انواع ورق آجدار پرکاربرد

  • خانه / انواع ورق آجدار پرکاربرد

انواع ورق آجدار پرکاربرد

از پرکاربردترین ورق‌های فولادی می‌توان به ورق آجدار اشاره کرد که در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. کاهش اصطکاک در سطح مهم‌ترین عامل استفاده از این ورق‌ها در مکان‌های مختلف است. احتمالاً با این ورق‌ها در کفی پل‌های عابر پیاده، پله‌های اضطراری و سایر محل‌های پر رفت و آمد آشنا شده‌اید. در تولید ورق‌ها از نورد گرم بهره گرفته می‌شود. و محصولات بسیار متنوعی در این زمینه تولید می‌گردد. انواع ورق آجدار در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود که می‌توان به ورق آجدار آهنی، آلومینیومی، استیل و … اشاره کرد. در این مطلب شما با انواع ورق آجدار پرکاربرد آشنا می‌شویم.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

ورق آجدار

نام‌های دیگر این محصول شامل ورق کف سازی، ورق شطرنجی و ورق برجسته می‌باشد. این محصول در روی سطح خود آج‌هایی با شکل‌های مختلف دارند که می‌توان به شکل بادامی، عدسی، لوزی و الماسی اشاره کرد که پرکاربردترین آن، بادامی است. ورق آجدار بادامی مانع از جمع شدن آب باران بر سطح ورق می گردد . و از سر خوردن افراد جلوگیری می‌کند. این ورق‌ها برای اولین بار توسط رابینسون پالمر در سال ۱۸۲۰ طراحی و تولید شد. آهن فرفورژه اولین مواد اولیه تولید این محصول بود . و بعدها با پیشرفت تکنولوژی آلیاژهای خاصی به کار گرفته شد . و محصولات بسیار متنوعی به بازار عرضه گردید. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت مکانیکی بالا، سبکی و سهولت در حمل و نقل اشاره کرد.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

روش تولید ورق آجدار

فرآیند ساخت ورق‌های آجدار شباهت بسیار زیادی به ساخت ورق سیاه دارد. اگر وجه تمایز این ورق‌ها را در نظر بگیریم، می‌توان به مرحله آخر که آج‌های مخصوصی بر روی آن حک می‌شود اشاره کرد. همانطور که اشاره شد، از فناوری نورد گرم در تولید این ورق‌ها استفاده می‌شود. شمش‌های فولادی داخل کوره‌های مخصوص جای می گیرد . تا با حرارت به یک دمای معین برسند.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

در مرحله بعدی شمش حرارت دیده به قفسه‌های پوسته زدایی هدایت می‌شود. پس از این مرحله تحت فشار قرار دادن محصول با غلتک‌های مخصوص باعث می‌شود تا ضخامت آن کاهش یابد و به همین ترتیب طول آن افزایش یابد. در مرحله نهایی آج‌های مشخصی که اشکال مختلفی دارند روی محصول حک می‌شود.ورق آجدار مصارف بالایی دارد و به همین دلیل تولید این محصول بسیار حائز اهمیت است. کارخانه‌های داخلی زیادی در تولید این محصول در تلاش هستند و محصولات متنوعی را وارد بازار می‌کنند.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

انواع ورق آجدار پرکاربرد

این ورق‌ها از نظر جنس در انواع مختلفی نظیر ورق آجدار آهن، استیل، آهن گالوانیزه و استیل تولید می‌شوند که با توجه به ویژگی‌های مخصوص خود در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.ابعاد و ضخامت هر نوع از این ورق‌ها متفاوت بوده و در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با افزایش ضخامت، وزن محصول نیز افزایش می‌یابد و به همین ترتیب قیمت ورق آجدار نیز بالاتر می‌رود. در ادامه با انواع ورق آجدار بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع ورق آجدار پرکاربرد ، ورق آجدار آلومینیومی

ورق آلومینیومی آجدار یکی از انواع ورق‌های فلزی به حساب می‌آید استحکام بسیار بالایی داشته و در موقعیت‌های مختلفی مانند پشت بام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که از نام این ورق مشخص است، جنس محصول از آلومینیوم می‌باشد. ورق آلومینیومی آجدار انعطاف پذیری فوق العاده بالایی داشته و علاوه بر آن، نقطه ذوبش در مقایسه با نقطه ذوب سایر ورق‌ها نیز کمتر است.

از این محصول به دلیل قابلیت شکل پذیری بالا در قسمت‌های پیچیده بهره می گیرند. هزینه ذوب کردن شمش‌های این محصول نیز بسیار پایین‌تر از سایر ورق‌ها می‌باشد. چرا که نقطه ذوب فلز آلومینیوم پایین است. ورق های آجدار آلومینیومی در رنگ، سایز، اندازه و ضخامت‌های مختلفی تولید می گردد . و با در نظر داشتن موارد فوق می‌توان محصول را در قسمت مناسبی به کار برد.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

انواع ورق آجدار پرکاربرد ، ورق آجدار آهنی

یکی دیگر از انواع ورق آجدار پرکاربرد، ورق آجدار آهنی است. این ورق از قدیمی‌ترین ورق‌های آجدار است . و بسته به شرایط ممکن در جاهای مختلفی از آن استفاده گردد. این محصول همانطور که مشخص است از جنس آهن است و مطابق با استانداردهای ST37، ST44 و ST52 تولید و به بازار عرضه می‌شوند.زنگ زدگی این محصول از معایب آن است و به همین دلیل بهتر است در مناطق مرطوب از این محصول استفاده نشود.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

انواع ورق آجدار پرکاربرد ، ورق آجدار گالوانیزه

این نوع از ورق‌ها بسیار پرکاربرد است و با توجه به خصوصیاتی که دارد نیاز است حتما از آن‌ها در برخی مکان‌ها استفاده شود‌. در تولید ورق آجدار گالوانیزه از عملیات گالوانیزاسیون بر روی ورق مشخصی استفاده می‌شود. به این معنا که یک پوشش از فلزاتی مانند روی بر سطح محصول زده می‌شود تا مقاومت آن چند برابر شود. با افزودن این پوشش استحکام و مقاومت محصول در برابر رطوبت و زنگ زدگی بسیار بالا می‌رود‌.

به این مسئله توجه داشته باشید که با اضافه کردن یک لایه پوششی به ورق ، وزن آن افزایش می‌یابد و قیمت آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. از این ورق‌ها در جداسازی مواد غذایی نظیر حبوبات یا قطعات مختلف در محیط‌های کارخانه‌ای استفاده می‌شود. احتمالاً با کاربرد دیگر این ورق‌ها یعنی ساخت نوارهای نقاله آشنا هستید.استفاده از این ورق‌ها در محیط‌های مرطوب بسیار مناسب است، به همین دلیل در سقف شیروانی‌ها و محیط‌های دریایی از این ورق‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

انواع ورق آجدار پرکاربرد ، ورق آجدار استیل

ورق استیل آجدار از جمله پرکاربردترین ورق‌های موجود در بازار است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به داشتن قدرت تحمل وزن زیاد، قابلیت متصل شدن با پیچ و مهره به سطوح مختلف، قابلیت شکل پذیری بالا و سرعت بارگذاری بالا اشاره نمود.

مواد اولیه ورق آجدار استیل به گونه ای طراحی می‌شود که در برابر خوردگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد و به همین سبب معمولاً افراد از این محصول در محیط‌های مرطوب استفاده می‌نمایند.

انواع ورق آجدار پرکاربرد ، کاربرد ورق آجدار

با بررسی دقیق محیط‌های مختلف متوجه خواهید شد که ورق‌های آجدار در سطوح مختلفی مانند آسانسور ساختمان، پل‌های عابر پیاده و … وجود دارند. معمولا از ورق آجدار با هدف ایجاد اصطکاک و جلوگیری از سرخوردن افراد استفاده می‌شود. این ورق مستحکم در موقعیت‌های مختلفی مانند کارخانجات، مراکز تجاری، مسکونی، مغازه‌ها، مدارس و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ورق آجدار پرکاربرد

همچنین برخی افراد از ورق آجدار در پشت وانت خود جهت ایجاد اصطکاک استفاده می‌نمایند. ممکن است برخی از طراحان و مهندسان در طراحی دکوراسیون سازه‌های گوناگونی از ورق آجدار با هدف ایجاد استحکام و زیبایی چندین برابر استفاده نمایند. در کل می‌توان گفت که کاربرد‌های ورق آجدار بسیار زیاد بوده و روزانه مقدار قابل توجهی از این محصول مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

سخن پایانی

ورق آجدار از محصولات فولادی مهم است که در بسیاری از مکان‌ها از این محصولات استفاده می‌شود. از انواع این ورق‌ها می توان به ورق آجدار آلومینیومی، ورق آجدار آهنی، ورق آجدار گالوانیزه و ورق آجدار استیل اشاره کرد که هر کدام با توجه به ویژگی‌های خود در مکان‌های مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.این ورق‌ها با کاهش اصطکاک در سطح امکان لیز خوردن را از بین می‌برند. در پله‌های اضطراری، کفی عابر پیاده، سقف شیروانی و بسیاری از مکان‌های دیگر از این ورق‌ها استفاده می‌شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button