استیل 316 در ساختمان سازی

  • خانه / استیل 316 در ساختمان سازی

استیل 316 در ساختمان سازی

استیل 316 در ساختمان سازی و استفاده از فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) در صنعت ساخت و ساز از دهه سوم قرن بیستم میلادی آغاز گردید. ساختمان کرایسلر در نیویورک آمریکا اولین بنا که از استنلس استیل ساختند . اما به مرور و با گذشت زمان گستره کاربرد این فولادها در ساختمان سازی فراتر رفت. از این فولادها در ساخت نمای بیرونی، سقف ساختمان ها و همچنین قسمت های داخلی مانند نرده ها، دیواره ها و…. استفاده می شود.

استیل 316 در ساختمان سازی

استحکام و دوام بالا، زیبایی ظاهری، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون عمده ترین دلایل انتخاب فولادهای زنگ نزن توسط معماران و طراحان سازه ها بوده است. اما یکی از چالش های پیش روی طراحان انتخاب گرید از بین استنلس استیل ها می باشد. انتخاب رده آلیاژی معمولا بر حسب شرایط محیط صورت می پذیرد. زیرا درجه حرارت، رطوبت، میزان آلاینده ها و… در هر منطقه ای متفاوت است. به عنوان مثال در محیط های ساحلی استفاده از فولادهای زنگ نزن مولیبدن دار همچون ورق استیل 316 اولویت دارد.

این گرید به استنلس استیل دریایی (marine grade) بوده و در عرف بازار نیز به آن ورق استیل نگیر ضد اسید می گویند. این القاب و اسامی ناشی از بالاتر بودن مقاومت به خوردگی این آلیاژ نسبت به دیگر استیل های آستنیتی سری 300 در محیط های کلریدی است. این ویژگی از حضور عنصر مولیبدن به میزان 2 الی 3 درصد در ترکیب شیمیایی گرید 316 می باشد. حضور این عنصر علاوه بر افزایش مقاومت به خوردگی، سبب افزایس استحکام دما بالای استنلس استیل 316 نیز می شود.

استیل 316 در ساختمان سازی

حضور مولیبدن علاوه بر بهبود مقاومت به خوردگی و خواص استحکامی، افزایش قیمت این فولاد زنگ نزن را نیز به همراه داشته است. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 316 نسبت به گرید 304 بالاتر است. در ادامه به دلایل انتخاب این فولاد زنگ نزن در صنعت ساختمان سازی می پردازیم . سپس چند نمونه از سازه های تولیدی از استیل که در سطح جهان مشهور هستند معرفی می گردد.

استیل 316 در ساختمان سازی

دلایل استفاده از استیل 316 در ساختمان سازی

همانطورکه در قسمت قبلی اشاره شد موقعیت جغرافیایی و الگوهای آب و هوایی اعم از درجه حرات، رطوبت، میزان بارش، نمک موجود در محیط و همچنین میزان آلاینده ها در تعیین رده آلیاژی برای ساخت یک سازه موثرند. به همین دلیل در محیط های آلاینده صنعتی، ساحلی و یا در محیط هایی که از نمک برای یخ زدایی استفاده می شود، امکان وقوع خوردگی حفره ای بالاتر است.

به همین دلیل از ورق استیل نگیر ضد اسید و یا همان استنلس استیل 316 استفاده می شود. زیرا نمک های مجود در این مناطق می توانند یک محیط خورنده برای هر نوع مصالح ساختمانی ایجاد کنند. مولیبدن موجود در ترکیب این گرید سبب افزایش مقاومت در برابر خوردگی های حفره ای و شکافی می گردد و از لکه شدن سطح و آسیب های ناشی از آلودگی جلوگیری می کند. از دیگر مزایای بکارگیری این فولادها در ساخت سازه ها می توان به جوش پذیر بودن، پایین بودن هزینه های تعمیر و نگهداری و همچنین سطح درخشان آنها اشاره کرد که جلوه و نمایی زیبا به ساختمان می بخشد.

استیل 316 در ساختمان سازی

این نکته را نیز باید اشاره کرد که اگر چه قیمت ورق استیل 316 در مقایسه با گریدهایی همچون استیل 304 بالاتر است اما بکارگیری این گرید در ساخت سازه های ساحلی و به طور کلی محیط هایی که نمک یالایی دارند افزایش عمر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری را به همراه دارد. برج خلیفه در کشور امارات نمونه ای از کاربرد استتنلس استیل 316 در ساختمان سازی است. موسسه ملی گرافن در دانشگاه شهر منچستر انگلستان که در سال 2015 به بهره برداری رسید نمونه ای دیگر از کاربردهای این گرید در صنعت ساختمان می باشد. 

نمونه ای از معروفترین سازه های ایجادی از استنلس استیل

ساختمان کرایسلر اولین و معروفترین سازه ای هست که در ساخت آن از فولاد زنگ نزن استفاده شده است. در این قسمت چند نمونه از دیگر سازه های استیل در جهان معرفی می گردند. 

1-پل هلیکس

پل مارپیچ هلیکس طولانی‌ترین پل پیاده روی در کشور سنگاپور که در سال 2010 افتتاح گردید . این پل عابر پیاده، قسمت مارینای مرکزی را با مارینای جنوبی در منطقه خلیج مارینای سنگاپور را به هم متصل می کند. در بنای این سازه از فولاد زنگ نزن دوپلکس 2205 استفاده شده است.

استیل 316 در ساختمان سازی

2-تالار کنسرت والت دیزنی

این مجموعه در لس آنجلس آمریکا بنا گردید . از گرید 316 برای ساخت آن استفاده گردیده است. 

استیل 316 در ساختمان سازی

3-پل آرگانزوئلا

این پل زیبا در مادرید بر روی رودخانه مانزانارس (Manzanares) بنا گردیده است و عابران و دوچرخه سواران را قادر می سازد تا از این سوی پل به سوی دیگر آن بروند.

4-ساختمان تجارت جهانی

در بنای این مجموعه نیز از فولادهای ضد زنگ 316 و گرید دوپلکس 2205 استفاده شده است. 

استیل 316 در ساختمان سازی

5-برج پی ان اس پوسکو (pns posco tower)

این بنا در سئول کره جنوبی قرار دارد . در نمای بیرونی آن از استیل 316 استفاده شده است.
مواردی که ذکر گردید تنها چند نمونه از سازه های بیشمار استیل می باشد.

استیل 316 در ساختمان سازی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button