استیل ۳۰۴ انواع آن و ویژگی های این محصول

  • خانه / استیل ۳۰۴ انواع آن و ویژگی های این محصول

استیل ۳۰۴ انواع آن و ویژگی های این محصول

استیل ۳۰۴ از انواع فولاد زنگ نزن آستنیتی نگیر است که قابلیت کشش و مقاومت به خوردگی بالایی دارد. این استیل تحت استاندارد DIN آلمان با نام ۱.۴۳۰۱ نیز شناخته می‌شود.

استیل ۳۰۴

فولاد زنگ نزن (stainless steel) با نام استیل در بازار ایران شناخته می‌شود. این نوع فولاد در گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود و با توجه به خواص بسیار خوبی که نشان می‌دهد ، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف یافته‌ است.

استیل ۳۰۴

از مهم‌ترین خواص فولاد زنگ نزن، مقاومت به خوردگی آن است که به دلیل بالابودن مقدار عناصر آلیاژی کروم و نیکل موجود در ترکیب شیمیایی استیل، در آن ایجاد شده است .

فولاد زنگ نزن در گریدهای مختلفی در بازار موجود است که از پرکاربردترین و معروف‌ترین این آلیاژها، استیل ۳۰۴ است. از این آلیاژ در تولید انواع مقاطع فولادی از قبیل لوله، پروفیل، ورق و … استفاده می‌شود.

استیل ۳۰۴

گرید ۳۰۴L ، نوع کم کربن است و گرید پرکربن این آلیاژ (۳۰۴H )، با مقدار کربن بالاتر، برای کاربردهای دما بالا مناسب است. ساختار آستنیتی آلیاژهای گرید ۳۰۴ موجب شده است تا چقرمگی خوبی را حتی در دماهای پایین نشان دهند .

انواع ورق استیل ۳۰۴

این محصول بر اساس حالت سطحی در سه گروه زیر قرار می‌گیرند:

براق ، مات، ، خشدار

براق

ازجمله گریدهای استیل پرمصرف در بازار آهن آلات محسوب می‌شود. ورق استیل براق یا آینه ای نوعی از ورق استیل است که با انجام فرایند پولیش‌کاری بر روی آن، سطح براق و درخشانی را برای آن ایجاد می‌کنند.

استیل ۳۰۴

این نوع ورق در مواردی کاربرد دارد که ظاهر کار از اهمیت بالایی برخوردار باشد. قیمت ورق استیل ۳۰۴ براق از انواع دیگر این نوع ورق، بیشتر است.

مات

ورق استیل ۳۰۴ مات در مواردی که ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد و فقط خواص دیگر آن مانند مقاومت به خوردگی و استحکام مهم باشد، کاربرد دارد. قیمت ورق استیل ۳۰۴ مات از قیمت نوع براق آن کمتر است.

استیل ۳۰۴

خشدار

ورق استیل ۳۰۴ خشدار با استفاده از سنگ زنی ورق در جهات مشخص و ثابت، تولید می‌شود. به دلیل شیارهایی که در سطح آن ایجاد شده است، آلودگی‌ها و چربی‌های روی سطح آن مشخص نمی‌شود.

مشخصات ورق استیل ۳۰۴

این نوع فولاد دارای خواص انعطاف‌پذیری و جوشکاری عالی است و به دلیل دارا بودن ساختار آستنیتی متعادل، می‌تواند بدون انجام عملیات آنیل، تحت کشش عمیق قرار گیرد.

این ورق دارای خواص عالی جوشکاری است. و برای جوشکاری ورق‌های با ضخامت کم، به آنیل پس از جوشکاری نیازی نیست.

استیل ۳۰۴

ترکیب شیمیایی

این آلیاژ حاوی مقدار زیادی نیکل بین ۸ تا ۱۰/۵ درصد و نیز مقدار زیادی کروم بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است. عناصر آلیاژی دیگر درترکیب شیمیایی این استیل شامل منگنز، سیلیسیم و کربن است. مقادیر زیاد کروم و نیکل در این آلیاژ، موجب مقاومت به خوردگی عالی شده است.

استیل ۳۰۴

خواص مغناطیسی

آلیاژهای استیل در حالت کلی در دو دسته بگیر و نگیر قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی این دو دسته در جذب آهن‌ربا شدن است. به اینصورت که استیل بگیر جذب آهن‌ربا می‌شود ولی استیل نگیر جذب آهن‌ربا نمی‌شود.

سری ۴۰۰ فولاد زنگ نزن از نوع بگیر و سری ۲۰۰ و ۳۰۰  (به جز گریدهای ۳۰۹ و ۳۱۰)  از نوع نگیر هستند. دسته‌بندی‌های دیگری از استیل نیز وجود دارد که از نظر کاربرد، ریزساختار (ساختار درونی) و … می‌باشد. ورق استیل ۳۰۴ از نوع نگیر است.

مقاومت در برابر خوردگی

این محصول در محیط‌های خورنده خواص بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. همین امر موجب کاربرد گسترده آن در بسیاری صنایع از قبیل صنایع غذایی شده است. اما در محیط‌های کلریدی این استیل ممکن است دچار خوردگی حفره‌ای شود و در دماهای بالا ممکن است خوردگی تنشی در آن رخ دهد .

استیل ۳۰۴

مقاومت به حرارت

ورق استیل ۳۰۴ مقاومت به اکسیداسیون خوبی را  تا دمای ۸۷۰ درجه سانتیگراد در سیستم‌های متناوب و تا دمای ۹۲۵ درجه سانتیگراد در سیستم‌های پیوسته نشان می‌دهد.

استفاده از این محصول در محدوده دمایی ۴۲۵-۸۶۰ درجه سانتیگراد و در شرایطی که به مقاومت به رطوبت نیاز است، توصیه نمی‌شود. گرید ۳۰۴L مقاومت بیشتری در مقابل رسوب کاربید دارد و می‌تواند تا این دما گرم شود.

قابلیت جوشکاری

گرید ۳۰۴ قابلیت جوشکاری با تمامی روش‌های ذوبی، با و بدون فلز پرکننده را دارد. الکترودهای با جنس استنلس استیل ۳۰۸، برای جوشکاری استیل ۳۰۴ پیشنهاد می‌شود.

عملیات حرارتی

گریدهای آلیاژی ۳۰۴ با عملیات حرارتی سخت نمی‌شوند. در آنیل استیل ۳۰۴، این محصول در محدوده دمایی ۱۱۲۰-۱۰۱۰ درجه سانتیگراد گرم شده و سپس به سرعت سرد می‌شود.

کاربرد ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ از پرکاربردترین ها در دسته بندی ورق ها می باشد . ازجمله معروف‌ترین کاربردهای ورق استیل ۳۰۴، در صنایع غذایی و بخصوص در ساخت قاشق و چنگال است که به دلیل قابلیت خوب تمیزکاری، مقاومت به خوردگی مواد شیمیایی و محیط مرطوب، مقاومت در برابر ترکیبات اسیدی و مقاومت به سایش این نوع استیل می‌باشد.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای ورق استیل ۳۰۴

کارد و چنگال و ظروف آشپزخانه

تجهیزات آشپزخانه مانند سینک ظرف‌شویی

مبدل‌های حرارتی

مخازن انتقال مواد شیمیایی

کاربرد ورق استیل ۳۰۴ در ساخت تجهیزات آشپزخانه

معایب استیل ۳۰۴

باتوجه به کاربردهای بسیار گسترده و مزایای زیاد این محصول پر مصرف، این فولاد دارای معایبی نیز هست که کاربردهای آن را محدود می‌کند. از جمله این معایب می‌توان به حساسیت این نوع فولاد زنگ نزن به محیط‌های شور مانند مناطق ساحلی اشاره کرد. در این موارد از استیل ۳۱۶ به جای استیل ۳۰۴ استفاده می‌شود .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button