آشنایی با خط تولید نبشی

  • خانه / آشنایی با خط تولید نبشی

آشنایی با خط تولید نبشی

آشنایی با خط تولید نبشی ؛ نبشی از جمله پرکابردترین مقاطع فولادی در صنایع گوناگون است. که می‌توان کاربرد آن را در هرگوشه‌ای از سازه‌های بزرگ صنعتی مشاهده کرد. کارخانه‌های تولیدکننده نبشی، این محصول را در روش‌ها و مراحل گوناگونی تولید می‌کنند. روش‌ تولید این مقطع فولادی ارتباط مستقیمی با کیفیت و قیمت آن دارد. لازم است تا فعالان حوزه‌ ساخت‌وساز با آگاهی از نکات مهم خط تولید نبشی، با دید بازتری نسبت به خرید اقدام کنند.

نبشی

آشنایی با خط تولید نبشی ؛ نبشی یکی از پرکاربرترین پروفیل‌های فولادی است که در صنایع گوناگون، به‌ویژه صنعت ساخت‌وساز، به‌ فراوانی استفاده می‌شود. این محصول دارای سطح مقطع L شکل است.، از فولاد تولید و ۲ بال عمود برهم دارد. 

انواع نبشی را از نظر شکل ظاهری به ۲ دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می‌کنند. هریک از انواع این محصول، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی هستند و در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. توصیه می کنیم.

آشنایی با خط تولید نبشی

روش تولید نبشی

کارخانه‌های گوناگون با توجه به تجهیزاتی که در اختیار دارند، با روش‌های مختلفی می‌توانند به تولید نبشی بپردازند. همچنین برخی نبشی ها به صورت کارگاهی و متفاوت از کارخانه ها تولید می شوند. به نبشی های تولیدی در کارخانه ها، نبشی فابریک اطلاق می شوند. و به نبشی تولیدی در کارگاه ها نبشی پرسی می گویند.

۱- مراحل تولید نبشی پرسی

تولید نبشی آهنی به روش پرسی، از جمله معمول‌ترین روش‌های تولید این محصول است. نبشی پرسی در کارگاه ها تولید می شود.

 در خط تولید نبشی پرسی برای ساخت این مقطع فولادی از فولاد خام ، گرم‌کردن و حالت‌دهی استفاده نمی شود. و به جای آن از ورق فولادی استفاده می کنند. به این صورت که ورق‌های فولادی، پس از ورود به خط تولید نبشی، به‌صورت نواری برش داده می‌شوند. سپس، این ورق ها طی فرآیند رول‌ فرمینگ از میان غلتک‌های مخصوص عبور داده می شود. و طی چند مرحله، لبه‌های آن ها به‌ سمت بالا خم خواهند شد. این حرکت تا زمانی تکرار می‌شود که ۲ ضلع نوار برش‌خورده، کاملا بر یکدیگر عمود شوند.

تمام مراحل تولید نبشی به روش پرسی در دمای اتاق انجام می‌شود. پس از اتمام مراحل تولید، یک دستگاه گیوتین، نبشی‌ها را در طول های ۶ یا ۱۲ متری برش می‌زند. نبشی پرسی دارای گوشه‌های گرد است و کاربرد زیادی در ساختمان‌سازی دارد. 

۲- مراحل تولید نبشی فابریک

خط تولید نبشی فابریک، تخصصی‌تر از روش پرسی بوده و به ‌همین دلیل، این نوع نبشی قیمت بالاتری دارد. محصول تولیدشده به‌روش فابریک، ظاهری زیباتر و اندازه‌های دقیق‌تری نسبت به نوع پرسی دارد. این نوع نبشی به وسیله نورد گرم و در کارخانجات مجهز تولید می شود.

کارخانه های تولید نبشی فابریک با نورد، از انواع استانداردهای ملی و بین المللی برای تولید این محصول استفاده می کنند. دو استاندارد ملی ایران برای تولید نبشی را در ادامه مشاهده می کنید:

  • استاندارد INSO 13968-1: نبشی فولادی گرم نوردیده (نبشی بال مساوی)
  • استاندارد INSO 13968-2: نبشی فولادی گرم نوردیده (نبشی بال نا مساوی)

برای تولید نبشی به ‌روش فابریک، از شمش بیلت به‌ عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. به این صورت که در خط تولید نبشی، بیلت فولادی را به ‌میزان کافی حرارت می دهند. و سپس آن را از میان غلتک ها عبور می‌دهند. با عبور شمش حرارت دیده از بین غلتک های مختلف و اعمال فشار، شکل و ابعاد شمش فولادی به شکل نبشی نزدیک می شود. با ادامه عبور شمش از بین غلتک ها، نبشی به ضخامت مورد نظر میرسد. و نهایتا در طول های ۶ و ۱۲ متری برش می خورد.

تولید نبشی به این روش، زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد، اما کیفیت و دقت ابعادی آن بالاتر است. وزن آن ها نیز خلاف نبشی های پرسی، مطابق با جدول اشتال نبشی و جدول وزنی استاندارد می باشد.

نکته: نبشی اروپایی که در بازار از آن نام برده می شود، همان نبشی فابریک است.

آشنایی با خط تولید نبشی ؛ کدام روش تولید نبشی بهتر است؟

هریک از روش‌های تولید نبشی دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. افراد باید با توجه به هدف خود از خرید نبشی و همچنین بودجه ای که برای این منظور در نظر گرفته اند، یکی از روش‌های تولید را انتخاب کنند. در ادامه به مزایا و معایب تولید نبشی به‌ صورت فابریک و پرسی اشاره می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 تولید نبشی پرسیتولید نبشی فابریک
مزایاقیمت پایین‌ترامکان تولید نبشی گالوانیزه یا استیل با این روشامکان ایجاد سوراخ، بریدگی، شکاف و یا حتی نقش برجسته در آنکیفیت و دقت ابعادی بالاترعدم وجود محدودیت تولید نبشی با ضخامت و طول‌ های مختلفعدم وجود محدودیت در نوع فولاد برای تولیدنبشی امکان تولید هر ۲ نوع نبشی بال مساوی و بال نامساوی
معایبمحدودیت تولید نبشی در ابعاد بال هادقت ابعادی پایینقیمت بالاترمدت زمان تولید بیشتر

 ابزارهای استفاده شده در خط تولید نبشی

مهم ترین دستگاه مورد استفاده در خط تولید نبشی فابریک، دستگاه نورد است. خطوط نورد نبشی از ابزار و دستگاه هایی مکانیزه و حرفه ای استفاده می کند که از جمله می توان به کوره های پیش گرم، استندهای نورد، بسترهای خنک کننده، ماشین های تابگیری، تجهیزات عملیات نهایی و بسته بندی اتوماتیک اشاره کرد.

مهم‌ترین ابزار در خط تولید نبشی پرسی نیز قالب یا راهنمای شابلونی است. امروزه با مکانیزه‌شدن دستگاه‌ها، استفاده از شابلون‌های دستی که دقت کافی برای تولید باکیفیت را نداشتند، منسوخ‌ شده است. دستگاه‌های مکانیزه امروزی، نقشه‌ای دقیق و سه‌بعدی را برای تولید نبشی فراهم می کنند.

شابلون‌های مورد استفاده در خط تولید نبشی، قطر غلتک‌ها و شکل کالیبر آن را تنظیم می‌کنند و شکل و سایز دقیقی از محصول مورد نظر را در اختیار می گذارند. این تنظیم، امروزه به‌ وسیله دستگاه تمام اتوماتیک CNC اجرا می‌شود. با استفاده از دستگاه CNC می‌توان در کمترین زمان ممکن، انواع مختلفی از این محصول را به ‌لحاظ نوع و محل استفاده، طراحی و تولید کرد. قطعات طراحی‌شده با استفاده از این دستگاه، از کیفیت و دقت بالایی برخوردارند و به ‌همین دلیل، کاربرد و ایمنی آنها در اجرا پروژه‌های ساختمانی و صنعتی قابل قبول است.

آشنایی با خط تولید نبشی
جمع‌ بندی

آشنایی با خط تولید نبشی ؛ نبشی‌ها از محصولات پرکاربرد در صنایع گوناگون، به‌ویژه صنعت ساخت‌وساز هستند که در سایز، طول‌ و ابعاد مختلف وارد بازار ایران می‌شوند. کشور ایران، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان این مقطع فولادی در جهان است که با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی مجرب، اقدام به تاسیس خط تولید نبشی در کارخانه‌های مختلف کرده‌ است.

آشنایی با این محصول، شناخت انواع روش تولید، خطوط تولید گوناگون و ویژگی‌های هرکدام، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند محصولی متناسب با پروژه مورد نظر خود تهیه کنند. آشنایی با شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده انواع نبشی نیز به مهندسان پروژه‌های گوناگون، قدرت انتخاب بیشتری در خرید می‌دهد تا بتوانند نبشی باکیفیت و قیمت مناسب تهیه کنند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button