ورق استیل 316 معروف به استیل نگیر و ضد اسید

  • خانه / ورق استیل 316 معروف به استیل نگیر و ضد اسید

ورق استیل 316 معروف به استیل نگیر و ضد اسید

ورق استیل 316 ؛ ورق استیل ۳۱۶ بعد از ورق استیل ۳۰۴ بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد و دومین استیل رایج از خانواده فولادهای ضد زنگ به حساب می‌آید. این ورق دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است.

ورق استیل 316

ورق ضد زنگ ۳۱۶ و ۳۰۴ از نظر خواص مکانیکی، فیزیکی و مواد تشکیل دهنده مشابه یکدیگرند اما وجود ۲ تا ۳ درصد عنصر مولیبدن در فولاد ضد زنگ ۳۱۶ سبب اصلی‌ترین تفاوت میان آن‌ها است. این عنصر باعث بهبود استحکام و خواص مکانیکی در دمای بالا شده و ۳۱۶ در مقایسه با استیل ۳۰۴ مقاومت به خوردگی بیشتری دارد.

ورق استیل 316

مشخصات ورق استیل ۳۱۶

گرید ۳۱۶ به دلیل مقاومت در برابر هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید، تارتاریک اسید، استیک اسید، فرمیک اسید، کلرید های سولفات، آلکالین و محیط های کلریدی با نام استیل ضد اسید نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است وزن و ابعاد این محصول در قیمت آن تاثیر می‌گذارد .

ورق زنگ نزن ۳۱۶ از دسته ورق‌های آلیاژی استنلس استیل یا همان ضد زنگ می‌باشد که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۴۰۱ شناخته می‌شود و با مشخصه‌ ی X5CrNiMo17-12-2 نیز شهرت دارد. این ورق به دلیل نداشتن خواص مغناطیسی با نام ورق استیل نگیر ۳۱۶ نیز خوانده می‌شود که علت این نام گذاری بخاطر جذب نشدن آن توسط آهنربا است. ورق‌های استیل نگیر در صنعت کاربردی‌تر و از قیمت بالاتری برخوردارند. سری ۳۰۰ از این استیل‌ها نگیر و سری ۴۰۰ استیل ها بگیر هستند که از آهنربا برای تشخیص بگیر و نگیر بودن ورق‌های استیل استفاده می‌شود.

ورق استیل 316

ورق استیل ۳۱۶L، یک آلیاژ اصلاح شده با درصد کمتری کربن است که در جوشکاری برای به حداقل رساندن تهنشینی کاربیدهای مضر کاربرد دارد. آلیاژهای ۳۱۶ و ۳۱۶L در برابر حفره‌ای شدن و اکثر مواد شیمیایی که در صنایع عکاسی، کاغذ و نساجی استفاده می‌شوند مقاومت دارند.

ورق استیل 316

استانداردهای این محصول

استیل ۳۱۶ در استانداردها به گرید دریایی نیز معروف است و در محیط های حاوی نمک بالا مانند مناطق ساحلی کاربرد دارد اما در آب‌های گرم دریایی به دلیل ایجاد لایه خوردگی به رنگ قهوه ای در سطح آن نباید استفاده شود. کاربردهای فولاد استنلس استیل ۳۱۶ در ساخت قطعات و دستگاه های مورد استفاده در صنایع نساجی، صنایع نفت و پالایشگاه ها می‌باشد. استنلس استیل ۳۱۶ استیلی ضد اسید می‌باشد که مقاومت به خوردگی و خواص مکانیکی بهتری نسبت به استنلس استیل ۳۰۴ دارد.

ورق استیل 316

جوشکاری

این محصول قابلیت جوشکاری بسیار خوبی دارد اما بعد از جوشکاری برای به حداکثر رساندن مقاومت، جوشکاری باید مجدد انجام شود. ولی ورق استیل ۳۱۶L نیاز به جوشکاری دوباره ندارد. همچنین به دلیل بالا بودن نیکل در این فلز برای جلوگیری از ترک گرم و تشکیل فاز فریت باید سرعت قوس جوش کم باشد. ناگفته نماد که قابلیت جوشکاری ورق ۳۱۶ کمتر از استیل ۳۰۴ است.

ورق استیل 316

مقاومت در برابر حرارت

ورق زنگ نزن ۳۱۶ می‌تواند به صورت یکنواخت، حرارتی تا حدود ۹۲۵ درجه سانتی گراد و به صورت متناوب و بدون اکسید شدن گرمای حدود ۸۷۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. اگر مقاومت در برابر خوردگی آب برای شما اهمیت دارد، استفاده مداوم از این محصول در محدوده دمایی ۴۲۵-۸۶۰ درجه سانتیگراد توصیه نمی‌گردد. همچنین گرید ۳۱۶L در برابر رسوب کاربید مقاومت بیشتری دارد و در دماهای بالاتر استفاده می‌شود.

کاربرد ورق استیل ۳۱۶

این ورق کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد که تعدادی از آن‌ها در این مقاله ذکر شده است:

  • مبدل های حرارتی
  • تجهیزات آماده سازی مواد غذایی به ویژه در محیط های کلرایدی
  • پنل معماری ساحلی
  • ساخت نرده‌ها
  • صفحه های بافته شده یا جوش داده شده برای معادن و فیلتراسیون آب
  • نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی
  • اتصالات قایق
  • ظروف شیمیایی جهت حمل و نقل
  • اتصال دهنده ها

فرمول محاسبه وزن ورق استیل

برای به دست آوردن وزن ورق استنلس استیل ۳۱۶ باید طول، عرض و ضخامت ورق مورد نظر خود را در چگالی آهن که معادل ۷٫۸۵ است ضرب کنید.

وزن ورق استیل=چگالی آهن×ضخامت×عرض×طول

ورق استیل 316

ترکیب شیمیایی این محصول( بر اساس درصد )

L316 ۳۱۶ نوع ورق
۰٫۰۳ ۰٫۰۸کربن
۲٫۰۰۲٫۰۰منگنز
۰٫۰۴۵۰٫۰۴۵فسفر
۰٫۰۳۰۰٫۰۳۰گوگرد
۰٫۷۵۰٫۷۵سیلیسیم
۱۸٫۰-۱۶٫۰۱۸٫۰-۱۶٫۰کروم
۱۴٫۰-۱۰٫۰۱۴٫۰-۱۰٫۰نیکل
۰٫۰۱۰٫۰۱نیتروژن
متعادلمتعادلآهن
۳٫۰۰-۲٫۰۰۳٫۰۰-۲٫۰۰مولیبدن
خواص مکانیکی ورق استیل ۳۱۶

خواص مکانیکی این محصول در دمای اتاق در جدول ذیل آمده است.

سختی راکولE % in 50.8mm0.2% YSKsi (Mpa)UTSKsi (MPa) نوع ورق
B7950(290) 42(579) 84316
B7950(290) 42(558) 81316L

مقاومت ورق استیل ۳۱۶ در برابر خوردگی

ورق استیل ۳۱۶ و ۳۱۶L مقاومت در برابر خوردگی بهتری نسبت به ورق استیل ۳۰۴ از خود نشان می دهند. این آلیاژها در برابر حفره ای شدن مقاومند و مقاومت خوبی در برابر اکثر مواد شیمیایی درگیر در صنایع کاغذ، نساجی و عکاسی دارند.

عملیات حرارتی ورق استیل ۳۱۶

این محصول با عملیات حرارتی قابل سخت شدن نمی باشد.

ورق استیل 316

عملیات حرارتی آنیل ورق استیل ۳۱۶

گرم کردن تا ۱۱۴۹ درجه سانتی گراد، سپس به سرعت سرد می شود.

ورق استیل 316

شکل پذیری ورق استیل ۳۱۶

ورق استیل 316 و ۳۱۶L از قابلیت شکل پذیری عالی برخوردار اند، به راحتی شکل می گیرند و بدون اینکه شکست در آنها رخ دهد،

تحت کشش قرار می گیرند.

ورق استیل 316

جوش پذیری ورق استیل ۳۱۶

آلیاژهای آستنیتی استنلس استیل، عموماً جوش پذیری مناسبی با هر دو روش نفوذی و مقاومتی از خود نشان می دهند.

کاربردهای ورق استیل ۳۱۶

در محیط های حاوی کلر و آلوده دریایی، آب های شیرین، تولید لوله، ساخت مخازن، صنایع پتروشیمی، صنایع کاغذ و خمیر کاغذ، کنترل آلودگی، صنعت نفت و هیدرومتالورژی.

اگر قصد خرید ورق استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button