انواع اتصالات گالوانیزه لوله

  • خانه / انواع اتصالات گالوانیزه لوله

انواع اتصالات گالوانیزه لوله

انواع اتصالات گالوانیزه لوله ، در این مقاله، قصد داریم به بررسی و معرفی انواع اتصالات گالوانیزه لوله بپردازیم. اتصالات گالوانیزه یکی از پرکاربردترین انواع اتصالات در صنایع مختلف هستند. با توجه به نام این اتصالات، آن‌ها دارای یک روکش گالوانیزه هستند که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و سایر ضربات می‌شود.

انواع اتصالات گالوانیزه لوله

انوع اتصالات گالوانیزه لوله

1- اتصالات ساده: این نوع اتصالات گالوانیزه شامل دو قطعه لوله است که با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند. این نوع اتصالات بیشترین کاربرد را در خطوط لوله‌های گازی و آبیاری دارند.

2- اتصالات تی: این نوع اتصالات گالوانیزه دارای یک خط اصلی و دو خط فرعی متقاطع هستند. این نوع اتصالات برای تبادل سیالات و گازها در لوله‌های پرسشی استفاده می‌شوند.

3- اتصالات کلاهکی: این نوع اتصالات جهت اتصال دو لوله با قطر مختلف به کار می‌روند. از این نوع اتصالات در خطوط لوله‌های صنعتی و آبیاری استفاده می‌شود.

4- اتصالات زانویی: این نوع اتصالات گالوانیزه دارای یک زاویه نسبت به خط اصلی هستند و جهت تغییر جهت در خطوط لوله‌های گازی و آبیاری به کار می‌روند.

5- اتصالات حلقوی: این نوع اتصالات شامل دو نیم حلقه است که با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند. این نوع اتصالات برای به هم وصل کردن دو لوله با قطر یکسان به کار می‌روند.

اتصالات گالوانیزه

در محیط‌های مرطوب، لوله‌های فولادی و آهنی به سرعت دچار پوسیدگی و زنگ زدگی می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل و افزایش مقاومت اتصالات و لوله‌ها، از فرایند گالوانیزاسیون استفاده می‌شود. در این فرایند، اتصالات فولادی در مخزنی از فلز روی مذاب غوطه‌ور شده و در مرحله بعدی، سرد شده تا روکش روی، بر روی اتصالات تثبیت شود. فلز روی به عنوان یک روش پوشش دهی به کار می‌رود که با قرار گرفتن آن بر روی سطح دیگر فلزها، پوسیدگی و خوردگی را جلوگیری می‌کند و فلز را در برابر تنش و فشار محافظت می‌کند.

روش گالوانیزاسیون ابتدا در سال ۱۷۷۲ میلادی ابداع شد و با گذشت زمان، به شکل گسترده‌ای تحول پیدا کرد. روش گالوانیزاسیون گرم، که در آن روکش روی به شکل محکم‌تری بر روی فلز قرار می‌گیرد، باعث شد که این روش به عنوان یک روش رایج برای افزایش استحکام اتصالات مورد استفاده قرار گیرد و اتصالات گالوانیزه رواج پیدا کنند.

در زمینه گالوانیزاسیون، نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، عدم وجود هیچگونه ناخالصی در فلز مورد استفاده برای گالوانیزه کردن اتصالات است. این مهم رعایت نشود، مواد به درستی جذب فلز نخواهند شد و در نتیجه، به زودی زنگ زدگی و خوردگی مشاهده خواهد شد.

ویژگی های اتصالات گالوانیزه

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، اتصالات گالوانیزه لوله به دلیل داشتن روکش گالوانیزه روی سطحشان، مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند و میزان آسیبی که از مواد شیمیایی می‌بینند نسبت به اتصالات معمولی، بسیار کمتر است. این مسئله باعث شده که صنایع مختلف، به کارگیری انواع اتصالات گالوانیزه را ترجیح دهند زیرا این اتصالات به مقاومت بیشتر سیستم‌های لوله‌کشی کمک می‌کنند.

در کل، اتصالات گالوانیزه را می‌توان به دو دسته سیاه و سفید تقسیم کرد که از انواع گوناگون آنها در صنایع نفت و گاز، انتقال سیالات و … استفاده می‌شود. علاوه بر اتصالات دنده‌ای، انواع دیگری از اتصالات گالوانیزه لوله نیز وجود دارند که در ادامه به معرفی چند مورد پرکاربرد از آنها خواهیم پرداخت.

انواع اتصالات گالوانیزه لوله

انواع اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه لوله ها با توجه به نوع استفاده ای که دارند، به دسته های گوناگونی تقسیم می گردند که پرکاربردترین آنها عبارتند از:

  • اتصالات فلنج دار: استفاده از این اتصالات برای اتصال لوله های گالوانیزه رواج زیادی دارد و به صورت جوشی یا دنده ای به لوله ها متصل می گردند. اغلب اتصالات فلنج دار از جنس فولاد هستند و با استفاده از پیچ و مهره ها به همدیگر محکم می شوند. کاربرد اصلی فلنج ها در واقع تغییر مسیر یا بستن مسیر لوله ‌ها است.
  • اتصالات دنده ای: اتصالات دنده ای به عنوان یک نوع اتصال گالوانیزه، همان طور که از نام شان نیز پیداست، با دنده هایی که در اتصالات و لوله ها وجود دارد به یکدیگر متصل می شوند. نکته قابل توجه اما اینجاست که این نوع اتصال از نظر سایز دارای محدودیت 10 تا 12 سانتی متر است.
  • اتصالات جوشی: این دسته از اتصالات به لوله ها وصل و سپس از طریق جوشکاری به هم محکم می شوند. جوشکاری اتصالات گالوانیزه لوله نیز به دو دسته Butt weld و Socket weld تقسیم می شود .

کاربرد انواع اتصالات گالوانیزه لوله

از آن جایی که گالوانیزه کردن اتصالات باعث افزایش مقاومت اتصالات می گردد، انواع اتصالات گالوانیزه که به روش گرم ساخته شده اند را می توان در دکل‌ های برق فشار قوی مشاهده کرد. اتصالات گالوانیزه ای هم که با روش سرد تولید می شوند، بیشتر برای اتصالات پیچ و مهره‌ ای کاربردی هستند.

از این اتصالات گالوانیزه می توان برای تغییر در اندازه قطر لوله ها، تغییر مسیر لوله کشی، اتصال انواع قطعات صنعتی به لوله، ایجاد انشعاب در سیستم لوله کشی و … در صنایعی مثل نفت، گاز، پتروشیمی و انتقال سیالات استفاده کرد. دیگر صنایع و مشاغلی که از انواع اتصالات گالوانیزه در آنها استفاده می شود، عبارتند از:

  • تصفیه خانه ها
  • مخابرات
  • کشاورزی
  • گلخانه ‌ها
  • آب رسانی
  • حصار کشی
  • ساختن سازه های فلزی
انواع اتصالات گالوانیزه لوله
نتیجه‌گیری

اتصالات گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایر ضربات، از پرکاربردترین اتصالات در صنایع مختلف هستند. در این مقاله، پنج نوع از اتصالات گالوانیزه لوله را معرفی کردیم که در خطوط لوله‌های گازی، آبیاری و صنعتی کاربرد دارند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button