انواع سیم جوش استیل یا فیلر (filler)

  • خانه / انواع سیم جوش استیل یا فیلر (filler)

انواع سیم جوش استیل یا فیلر (filler)

انواع سیم جوش استیل ؛ پر کننده‌های فلزی (فیلر) یا فلز پرکننده سری 300، در 90% موارد برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن استفاده می‌شوند. این جوش‌ها به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی، چقرمگی و استحکام بالا در دماهای بالا و پایین، در شرایط پس از جوشکاری نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

برخی از فرایندهای جوشکاری، سیم جوش مصرفی را به عنوان ماده پرکننده (Filler) استفاده می‌کنند. این فرایندها شامل GMAW ،FCAW و SAW هستند. سیم جوش استیل مناسب برای جوشکاری فولادهای آستنیتی، آستنیتی مقاوم به حرارت و همچنین فولادهای فریتی می‌باشند. برای جوشکاری فولادهای آستنیتی (نگیر)، سیم جوش 308 و برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی (بگیر)، استفاده از استیل 420 مناسب است. همچنین، سیم جوش‌های 2209 و 2594 برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن دوپلکس و سوپر دوپلکس مناسب هستند.

انواع سیم جوش استیل

انواع سیم جوش استیل

انواع سیم فیلر عبارتند از:

۱. سیم فیلر آستنیتی: این نوع سیم فیلر برای جوشکاری فولادهای آستنیتی و آستنیتی مقاوم به حرارت مناسب است و دارای خواص مکانیکی بالا و مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت می‌باشد.

۲. سیم فیلر فریتی: این نوع سیم فیلر برای جوشکاری فولادهای فریتی مناسب است و به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و استحکام بالا، برای کاربردهای صنعتی مختلف مناسب است.

۳. سیم فیلر دوپلکس و سوپر دوپلکس: این نوع سیم فیلر برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن دوپلکس و سوپر دوپلکس مناسب است و دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، استحکام بالا و خواص مکانیکی بالا می‌باشد.

۴. سیم فیلر مارتنزیتی: این نوع سیم فیلر برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی (بگیر) مناسب است و دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، استحکام بالا و خواص

انواع سیم جوش استیل

پرکاربردترین ها

از جمله محصولات پرکاربرد سیم جوش استیل می توان به خانواده  308 و  316 اشاره کرد.

308

دارای ترکیب شیمیایی 16 درصد کروم و 10 درصد نیکل است. این محصول برای جوشکاری فولادهای 305، 304، 302 و AISI 301 مناسب است.

308H

در این محصول کربن بیش تری نسبت به 308 بکار رفته است. افزودن کربن علاوه بر افزایش استحکام، مقاومت در برابر خزش به ویژه در درجه حرارت های بالا را تا حدود زیادی ارتقا می بخشد.

308L

این محصول کربن کمتری نسبت به  308 معمولی دارد. با کاهش کربن، خطر تشکیل کاربیدها و رسوب آن ها در مرز دانه ها و در نتیجه احتمال بروز خوردگی های بین دانه ای و ترک های ناشی از آن، به حداقل می رسد.

316

دارای ترکیب شیمیایی 5/ 18 درصد کروم، 5/ 12 درصد نیکل و 5/ 2 درصد مولیبدن است. این محصول برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن سری AISI 316 و فولادهای مشابه به کار گرفته می شود. این محصول هم چنین برای جوشکاری  فولادهایی که در درجه حرارت های بالا کار می کنند استفاده می شود. وجود تا 5/ 2 درصد مولیبدن در ترکیب فلز جوش حاصل، ضمن افزایش مقاومت در برابر حرارت، مقاومت به خزش آن را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

316H

کربن بیشتری نسبت به  316 دارد. به دلیل بیشتر بودن کربن در ترکیب شیمیایی این محصول، استحکام کششی و مقاومت خزشی این محصول به ویژه در درجه حرارت های بالا افزایش می یابد.

316L

کربن کمتری نسبت به  316 دارد.به همین دلیل، خطر بروز خوردگی های مرزدانه ای و بین دانه ای به حداقل می رسد. این محصول اغلب برای جوشکاری فولادهای بلبرینگ آستنیتی مولیبدن دار کم کربن استفاده می شود. هنگام استفاده از  316L باید به این نکته توجه داشت که این محصول نسبت به 316H مقاومت کمتری در برابر حرارت از خود نشان می دهد.

309

محصولات موجود در خانواده 309 به طور کلی برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن 309 و جوشکاری فولادهای غیرهمجنس ریختگی و کار شده کاربرد دارند.

312

این محصول به طور کلی برای جوشکاری آلیاژهای ریختگی 312 و برای جوشکاری فلزات غیر هم جنس، به ویژه آنکه، یکی از آن ها فولاد زنگ نزن با نیکل بالا باشد، کاربرد دارد.

385

این محصول برای جوشکاری فولادهای 904L که در محیط های خورنده محتوی اسید سولفوریک یا ترکیبات کلریدی سرویس می دهند، کاربرد دارد. این محصول همچنین برای اتصال دادن آلیاژهای 317L و همچنین جوشکاری سایر فولادهای زنگ نزن به فولادهای 904L به کار می رود.

220

:این محصول نخستین بار برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن دوفازی محتوی 22 درصد کروم طراحی شد. ساختار کریستالی جوش حاصل نیز دو فازی بوده و متشکل از فازهای فریت و آستنیت می باشد. جوش حاصل از این محصول از استحکام کششی بالایی برخوردار است و در برابر خوردگی و ترک های ناشی از SCC (خوردگی تنشی) مقاوم است.

2594

این محصول با دارا بودن عناصر آلیاژی خاص مانند Cr ،Mo ،Ni ،Cu و N برای جوشکاری فولادهای سوپردوپلکس زنگ نزن طراحی شده است. حضور این عناصر آلیاژی مقاومت فوق العاده ای در برابر خوردگی حفره ای (Pitting) به این محصول داده است. فلز جوش حاصل از 2594 دارای ساختار آستنیتی-فریتی است که بسته به حرارت ایجاد شده حین فرآیند جوشکاری و نرخ سرد شدن حوضچه مذاب، درصد فاز فریت از 35 تا 65 درصد متغیر است.

جوش به دست آمده از این محصول درکنار مقاومت بالا در برابر خوردگی حفره ای و خوردگی تنشی، به صورت همزمان استحکام و چقرمگی بالایی نیز دارد. این محصول به طور گسترده در ساخت تجهیزات نفت و گاز، منیفولدها، پمپ های تحت فشار، ولوها و تجهیزات فرآیندهای شیمیایی استفاده می شود.

انواع سیم جوش استیل که دارای ترکیب شیمیایی مشابه با فلز پایه هستند، اغلب در یکی از دو گروه سیم های توپر (Solid Wires) و سیم های توپودری (Cored Wires) قرار می گیرند. آنها در انواع و اندازه های مختلف برای فلزات آهنی و غیرآهنی وجود دارند. انتخاب الکترود، سیم جوش و فیلر مناسب برای جوشکاری ورق و لوله از جنس فولاد ضد زنگ ( اصطلاحا استیل ) همواره یکی از مشکلات اساسی جهت انجام عملیات جوشکاری اینگونه متریال ها می باشد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button