استاندارد ورق استیل 304

  • خانه / استاندارد ورق استیل 304

استاندارد ورق استیل 304

ورق استیل 304 یکی از پرمصرف ‌ترین ورق‌های فولادی است. این نوع ورق به دلیل ویژگی‌های برتری که دارد در بسیاری از صنایع قابل استفاده است. استیل 304 یکی از گریدهای فولاد ضد زنگ آستنیتی است. این گرید نسبت به 316 هم قیمت ارزا‌ن‌تری دارد و هم مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسودگی آن از 316 کمتر است. فرم‌ پذیری مهم ترین ویژگی فولاد ضد زنگ 304 است که باعث شده بتوان از آن در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. در این مطلب می ‌خواهیم در مورد استاندارد ورق استیل 304 صحبت کنیم.

استاندارد ورق استیل 304

ورق استیل

ورق استیل در واقع ورقی از مقاطع این فلز است که در ابعاد مختلف به صورت قطعات مستطیل یا مربع شکل برای مصارف گوگونان عرضه می‌شود. استنلس استیل 304 و 304L یک فولاد پرکاربرد در صنایع مختلف است و این فولاد در گذشته به دلیل وجود 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل با نام فولاد 18/8 معروف بود. ورق استیل 304 در دسته فولاد آستنیتی قرار دارد و دارای قابلیت کشیدگی عمیق بدون گسیختگی است، این امر باعث شده تا در ساخت لوازم آشپزخانه مانند سینک، قابلمه و … از آن استفاده شود.

استاندارد ورق استیل 304

ورق استیل ۳۰۴ به ورق استیل ۳۱۶ بسیار شبیه بوده و تفاوت اندکی با یکدیگر دارند که اصلی‌ترین تفاوت میان آن‌ها قیمت است. از ویژگی های ورق ۳۰۴ می‌توان به قابلیت جوشکاری بسیار خوب و فرم دهی بالا اشاره نمود که به راحتی در صنعت، معماری و حمل و نقل از آن استفاده می‌شود.لازم به ذکر است در هنگام خرید ورق‌های استیل به دلیل تنوع زیاد آن باید به نکاتی مانند مقاومت به خوردگی، خواص مکانیکی حرارتی و موجودیت در بازار توجه نمود. همچنین ضخامت ورق استیل بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد که از ۰.۳ تا ۵۰ میلی‌متر متغیر می‌باشد.

استاندارد ورق استیل 304

مشخصات ورق استیل ۳۰۴

ورق زنگ نزن 304 که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد 1.4301 معروف است، از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل یا زنگ نزن بوده که با مشخصه X5CrNi18-10 نیز در میان فولادها شناخته می‌شود. همچنین این فولاد به علت دارا نبودن خواص مغناطیسی با نام ورق استیل نگیر 304 در بازار آهن و در میان فروشندگان فولاد نام برده می‌شود.

ورق استیل همچون میلگردهای استیل در دو دسته‌ی کلی بگیر و نگیر طبقه‌بندی می‌شود که علت این نام گذاری نیز به دلیل جذب شدن یا نشدن آن توسط آهنربا است. سری ۳۰۰ از این استیل‌ها نگیر و سری ۴۰۰ استیل ها بگیر هستند که از آهنربا برای تشخیص بگیر و نگیر بودن ورق‌های استیل استفاده می‌شود. لازم به ذکر است ورق‌های نگیر در صنعت کاربردی‌ترند و در مقابل قیمت بالاتری دارند. معمولا ورق های استیل از استیل‌های ۳۰۴، ۳۱۶، ۴۲۰، ۳۱۰، ۳۲۱، ۳۰۹ و ۴۳۰ تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

از مهمترین ویژگی‌های ورق استیل می‌توان به سطح صیقلی و صاف، ضد زنگ بودن و ظاهر براق اشاره نمود. که به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی، هواپیماسازی، دارویی، تجهیزات آزمایشگاهی و … دارد. ورق استیل ۳۰۴ در برابر گستره وسیعی از شرایط شیمیایی، صنایع غذایی، جوی، نفت و نساجی مقاومت بالایی از خود نشان می‎‌دهد. فولاد ضدزنگ ۳۰۴ را شاید بتوان پرکاربردترین نوع فولاد زنگ نزن در بین ورق های استنلس استیل به حساب آورد. این ورق به علت دارا بودن درصد کمی از کربن در ترکیب شیمیایی خود، دارای قابلیت بالای فرم دهی و جوشکاری و همچنین سخت کاری در عملیات حرارتی می‌باشد.

استاندارد ورق استیل 304
خواص مکانیکی استیل ۳۰۴

استیل 304 دارای سختی برینل 123HB، سختی راکول 70 و سختی ویکرز 129 می باشد. و همچنین مقاومت کششی آن 500 الی 700 مگاپاسکال می باشد.

آنالیز استیل ۳۰۴

در ترکیب شیمیایی یا آنالیز استیل ۳۰۴ %۰.۰۷ کربن، %۱ سیلیسیوم، %۲ منگنز، %۰.۰۴۵ فسفر، %۰.۰۱۵ گوگرد، %۱۹-۱۷ کروم و %۱۰-۸ نیکل وجود دارد. استنلس استیل ۳۰۴ شامل کروم و نیکل بیشتر و فسفر و گوگرد کمتری در مقایسه با سایر عناصر تشکیل دهنده آن می باشد. همچنین نسبت تغییر میزان مواد باعث می‌شود هر درصدی از آلیاژ دارای کاربرد خاصی باشد.

استاندارد ورق استیل 304

انواع ورق استیل ۳۰۴ از لحاظ سطح

بر اساس حالت سطحی ورق استیل ۳۰۴ در سه گروه طبقه‌بندی می‌شود:

ورق استیل ۳۰۴ براق

 این نوع ورق استیل در بازار آهن آلات بسیار پر مصرف است و با فرآیند پولیش‌کاری سطح آن براق و درخشان می‌شود. ورق استیل ۳۰۴ براق در شرایطی که ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می‌شود و در مقایسه با سایر ورق‌ها قیمت بالاتری دارد.

ورق استیل ۳۰۴ خشدار

 توسط سنگ زنی در جهات ثابت و مشخص بر روی تولید می‌شود. شیارهای موجود در سطح ورق استیل ۳۰۴ خشدار مانع از مشخص شدن آلودگی‌ها و چربی‌های می‌شود. این نوع ورق در تولید ساعت مچی و جواهرات استفاده می‌شود.

ورق استیل ۳۰۴ مات

 ورق استیل ۳۰۴ مات در مقایسه با ورق براق از قیمت کمتری برخوردار است. این ورق در شرایطی که فقط استحکام و مقاومت به خوردگی اهمیت داشته و ظاهر خیلی مد نظر نیست کاربرد دارد.

استاندارد ورق استیل 304

ورق استیل 304 حدود 2 درصد کربن دارد و پایه اصلی آن از آهن تشکیل شده است. مقدار کربن موجود در این نوع ورق باعث شده است که خاصیت مکانیکی متفاوتی نسبت به گریدهای دیگر داشته باشد. اگر کربن این استیل، حدود 15 درصد باشد، فولاد نرم نام دارد. این در حالی است که اگر مقدار کربن بالاتری داشته باشد، (30 الی 60%) به آن فولاد کربنی متوسط گفته می ‌شود.

آشنایی با استاندارد ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل 304 علاوه بر قابلیت استفاده در بسیاری از صنایع، در قطعات دکوراتیو هم استفاده می‌ شود. معمولا سه استاندارد برای استیل 304 در نظر گرفته می‌ شود که عبارتند از:

  • استاندارد AISI
  • استاندارد DIN
  • استاندارد بین المللی UNS
  • استاندارد AISI

استاندارد AISI از تعدادی اعداد و حروف تشکیل شده است. این استاندارد شامل سری‌ های ۶ XX, 4 XX, 3XX, 2XX است. سری و XX 3XX به عنوان آستنیتی و سری XX4 به عنوان فولاد ضدزنگ فریتی و مارتنزیتی است. اگر بخواهیم مثالی از این استاندارد داشته باشیم می‌توانیم به L304 اشاره کنیم.

  • ۳: سری آلیاژ
  • ۰۴: شماره سریال
  • :L افزودنی‌ها
  • استاندارد DIN

برای استاندارد ورق استیل 304 از 2 شیوه متفاوت استفاده می ‌شود که هرکدام را توضیح می ‌دهیم:

روش اول

این شیوه استاندارد با حرف انگلیسی X قابل تشخیص است و رقمی که با این حروف نشان داده می ‌شود به معنای میزان درصد کربن است. در این استاندارد درصد کروم و نیکل و سایر عناصر شیمیایی هم مشخص شده است. مثال زیر می ‌تواند نمونه ‌ای از این استاندارد باشد.

  • X10CrNiMo 1810
  • X10: 0.1 % درصد کربن
  • CrNiMo عناصر عمده آلیاژی
  • ۱۸۱۰ : 10 درصد نیکل و 18 درصد کروم

روش دوم

این روش مطابق با استاندارد DIN 17007 به صورت X.XXXX است. اعدادی که قبل از اعشار هستند، گونه آلیاژ، اعداد اول، گروه فولاد و اعداد دوم، زیر مجموعه و دو عددی که در پایان این استاندارد هستند، بیانگر سریال هستند.
استاندارد بین المللی UNS
این استاندارد دارای سه رقم است. دو رقم پایانی نشان‌دهنده آلیاژ هستند. این را بدانید که اگر دو رقم پایانی صفر باشد؛ به معنای این است که آلیاژ آن از نوع آلیاژ اصلی می‌باشد. بهتر است یک مثال در این زمینه داشته باشیم. به عنوان مثال استاندارد S31004 می‌تواند به معنای زیر باشد:
 S: استنلس استیل
۳۱۰: رقم پایه آلیاژ
۰۴: افزودنی‌های این آلیاژ
اگر با وجود موارد گفته شده بازهم در مورد ورق استیل و استانداردهای آن سوالاتی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

استاندارد ورق استیل 304

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button