میلگرد ساده و آجدار ، تفاوت ها و مزایا

  • خانه / میلگرد ساده و آجدار ، تفاوت ها و مزایا

میلگرد ساده و آجدار ، تفاوت ها و مزایا

میلگرد ساده و آجدار به عنوان مقاطع فولادی مهم در ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارند . از لحاظ جنس ، مشخصات مکانیکی، قطر مقطع، شکل ظاهری (نوع آج) و مقاومت کششی، دسته‌‌بندی‌های متفاوتی دارند. از لحاظ شکل ظاهری، میلگردها به دو دسته‌ی ساده (بدون آج) و آجدار تقسیم می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تفاوت میلگرد ساده و آجدار صحبت کنیم.

میلگرد ساده و آجدار

میلگرد ساده

همان طور که از اسم‌ این میلگرد پیداست، ساده و بدون آج است. میلگرد های ساده بیشتر در صنعت کاربرد دارند و کار اصلی آن‌ها ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر در بتن است. همچنین این میلگردها در ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری دارند؛ یعنی در ساخت بناها، ستون‌های بتنی، زیرسازی، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و جبران ضعف کششی بتن در برابر زمین‌لرزه استفاده می‌شوند.

میلگرد ساده و آجدار

میلگرد ساده در صنعت برای جوشکاری، آهنگری و تغییر شکل استفاده می‌شود. در کشورهای مختلف، میلگردها با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند. طول استاندارد میلگردها 6 یا 12 متر است و در قطرهای متفاوتی از 6 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شوند؛ به عنوان مثال، میلگرد 8 میلی‌متری، میلگرد 16 میلی‌متری و …

میلگرد ساده و آجدار

میلگرد آجدار

این نوع میلگردها دارای آج هستند. آج این نوع میلگرد، به صورت مارپیچ، یکنواخت، دوکی شکل و یا مرکب است و درصد کربن، سختی و قابلیت خم‌پذیری‌شان باهم متفاوت است. میلگردهای A3، A2 و A4 از این نوع میلگردها هستند. میلگردهای آجدار عمدتاً در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.

میلگرد ساده و آجدار

همچنین از میلگرد آجدار برای تولید چندین نوع محصول میانی از جمله: خاموت، سنجاقی، رکابی، عصایی و زیگزاگ استفاده می‌شود که این محصولات در مراحل مختلفِ مسلح‌کردن بتن کاربرد دارند.

میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

سایز

میلگردها دارای مقادیر دقیق در سایز و وزن هستند. به طور کلی همه‌ی میلگردها، طبق استاندارد جهانی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که به دو دسته‌ی زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • انواع میلگرد آجدار در دو نوع شاخه و کلاف در سایز های متداول 5.5 الی 40 میلی‌متر
  • انواع میلگرد ساده در دو نوع شاخه و کلاف در سایز های متداول 5.5 الی 20 میلی‌متر با کاربردهای صنعتی و ساختمانی
میلگرد ساده و آجدار

مواد تشکیل دهنده

میلگردها از مواد تشکیل‌دهنده‌ی متفاوتی ساخته می‌شوند که هر کدام قدرت و استحکام کششی متفاوتی دارند و طول عمر و مقدار فرسایش‌شان نیز متفاوت است که با توجه به منطقه، مکان و نوع سازه باید از آن ها استفاده کرد. انواع میلگرد رایج در بازار از لحاظ جنس عبارتند از:

میلگرد اروپایی ، میلگرد فولاد کربن ، میلگرد روکش اپوکسی ، میلگرد گالوانیزه ، میلگرد فولاد استنلس (ضد زنگ) ، میلگرد فایبر گلاس

میلگرد ساده و آجدار

برای بسیاری از افرادی که در حوزه‌های ساختمانی و صنعت فعالیت دارند، شناخت انواع میلگردها از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از افراد با شناخت بیشتر در مورد جنس میلگرد، روش تولید، نوع و ویژگی‌های این محصول می‌توانند تا حدود زیادی موفقیت پروژه مورد نظر را رقم بزنند.

میلگرد ساده و آجدار

روش تولید

روش‌های تولید میلگرد، با توجه به شرایط اقلیمی هر کشور متفاوت است؛ اما به صورت کلی، تولید میلگرد به دو روش زیر انجام می شود

  • روش تولید آلیاژی (آنالیز شیمیایی)

در این روش، فولاد مورد نظر از طريق اضافه‌کردن فروآلياژها ساخته شده و شمش توليدي در فرآيند نورد به شكل مورد نظر درمي‌آيد؛ سپس میلگردها را در محیط آزاد قرار می‌دهند تا به مرور خنک شوند. ميلگرد توليد‌شده از این روش، از سطح بيروني تا مركز آن داراي خواص مكانيكي و مشخصات شيميایي يكسان است و در مواقع زلزله و فشار، مقاومت يكنواخت و مناسب‌تری را از خود بروز مي‌دهد.

  • روش تولید حرارتی (ترمکس)

در روش ساخت میلگرد ترمکس، شمش فولادي مورد استفاده، دارای كلاس آناليز شيميایي پایين‌تری است. جهت تأمین مقاومت منطبق بر استاندارد، ميلگرد توليدي را كه داراي دماي بالایی هست، با عبور یک‌باره از داخل لوله‌هاي آب، خنك می‌کنند. برای به‌كارگيري اين نوع ميلگرد در سازه‌های تحت فشار و مناطق زلزله‌خيز بايد احتياط هاي لازم را به عمل آورد. لازم به ذکر است که قیمت میلگردهای ترمکسی معمولاً کمتر از میلگردهای آلیاژسازی‌شده است.

میلگرد ساده و آجدار

از لحاظ خواص مکانیکی

استانداردهای تولید میلگرد و طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس خواص مکانیکی در هر کشوری متفاوت است. فولادهای میلگرد در ایران که بخش عمده‌ی آن توسط ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود، منطبق بر استاندارد روسی بوده و به چهار گروه زیر تقسیم می شود:

میلگرد A1

میلگرد A1 از نوع نرم است و عمدتاً شکل ظاهری ساده (بدون آج) دارد. حداقل مقاومت کششی مجاز این میلگرد 360 مگاپاسکال و حداقل مقاومت مجاز تسلیم آن 240 مگاپاسکال است. این مخصول به عنوان یک میلگرد داکتیل (ductile) شناخته می‌شود و فرآیند جوشکاری و تغییر شکل روی آن امکان‌پذیر است.

میلگرد A2

میلگرد A2 دارای حداقل مقاومت کششی مجاز 500 مگاپاسکال و حداقل مقاومت تسلیم مجاز 340 مگاپاسکال بوده و در رده‌ی نیمه سخت (نیمه خشک) قرار می گیرد.شکل ظاهری میلگرد A2 به صورت آجدار مارپیچ (فنری) است که به دو صورت یکنواخت و دوکی، موجود می‌باشد. میلگرد A2 عمدتاً در خاموت‌زنی مقاطع ساخته‌شده در عملیات ساختمان‌سازی و نیز مش‌بندی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه امکان جوشکاری بر روی این نوع میلگرد امکان‌پذیر است، اما توصیه می‌شود از این کار پرهیز شود.

میلگرد A3

میلگرد A3 از نوع سخت (خشک یا ترد) است و شکل ظاهری آن، عمدتاً آجدار جناقی است و به صورت یکنواخت یا دوکی‌‎ است؛ شکل آجدار جناقی، اینگونه است که اگر از مقطع میلگرد به آن نگاه کنیم، آج‌های آن به صورت 7 و 8 و اگر از کنار مشاهده کنیم، آج‌ها با زاویه‌ی 45 درجه (ضربدری) هستند.

حداقل مقاومت کششی مجاز میلگرد A3 برابر 600 مگاپاسکال بوده و حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن 400 مگاپاسکال است. عمدتاً میلگرد A3 در ساختمان‌سازی کاربرد دارد و عملیات جوشکاری روی آن مجاز نیست. همچنین ایجاد زوایای تند و تغییر شکل‌های فراوان، به دلیل تُرد بودن این نوع میلگرد، مناسب نیست.

میلگرد A4

شکل ظاهری این میلگرد به صورت آجدار مرکب است. حداقل مقاومت کششی مجاز میلگرد A4، معادل 650 مگاپاسکال بوده و حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن برابر 500 مگاپاسکال است. استفاده از این نوع میلگرد در مقایسه با بقیه‌ی انواع میلگرد، کمتر است.

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button