرآیند غیرفعال سازی سفید آبی-سفید خواهد بود. به طور کلی، فقط چند روی وجود دارد. لایه‌هایی در دو سر لوله فولادی گالوانیزه سرد وجود دارند و هیچ لایه روی در داخل آن وجود ندارد.

سطح بیرونی گالوانیزه گرم خشن، تیره و به طور کلی نقره‌ای مایل به سفید است. به دلیل فرآیند تولید، مقداری علائم و قطرات آب وجود دارد. روی سطوح، نور ساطع نمی‌کند و نور را منعکس نمی‌کند. لوله فولادی گالوانیزه گرم دارای پوشش گالوانیزه کامل در داخل و خارج است.

تفاوت پنجم

لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه تفاوت زیادی در گالوانیزه کردن دارند. مقدار گالوانیزه گرم نمی‌تواند خیلی کم باشد و حداقل ۵۰-۶۰ گرم در متر مربع در دو طرف و حداکثر ۶۰۰ گرم در متر مربع است. لایه گالوانیزه سرد می‌تواند بسیار نازک باشد، تا ۱۵ گرم در متر مربع. اما اگر پوشش ضخیم‌تر باشد، سرعت خط تولید بسیار کند است و برای ویژگی‌های فرآیند واحد مدرن مناسب نیست و حداکثر حدود ۱۰۰g/m2 است. به همین دلیل، تولید لوله‌های الکتروگالوانیزه بسیار محدود است.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت ششم

لوله گالوانیزه گرم و لوله سرد اساسا در ریزساختار پوشش متفاوت‌اند. لایه‌ای از ترکیب کمی شکننده، بین پوشش روی خالص لوله‌های گالوانیزه گرم و پایه نوار فولادی وجود دارد. هنگامی که پوشش رویِ خالص متبلور می‌شود، روی بیشتری تشکیل می‌شود و پوشش یکنواخت و غیر متخلخل است. اتم لایه روی آبکاری شده، فقط بر سطح نوار فولادی رسوب می‌کند و با عمل فیزیکی به سطح نوار فولادی متصل می‌شود. سوراخ‌های زیادی برای خشک شدن وجود دارند که به راحتی به دلیل محیط خورنده، حفره به وجود می‌آورند. بنابراین ورق گالوانیزه گرم بیشتر از ورق سرد در برابر خوردگی مقاومت دارد.

تفاوت هفتم

فرآیند عملیات حرارتی لوله گالوانیزه گرم و الکتروگالوانیزه نیز کاملا متفاوت است. لوله گالوانیزه گرم به طور کلی از تخته شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند و به طور مداوم بر روی خط گالوانیزه آنیل و گالوانیزه گرم می‌شود. همچنین شمش فولادی پس از گرم شدن برای مدت کوتاهی خنک می‌شود. بنابراین استحکام و انعطاف‌پذیری تا حدودی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. لوله گالوانیزه گرم هزینه تولید کمتر و دامنه کاربرد وسیع‌تری دارد و به یک تنوع عمده در بازار لوله گالوانیزه تبدیل شده است.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

راه های تشخیص لوله گالوانیزه گرم و سرد

۱) هر دو دیواره داخلی و خارجی لوله فولادی گالوانیزه گرم، گالوانیزه می‌شود. در حالی که لوله فولادی گالوانیزه سرد فقط روی دیواره بیرونی گالوانیزه می‌شود.

۲) لایه آبکاری سرد یکنواخت است و ضخامت آن بسیار نازک است. لایه آبکاری گرم ضخیم است و ضخامت آن یکنواخت نیست.

لوله گالوانیزه گرم و سرد

۳) ظاهر آبکاری سرد روشن، و رنگ آبکاری گرم تیره است.

۴) از آنجایی که لایه آبکاری سرد نازک است، مقاومت در برابر خوردگی ضعیف است. لایه آبکاری گرم چندین برابر ضخیم‌ تر از گالوانیزه سرد است . لایه نفوذی با فلز پایه تشکیل شده است و مقاومت در برابر خوردگی خوب است.

۵) لوله فولادی گالوانیزه سرد روشن‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد. سطح فولاد گالوانیزه گرم آبکاری شده و روشن نیست. سطح لوله فولادی گالوانیزه گرم مانند برجستگی‌های ناهموار به نظر می‌رسد و سطح روشن نیست و بازتابنده نیست .

لوله گالوانیزه گرم و سرد

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button