میلگرد استیل ۴۱۰ ، مشخصه ها و خواص این محصول

  • خانه / میلگرد استیل ۴۱۰ ، مشخصه ها و خواص این محصول

میلگرد استیل ۴۱۰ ، مشخصه ها و خواص این محصول

میلگرد استیل ۴۱۰ یا فولاد ضد زنگ ۴۱۰ در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۰۰۶ شناخته می‌شود . این نوع استیل از دسته فولادهای زنگ نزن یا به عبارتی استنلس استیل (Stainless steel) بوده که با مشخصه X12Cr13 در میان فولادها معروف می‌باشد.

میلگرد استیل ۴۱۰

میلگرد استیل ۴۱۰ از مقاومت به خوردگی و سایش خوبی برخوردار است و به دلیل فرم‌پذیری مناسب در صنایع مختلف مانند ساخت قاشق و چنگال، صنایع بهداشتی، غذایی و … کاربر گسترده‌ای دارد.

میلگرد استیل ۴۱۰

استیل ۴۱۰

استیل ۴۱۰ از نمونه های فولاد نسوز است. این فولاد با نام ۱٫۴۰۰۶ شناخته می شود. در صنعت ، نیاز به فولاد و قطعاتی می باشد که بتوانند در دمای بالا مقاوم بمانند به همین دلیل این فولاد ها تولید شد تا این نیاز بر طرف شود.

میلگرد استیل ۴۱۰

این فولاد ها در برابر گاز ها ، عوامل جوی و حرارت بسیار مقاوم هستند.این نوع استیل از استنلس دارای همان مقدار کربن، سیلیسیوم مثل استیل ۴۲۰ است. 

میلگرد استیل ۴۱۰

همچنین استیل ۴۱۰ در برابر اکسید کربن ، بخار آب ، سایش ، پوسته ای شدن و دمای بالا قدرت بسیار بالایی دارند. از کاربرد این فولاد می توان به استفاده از آنها در مخازن تحت فشار و دمای بالا، ظروف حمل مواد شیمیایی و … اشاره کرد.

میلگرد استیل ۴۱۰

تحمل بالای گرما و دما بوده و طبق تجربه های بدست آمده حتی دمای ۶۵۰ درجه را تحمل می کند. مقاومت بالا در برابر خوردگی ، تحمل دمای بالا بدون ذره ای تغییر از دیگر ویژگی های معروف این فولاد نسوز است.

یکی دیگر از مشخصات این فولاد نسوز، داشتن ترکیبات شیمیایی می باشد که این فولاد را در برابر گرما ، سایش ، اکسید کربن ، بخار آب ، پوسته ای شدن و … مقاوم کرده است. از این فولاد نسوز در لوله های تاسیسات دیگ های بخار و مبدل های حرارتی ، پره ی توربین های گازی و بخاری ، سوپاپ و … استفاده می شود.

میلگرد استیل ۴۱۰

میلگرد استنلس استیل ۴۱۰

استیل ۴۱۰ در میان فروشندگان با نام استیل بگیر ۴۱۰ شناخته می‌شود که این عبارت به این معناست که این آلیاژ دارای خواص مغناطیسی بوده و جذب آهنربا می‌شود. برای تشخیص استیل بگیر و نگیر از آهنربا استفاده می‌شود.

میلگرد استیل ۴۱۰

استیل ۴۱۰ در برابر گرما و حرارت بسیار مقاوم بوده و در دماهای بالای ۶۵۰ درجه مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد. دمای آهنگری یا دمای فورجینگ میلگرد استیل ۴۱۰ در حدود ۱۱۰۰-۸۰۰ درجه سانتیگراد و دمای آنیل کاری آن چیزی بین ۷۵۰ الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. مقاومت به خوردگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر حرارت و گرما را می توان بخشی از ویژگی های این فولاد نسوز و ضد زنگ دانست.

خواص مکانیکی گرید ۴۱۰

استیل گرید ۴۱۰ دارای سختی ۴۴۶ ویکرز و ۴۵ راکول است و مقاومت کششی این فولاد معادل ۱۵۲۵ مگاپاسکال می‌باشد. گفتنی است زمانی که دمای تمپر افزایش یابد استحکام و سختی این فولاد کم شده و انعطاف پذیری آن بالا می‌رود.

عملیات حرارتی

استیل ۴۱۰ از قابلیت سخت کاری توسط عملیات حرارتی کوئنچ تمپر برخوردار است و به چند صورت تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد:

تنش زدایی

 به مدت ۱ تا ۲ ساعت در محدوده‌ی دمایی ۱۴۹-۴۲۷ حرارت دیده و سپس سرد کردن در هوا، تا به دمای محیط برسد.

بازپخت

 به مدت ۱ الی ۴ ساعت حرارت در بازه دمایی ۵۹۳-۷۶۰ درجه سانتی گراد و سرد کردن تا رسیدن به دمای محیط

آنیل

 این عملیات حرارتی شامل دو روش می‌باشد.

  1. در روش اول به صورت آهسته تا محدوده‌ی دمایی ۸۱۶ تا ۸۹۹ حرارت دهی می‌شود و در مرحله‌ی بعدی در کوره تا دمای ۵۹۳ درجه سانتی گراد فرایند سرد کردن انجام شده، سپس سرد کردن در هوا تا رسیدن به دمای محیط ادامه می‌یابد.
  2. حرارت تا بازه دمایی ۷۳۲-۷۸۸ درجه سانتی گراد و سپس خنک کردن در هوا تا رسیدن به دمای محیط

کوئنچ و تمپر

در اینجا تا بازه دمایی ۹۲۷-۱۰۱۰ درجه سانتی گراد حرارت دهی شده و در ادامه در هوا و یا کوئنچ در روغن فرایند سرد کردن انجام و باید تنش زدایی یا تمپر شود.

جوشکاری میلگرد استیل ۴۱۰

به دلیل ساختار مارتنزیتی استیل ۴۱۰، جوشکاری آن با محدودیت‌هایی رو به رو است. به همین منظور قبل از جوشکاری باید تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی گراد برای جلوگیری از ترک سرد پیش گرم شود. همچنین پس از جوشکاری برای رسیدن به خواص دلخواه باید تحت عملیات حرارتی آنیل قرار گیرد.

اگر پس از جوشکاری به عملیات کوئنچ تمپر احتیاج شد باید از الکترود ۴۱۰ استفاده شود. همچنین برای اتصال داکتیل و جلوگیری از تردی در ناحیه جوش، استفاده از الکترود ۳۰۹ توصیه می‌گردد.

مقاومت به خوردگی

میلگرد استیل ۴۱۰ از مقاومت خوبی در محیط‌های شیمیایی مانند وجود اسید مواد غذایی، سولفوریک اسید، نیتریک اسید و همچینین آب و هوا برخوردار است.

کاربرد میلگرد استیل ۴۱۰

از میلگرد استیل ۴۱۰ هنگامی که استحکام، چقرمگی، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی به صورت همزمان نیاز باشد، استفاده می‌شود. این میلگرد استیل در صنایع حرارتی، غذایی، بهداشتی و همچنین ساخت قاشق و چنگال و چاقو کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از میلگرد استیل ۴۱۰ در لوله‌های تاسیسات دیگ های‌ بخار و مبدل های حرارتی
  • پره توربین های گازی و بخاری
  • ساخت پیچ و مهره پیچ گوشتی
  • صنایع کشاورزی

آنالیز میلگرد استیل ۴۱۰

ترکیب شیمیایی آلیاژ میلگرد ۴۱۰ شامل متوسط %۰٫۱ کربن، %۱ سیلیسیوم، %۱٫۵ منگنز، %۰٫۰۴ فسفر، %۰٫۰۱۵ گوگرد، %۱۲٫۵ کروم و %۰٫۷۵ نیکل می‌باشد. همانطور که مشخص است در فولاد نسوز ۴۱۰ کروم دارای بیشترین مقدار و فسفر دارای کمترین مقدار می‌باشد.

اگر قصد خرید ورق استیل یا خرید میلگرد استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button