انواع سطح پرداخت در استیل

  • خانه / انواع سطح پرداخت در استیل

انواع سطح پرداخت در استیل

انواع سطح پرداخت در استیل ؛ عملیات پرداخت سطح ورق های استنلس استیل در کارخانه های مخصوص بوسیله غلطک ها و سمباده های مکانیکی انجام می گردد. در مرحله اول فولاد برای رسیدن به ضخامت مورد نظر از داخل نورد عبور می‌کند و سپس فرایند بازپخت برای رسیدن به خواص مکانیکی مطلوب انجام می‌شود. اکسیداسیونی که روی سطح تشکیل می‌شود (رسوب نورد) با اسیدشویی حذف شده و یک لایه غیرفعال بر روی سطح ایجاد می‌شود. سپس می‌توان پرداخت نهایی را برای رسیدن به کیفیت سطح مورد نظر اعمال کرد.

انواع سطح پرداخت در استیل

ورق استیل 

| حتما شما هم قبلاً با خواص و ویژگی های انواع مختلف ورق استیل آشنا شده اید . مانند اینکه چگونه ورق استیل ۳۰۴ (گرید ۳۰۴) مقاومت خوردگی عالی دارد . یا اینکه استنلس استیل ۴۳۰ که آنیل شده و تنش آن گرفته شده سختی فوق العاده زیادی دارد.

ورق استیل چگونه تولید می شود ؟ توجه به این نکته که ما از چه نوع ورقی جهت نیاز و مصرف خود استفاده کنیم مستلزم دانستن خواص و مراحل تهیه و ساخت انواع این محصولات می باشد واینکه چگونه می توان آنها را اصلاح و بهینه کرد؟ در ادامه با آرتا استیل همراه باشید .

ورق استیل چیست؟

برای مطالعه فرایند تولید این محصول مهم است بدانیم ورق استیل چیست و چه چیز آن را از فولاد و ساده متمایز می سازد؟

می توان گفت یک تعریف اساسی این است که ورق استیل آلیاژی است حاوی آهن و عناصر متعدد دیگری چون نیکل، کروم، مولیبدن و کربن. این آلیاژ نسبت به آهن خالص یا فولاد ساده از آهن و کربن در برابر خوردگی مقاوم تر است.
عنصرهای موجود در ورق استیل یعنی نیکل ، کروم و دیگر مواد افزودنی ، یک لایه اکسیدی غیر فعال در این آلیاژ ایجاد می کنند . سطح براق و درخشان ورق استیل نسبت به استیل یا فولاد ساده، در برابر آسیب های محیطی بسیار مقاوم است و به همین دلیل آن را ورق استیل یا فولاد زنگ نزن می نامیم.

انواع سطح پرداخت در استیل

انواع ورق استنلس 

ورق های استنلس بر اساس آلیاژی های آن تقسیم بندی می گردد. استیل ها در چند سری و گروه مورد تقاضای مصرف کننده هستند. معروف ترین استیل ها در بازار استیل ۳۰۰ و ۴۰۰ می باشند. که استیل ۳۰۰ ویژگی ضد زنگ بودن را هم دارا می باشد. این گروه از ورق استیل خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می گردد که در بین همه آن ها سری ۳۰۴ از پر مصرف ترین آنهاست. استیل سری ۴۰۰ اغلب جهت تولید وسایل کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

استیل ۴۱۰ نسبت به خوردگی مقاومت کمی دارد، اما در برابر سایش مقاوم می باشد. در استیل ۴۲۰ را می توان پولیش کاری نمود . همین ویزگی باعث می گردد که از این سری ورق استیل جهت تولید کارد، چنگال و قاشق استفاده گردد. برای مصارفی چون تزیینات و دکوراسیون می توان از استیل سری ۴۳۰ استفاده نمود. این فلز از شکل پذیری قابل قبولی برخودار می باشد. همچنین ازلحاظ قیمت ، قیمت مناسب تری نسبت به گروه ۳۰۰ برخودار است.

انواع سطح پرداخت در استیل

در صورت نیاز می توانید از روش های متنوعی جهت دریافت قیمت روز انواع استیل اقدام نمایید. می توانید از بخش فرم درخواست محصول، محصول استیل خود را انتخاب کرده و با ورود اطلاعات خودتان، درخواست دریافت آخرین قیمت بازار را ارسال کنید. همکاران ما در بخش فروش، به سرعت نسبت به آنالیز قیمت محصول استیل شما قدام کرده و در اسرع وقت این اطلاعات را برای شما ارسال خواهند کرد.

تفاوت دو محصول فولاد آلیاژی با فولاد ساده کربنی

اساسا فولادها به دو گروه فولاد ساده و استیل ضد زنگ دسته بندی می شوند. ترکیبات فولاد ساده کربنی از عناصر محدودتری مانند سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر برخوردار است. برای ایجاد ویژگی ضد زنگ ورق استیل به آن عناصری مانند کروم می افزاییم. این عنصر باعث افزایش مقاومت این محصول می شود. مثلا استیل ۴۱۰ در مقابل سایش مقاوم می باشد . اما نسبت به خوردگی از مقاومت پایین تری برخوردار می باشد.

در جدول زیر موارد استفاده از فولاد ساده و آلیاژی همراه با درصد عناصر افزوده شده آمده است :

ردیفنوع فولاد ساده کربنیدرصد کربنیموارد استفاده
۱نرمکمتر از ۰.۱۵میخ – پرچ – لوله
۲کم کربن۰.۳ تا ۱.۵تیرآهن – میلگرد – چرخ دنده
۳کربن متوسط۰.۳ تا ۰.۶شفت – میل لنگ – فنر
۴پر کربن۰.۶ تا بالااره – آچار – مته – پیچ گوشتی

انواع سطح پرداخت در استیل ؛ سطوح پرداخت در استیل

در صنعت فولاد، بسته به نوع کاربرد و مصارف مختلف، انواع مختلفی از سطوح پرداخت در استیل وجود دارد. به طور کلی، سطوح پرداخت استیل به دو دسته تقسیم می‌شوند: سطوح پرداخت سردکار و سطوح پرداخت گرمکار.

1- سطح پرداخت سردکار:
این نوع سطح پرداخت با استفاده از ماشین‌آلاتی با قابلیت فشردگی بالا و با استفاده از فشار هیدرولیک، روی سطح فولاد اعمال می‌شود. این نوع سطح پرداخت عموماً برای ایجاد شکل‌های خاص و دقیق بر روی سطح فولاد استفاده می‌شود.

2- سطح پرداخت گرمکار:
در این نوع سطح پرداخت، فولاد به دمای بالا (حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد) گرم شده و سپس با آب خنک شده تا شکل نهایی آن به دست آید. این روش سطح پرداخت به عنوان یک روش پرداخت تصادفی شناخته می‌شود، به این معنی که نتایج نهایی به صورت تصادفی در طول فرآیند تولید به دست می‌آید.

علاوه بر این دو نوع، سطوح پرداخت دیگری نیز وجود دارند که بسته به نوع کاربرد استیل و محصول نهایی مورد استفاده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این سطوح پرداخت عبارتند از: سطح پرداخت الکترولیتی، سطح پرداخت مکانیکی، سطح پرداخت شیمیایی و سطح پرداخت گالوانیزه.

انواع سطح پرداخت در استیل

انواع سطح پرداخت در استیل

فرآیند پرداخت سطح ورق استنلس استیل و مراحل ساخت مرتبط با آن به شرح زیر می باشد:

  • (No. 0) نورد گرم، همرا ه با عملیات حراراتی، ضخیم
  • (No. 1) نورد گرم، همراه با عملیات حرارتی، ایجاد لایه محافظ
  • (No. 2D) نورد سرد، همراه با عملیات حرارتی، ایجاد لایه محافظ و شستشوی شیمیایی
  • (No. 2B) نورد سرد، همراه با عملیات حرارتی، ایجاد لایه محافظ و شستشوی شیمیایی و عبور از غلطک های کاملاً صیقلی
  • (No. 2BA) نورد سرد، همراه با عملیات حرارتی، ایجاد لایه محافظ و شستشوی شیمیایی و عبور از غلطک های کاملاً صیقلی، عملیات حرارتی روشن در شرایط اتمسفریک بدون اکسیژن (BA یا 2R)
  • (No. 3) پرداخت مکانیکی زبر
  • (No. 4) سطح برس خورده
  • (No. 5) پرداخت نرم
  • (No. 6) سطح مات (سطح برس خورده با برس نرم تر از شماره 4)
  • (No. 7) سطح براق
  • (No. 8) سطح بسیار براق (آینه ای)
  • (No. 9) سطح سنگ خورده و پرداخت شده
  • (No. 10) پرداخت الکتروشیمیایی

انواع سطح پرداخت در استیل ؛ پرداختکاری را برای انواع فلزات

عملیات پرداختکاری را برای انواع فلزات می توان استفاده کرد، نظیر:

  • پرداختکاری استیل
  • پرداخت کاری آهن
  • پرداختکاری آلو مینیوم
  • پرداخت کاری مس
  • پرداخت کاری برنج
  • پرداخت کاری نقره

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button