ورق نسوز ، مصارف و انواع مختلف این محصول

  • خانه / ورق نسوز ، مصارف و انواع مختلف این محصول

ورق نسوز ، مصارف و انواع مختلف این محصول

ورق نسوز

ورق نسوز که غالباً به عنوان واشر برای عایق بندی قطعات صنعتی به کار گرفته می‌شوند، یکی از ارزان‌ترین محصولات قابل استفاده در حوزه‌های مختلف هستند. این واشرها با تحمل فشار وارد شده بر قطعات و خنثی کردن آن، ماندگاری تجهیزات را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین، استفاده از ورق‌های نسوز در بین قطعات، از نشت مایعات داخل آن‌ها جلوگیری خواهد نمود.

ورق نسوز

امروزه تنوع گسترده‌ای در میان ورق نسوز وجود دارد که به علت استفاده از مواد نسوز مختلف در تولید آن‌ها می‌باشد. در نتیجه، کیفیت و کمیت ویژگی‌های این ورق‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

در مجموع، تحمل حرارتی این محصولات را می‌توان در بازه دمای 572 تا 2552 درجه فارنهایت قرار داد. بنابراین خریداران می‌توانند با توجه به میزان حرارت و شرایط موجود، مناسب‌ترین ورق نسوز را برای اهداف عایق بندی خود انتخاب نمایند.

مختصری از خواص این محصول

زمانی که در مورد نسوز بودن و تحمل دمای بالا صحبت می‌کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که “درجه حرارت بالا”، یک اصطلاح نسبی است؛ زیرا مواد مختلف، تحمل حرارتی متفاوتی دارند که زمینه را برای استفاده از آن‌ها در شرایط گوناگون فراهم می‌سازد. برای مثال، عایق‌های فلزی و کامپوزیتی، می‌توانند دماهای بالاتر از 1000 درجه فارنهایت را تحمل نمایند.

حال آن‌که ورق‌ها و واشرهای الاستومری یا لاستیکی، دمای عملکردی کمتری دارند که تا حدود 350 درجه فارنهایت خواهد رسید. بنابرین، هنگام انتخاب محصول نسوز مناسب، در کنار توجه به تحمل حرارتی، باید به عوامل دیگری مانند خواص مکانیکی، انعطاف پذیری، و مقاومت در برابر فشار و مواد شیمیایی نیز توجه کنیم.

ورق نسوز

کاربردهای رایج ورق نسوز

همان طور که اشاره شد، ورق‌های نسوز را به صورت واشر برای پر کردن فاصله میان قطعات و عایق بندی آن‌ها استفاده می‌کنند. واشرها گاهی بسیار ساده و در برخی موارد، براساس شکل قطعات، با اشکال پیچیده تولید می‌شوند. بروز یک اشتباه جزئی در طراحی و ساخت واشرها، می‌تواند منجر به بروز صدمات جبران ناپذیری گردد.

به همین دلیل، برای انتخاب ابعاد، ضخامت و جنس ورق نسوز، باید اطلاعات کامل مربوط به درجه حرارت و فشار وارد بر قطعه، ظاهر و حتی خراش‌ها و ایرادهای قطعه را در نظر بگیریم.

انواع ورق های نسوز

ورق‌های نسوز موجود در بازار، با مواد نسوز اولیه و در نتیجه ویژگی‌های متفاوت، طیف وسیعی از انتخاب را در اختیار مصرف کنندگان این محصول پر طرفدار قرار می‌دهد. برای انتخاب واشر مناسب، باید با شناخته شده‌ترین ورق‌های نسوز موجود در بازار و شاخص‌ترین ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم

ورق نسوز

ورق آزبست

این واشرها نخستین بار، در اواخر قرن 19، توسط یک دانشمند اتریشی و با فشرده سازی الیاف آزبست، به دنیا معرفی شد. از همان زمان، ورق نسوز آزبست، به خاطر تحمل حرارت و فشار بالا و استحکام خیره کننده الیافش که حاصل در هم تنیدگی و انسجام بالای آن می‌باشد، به پر طرفدارترین محصول نسوز استفاده شده در حوزه‌های گوناگون صنعت، تبدیل گردید.

تاریخچه

اما در اواخر قرن بیستم، یعنی در حدود صد سال بعد، با افزایش مراجعات بیماران مبتلا به بیماران ریوی سخت به بیمارستان‌ها و انجام تحقیقات، متخصصین متوجه سمی بودن غبار آزبست و خطرات آن برای سلامت انسان‌ها و صدمه به محیط زیست گردیدند. از آن پس، استفاده از محصولات نسوز تولید شده از آزبست، با محدودیت جدی روبرو و به کارگیری آن، تنها در شرایطی که تماس مستقیم با انسان و محیط زیست نداشت باشد، مجاز اعلام شد.

ورق سیلیکونی

از سوی دیگر، متخصصین به دنبال کشف مواد نسوز دیگری بودند که دارای خواص مشابه آزبست بوده اما خطری برای سلامت بشر و حفظ محیط زیست نداشته باشد. این واشرها کاربرد وسیعی در حوزه صنایع دارویی و غذایی دارد.

به طور کلی، سیلیکون، یکی از لاستیک‌های مقاوم در برابر حرارت است که عملکردش در مقابل آب و گازها تغییری نمی‌کند. همچنین، از ورق نسوز سیلیکونی، می‌توان به منظور عایق بندی الکتریکی نیز استفاده نمود.

ورق کلینگریت

این محصول نسوز را از آزبست تهیه کرده و با رزین‌های لاستیکی می‌پوشانند. بنابراین، در کنار بهره‌مندی از توان بالای آب بندی در آزبست، ورق‌هایی منعطف‌تر به واسطه وجود رزین‌های لاستیکی خواهیم داشت. با این حال، امروزه به دلیل آگاهی از خطرات آزبست برای سلامتی انسان، این الیاف، با مواد نسوز دیگری از جمله گرافیت، کربن و آرامید جایگزین شده و ورق نسوز کلینگریت بدون آزبست را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

ورق نسوز

نام کلینگریت را به افتخار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده این محصول، یعنی کلینگر بر این ورق‌ها گذاشته‌اند. در برخی موارد، ورق نسوز کلینگریت را با سیم تقویت می‌نمایند تا استحکام آن را افزایش دهند.

ورق نسوز

ورق ویکتوری

برای ساخت این ورق نسوز، از الیاف سلولزی استفاده می‌شود که چگالی بالایی دارند. یکی از عمده‌ترین کاربردهای ورق نسوز ویکتوری، در حوزه خودروسازی می‌باشد. چرا که این واشرها، عملکرد خیره کننده‌ای در مواجهه با بنزین و روغن‌های داغ دارند. این ورق‌ها، به واسطه حضور الیاف سلولزی، کاملاً زیست محیطی و بی خطر هستند.

ورق گرافیت

ماده اولیه تولید این واشرهای نسوز، گرافیت با درصد خلوص بسیار بالا می‌باشد. ورق نسوز گرافیت، علاوه بر تحمل حرارتی بالا، مقاومت چشمگیری در برابر اشعه‌ها و گازها دارد اما به خاطر وجود گرافیت خالص در ساختار آن، شکننده می‌باشد.

برای حل این مشکل، بیشتر مواقع، گرافیت را با مواد نسوز دیگری ترکیب می‌کنند تا انعطاف پذیری آن را ارتقا ببخشند. یکی از حوزه‌های صنعت که از ورق نسوز گرافیت استفاده می‌کند، صنعت پتروشیمی می‌باشد.

ورق دونیت

ماده اولیه تولید این ورق نسوز هم آزبست می‌باشد. اما برای افزایش استحکام و همچنین مهار غبار سمی آزبست، آن را میان لایه‌های استیل قرار می‌دهند. این امر، علاوه بر کاهش صدمات ماده نسوز آزبست، مقاومت ورق نسوز دونیت را تا حد خیره کننده‌ای افزایش می‌دهد. از این ورق نسوز، اغلب در سکوهای نفتی و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ورق نسوز

قیمت ورق استیل نسوز

با عنایت به نوسانات بالا در بازار استیل، برای دریافت قیمت انواع محصولات استیل اعم از ورق استیل نسوز یا انواع میلگرد استیل از بخش تماس با ما در سایت آرتا استیل تهران ، تماس گرفته و از آخرین قیمت انواع ورق استیل ، قیمت انواع میلگرد استیل و دیگر محصولات ما مطلع شوید.

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button