ورق استیل ۳۰۹ و خواص و کاربردهای آن

  • خانه / ورق استیل ۳۰۹ و خواص و کاربردهای آن

ورق استیل ۳۰۹ و خواص و کاربردهای آن

ورق استیل ۳۰۹ جز خانواده آلیاژ های استنلس استیل یا زنگ نزن می باشد که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۸۲۸ و همچنین با مشخصه ی X15CrNiSi20-12 شناخته می شود .

ورق استیل 309

همچنین این فولاد با نام ورق نگیر ۳۰۹ نیز در میان فروشندگان فولاد نام برده می شود.. آلیاژ ۳۰۹S همان نوع ۳۰۹ بوده اما با درصد کمتر کربن برای به حداقل رساندن تهنشینی کاربید ها و بهبود خواص جوشکاری می باشد. ورق زنگ نزن ۳۰۹ یا همان فولاد ضد زنگ ۳۰۹ دارای مقاومت در برابر خوردگی فوق العاده ای می باشد.

ورق استیل 309

آلیاژهای ۳۰۹ و ۳۰۹S، ورق استیل آستنیتی کروم-نیکل می باشند که مقاومت عالی در برابر خوردگی و حرارت، به اضافه استحکام خوب در دمای اتاق و دماهای بالا دارند. این آلیاژ الزاماً غیرمغناطیسی است و در حین کار سرد اندکی مغناطیسی می گردد.

S309%309% 
0.080.20کربن
۲٫۰۰۲٫۰۰منگنز
۰٫۰۴۵۰٫۰۴۵فسفر
۰٫۰۳۰۰٫۰۳۰گوگرد
۱٫۵-۲٫۵۰٫۷۵سیلیسیم
۲۲٫۰-۲۴٫۰۲۲٫۰-۲۴٫۰کروم
۱۱٫۰-۱۳٫۰۱۲٫۰-۱۵٫۰نیکل
متعادلمتعادلآهن

آنالیز ورق این محصول

ورق استیل ۳۰۹ و ۳۰۹S با توجه به استانداردهای زیر آنالیز می شوند، که مهم ترین آنها استاندارد ASTM A240 می باشد.

۳۰۹S309
5523 AMSASTM A167
ASTM A240 

خواص مکانیکی

خواص مکانیکی ورق استیل ۳۰۹ در دمای اتاق در جدول ذیل آمده است.

سختی راکولE % in 50.8mm0.2% YSKsi (Mpa)UTSKsi (MPa) 
B8545(345) 50(655) 95آنیل
ورق استیل 309

مقاومت در برابر خوردگی

ورق استیل ۳۰۹ و ۳۰۹S مقاومت در برابر خوردگی فوق العاده ای دارند. مقاومت آنها در محیط های دریایی بسیار بیشتر از ورق استیل ۳۰۴ می باشد. مقاومت بالایی در مواجهه با مایعات سولفیتی از خود نشان می دهند و برای انتقال نیتریک اسید، ترکیبات نیتریک سولفید اسیدها، استیک، سیتریک و لاکتیک اسید کاملاً مناسب می باشند.

این مواد عموماً به عنوان آلیاژ های مقاوم در برابر حرارت در نظر گرفته می شوند. گستره دمای تخریب آن در حدود ۱۰۹۳ درجه سانتی گراد است. این آلیاژ ها مقاومت مناسبی در هر دو سرویس مداوم و متناوب از خود نشان می دهند، اما نباید برای دماهای بالاتر از ۹۸۲ درجه سانتی گراد برای سرویس های متناوب مورد استفاده قرار گیرند.

ورق استیل 309

عملیات حرارتی

ورق استیل ۳۰۹ به وسیله عملیات حرارتی قابل سخت شدن نمی باشد.

عملیات حرارتی آنیل: گرم کردن تا ۱۱۲۰ درجه سانتی گراد، سپس در آب یا به سرعت در هوا کوئنچ می گردد.

ورق استیل 309

شکل پذیری ورق

این آلیاژها را می توان به راحتی مورد کشش قرار داد. به منظور کاهش سختی و بازگرداندن شکل پذیری از عملیات حرارتی آنیل استفاده می شود. ورق استیل ۳۰۹ به شدت پایدار بوده و در حین کار سرد غیر مغناطیسی باقی می ماند. تغییر طول پایین باعث می شود شکل پذیری این سری از آلیاژها نسبت به بقیه آلیاژ های سری ۳۰۰ سخت تر باشد.

جوش پذیری ورق

کلاس های آستنیتی استنلس استیل، عموماً جوش پذیری مناسبی با هر دو روش نفوذی و مقاومتی از خود نشان می دهند.

ویژگی‌ های مهم ورق استیل ۳۰۹

به دلیل وجود کروم زیاد و نیکل کم، در محیط گوگرددار تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد کاربرد دارد.

استیل ۳۰۹E از کروم کمتری نسبت به ۳۰۹S برخوردار است اما حدود ۱٫۷۵% سیلیکون بیشتری دارد.

ورق استیل 309

استقامت بالایی در مقابل زنگ‌زدگی دارد؛ به همین دلیل برای محافظت در محیط‌ های اسیدی به دلیل استقامت بالای آن در مقابل زنگ زدگی مناسب است. چون از آن در محیط‌های اسیدی از اسید سلفوریک، اسید سیتریک، اسید نیتریک و اسید استیک و… استفاده می‌شود.

دارای استقامت بالا به سولفیداسیون است؛ اما لازم به ذکر است در مقابل کاربراسیون استقامت خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

ورق‌های استیل ۳۰۹ در مقایسه با ورق استیل ۳۰۴ برای محیط‌های مرطوب و دریایی و حتی آب‌های شور، مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی دارند.

شکل پذیری گرید ۳۰۹ نسبت به سایر استیل‌های سری ۳۰۰ کمتر است. البته به وسیله کنش‌های حرارتی آنیل به شما امکان پایین آوردن و افزایش شکل پذیری آن نیز داده می‌شود.

ورق استیل 309

گرمای داده شده به ورق استیل ۳۰۹ در بازه دمایی ۱۰۳۰ تا ۱۱۲۱ درجه سانتی گراد تعریف شده است که می‌تواند استیل را در آب، سرد کند؛ به این فرآیند به اصطلاح بازپخت گفته می‌شود.

کاربردهای ورق استیل ۳۰۹

ساخت قطعات کوره، تولید قطعات موتور هواپیما و جت، ساخت مبدل های حرارتی، تجهیزات انتقال سولفیت ها، آستر های کوره، دیگ های بخار، تجهیزات فرایندهای شیمیایی و پالایش، قطعات اگزوز اتومبیل.

کاربردهای مختلف ورق استیل ۳۰۹ در صنعت

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد آن در کوره است؛ دلیل آن واضح است، چون آلیاژ ورق استیل ۳۰۹ در مقابل اکسیداسیون تا درجه حرارت ۱۸۵۰ درجه فارنهایت استقامت دارد؛ پس از آن در قطعات و اجزاهای کوره‌ها استفاده مهمی می‌شود.

در جوشکاری استفاده‌های فراوانی از گرید ۳۰۹S ورق‌های استیل می‌شود. به دلیل اینکه گرید ۳۰۹S نسخه کم کربن بین ورق‌ های استیل شناخته شده است. البته باید بدانید که هر دو گونه ۳۰۹S و ۳۰۹E در دمای اتاق به شما امکان شکل پذیری و جوشکاری را خواهند داد.

در ساخت مبدل‌های حرارتی، ورق‌های جعبه آتش‌نشانی، روکش اجاق گاز، لوازم ترابری با دمای بسیار بالا و سایر محفظه‌های با درجه حرارت بالا از این ورق‌های استیل استفاده‌های فراوانی می‌شود.

ورق استیل 309

اگر قصد خرید ورق استیل ۳۰۹ برای موارد مصرف صنعتی را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button