انواع شمش فولادی ؛ انواع آن و روش تولید این محصول

  • خانه / انواع شمش فولادی ؛ انواع آن و روش تولید این محصول

انواع شمش فولادی ؛ انواع آن و روش تولید این محصول

انواع شمش فولادی کدامند؟ شمش فولادی به چه صورتی تولید می شود؟ مهم ترین محصول در زنجیره تولید محصولات فولادی، شمش فولادی می باشد. شمش فولادی که پایه تولید سایر محصولات فولادی است، انواع گوناگونی دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

شمش فولادی

مهم ترین کالایی که در زنجیره تولید فولاد استفاده می گردد انواع شمش فولادی می باشد. این محصول با توجه به نیاز صنایع گوناگون می تواند به صورت فیزیکی و شیمیایی تولید شود. شمش ها معمولا به شکل ذوزنقه تولید می شوند. طول هر یک از آن ها حدودا به ۲ متر می رسد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این محصول حمل و نقل آسان آن می باشد. شمش های فولادی به صورت بیلت، فابریک و اسلب تولید می شوند.

انواع شمش فولادی

انواع شمش فولادی

این محصول اولین محصول قابل حمل محصولات فولادی می باشد. از آن برای تولید دیگر محصولات فولادی نیز استفاده می شود. بیلت، فابریک و اسلب از متداول ترین انواع آن می باشند که هر کدام کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند.

بیلت یا شمشال

زمانی که تولید شمش به طور مستقیم از تولید CCM به مصرف نورد برسد به آن شمش بیلت گفته می شود. از شمش بیلت برای تولید میلگرد استفاده می شود. بیلت با نام شمشال نیز شناخته می شود. شمش فولادی نسبت به بیلت معمولا طول بیشتری دارد. سطح مقطع بیلت یا شمشال معمولا دایره یا مربع و عرض کمتر از ۱۵ سانتی متر می باشد.

فابریک یا بلوم

 شمش های فابریک یا بلوم در ابعاد متنوعی تولید می شوند. پس از گذراندن فرآیند نورد این محصول به سایزهای مختلفی تبدیل می شود. در نهایت جهت استفاده در نوردهای مقاطع به تولید می رسد. جالب است بدانید روش تولید همه شمش ها به یک شکل است و در فرآیند تولید آن ها تفاوت چندانی وجود ندارد. بلوم یا شمش فابریک، ابتدا در مقاطع بزرگ تولید می شوند و سپس توسط نورد نهایی به مقاطع کوچک تر تبدیل می شوند.

در واقع می توان گفت که بلوم یا فابریک که با عنوان شمش شناخته می شود، همان بیلت است، با این تفاوت که عرض آن بیشتر است. به طور کلی می توان گفت که عرض بلوم از ۱۵ سانتی متر کمتر است. به همین علت است که معمولا بیلت و بلوم در یک دسته قرار می گیرند. از بلوم برای ساخت ریل، سپری، قوطی آهن، تیرآهن، نبشی و غیره استفاده می شود.

اسلب یا تختال

یکی دیگر از انواع شمش فولادی، اسلب می باشد که از لحاظ ظاهری متفاوت از انواع دیگر آن می باشد. برخلاف بلوم و بیلت، اسلب دارای سطح مقطع مستطیل می باشد. ضخامت اسلب ۲۳۰ میلی متر و عرض آهن ۱.۲۵ متر و طول آن ۱۲ متر می باشد. در واقع برای ساخت ورق های فولادی از اسلب استفاده می شود. به اسلب، تختال نیز گفته می شود. حال می توان دریافت که بر اساس توضیحاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، تفاوت انواع شمش فقط در ابعاد و ظاهر آن ها می باشد و فرآیند تولید آن ها تفاوت چندانی با هم ندارند. در واقع می توان گفت که همه آن ها به یک شکل تولید می شوند و کاربرد مشترک دارند.

کاربرد انواع شمش فولادی

در فرآیند تولید محصولات فولادی، اولین محصول قابل حمل، شمش فولادی است. این محصول انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای متنوعی دارند. این محصول پس از آن که از مرحله نورد عبور کرد، برای تولید تیرآهن، مفتول، انواع میلگردهای ساده و آجدار، نبشی و ناودانی استفاده می شود. انواع شمش در نحوه عرضه آن به بازار تاثیر گذار است. انواع آن به دو روش عرضه می شود. فروش داخلی شمش و عرضه آن در بورس کالا، فروش صادراتی شمش.

نحوه تولید

این محصول توسط دو کوره القایی و قوس الکتریکی تولید می شوند. وجود این دو کوره در تولید شمش بسیار حائز اهمیت است. معمولا شمش تولید شده در کوره قوس الکتریکی از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است. مهم ترین کالا در زنجیره تولید فولاد، شمش فولادی است. این محصولات معمولا به شکل ذوزنقه تولید می شوند. طول هر یک از آن ها حدودا به ۲ متر می رسد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن حمل و نقل آسان آن ها می باشد. شمش های فولادی به صورت بیلت، بلوم و اسلب تولید می شوند.

انواع شمش فولادی

استانداردها

این محصولات مانند سایر محصولات فولادی استاندارد مشخصی دارند که این استانداردها در بین تمامی تولیدکنندگان شمش فولادی مشترک و یکسان است. حال شمش فولادی را از جهات مختلف آنالیز و بررسی می کنند. یکی از جنبه های بررسی شمش های فولادی از لحاظ ویژگی های ظاهری شمش فولادی است.

از دیگر جنبه های بررسی و آنالیز شمش فولادی از لحاظ قیمت و شیوه قیمت گذاری است. در آنالیز شمش فولادی به لحاظ قیمت، همواره نوسانات ارزش ارز و به ویژه دلار بسیار تاثیر گذار است. با بالا رفتن ارزش ارز همواره صادرات رونق ویژه ای پیدا می کند بنابراین موجودی داخل کشور کاهش می یابد و با پایین آمدن ارزش ارز، صادرات کاهش می یابد و تولید داخلی افزایش می یابد.

برخی از استانداردهای انواع شمش های فولادی عبارتند از:

  • شمشه یا بلوم مربعی محصول نیمه نهایی با مقطع مربع که اضلاع مقطع آن بزرگ تر از mm120 باشد.
  • شمشال یا بیلت مربعی محصول نیمه نهایی با مقطع مربع که اضلاع مقطع آن کوچک تر یا مساوی mm120 باشد.
  • شمشه یا بلوم مستطیلی محصول نیمه نهایی با مقطع مستطیل که مساحت مقطع آن بزرگ تر از mm214400  و نسبت پهنا به ضخامت آن بزرگ تر از ۱ و کوچک تر از ۲ باشد.
  • شمشال یا بیلت مستطیلی محصول نیمه نهایی با مقطع مستطیل که مساحت مقطع آن مساوی یا بزرگ تر از mm22500 و کوچک تر یا مساوی mm214400 و نسبت پهنا به ضخامت آن بزرگ تر از ۱ و کوچک تر از ۲ باشد
جمع بندی

در این مقاله با انواع شمش فولادی و نحوه تولید آن ها آشنا شدیم. بیلت، فابریک و اسلب از انواع شمش فولادی محسوب می شوند و هر کدام کاربرد و ویژگی منحصر به فرد دارند. نکته مهم در واقع تفاوت میان اسلب، فابریک و اسلب می باشد که دریافتیم تفاوت آن ها در کاربرد و شکل سطح مقطع و اندازه آن هاست.

انواع شمش فولادی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button