کاربرد ورق روغنی و انواع آن

  • خانه / کاربرد ورق روغنی و انواع آن

کاربرد ورق روغنی و انواع آن

کاربردورق روغنی ؛ آشنایی با مزیت ، معایب ، نحوه ساخت و کاربرد ورق روغنی از مهم ترین اقداماتی است که قبل از خرید و فروش ورق آهن بایستی به آن توجه کرد. چرا که امروزه با توجه به نیاز بازار، مراکز زیادی جهت تامین این محصول در حال فعالیت هستند. از این رو کیفیت و حتی مشخصات تولید هر شرکتی ممکن است با توجه به نوع مواد اولیه متفاوت باشد.

ورق های روغنی، یکی از انواع تولیداتی است که کاربرد زیادی دارد. به طور کلی تمامی ورق ها به دو روش کلی تولید می شود که همین گوناگونی در روش های تولید باعث تقسیم بندی آن ها می شود. ورق ‌هایی را که به روش نورد سرد تولید می کنند به نام ورق روغنی شناخته می شوند. کاربرد ورق روغنی با ورق سیاه متفاوت است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی به ورق‌هایی گفته می‌شود که با تکنولوژی نورد سرد تولید می‌شوند که در این فرآیند، بوسیله نورد ورق‌های با ضخامت بالا به ضخامت پایین تر تبدیل می‌گردند.

به دلیل استفاده از نورد سرد در این فرآیند، ورق‌های نورد شده از کیفیت ظاهری بالایی برخوردار می‌باشند و به همین دلیل این نوع ورق بیشتر در مواردی که کیفیت ظاهری محصول از اهمیت بالایی برخوردار است، کاربرد دارد.

استفاده از تکنولوژی هیدروفرمینگ یا شکل دهی هیدرولیکی ورق از روش‌های مقرون به صرفه برای شکل‌دهی فلزات انعطاف پذیری خم چون برنج، آلومینیوم، فولاد و… است. این فناوری، از قبل از جنگ جهانی دوم بوجود آمد. از سال ۱۹۸۰ در تولید قطعات خودرو و بدنه هواپیما استفاده شد و در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰، این روش پیشرفت های زیادی پیدا کرد.

در این روش یک سیال هیدرولیکی برای فشرده کردن ورق‌ها در دمای اتاق و در یک قالب مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعات تولید شده به این روش معمولات سفت و محکم بوده و هزینه کمتری نسبت به دیگر روش‌های پرس دارند. در واقع استفاده از روش هیدروفرمینگ ورق، از نقش مهمی در کاهش وزن قطعه و کاهش هزینه‌ها برخوردار است.

انواع ورق روغنی

ورق‌های روغنی با توجه به نوع آلیاژ و عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آن‌ها در سه دسته اصلی جای می‌گیرند:

  • روغنی معمولی (مانند ورق روغنی st12)
  • ورق روغنی نیمه کشش (مانند ورق روغنی st13)
  • روغنی فوق کشش (مانند ورق‌های روغنیst14)

این محصول در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند که در حالت استاندارد ضخامت آنها معمولا بین ۰.۰۳ تا ۳ میلی‌متر بوده و عرض آنها حدود ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر است. ورق‌های نورد سرد یا همان ورق‌های روغنی پایه و اساس تولید ورق‌های گالوانیزه (ورق سفید) می‌باشند. ورق‌های رنگی گالوانیزه که به ورق‌های رنگی در بازار معروف هستند، از ورق گالوانیزه خام بوجود می‌آیند. این محصول از وزن استاندارد ویژه برخوردار بوده که تقریبا با وزن آهن معمولی یکی می‌باشد.

جدول وزن ورق‌های روغنی

ضخامت (میلی‌متر)طول(متر)عرض(متر)وزن(متر)
۰.۵۲۱۸
۰.۶۲۱۱۰
۰.۷۲۱۱۱
۰.۸۲۱۱۳
۰.۹۲۱۱۴
۱۲۱۱۶
۱.۲۵۲۱۲۰
۱.۵۲۱۲۴
۰.۵۲.۵۱.۲۵۱۳
۱.۲۵۲.۵۱.۲۵۳۱
۱.۵۲.۵۱.۲۵۳۸

کاربرد ورق روغنی در صنعت

ورق‌های روغنی دارای کاربردهای فراوانی در صنعت می‌باشند. به طور مثال ورق روغنی فوق کشش برای تولید فیلتر اتومبیل کاربرد دارد. ورق روغنی فوق کشش نیز در بدنه اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. از ورق روغنی EK2 برای اجاق گازهایی که صفحه فلزی لعاب گیر دارند و از ورق روغنی نوع QSTE ضد سایش برای قطعات زیرین اتومبیل استفاده می‌شود. برای تولید اگزوز نیز از ورق روغنی با ویژگی ضدخورندگی و زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.

از مهم‌ترین کاربردهای ورق روغنی می‌توان به استفاده در صنایع لوازم خانگی، صنعت خودرو، رادیاتورسازی، ساخت بشکه و مخزن فلزی اشاره کرد. از معروف‌ترین برندهای تولید کننده ورق های روغنی در ایران نیز می‌توان از شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس و شرکت فولاد غرب نام برد. برخی از تجار و بازگانان نیز با پیشرفت تجارت جهانی، اقدام به وارد کردن انواع ورق روغنی از کشورهای خارجی کرده‌اند که در این بین ورق‌های وارداتی از کشورهای قزاقستان و روسیه از پرکاربردترین انواع ورق روغنی خارجی در بازار ایران می‌باشند.

تفاوت ورق های روغنی و ورق گالوانیزه

امروزه در بازار شاهد تولید انواع ورق فلزی هستیم که هریک طی پروسه خاص با مزایا و مشخصات خاصی به تولید می رسد. اما شاید برای شما هم‌ جای سوال باشد که تفاوت ورق روغنی با ورق گالوانیزه چیست؟ ورق های روغنی همان ورق فلزی گالوانیزه ای هستند که در طول فرآیند خاصی و به روش ویژه ای تولید می شوند. اما به طور کلی طول عمر ورق‌ های گالوانیزه 50 سال بوده اما ورق‌ های روغنی بین 2 تا 11 سال عمر مفید دارند.

ورق های گالوانیزه هم قیمت کمتر و هم هزینه نگهداری کمتری به نسبت دیگر ورق ها دارند، شاید به این دلیل است که مقاوم این ورق ها بیشتر می باشد. هر دو ورق در عرض مشابه بین 100 تا 125 سانتی‌ متر به تولید می رسند اما محدوده ضخامت ورق‌ های گالوانیزه نسبت به ورق‌ های روغنی بیشتر است.

همچنین ظاهر و زیبایی ورق‌ های روغنی بهتر از ورق های گالوانیزه است. هدف از خرید ورق سیاه و این ورق روغنی بیشتر در ساخت خودرو، لوازم خانگی و… استفاده می کنند اما ورق‌ های گالوانیزه را اکثرا در ساخت کانال کولر و لوله آب به کار می‌ بروند. اما هر دو دارای استانداردهای مهمی هستند که کاربرد ورق روغنی را بیشتر می کند.

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button