ورق استیل ۴۱۰ ، چه ساختاری دارد و ویژگیهای آن کدامند ؟

  • خانه / ورق استیل ۴۱۰ ، چه ساختاری دارد و ویژگیهای آن کدامند ؟

ورق استیل ۴۱۰ ، چه ساختاری دارد و ویژگیهای آن کدامند ؟

ورق استیل ۴۱۰ در گروه فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی قرار داشته و همچون دیگر استنلس استیل های مارتنزیتی دارای خاصیت مغناطیسی است (استنلس استیل ۴۱۰ در هر دو حالت آنیل شده و سخت شده مغناطیسی می باشد).

ورق استیل 410

این گرید دارای مقاومت به خوردگی مطلوبی به همراه استحکام و سختی بالاست. ورق استیل ۴۱۰ عملیات حرارتی پذیر بوده و طی این فرایند خواص مکانیکی آن افزایش می یابد. این آلیاژ دارای ۵/۱۱ تا ۵/۱۳ درصد کروم می باشد.

ورق استیل 410

مختصری از ترکیبات

این عنصر اصلی ترین عنصر آلیاژی در ترکیب شیمیایی ورق استیل ۴۱۰ بوده و میزان آن در مقایسه با فولاهای زنگ نزن آستنیتی به مراتب کمتر است (حداقل میزان کروم در ترکیب استنلس استیل های آستنیتی سری ۳۰۰، ۱۶ الی ۱۸ است ). مقدار نیکل نیز در این آلیاژ به یک درصد نمی رسد (حداقل میزان نیکل در ترکیب شیمیایی استنلس استیل های آستنیتی سری ۳۰۰، ۸ درصد است).

به همین دلیل به طور کلی ورق استیل ۴۱۰ دارای مقاومت به خوردگی کمتری نسبت استنلس استیل های آستنیتی سری ۳۰۰ و استیل فریتی ۴۳۰ (حاوی ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم) می باشد. معمولا از این فولاد در شرایطی که نیاز به مقاومت به خوردگی متوسط و استحکام و سختی بالاست استفاده می شود.

ورق استیل 410

تفاوت گرید ۴۱۰ و ۴۱۰s

 گرید ۴۱۰s نسخه کم کربن و اصلاح شده ورق استیل ۴۱۰ می باشد. همچنین ورق استیل  ۴۱۰s (non-hardenable) برخلاف استیل ۴۱۰ (hardenable) بواسطه عملیات حرارتی سختی اش افزایش نمی یابد. در واقع ورق استیل ۴۱۰s عملیات حرارتی پذیر نیست. این گرید جوش پذیری بهتر و خواص مکانیکی کمتری نسبت به استیل ۴۱۰ دارد.

ورق استیل 410

ورق استیل ۴۱۰s علاوه بر کربن کمتر، مقداری تیتانیم (حداکثر ۲/۰ درصد) نیز در ترکیب خود دارد. افزودن تیتانیم منجر به کاهش تشکیل فاز آستنیت در دماهای بالا می شود. ورق استیل ۴۱۰s در حالت آنیل دارای ساختار کاملا فریتی است. همانطورکه گفته شد این گرید توسط عملیات حرارتی سخت نمی شود.

ورق استیل 410

این ویژگی از ترک ها حین جوشکاری و زمانی که در معرض دمای بالا قرار می گیرد جلوگیری می کند. معمولا زمانی که از دمای بحرانی (critical temperature) سریع سرد می شود نیز داکتیل و نرم باقی می ماند. رفتار مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون این گرید مشابه با ورق استیل ۴۱۰ می باشد. با این حال برای کاربردهایی که زیبایی ظاهری مهم است استفاده نمی شود زیرا مستعد خوردگی حفره ای به صورت موضعی می باشد. 

ورق استیل 410

ترکیب شیمیایی

عنصر آلیاژی (%)استیل S 410 استیل ۴۱۰
کربن (C) کمترین مقدار (min)0.08
بیشترین مقدار (max)0.080.15
منگنز (Mn) کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)11
سیلسیم (Si)کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)11
فسفر (P)کمترین مقدار (min)
 بیشترین مقدار (max)0.040.04
گوگرد (S)کمترین مقدار (min)
بیشترین مقدار (max)0.030.03
کروم (Cr)کمترین مقدار (min)11.511.5
بیشترین مقدار (max)13.513.5
نیکل (Ni) – بیشترین مقدار (max)0.60.75
تیتانیم (Ti) – بیشترین مقدار (max)0.2
آهن (Fe) عنصر پایهعنصر پایه

ورق استیل 410

خواص مکانیکی

رده آلیاژیاستحکام کششی نهایی (MPa)استحکام تسلیم (MPa)الانگیشن (%)سختی
UTS (MPa)-minYS (%2 proof stress) (Mpa) E ( % in 50 mm)-minراکول (HR B)
4105153102580
410S4612382772

خواص فیزیکی

چگالی (g/cm3)7.8
دمای ذوب (C֯)۱۵۳۰ – ۱۴۸۰
مدول الاسیسیته (GPa)200
مقاومت الکتریکی (m.Ωn)570
رسانایی حرارتی (m.k / W)C ֯ ۱۰۰۲۴٫۹
C ֯ ۵۰۰۲۸٫۷
ضریب انبساط حرارتی (C ֯ / m / mµ)C ֯ ۱۰۰ – ۰۹٫۹
C ֯ ۳۱۵ – ۰۱۱
C ֯ ۵۳۸ – ۰۱۱٫۵

مقاومت به خوردگی

مقاومت به خوردگی ورق استیل ۴۱۰می تواند بواسطه فرایندهایی نظیر عملیات حرارتی (عملیات سخت کردن – Hardening و تمپر ) و پولیش (هر چه سطح فولاد صاف تر باشد مقاومت به خوردگی افزایش می یابد) بهبود یابد.

ورق استیل 410

معمولا این فولاد پس از عملیات حرارتی مقاومت خوبی در برابر هوای خشک، بخار، گازهای داغ، آب شیرین، اسیدهای غذایی، مواد شیمیایی ملایم و قلیایی از خود نشان می دهد.  همچنین ورق استیل ۴۱۰ در برابر نیتریک اسید، سولفوریک اسید غلیظ، استیک اسید رقیق و نفتا مقاومت به خوردگی رضایت بخشی ارائه می دهد. این فولاد معمولا در شرایط آنیل شده، مقاومت به خوردگی ضعیفی دارد و استفاده از آن توصیه نمی شود.  

مقاومت به اکسیداسیون

ورق استیل ۴۱۰در سرویس دهی های پیوسته تا دمای C ֯ ۷۰۰ و در سرویس دهی های متناوب تا دمای C ֯ ۸۱۵ مقاومت به اکسیداسیون خوبی از خود نشان می دهد. اگرچه خواص مکانیکی این فولاد در محدوده دمایی C ֯ ۵۸۰ – ۴۰۰ افت می کند.


عملیات حرارتی

سیکل عملیات حراتی استنلس استیل ۴۱۰ شامل مراحل ذیل می باشد:
عملیات آنیل (Annealing): حرارتی دهی یکنواخت تا C ֯ ۹۰۰ – ۸۱۶، سپس سرد کردن در کوره تا دمای C ֯ ۵۹۳ و در نهایت سرمایش در هوا.


آنیل فرایندی (Process Annealing): حرارت دهی تا C ֯ ۷۸۸ – ۷۳۲ و سرمایش در هوا. 
عملیات سخت کاری (Hardening): حرارت دهی در محدوده دمایی C ֯ ۱۰۱۰ – ۹۲۷ و سرمایش در هوا یا روغن. لازم است که پس از این مرحله عملیات تنش زدایی یا تمپز انجام شود.


عملیات تنش زدایی (Stress Relieving): حرارت دهی در بازه دمایی C ֯ ۴۲۷ – ۱۴۹ به مدت ۱ الی ۲ ساعت و سرمایش در هوا.
عملیات تمپر (Tempering): حرارت دهی در محدوده دمایی C ֯ ۷۶۰ – ۵۹۳ به مدت ۱ الی ۴ ساعت و سرمایش در هوا.  


همانطورکه در قسمت مقدمه اشاره شد ورق استیل ۴۱۰s عملیات برخلاف گرید ۴۱۰ عملیات حرارتی پذیر نیست. این فولاد معمولا پس از کار سرد جهت از بین کرنش های ناشی از این فرایند تحت عملیات آنیل قرار می گیرد. سیکل عملیات آنیل ورق استیل ۴۱۰s شامل حرارت دهی در محدوده دمایی C ֯ ۸۹۹ – ۸۷۱ و سرمایش در هواست.

شکل پذیری

ورق استیل ۴۱۰ کارپذیری معقولی در حالت سرد از خود نشان می دهد. معمولا در شرایط آنیل شده می تواند تا حدودی تحت فرایندهایی نظیر کشش قرار گیرد. 

جوش پذیری

جوشکاری فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی به خاطر قابلیت سختی پذیری این فولادها با محدودیت هایی روبروست. در جوشکاری ورق استیل مارتنزیتی با ضخامت کم که میزان کروم آن ها کم است نیازی به عملیات پیش گرمایش تا دمای C ֯ ۲۶۰ لازم نیست. اما پس از جوشکاری جهت دستیابی به خواص مطلوب عملیات حرارتی در نظر گرفته می شود. البته ورق استیل ۴۱۰ در بین استنلس استیل های مارتنزیتی بهترین جوش پذیری را دارد.

عمده ترین تفاوت این گرید با دیگر فولادهای مارتنزیتی مربوط به میزان کربن است. پایین تر بودن میزان کربن در ترکیب ورق استیل ۴۱۰ نیاز به عملیات حرارتی پس از جوشکاری را خذف می کند. بین گریدهای ۴۱۰ و S 410 نیز ورق استیل S 410 به دلیل اینکه کربن کمتری دارد جوش پذیری بهتری دارد.

کاربردهای ورق استیل ۴۱۰

عمده ترین کاربردهای ورق استیل ۴۱۰ شامل بکارگیری در ساخت پره های توربین گازی و بخاز، ظروف آشپزخانه، برج های تقطیر پتروشیمی و تجهیزات پزشکی می باشد.

خرید ورق استیل ۴۱۰

اگر قصد خرید ورق استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button