قیمت لوله استیل ۳۱۶ و عوامل موثر بر قیمت

  • خانه / قیمت لوله استیل ۳۱۶ و عوامل موثر بر قیمت

قیمت لوله استیل ۳۱۶ و عوامل موثر بر قیمت

قیمت لوله استیل ۳۱۶ ، کاربرد دستاورد صنایع استیل در فعالیت‌ مختلف جهانی کم نیست و مهم‌ترین نوع پرکاربرد آن، استفاده از لوله‌ استیل ۳۱۶ است. گروه‌بندی انواع استیل برحسب مقاومت و کارایی آن‌ها انجام می‌شود که لوله‌ استیل ۳۱۶ جزء استیل‌ نسوز و از اصلی‌ترین گرید آن می‌باشد. ضخامت لوله‌ استیل، مقاومت آن‌ها در مقابل گرما و سرما، قطر داخلی و بیرونی لوله و بسیاری از موارد دیگری ازجمله عواملی هستند که در قیمت و کارآیی لوله‌ استیل تأثیر گذار هستند. برای آشنایی بیشتر با لوله‌ی استیل ۳۱۶ با آرتا استیل تهران همراه باشید.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

پایه‌ی ساختار استیل از آهن است که درصدی کربن نیز در آن وجود دارد. هرچه میزان کربن در استیل بیشتر شود مقاومت و عدم انعطاف‌پذیری در آن کم می‌شود و به ارزش آن افزوده خواهد شد. درواقع نام دیگری که برای این آلیاژ در نظر گرفته‌اند فولاد است. حتماً فکر می‌کنید دنیای فولاد و استیل متفاوت از هم هستند، چطور استیل با ساختار خاص، فولاد نامیده شده است؟ در جواب این سؤال باید گفت استیل کمتر از ۲ درصد کربن دارد که افزایش و کاهش این میزان کربن، باعث سختی و یا انعطاف‌پذیری استیل خواهد شد.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

قیمت لوله استیل ۳۱۶ ، تقسیم بندی فولاد

فولاد ازنظر ترکیبات و عناصر تشکیل‌دهنده به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1. درصورتی‌که علاوه بر کربن در ترکیبات فولاد سیلیسیوم، منگنز، گوگرد و فسفر وجود داشته باشد به آن فولاد ساده‌ی کربنی گویند.
2. عناصری که به آهن و کربن اضافه می‌شوند که بیش از ۵% عناصر آلیاژی دارند را فولاد آلیاژی نامیده‌اند. در فولاد آلیاژی ویژگی‌هایی مانند افزایش مقاومت در برابر خوردگی، ماشین‌کاری و غیره افزایش‌یافته است.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

تقسیم بندی بر اساس آلیاژ به کار رفته

میزان آلیاژ به کاررفته در فولاد نیز خود به دو شاخه متفاوت تقسیم می‌شود:
• فولاد کم آلیاژ
• فولاد پر الیاژ

در میان این دو نوع فولاد، نمونه فولاد کم آلیاژ کاربرد بیشتری دارد، زیرا فولادی که مقاومت بیشتری دارد میزان آلیاژ کمتری در آن به کار می‌رود. در نمونه فولاد آلیاژ بالا از فولاد ضدزنگ می‌توان نام برد که درصد کرومی که در آن به‌کاررفته است باعث کاهش میزان زنگ‌زدگی در آن می‌شود و به آهن استیل ضدزنگ یا استینلس استیل که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است تبدیل می‌شود. کروم به علت ترکیب با هوا به حالت اکسید کروم درمی‌آید که تماس هوا با فلز را از بین می‌برد و باعث ماندگاری و حفظ استیل شده و از زنگ‌زدگی آن جلوگیری می‌نماید.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

قیمت لوله استیل ۳۱۶ ، نقش کربن در ساخت فولاد و لوله استیل ۳۱۶

میزان کربن در استیل و یا همان فولاد می تواند کم باشد که ان را نرم و منعطف می کند و این میزان کربن هرچه بیشتر شود میزان سختی و شکنندگی فولاد در برابر فشار بیشتر می شود. فولاد ها در انواع:
۱. کم کربن (کمتر از ۰.۲)
۲. میان کربن (بین ۰.۲ تا ۰.۵)
۳. پر کربن (بیش از ۰.۵)
فولاد آهنی است که کربن عنصر آلیاژی اصلی آن است و آهن بدون کربن فلزی بی‌مصرف خواهد بود. وجود کربن بیش‌ازحد در آهن آن را تبدیل به چدن می‌کند که شکنندگی و عدم انعطاف‌پذیری آن بسیار بالا است. فولاد کم‌کربن نیز در رده‌ی آهن‌آلات تجاری قرار می‌گیرد و در کل وجود کربن در آهن میزان ارزش و جایگاه آن را در صنعت مشخص می‌کند.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

مقایسه‌ی مشخصات لوله‌ی استیل ۳۱۶ با لوله استیل ۳۰۴

استیل در صنایع مختلف کارایی و مصارف گوناگون دارد که در صنعت دارویی، دکوراسیون، حمل‌ونقل، مواد غذایی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. در صنعت گروه ۳۰۰ از دسته‌بندی استیل دو گرید اصلی به نام ۳۰۴ و ۳۱۶ دارد. لوله‌ی استیل ۳۱۶ از نوع فولاد کم آلیاژ است و از فلزات نیکل، کروم و مولیبدن در آن استفاده‌شده است.علت عدم انعطاف‌پذیری و مقاومت در مقابل خوردگی در لوله‌ی استیل ۳۱۶ نیز همین بوده و آن را به یکی از کاربردی‌ترین لوله‌ مهندسی تبدیل کرده است.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

لوله‌ی استیل ۳۰۴ نیز ترکیبی از کروم و نیکل در خود دارد و تحت فشار و حرارت بالا نیز بسیار مقاوم است. تفاوت لوله‌ی استیل ۳۱۶ با ۳۰۴ در میزان درصد ترکیبات آن‌هاست که میزان کروم و نیکل در ۳۰۴ به ترتیب ۱۸ و ۸ درصد می‌باشد و در لوله‌ی استیل ۳۱۶ درصد کروم، نیکل و مولیبدن به ترتیب ۱۶، ۱۰ و ۲ می‌باشد. وجود مولیبدن در لوله‌ی استیل ۳۱۶ آن را در برابر فرسایش و ازهم‌پاشیدگی در برخورد با آب دریا که حاوی کلراید است مقاوم نموده است.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

علت نامگذاری لوله‌ استیل ۳۱۶

۳۱۶ بعد از نام آهن استیل ضدزنگ مخفف کلمه است که نشان دهنده‌ی مقدار کربن آلیاژ است که کمتر از ۰٫۰۳% است. این میزان کم کربن، لایه‌ی اکسید محافظتی را بعد از جوشکاری بر روی سطح آلیاژ حفظ خواهد کرد.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

قیمت لوله استیل ۳۱۶ ، تفاوت لوله‌ استیل ۳۱۶ با لوله‌ استیل ۳۱۶L

حرف L بعد از ۳۱۶ اشاره به میزان سطح پایین کربن (LOW CARBON) در استیل دارند که این اتفاق در طی فولادسازی و ریخته‌گری باعث کم شدن کربن اضافی استیل می‌گردد. کم شدن میزان کربن در این سری لوله‌ ۳۱۶ باعث می‌شود عملیات جوش و خم در لوله و اتصالات استیل ۳۱۶ بهتر انجام گیرد. از طرفی در مقابل مقایسه‌ی قیمت‌ها، قیمت ۳۱۶Lاز لوله‌ی استیل ۳۱۶ گران‌تر است.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

چگونگی شناخت لوله استیل مرغوب

با توجه به سه خصوصیت زیر می‌توانید نوع، کیفیت و مشخصات دقیق لوله را بهتر تشخیص دهیم و انتخاب درستی داشته باشیم.
۱. اندازه‌ی لوله‌ها را با شاخص معتبری به نام NPS مشخص می‌نمایند شماره‌ی NPS در لوله‌ها که قطر بیرونی متفاوتی دارند نیز متغیر است. ضخامت دیواره‌ی لوله‌ استیل قطر داخلی آن را مشخص می‌کنند که از یک لوله با یک قطر با لوله‌ی دیگر در اندازه‌ی قطر، متفاوت است. در همین راستا NPS تعریف‌شده است که بدون در نظر گرفتن ضخامت لوله، پشتیبانی ساختاری یکسانی را داشته باشند.
۲. برای میزان کارایی و مقاومت لوله‌ استیل برنامه و یا فهرستی با یک عدد ارائه می‌شود که به نشان می‌دهد از لوله چه استفاده‌هایی می‌توان کرد. اگر این عدد افزایش یابد، درواقع میزان ضخامت دیواره‌ لوله نیز افزایش می‌یابد که همان قطر داخلی لوله را تعیین می‌کند.
۳. با استفاده از شاخص NPS که قطر بیرونی لوله را مشخص می‌شد و شماره‌ی لوله، می‌توان وزن آن را محاسبه کرد. با داشتن این پارامترهای مهم، عدد حاصل باید وزن مورد نظرتان تناسب داشته باشد تا انتخاب درست و مطمئنی داشته باشید.

لوله‌ استیل درز دار و بدون درز

کاربرد مختلف لوله‌ استیل، شکل‌ متنوعی نیز نیاز خواهد داشت. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، لوله‌ استیل در صنایع مختلف حمل‌ونقل، لوازم‌خانگی و غیره کاربرد فراوانی دارند. در همین جهت لوله استیل به دو شکل درزدار و بدون درز ساخته می‌شوند. که هر یک مصارف خاص خود را در جایگاه‌ متفاوت دارند و شکل درزدار بودن یا نبود آن سطح کارایی را به‌کلی تغییر خواهد داد.

لوله مانیسمان (بدون درز) ، سطحی یکپارچه، قیمت و مقاومت بالایی دارد و در فعالیت صنعتی تحت فشار از کارایی بالایی برخوردار است. در نقطه ی مقابل لوله  استیل بدون درز، لوله استیل درز دار وجود دارند که از قیمت مناسبی و حتی پایینی برخوردارند و برای فعالیت هایی که نیاز به مقاومت زیاد دارند توصیه نمیشود. بهتر است از لوله درز دار در مصارفی با تحمل فشار کم استفاده شود تا بهترین کارایی را از آن به دست آورید، قطعا نتایج رضایت بخش خواهند بود.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

استیل مانیسمان

شمش گرد زمانی که برای اولین بار در حالت جامد حرارت می‌بیند و تحت کشش قرار می‌گیرد، نتیجه در خروجی یک لوله‌ی توخالی می‌شود که به آن لوله استیل بدون درز می‌گوییم. لوله‌ی استیل بدون درز، سطح صاف و یکنواختی دارد و نسبت به سایر لوله‌ها از استحکام و دوام بیشتری برخوردار است و کارایی مطمئن‌تری نیز خواهد داشت.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

لوله جوشی

ورقه استیل در عملیاتی رول شده و فصل مشترک با جوشکاری بهم متصل می¬شود. قسمتی که ورق بهم جوش می خورد، درز لوله را مشخص می¬کند که آن را لوله ی استیل درزدار می نامند.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

ورق استیل بگیر و نگیر

ورقه  استیلی که قابلیت جذب با آهنربا را داشته باشند، بگیر و ورق استیل که این خاصیت را ندارند نگیر می نامند. بیشترین کاربرد استیل در نوع نگیر آن است که قیمت بالای ورق استیل نگیر نیز قابل توجه است.

کارایی لوله استیل گروه ۳۰۰ و ۴۰۰

برای انتخاب لوله استیل از نوع آلیاژی که که در ساخت لوله استفاده می شود می توان در سنجش نرخ قیمتی و مرغوبیت آن مطلع شد. لوله ی استیل ۳۰۴، لوله ی استیل ۳۱۶ و لوله  استیل بگیر و لوله استیل نگیر در انتخاب نیز با این قاعده سنجیده خواهند شد. در این نوع ورقه و یا لوله استیل مقاومت، تحمل فشار و گرما بسیار بالا است و هر چه کیفیت نوع استیل بیشتر باشد قیمت آن نیز مشخص می شود. آلیاژ ۳۰۴ و ۳۱۶ جزء پر کاربردترین گرید استیل نسوز هستند.

استاندارد تعریف شده توسط مؤسسه ی AISI برای استنلس استیل

شاید پسوندهایی با حروف انگلیسی بعد از سری آلیاژ مشاهده کرده باشید، در واقع این حروف نشان دهنده ویژگی خاص همان استیل است که به شما از ترکیبات موجود اطلاع می دهد.
آلیاژ اصلی بدون پسوند هستند.
حرف L : نشانگر کربن کمتر از ۰.۰۳% است.
حرف S : کربن میانه در استیل
حرف H : پایین ترین حد کربن
PlusX : ترکیبی از منگنز زیاد در استیل وجود دارد.
F : وجود گوگرد و فسفر زیاد
Se,FSe : استیل هایی که به راحتی ماشینکاری می شوند.
Cu : وجود مس
Cb : ترکیبات کلومبیم و نئوبیم
Ti : حاوی تیتانیوم
N,HN : وجود مقدار نیتروژن میانه و یا زیاد
LN,LHN : میزان کربن کم و نیتروژن بالا است.

همانطور که در کنار لوله استیل ۳۱۶ حرف L قرار گرفته بود، با توجه به مشخصات فوق، با دیدن آن می توان پی برد سطح کربن در آن کم است. سایر قابلیت  استیل با حروف ذکر شده قابل تشخیص خواهند بود و با علم به آن، انتخاب راحت تری خواهید داشت.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

قیمت لوله‌ استیل ۳۱۶

قیمت لوله استیل ۳۱۶ و قیمت‌ها با توجه به سایز و ضخامت قطر داخلی لوله سنجیده می‌شود و تولید کننده‌های مختلف در این زمینه قیمت‌ متفاوتی نیز ارائه می‌نمایند. هنگام خرید لوله استیل ۳۱۶ حتماً دقت نماییم سایز حک‌شده روی استیل کمتر از وزن موردنظر نباشد . تا متقبل خسارات احتمالی نشویم. برای اینکه خرید مطمئن و معتبری داشته باشیم بهتر است خرید را از شرکت‌معتبری چون آرتا استیل تهران انجام دهیم .

اجناس چینی نامرغوب گاهی با ظاهر فریبنده و قیمت پایین خود، چشم را بر روی حقیقتی به نام کیفیت خواهد بست. قیمت لوله‌ی استیل ۳۱۶ با توجه به تغییرات بازار طبیعتاً تغییر خواهد کرد و در کل قیمت استیل ۳۱۶ بسیار به‌صرفه و مناسب خواهد بود.

قیمت لوله استیل ۳۱۶

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید.

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button