انواع ورق آهن ؛ انواع و کاربردها

  • خانه / انواع ورق آهن ؛ انواع و کاربردها

انواع ورق آهن ؛ انواع و کاربردها

انواع ورق آهن ؛ متداول ترین انواع ورق فولادی کدامند و کاربرد آن ها چیست؟ ورق فولادی یکی از پر مصرف‌ ترین محصولات فولادی است که در انواع آلیاژها، ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود که بسته به ضخامت، ابعاد و آلیاژ مورد استفاده، کاربردهای متفاوتی نیز دارند. قیمت ورق های فولادی تحت تاثیر آلیاژها، روش تولید و کارخانه تولید ورق ها می باشد. برای بررسی کنترل کیفیت ورق فولادی ابتدا باید تقاضاهای مشتریان برآورده شود. امروزه کارخانه های زیادی در کشور، به تولید ورق های فولادی به فعالیت مشغول می باشند که محصولاتشان از کیفیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی کامل انواع ورق های آهنی و کاربرد آن ها می پردازیم.

انواع ورق آهن

ورق آهن

ورق آهن آلیاژی است که پایه آن آهن می باشد. این محصول شامل مواد مختلفی است و در صنایع مختلفی کابرد دارد. ورق آهن از انواع مختلفی تشکیل می شود که هر کدام از انواع این کالا در بخش‌ های مختلفی از صنایع استفاده می شوند. لازم است بدانید به شکل دهی فولاد، نورد گفته می‌ شود. عموما ورق به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌ شود. نورد با عبور فولاد در دمای مشخص از میان تعدادی غلتک انجام می‌ شود. اکثر مقاطع فولادی، مانند تیرآهن، نبشی، سپری و ورق با نورد سرد و گرم تولید می‌ شوند. معمولا تشخیص و شناسایی ورق گرم و سرد، برای مصرف کنندگان دغدغه ساز است.

یکی از اصطلاحات رایج در دنیای فولاد و به ویژه ورق، اصطلاح فلز نسوز می باشد که برای توصیف مجموعه ای از عناصر فلزی استفاده می شود که از نقطه ذوب فوق العاده بالایی برخوردار هستند. ورق های آهن نسوز مصالح بسیار پرکاربرد در پروژه های بزرگ و کوچک می باشند. ورق آهن نسوز از طیف گسترده ای از محصولاتی با ویژگی ها و کاربردهای متفاوت تشکیل شده است.

انواع ورق آهن

انواع ورق آهن ؛ در اطراف ما ورق های فولادی در طرح ها و اشکال متنوعی وجود دارند. اشکال تولیدی محصولات، به نوع، جنس و ضخامت آن ها وابسته است. ورق های فولادی انواع بی شماری دارند. در این مقاله سعی داریم که در مورد انواع ورق های فولادی اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

  • ورق گالوانیزه
  • ورق روغنی
  • ورق آجدار
  • ورق استنلس استیل
  • ورق آلیاژی
  • ورق مشبک
  • ورق اسیدشویی
  • ورق رنگی
  • ورق آتشخوار
  • ورق لاتون
  • ورق سیاه
  • ورق برشی

ورق گالوانیزه

یکی از رایج ترین انواع ورق های آهنی موجود در بازار، ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه از ورق سیاه و طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود و طی یک فرآیند خاص، روی‌ اندود یا گالوانیزه می‌شود. فلز روی، از فولاد و آهن در برابر اکسید آهن حفاظت می‌کند بنابراین ورق گالوانیزه در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است. ضخامت این محصول از ۶ تا ۱۸ میلی ‌متر متغیر می باشد. طول ورق گالوانیزه از ۲ تا ۶ متر است و وزن تقریبی آن بین ۸ تا ۳۰ کیلوگرم می باشد.

نوع دیگری از ورق های گالوانیزه وجود دارند که به ورق گالوانیزه گرم معروف هستند که از قرار دادن پوشش گالوانیزه بر روی سطح ورق روغنی طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند. در حالت کلی گالوانیزه کردن یک روش مقاوم سازی محسوب می شود، ورق های روغنی با این روش در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاوم می شوند. از ورق های گالوانیزه برای تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه ای که دارای عرض ۱۰۰ تا  125 سانتی متر است استفاده می شود و زمان تولید این محصول بین ۲ تا ۴۸ ساعت می باشد.

ورق شادولاین

از ورق‌های فولادی گالوانیزه برای پوشش دهی در صنایع مختلف استفاده می شود. در هنگام گالوانیزه کردن ورق‌ها، رنگ آمیزی آن ها نیز انجام می شود که ظاهری زیبا داشته باشند.ورق شادولاین ، نوعی ورق فولادی محسوب می شود که دارای مقاومت بالا در برابر انواع خوردگی است و ظاهر زیبا دارد.

ورق روغنی

ورق روغنی به دو دسته ورق نورد سرد و گرم تقسیم می شود. محصول خروجی نورد گرم را می توان ورق سیاه نامید و محصول خروجی نورد سرد را می توان ورق روغنی نامید. در بازار، ورق ورغنی به ورق فولادی سرد معروف است. این نوع از ورق دارای عرض استاندارد ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است. علاوه بر این، در ضخامت های ۰.۳ میلی متر تا ۴ میلی متر نیز تولید می شود. در حالت کلی ورق های روغنی پایه ساخت ورق های گالوانیزه هستند.

ورق سرد

ورق سرد به ورق هایی گفته می شود که طی فرآیند نورد سرد تولید می شوند.ورق سرد موجود در بازار مثل ورق گالوانیزه و روغنی در سایزهای مختلفی به فروش می رسند. این محصولات با عرض بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر و ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی متر تولید می شوند.

ورق قلع اندود

ورق قلع اندود نوعی ورق روغنی است و طی فرآیند نورد سرد تولید می شود. در فرآیند تولید ورق قلع اندود لایه ای از عنصر قلع بر روی سطح ورق ایجاد می شود و معمولا سطح نهایی را با یک لایه کروم جهت محافظت بیشتر پوشش می دهند. مهم ترین کاربرد این محصول در صنایع بسته بندی مواد غذایی و شیمیایی و نیز صنایع بسته بندی اقلام دارویی می باشد.

ورق آجدار

این محصول از جنس ورق سیاه است و طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. ورق آجدار تفاوت‌ های زیادی با دیگر محصولات نورد گرم، مانند ورق اسیدشویی دارد. کاربرد اصلی ورق آجدار برای ایجاد اصطکاک در سطوح مختلف است به همین منظور از این محصول در کف اتوبوس‌ ها، آسانسورها یا پله ‌ها و پل‌ ها استفاده می‌شود.

ورق استنلس استیل

ورق استیل، یک آلیاژ فولادی است که براساس عناصر تشکیل ‌دهنده ‌‌اش، تفاوت ‌هایی با سایر ورق ‌های فولادی دارد. عنصر تعیین ‌کننده در آلیاژ ورق استیل، کربن است. اگر کربن موجود در آلیاژ، کم تر از ۲ درصد از کل آن باشد ، ورق استیلتولید می شود. مهم ‌ترین تفاوت استیل با سایر ورق ها در مشخصات فنی آن است. ورق استیل کاربردهای متفاوتی دارد، از ورق استیل برای ساخت انواع مخزن استیل ، میخ ، پرچ ، لوله‌درزدار و تیرآهن استفاده می شود.

ورق آلیاژی

این محصولات ورق هایی هستند که با عناصر مختلف ترکیب و به اشکال مختلف به بازار عرضه می شوند. ورق آلیاژی به دو دسته کلی نورد گرم و نورد سرد تقسیم می شوند. از ورق آلیاژی در ساخت کشتی و وسایل دریایی، صنعت هواپیما سازی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و مخازن حمل سوخت استفاده می شود.

ورق A283

از سری ورق‌ های آلیاژی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارند، ورق A283 می‌باشد که به عنوان ورق مخزنی نیز شناخته می‌شوند. ورق A283 نوعی ورق آلیاژی به شمار می‌رود که از قابلیت شکل پذیری، ماشین کاری و جوشکاری بالایی برخوردار است. این محصول در ضخامت‌های ۴ تا ۱۲۰ میلی‌ متر و به شکل شیت‌ های برش خورده تولید و به بازار فولاد عرضه می‌ شود.

ورق A516

این محصول نوعی ورق (فولاد) کربنی است و از مقادیر ناچیزی از عناصر آلیاژی، نظیر گوگرد، فسفر، منگنز، سیلیکون برای رسیدن به جنسی مرغوب استفاده می‌ شود.

ورق ضدسایش

ورق ضدسایش با نام هاردوکس نیز شناخته می شود، یک ورق آلیاژی با درصد کربن بالاست و کربن موجود در این محصول باعث سختی و مقاومت و دوام بالای آن می شود. به هر میزان که درصد کربن در ورق آلیاژی افزایش یابد، استحکام و خواص ضدسایش آن نیز افزایش می یابد. در ساخت ورق های ضدسایش از فرآیند نورد سرد استفاده می شود.

ورق آلوزینک

این محصول یکی از انواع ورق ‌های فولاد آلیاژی است که با خواص و ویژگی های فنی متفاوتی تولید و عرضه می ‌شود. ورق آلوزینک با نام‌ های دیگری مانند «گالوانوم» و «زینکالوم» نیز شناخته می‌شود. ورق آلوزینک، در واقع یک فلز گالوانیزه است که با عنصر روی پوشش‌ دهی شده است. این ورق در تولید انواع تابلوهای برقی، ساخت انواع آبگرم کن، ساخت انواع پروفیل های درب و پنجره کاربرد دارد.

ورق مشبک

ورق مشبک با ایجاد سوراخ بر روی ورق های فلزی تولید می شود. جنس ورق مشبک می تواند از استیل یا آلومینیوم باشد. ورق های مشبک برحسب جنسی که دارند، انواع مختلفی دارند و همچنین کاربردشان نیز برحسب نوع و ضخامت آن ها متفاوت است.

ورق اسیدشویی

پایه تولید ورق اسیدشویی، ورق سیاه است. هنگام تولید ورق اسیدشویی ، لکه ‌ها و آسیب ‌های ظاهری زیادی به آن وارد می‌شود، در نتیجه، تولیدکنندگان با یک شست ‌و شوی اسیدی، این لکه ‌ها را تمیز و ترمیم می‌کنند و به همین دلیل است که آن را ورق اسیدشویی می نامند. ورق ‌های اسیدشویی در صنایعی مانند اتومبیل‌ سازی، لوله ‌سازی و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند.

انواع ورق آهن

ورق رنگی

این محصول نوعی از ورق فولادی است که به دلیل گالوانیزه بودن ورق پایه آن، به آن ورق گالوانیزه گفته می شود. این نوع از ورق ها ابتدا در کوره پخته می شود. فولادهای گالوانیزه پوششی از زینک اکساید دارند که این پوشش در برابر عوامل محیطی بیرونی از ورق محافظت می کند. در اکثر صنایع مثل صنعت ساختمان، صنایع فلزی، لوازم خانگی و همچنین حمل و نقل از این نوع از ورق استفاده می شود.

ورق طرح سفال

این محصول از مصالحی است که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود و ظاهری زیبا دارد و تنوع رنگ های آن بسیار بالاست. ورق طرح سفال از جایگاه ویژه ای در صنعت ساخت و ساز برخوردار است. این محصول ویژگی های منحصر به فردی دارد که در میزان خرید و فروش آن تاثیرگذار بوده است. ورق طرح سفال یکی از مناسب ترین مصالح برای سقف های شیروانی است.

ورق سینوسی رنگی

نام دیگر ورق سینوسی رنگی، ورق کرکره سینوسی است. دلیل نامگذاری این نوع ورق ها به دلیل نیم دایره برآمده در سطح آن است که این نوع ورق را مانند موج سینوسی شبیه کرده است. این نوع ورق در انواع رنگ ها با ابعاد ۲۰ سانتی متر تا ۱۲ متر در بازار موجود است و حتی می توانید رنگ مورد نظر را به صورت عمده ای به کارخانه سفارش دهید. لایه رنگی روی این نوع ورق ها علاوه بر زیبایی باعث دوام و خاصیت ضد خوردگی نسبت به ورق گالوانیزه معمولی می شود.

ورق آتشخوار

ورق های آتشخوار قابلیت تحمل دمایی تا حدود ۵۸۵ درجه سانتی گراد دارند و نوع دیگر آن ها می توانند تا دمای ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد نیز مقاومت کنند. در حال حاضر نوع اول آن به صورت رول و شیت بیشتر در بازار رایج است. ورق آتشخوار در انواع گریدهای مختلفی تولید می شود که بسته به نوع و میزان آلیاژهای عناصر مختلف، مقاومت و استحکام و حتی کاربردهای آن ها با یکدیگر متفاوتند.

ورق استحکام بالا

این محصول یکی از متداول ترین انواع ورق های فولادی است که خاصیت شکل پذیری خوبی دارد و مقاومت بالاتری نسبت به فولاد کربنی دارد. ورق استحکام بالا در ضخامت و گریدهای متفاوت و در طی فرآیند ترمومکانیکال تولید می شود.

ورق دریایی

این محصول ورقی است که برای کف عرشه، بدنه انواع کشتی ها، قایق های بزرگ، عرشه ها و غیره استفاده می شود. این ورق نوعی ورق نورد گرم است که خاصیت جوش پذیری و استحکام بالایی دارد. ورق دریایی در برابر مواد شیمیایی، آب شور دریا  و خوردگی مقاوم است.

ورق لاتون

به ورق‌ های فلزی که در هم راست سازی و تراز جهت پر کردن شکاف کوچک استفاده می‌ گردد، ورق لاتون گفته می‌ شود. ورق لاتون در ضخامت‌ ها و انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌ شود. ورق‌ های لاتون در انواع و متریال‌ های مختلفی تولید می‌شود که عبارتند از: ورق های لاتون فولادی، بابیت، استیل، مونل، آلومینیوم، آهنی، برنجی، طلا، نقره، فسفر، برنز، مسی و غیره.

ورق طلا

این محصول از رایج ترین انواع ورق های فلزی است و به رنگ طلایی می باشد و از بافت نرمی برخوردار است. ورق طلا به طور متداول در دو نوع ورق طلای عیاردار و ورق طلا پایه فلز در بازار موجود می باشد.

ورق برنجی

این محصول از ترکیبات آلیاژهای مس و روی تولید می شود و میزان روی و مس در ترکیب با فلز برنج، رنگ آن را تغییر داده و به زرد و نقره ای تغییر رنگ می دهد. ورق برنج به دلیل داشتن آهن دارای سختی بالایی است و علاوه بر وجود عنصر آهن، قلع و منگنز هم در ورق برنجی وجود دارد.

ورق آلومینیوم

یکی از پرکاربردترین ورق ها در صنایع مختلف ، ورق آلومینیوم است که در تولید روکش کابل ها و عایق های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در اندازه و ابعاد متفاوتی از ۰.۰۰۸ تا ضخامت ۰.۲۵ اینچ در دسترس است و به صورت رنگی و بی رنگ تولید می شود.این ورق ها، برای مصارف گوناگونی به کار برده می شوند، بنابراین برای استفاده در هر صنعت لازم است.

ورق سیاه

برخی از ورق ها هستند که به وسیله نورد گرم تولید می شوند. به این گونه از ورق ها، ورق سیاه گفته می شود. این نوع از ورق را می توان یکی از اصلی ترین ورق ها در بازار آهن دانست. برای اندازه گیری کیفیت این ورق باید از شاخصی به نام ST استفاده می شود. در ورق سیاه معمولی، شاخص ST بین اعداد st33 تا st52 می باشد.براساس درخواست مشتری، ورق سیاه می تواند به صورت رول یا شیت های برش خورده و یا فابریک ارائه شود.

انواع ورق آهن

ورق ST52

فولاد جزو مقاطعی می باشد که به علت مقاومت بالا و قیمت مناسب، نسبت به سایر محصولات ساختمانی، بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. برای تولید ورق ST52 ابتدا سنگ آهن خام ذوب کرده سپس با استفاده از آن، آهن خام ساخته می شود. با کاهش یا افزایش برخی عناصر در این ساختار، زمینه خلق فولاد ST52 فراهم می شود.

ورق ST37

ورق ST37 جزء اصلی ترین فولادهای غیر آلیاژی است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق سیاه به عنوان فولاد نرمه در صنعت بین مصرف کنندگان شناخته شده است. ورق ST37 درصد کربن پایین و انعطاف پذیری بالایی دارد و استحکام خوب آن باعث کاربرد گسترده در صنایع مختلف شده است.

ورق اکسین اهواز

کارخانه فولاد اکسین اهواز به تولید ورق های ۸ تا ۸۰ میلی متر فعال می باشد که عمده تولید آن تا ۴۰ میلی متر است و در صورت سفارش ضخامت های بالاتر از آن تولید می شود. همچنین خرید ضخامت ۱۰ میلی متر به بالا بین مشتریان رونق دارد. استانداردهای تولید ورق اکسین اهواز، طبق آخرین استانداردهای موجود بین المللی می باشد و در عرض ۲ متر و در طول های ۶ و ۱۲ متر و فقط به صورت فابریک به بازار عرضه می شود.

ورق برشی

ورق برشی یکی از متداول ترین انواع ورق های فولادی محسوب می شود که طی فرآیند نورد گرم و با حرارت بالا تولید می شود و ماده اولیه برای تولید این محصول تختال می باشد. ضخامت این محصول در مقایسه با عرض آن کم تر می باشد. ورق برشی کاربرد گوناگون در صنایع مختلف دارد.

ورق کرکره

نوعی ورق نازک فرم داده‌ شده فولادی، پلاستیکی و آلومینیومی است که با فرمینگ کردن ورق های فلزی مختلف به ویژه ورق های گالوانیزه رنگی ورق کرکره به وجود می آید.ورق های فلزی کرکره در انواع و طرح های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر یک بسته به نوع کاربرد مختلف ساختمانی یا صنعتی استفاده می شوند.

ورق صنعتی

ورق صنعتی، همان ورق‌ فولادی است که در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت ساختمان ‌سازی استفاده می‌ شود و دارای انواع مختلفی است. ورق‌ صنعتی از برش تختال و اسلب تولید می‌شود و دارای کیفیت بالایی هستند و در واقع یکی از با کیفیت ترین نوع ورق ها محسوب می شوند.

انواع ورق آهن ؛ روش های شکل دهی ورق

یکی از روش های شکل دهی ورق های فولادی، روش رول فرمینگ است. رول فرمینگ یک روش قابل اعتماد و اثبات شده برای شکل دادن به ورق می باشد که برای کاربردهای مدرن ایده آل است. از روش های دیگر شکل دهی ورق، هیدروفرمینگ است. برای فرم دهی ورق در ابتدا مواد اولیه داخل قالب ریخته شده سپس مایع بعد از بسته شدن قالب به داخل قالب با فشار قوی تزریق و شکل قالب را به مواد درون خود می دهد. در نهایت پس از باز شدن قالب و بعد از تخلیه مایع، قطعه از داخل قالب خارج می شود.

یکی از روش هایی که برای فرم دهی ورق فولادی استفاده می شود برشکاری ورق می باشد. روش های مختلفی برای ساخت ورق فلز وجود دارد. به فرآیند جداسازی ورق های فلزی که به منظور تولید یک محصول، برشکاری ورق می گویند. یکی از فرآیندهای شکل دهی فلزات، برشکاری و خمکاری ورق می باشد که در صنعت این فرآیندها به روش های متفاوتی انجام می شوند. برشکاری ورق آهنی انواع مختلفی دارد که برشکاری لیزری یکی از آن هاست. برش لیزری یکی از موثرترین روش ها برای برش ورق فلز است. برای بسیاری از پروفیل های آهنی، برش لیزری بهترین انتخاب می باشد. تسمه آهنی و ورق از محصولاتی هست که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. هر دو به شکل صفحه های برش داده شده در انواع مختلف و جنس های گوناگون در بازار عرضه می شود.

جمع بندی

انواع ورق آهن ؛ ورق های فولادی یکی از پر مصرف‌ ترین محصولات فولادی هستند که در انواع، ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می شوند که بسته به نوع آن ها کاربردهای متفاوتی نیز دارند. قیمت انواع مختلف ورق های فولادی متفاوت است و به ضخامت، روش تولید و کارخانه تولید این محصول بستگی دارد. در این مقاله راجع به انواع مختلف ورق، کاربرد آن ها و همچنین روش های شکل دهی به این محصول آشنا شدیم.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button