میلگرد استیل ۳۱۰ دارای چه خواصیست و کاربردهای رایج آن کدامند ؟

  • خانه / میلگرد استیل ۳۱۰ دارای چه خواصیست و کاربردهای رایج آن کدامند ؟

میلگرد استیل ۳۱۰ دارای چه خواصیست و کاربردهای رایج آن کدامند ؟

میلگرد استیل ۳۱۰ که با استاندارد ASTM A276 در ایران شناخته می شود . از قابلیت فرم دهی و جوشکاری خیلی خوبی برخوردار است . برای استفاده در پروژه هایی با دمای خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین میلگرد استنلس استیل ۳۱۰ از مقاومت در برابر حرارت و خوردگی فوق العاده ای برخوردار است .

میلگرد استیل ۳۱۰

به همین دلیل میلگرد استیل ۳۱۰ یکی از میلگردهای استیل پرکاربرد است که امروزه کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد . به همین دلیل خرید میلگرد استیل ۳۱۰ و اطلاع از قیمت میلگرد استیل ۳۱۰ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این محصول مناسب کار در چه محیط هایی می باشد

استیل ۳۱۰ یک فولاد ضدزنگ جهت کار در دماهای بالاست. این فولاد آستنیتی به دلیل درصد بالای نیکل و کروم در ساختار آلیاژی خود مقاومت مناسبی نسبت به سولفیداسیون و کربوریزه شدن در دمای بالا (تا ۱۱۰۰ درجه سلسیوس) دارد.

میلگرد استیل ۳۱۰

استیل ۳۱۰ برای کاربرد در محیط های دما بالایی که درصد کربن موجود در آن بسیار بالاست و یا محیط های با شوک حرارتی و سیکل های دمایی متناوب (برخی فرآیند ها در عملیات حرارتی آلیاژها)، مناسب نیست. در این گونه موارد سوپرآلیاژهای پایه نیکل نظیر RA330 و RA333 گزینه های مناسب می باشند.

میلگرد استیل ۳۱۰

استیل ۳۱۰ در مقایسه با آلیاژهای نیکل همچون اینکونل ۶۰۰ و اینکولوی ۸۰۰ مقاومت کمتری نسبت به کربوریزه شدن و نیتراته شدن دارد . ولی نسبت به سایر فولادهای ضد زنگ مقاوم به حرارت، در مقابل خوردگی های دما بالا خواص مناسب تری از خود نشان می دهد . به طور کلی استیل ۳۱۰ گزینه مناسب برای محیط های دما بالا با میزان کربن متوسط است . اغلب در کاربردهای صنایع پتروشیمی چنین شرایطی دیده می شود.

استیل ۳۱۰S رده تولید با کربن کمتر نسبت به استیل ۳۱۰ است. درصد کمتر کربن در ساختار آلیاژی استیل ۳۱۰S موجب سهولت اعمال فرآیندهای تولید همچون فرم دهی، جوشکاری و ماشینکاری روی آن می گردد.

میلگرد استیل ۳۱۰

رده استیل ۳۱۰H، با مقدار کربن بیشتر نسبت به استیل ۳۱۰، دارای خواص مقاومت به خزش بهبود یافته می باشد.

استیل ۳۱۰S، گزینه ای مناسب برای کاربردهای فوق سرد (کرایوژنیک) می باشد. این رده فولاد ضد زنگ، چقرمگی خود را در دمای فوق سرد حفظ می کند . همچنین در شرایط کرایط کرایوژنیک نفوذپذیری مغتاطیسی پایینی خواهد داشت.

میلگرد استیل ۳۱۰

میلگرد استیل نسوز ۳۱۰

استیل نسوز ۳۱۰ از دسته فولاد های نسوز یا استنلس استیل است که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۸۴۱ شناخته می شود دارای مشخصه X15CrNiSi25-20 در میان فولادها می باشد. همچنین این فولاد با نام فولاد نگیر ۳۱۰ در میان فروشندگان فولاد نام برده می شود.

میلگرد استیل ۳۱۰

نگیر به این معناست که گرید ۳۱۰ دارای قابلیت مغناطیسی نبوده و جذب آهنربا نمی شود. میلگرد استیل نسوز ۳۱۰ به علت دارا بودن کرم و نیکل بالا، دارای مقاومت به خوردگی بسیار بالا حتی در دماهای بالا می باشد. 

آنالیز استنلس استیل ۳۱۰

استیل ۱٫۴۸۴۱ در ترکیب شیمیایی خود شامل عناصر کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد، کروم و نیکل می باشد که در این میان کروم با میزان متوسط %۲۵ و نیکل با میزان %۲۲-۱۹ درصد دارای بیشترین مقادیر و گوگرد با %۰٫۰۱۵ دارای کمترین مقدار می باشد. درصد بالای کروم و نیکل به کار رفته در استیل ۳۱۰ علاوه بر افزایش مقاومت در برابر حرارت در این فولاد، باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی در محیط های مرطوب نیز شده است.

میلگرد استیل ۳۱۰

خواص مکانیکی استیل ۳۱۰ به شرح زیر می باشد

مقاومت کششی: ۵۲۰ مگاپاسکال

مدول الاستیسیته یا مدول یانگ: ۲۰۰ گیگاپاسکال

سختی ویکرز: ۲۲۵ HV

کابرد های رایج میلگرد استیل ۳۱۰ عبارت است از

  • صنعت تولید گاز
  • صنایع پتروشیمی
  • صنعت تولید برق
  • صنعت تولید غذا
  • صنایع شیمیایی
  • صنعت نفت و گاز
  • صنایع کاغذ

مقاومت در برابر خوردگی

 میزان بالای کروم و نیکل در استیل ۳۱۰ علاوه بر افزایش مقاومت در برابر حرارت و نسوز بودن سبب افزایش مقاومت خوردگی، بخصوص در محیط های مرطوب شده است. استنسل استیل ۳۱۰ در دمای محیط در برابر اسید نیتریک و تا دمای ۴۲۵ درجه سانتی گراد در برابر نیترات ها مقاومت خوردگی خوبی دارد.

میلگرد استیل ۳۱۰

مقاومت در برابر حرارت

چنانچه حرارت به صورت پیوسته باشد استیل ۳۱۰ می تواند تا دمای ۱۱۵۰ درجه سانتی گراد در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی مقاومت داشته باشد و اگر حرارت متناوب باشد دمای اکسیداسیون استیل ۳۱۰ بیش از ۱۰۴۰ درجه سانتی گراد است. از دیگر ویژگی های استیل ۳۱۰ مقاومت خوب در برابر خستگی حرارتی و نوسانات دمایی است.

در محیط هایی که گاز دی اکسید گوگرد در دمای بالا وجود دارد به طور گسترده ای از استیل ۳۱۰ استفاده می شود. به علت وجود رسوب کاربید کروم در محدوده دمای ۴۲۵-۸۶۰ °C، استفاده مداوم از استیل ۳۱۰ در این دما توصیه نمی شود . اما اغلب در دماهای بالا و پایین این محدوده به خوبی عمل می کند.

به طور کلی از استیل ۳۱۰ در دمای ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود. در دماهای بالاتر استیل ۳۰۴H و یا ۳۲۱ عملکرد بهتری خواهند داشت.

جوشکاری استیل ۳۱۰

ویژگی های خوب استیل ۳۱۰ قابلیت انجام همه روش های جوشکاری را برای آن فراهم کرده است. الکترود گرید ۳۱۰S به طور کلی برای جوشکاری فیوز توصیه می شود. معمولا برای جوشکاری گرید ۳۱۰ از روش جوش ذوبی و از الکترود ۳۱۰ استفاده می شود.

اگر قصد خرید ورق استیل یا خرید میلگرد استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button