ورق استیل فنری ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق استیل فنری ، خواص و کاربردها

ورق استیل فنری ، خواص و کاربردها

ورق استیل فنری با زیبایی در کنار مشخصات عالی می‌تواند یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه‌ی بازار را تشکیل دهد. با توجه به تشکیل این ورق‌های فولادی از استیل، که یکی از آلیاژهای خاص فولادی موجود در بازار است، مقاومت آن‌ها در برابر ضربه و خوردگی بالا است. این محصول، دارای دو گرید پرطرفدار است. در ادامه، با ویژگی‌ها و کاربرد ورق استیل فنری، بیشتر آشنا خواهیم شد.

ورق استیل فنری

ویژگی‌های ورق استیل فنری

وجود کروم و نیکل در ساخت این ورق فولادی، مقاومت آن را به شدت افزایش داده است. از طرف دیگر، فرایند ساخت این محصول به گونه‌ای است که تلرانس بسیار کمی در ضخامت دارد. یعنی بازه‌ی تغییرات ضخامت آن بسیار کم است و با دقت بالایی تولید می‌شود. برای همین استفاده از آن در شرایطی که نیاز به محاسبات دقیق باشد، رواج زیادی دارد.

ورق استیل فنری

ورق استیل چیست؟

استنلس استیل که در بازار، به طور مختصر، با نام استیل هم شناخته می‌شود، دسته‌ای از فولادها است که ضد زنگ می‌باشند. استیل‌ها، از لحاظ ظاهری نیز زیبا هستند و از این رو کاربردهای زیادی در تولید محصولات مختلف دارند. استیل، نام دسته‌ای از آلیاژهای فولادی است. معمولا استیل به صورت خالص مصرف نمی‌شود. ورق استیل، معمولا با ترکیب عناصر دیگر در بازار موجود است. این عناصر، ویژگی‌های ورق استیل را تعیین می‌کند و روی قیمت خرید آن هم تاثیر دارد. در ادامه، با ویژگی‌ها، انواع و کاربرد ورق استیل، بیشتر آشنا می‌شویم.

ورق استیل فنری

ویژگی‌های ورق استیل

این ورق فولادی صاف، ضد زنگ و مقاوم است. برخی از ویژگی‌های ورق استیل که در همه‌ی انواع آن دیده می‌شود، عبارتند از:

  • از لحاظ شکل ظاهری، این ورق را می‌توانید در انواع مات و شفاف در بازار پیدا کنید. به انواع مات، ورق سیاه، و به انواع شفاف، ورق روغنی هم گفته می‌شود.
  • این ورق‌های فولادی، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت زیاد دارند و نسوز می‌باشند.
  • انواع ورق استیل، مقاومت خوبی در برابر اسید هم دارد.
  • روکش به کار رفته در ساخت این ورق آلیاژی، باعث می‌شود تا استحکام آن افزایش یابد.
  • ورق استیل، در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد.
  • عمر مفید این ورق‌های فولادی بالا است و می‌توانید سالیان متمادی از آن استفاده کنید.
  • انعطاف ورق استیل بالا است و قابلیت جوشکاری خوبی هم دارند.
  • ورق استیل، دوستدار محیط زیست است و می‌توان آن را بازیافت کرد.
ورق استیل فنری

ابعاد و وزن ورق استیل

با توجه به استفاده‌ی گسترده‌ای که در صنایع مختلف از ورق استیل می‌شود، این مقاطع فولادی در ابعاد مختلفی تولید، و به بازار عرضه می‌گردند. برخی از اندازه‌های پرفروش ورق استیل، عبارتند از (اندازه‌های به متر می‌باشد): ۱*۲، ۱.۲۵*۲.۵، ۱.۲۲*۲.۴۴، ۱.۵*۶، ۲*۶ و ۱.۵*۳.

در صورت داشتن اطلاعات درباره‌ی نوع ورق استیل، می‌توانید وزن محصول را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید:

وزن ورق استیل = طول ورق * عرض ورق * ضخامت ورق* چگالی

ورق استیل فنری

کاربردهای ورق استیل

ظاهر زیبا و مقاومت بالا، باعث شده است استفاده از ورق استیل در صنایع ساختمان‌سازی رواج زیادی داشته باشد. اما در صنایع دیگر هم می‌توان کاربردهای ورق استیل را مشاهده کرد. برخی از صنایعی که در تولید محصولات یا تجهیزات خود، از ورق استیل، استفاده‌ی زیادی دارند، عبارتند از:

  • صنایع سیمان
  • صنعت تولید کاغذ
  • صنعت مواد شیمایی
  • صنایع غذایی
  • تولید لوازم خانگی
ورق استیل فنری

انواع ورق استیل

با اضافه کردن عناصری مثل کروم و مولیبدن به فولاد، انواع مختلفی از ورق‌های استیل تولید می‌شود. هر کدام از این ورق‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارند. اما به طور کلی، دو دسته‌ی پر استفاده از ورق‌های استیل، ورق‌های سری ۳۰۰ و ورق‌های سری ۴۰۰ هستند. این سری‌ها، در یک سری ویژگی‌ها، مانند میزان مقاومت در برابر خوردگی و بگیر یا نگیر بودن با هم تفاوت می‌کنند.

ورق استیل فنری

ورق‌های سری ۳۰۰، مانند ورق استیل ۳۰۴، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند، ولی نگیر هستند. یعنی جذب آهنربا نمی‌شوند. اما ورق‌های سری ۴۰۰، مانند ورق استیل ۴۳۰، بگیر هستند. یعنی جذب آهنربا می‌شوند.

ورق استیل فنری

ورق استیل

بالا بودن سختی و استحکام، و قابلیت بازیافت، از جمله ویژگی‌هایی است که ورق استیل را از سایر ورق‌های فولادی جدا می‌کند. چکش‌خواری و مقاومت بالا در برابر خوردگی، از دیگر مزایای این ورق است. علاوه بر کربن و آهن، که عناصر پایه‌ی یک محصول فولادی هستند، از عناصر دیگری هم در ساخت ورق استیل استفاده می‌شود.

کروم یکی از این عناصر است که از زنگ‌زدگی آن جلوگیری می‌کند. از جمله کاربردهای ورق استیل، عبارتند از:

  • صنعت لوازم خانگی
  • صنایع غذایی
  • ساخت بدنه وسایل نقلیه
  • تولید انواع تانکرها
  • ساخت لوازم آشپزخانه مانند قاشق و چنگال

ورق استنلس استیل

عنصر پایه در این ورق، آهن است و تنها کمتر از دو درصد آن را کربن تشکیل می‌دهد. البته با توجه به سختی مورد نیاز، با افزایش کربن می‌تواند مقاومت ورق را افزایش داد. ظاهر زیبا، مقاومت بالا در برابر خوردگی، عمر مفید زیاد و قابلیت بازیافت، از جمله مزایای ورق استنلس استیل، نسبت به سایر ورق‌های فولادی است. سری ۴۰۰ این ورق، یکی از ورق‌های فولادی پر استفاده در صنایع داخل ایران است.

از جمله کاربردهای این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت لوازم خانگی
  • صنعت کشتی‌سازی
  • ساخت بدنه وسایل نقلیه
  • صنعت پتروشیمی

کاربرد ورق استیل فنری

با توجه به توانایی مقاومتی بالا، استفاده از ورق استیل فنری، در طیف وسیعی از صنایع دیده می‌شود. به طور مثال، در صنعت خودروسازی، برای ساخت انواع واشرهای فنری، و به طور کلی هر قسمتی از موتور و بدنه که نیاز به مقاومت بالا در برابر فشار و زنگ‌زدگی داشته باشد، از این ورق استفاده می‌شود.

ویژگی‌ها فنی، در کنار ظاهری زیبا، باعث شده است تا استفاده از این ورق، در صنایع ساخت لوازم خانگی هم رواج زیادی داشته باشد. ساخت بست‌های لوله‌های پتروشیمی، از دیگر مواردی است که استفاده از ورق استیل فنری در آن مشاهده می‌گردد.

گریدهای مختلف ورق استیل فنری

در بازار، دو گرید پرفروش این محصول عبارتند از:

  • ورق استیل فنری ۳۰۴
  • ورق استیل فنری ۳۰۱

این دو گرید، شباهت‌های زیادی با هم دارند. اما برخی تفاوت‌های جزئی، باعث شده است هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب باشند.

گرید ۳۰۴ این محصول، کروم و نیکل بیشتری نسبت به گرید ۳۰۱ دارد. همین موضوع باعث می‌شود قیمت ورق استیل فنری ۳۰۴، نسبت به گرید ۳۰۱ آن کمی بیشتر باشد. این ویژگی سبب شده است تا مقاومت گرید ۳۰۴ در برابر خوردگی نیز بیشتر باشد. اما در عوض، گرید ۳۰۱، با توجه به این که در ساختار خود، کربن بیشتری دارد، مقاومت کششی بیشتری دارد. بهتر است پیش از خرید ورق استیل فنری، این ویژگی‌ها را مد نظر داشته باشید.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button