ورق استیل 310S و 309S ، تفاوت ها و کاربردها

  • خانه / ورق استیل 310S و 309S ، تفاوت ها و کاربردها

ورق استیل 310S و 309S ، تفاوت ها و کاربردها

ورق استیل 310S و 309S ، ورق استیل 309 در سری 300 قرار داشته و نگیر است. این ورق ها به استیل نسوز نیز معروف است. در ذیل می توانید تفاوت 309 با نوع 309S را مطالعه کنید.

ورق استیل 310S و 309S

ورق استیل ۳۱۰

ورق استیل ۳۱۰ آلیاژی آستنیتی از فولاد زنگ نزن با مقدار کربن متوسط است که از آن برای کاربردهایی که نیازمند مقاومت خوردگی در دمای بالا است، استفاده می شود (کروم و نیکل بالا در استیل ۳۱۰ آن را برای استفاده در بیشتر محیط های کاری دما بالا مقاوم می کند) از این رو به این آلیاژ استیل نسوز نیز گفته می شود.

ورق استیل 310S و 309S

استیل ۳۱۰ مانند سایر استیل های آستنیتی می تواند در دماهای پایین و زیر صفر نیز استحکام خود را حفظ کند. این آلیاژ تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد در مقابل اکسیداسیون مقاومت می کند. به طور کلی استیل های ۳۱۰/۳۱۰s به دلیل داشتن مقدار کروم بالا و نیکل متوسط در برابر اکسیداسیون، سولفیداسیون و کربوره شدن مقاومت بالایی دارند .

ورق استیل 310S و 309S

کاربردهای استیل ۳۱۰

از استیل های ۳۱۰/۳۱۰s برای ساخت قطعات کوره (مشعل، محفظه احتراق، دریچه، فن و بستر احیا)، تجهیزات ذوب و ریخته گری مداوم فولاد، تجهیزات عملیات حرارتی (پوشش و محفظه آنیل)، تسمه نقاله، تجهیزات تولید سیمان، تجهیزات تولید برق، تجهیزات پالایش نفت، دیگ بخار و تجهیزات برودتی استفاده می شود.

استیل ۳۱۰ برای سرویس دهی در محیط های خورنده مرطوب طراحی نشده ­است. کربن بالایی که به منظور بهبود خواص خزشی در این آلیاژ وجود دارد مقاومت خوردگی در آب را دچار مشکل می کند برای همین از گرید کم کربن آن در محیط های مرطوب استفاده می شود.

ورق استیل 310S و 309S

استیل 309

لوله نسوز 309 از خانواده لوله‌های استنلس استیل بوده که در استاندارد DIN آلمان با نام لوله نسوز 1.4828 معروف می‌باشد. همچنین لوله نسوز 309 با نام لوله X15CrNiSi-20-12 در میان فولاد ها شهرت دارد. این استیل توسط آهنربا جذب نمی‌شود و نگیر بوده اما در هنگام سرد شدن ممکن است کمی مغناطیسی گردد. لوله نسوز 309 دارای سختی 223HB می باشد. این لوله ها با توجه به دارا بودن عناصر نیکل و کروم، می تواند درجه حرارتی معادل ۸۰۰ درجه سانتی گراد در سازه را تحمل نماید. لوله ضد زنگ 309S دارای کربن کمتری بوده و تا 850 درجه سانتی گراد را تحمل می‌نماید.

ورق استیل 310S و 309S

آنالیز استیل ۳۰۹

تحمل بالای گرما و دما بوده و طبق تجربه های بدست آمده حتی دمای ۶۵۰ درجه را تحمل می کند. مقاومت بالا در برابر خوردگی ، تحمل دمای بالا بدون ذره ای تغییر از دیگر ویژگی های معروف این فولاد نسوز است. یکی دیگر از مشخصات این فولاد نسوز، داشتن ترکیبات شیمیایی می باشد که این فولاد را در برابر گرما ، سایش ، اکسید کربن ، بخار آب ، پوسته ای شدن و … مقاوم کرده است.

ورق استیل 310S و 309S

از این فولاد نسوز در لوله های تاسیسات دیگ های بخار و مبدل های حرارتی ، پره ی توربین های گازی و بخاری ، سوپاپ و … استفاده می شود. در ترکیب شیمیایی لوله استیل نسوز ۳۰۹، ۲۱-۱۹ درصد کروم، ۱۳-۱۱ درصد نیکل، ۲ درصد منگنز، ۰.۰۱۵ درصد گوگرد، ۰.۰۴۵ فسفر، ۲.۵-۱.۵ درصد سیلیسیوم و ۰.۲ درصد کربن مشاهده می‌شود. همانطور که میبینیم در آنالیز این فولاد نسوز بیشترین عنصر به کار رفته کروم و کمترین آن فسفر است.

استیل نسوز ۳۰۹ با توجه به خواص مقاومت در برابر حرارتی که دارد برای کاربردهایی نظیر استفاده در پوشش و ساخت اجزای کوره ها، استفاده در موتور هواپیما، مبدل های حرارتی، دیگ‌های بخار، قطعات اگزوز خودرو، تجهیزات فرآیندهای شیمیایی و پالایش و… استفاده می شود. همچنین برای انتقال ترکیبات نیتریک، سولفید اسید، نیتریک اسید، لاکتیک اسید، سیتریک اسید و در محیط‌های دریایی کاربرد دارد. 

ورق استیل 310S و 309S

تفاوت ورق استیل 310S و 309S

ورق استیل 310S مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون و خوردگی دارد. زیرا حاوی عناصر کروم و نیکل زیادی است که مقاومت خوردگی و مقاومت حرارتی عالی در آن ایجاد می کند و تا حدود ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد می تواند به کار رود. این دو آلیاژ هر دو در بویلرها، صنایع انرژی (مثل انرژی هسته ای، نیروگاه های حرارتی، سلول ها یا میله های سوخت)، کوره های صنعتی، زباله سوزها، کوره های حرارتی، صنایع شیمیایی، پتروشیمی و دیگر بخش های مهم به کار رفته اند. به دلیل وجود مقدار زیاد عناصر کروم و نیکل در آنها مقاومت خوردگی و مقاومت حرارتی شان بسیار مطلوب است و می توانند در دماهای تا نزدیک به ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار بگیرند.

ورق استیل 310S و 309S

عنصر کروم در ورق استیل 309S در دمای بالا، به راحتی اکسید کروم ایجاد می کند که مانند یک روکش یا لایه ای بر روی سطح آلیاژ قرار می گیرد. انتشار عنصر نیکل در دماهای پایین مشهود و واضح نیست، اما در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد این پدیده به لایه سطحی آلیاژ منتقل می شود. زمانی که این لایه های سطحی به طور مساوی سطح ماتریس فلز را بپوشاند آنگاه از اکسید شدن بیشتر فلز می تواند جلوگیری نماید. ماتریس حفاظت خوبی دارد، این دلیل اصلی است برای مقاومت خوب ورق استیل 309S در برابر اکسید شدن در دماهای زیاد.

ورق استیل 310S و 309S ، درصد ترکیبات شیمیایی

گرید کرومنیکلمنگنزسیلیسیمکربنفسفرگوگرد
S 3092314210.080.0450.03
S 31024-2619-2221.50.080.0450.030
ورق استیل 310S و 309S

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button