انواع ورق فولادی 

انواع ورق فولادی 

انواع ورق فولادی  ؛ با افزایش عرضه و تقاضای فولاد در سالهای اخیر، این صنعت شاهد ورود فولادهای گسترده، با کیفیت های مختلف بوده است. یکی از محصولات با اهمیت این صنعت، ورق فولادی می‌باشد که انواع مختلفی دارد. هرکدام از انواع ورق فولادی، دارای مشخصاتی منحصر به فرد بوده که در صنعتی خاص استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی مختلف با ویژگی‌های متفاوت (استحکام، سختی، جوش پذیری و …) قیمت های مختلفی نیز در بازار دارند. آشنایی با این مشخصات به شما کمک می کند تا بهترین نوع این ورق را با قیمتی مناسب خریداری نمایید.

انواع ورق

ورق آهن ، ورق فولادی یا ورق ، هر سه نام هایی هستند که در بازار برای این مقاطع فولادی استفاده می‌شود. اولین مرحله برای انتخاب ورق مورد نظرتان، آشنایی با انواع ورق و کاربردهای آن می باشد.

  • ورق های گرم (سیاه)
  • ورق های سرد (روغنی)
  • اسید شوئی
  • سفید (گالوانیزه)
  • رنگی
  • تین پلیت
انواع ورق فولادی 

ورق سیاه (ورق نورد گرم)

ورق سیاه چیست ؟ ورق‌هایی که توسط روش نورد گرم تولید ‌می‌شوند. به آن ورق نورد گرم نیز می گویند. ورق‌‎های تولیدی از این روش دارای ضخامت کمتری می‌باشند. استاندارد این ورق از  ST 33 شروع و به52 ST ختم می شود. ورق ST 33 به دلیل محتوای کربن پایین تر از نرمی بیشتری نسبت به ST52 برخوردار است. در واقع  هرچه کربن موجود در ورق فولادی بیشتر باشد ورق سخت‌تر می‎شود مانند ورق ST52 . ورق سیاه (ورق گرم) در کارخانه های فولادسازی مستقیماً از شمش ورق (بیلت) و گنداله آهن تولید می شود و اولین مراحل تولید ورق است. این ورق عمدتا در کاربردهای ساختمان سازی، تولید تانک، تولید خودرو ، کشتی سازی و صنایع فلزی سنگین  استفاده می‌شوند.

انواع ورق فولادی 

ورق روغنی (ورق نورد سرد)

ورق روغنی یا ورق نورد سرد در اصل فولاد نورد گرم می‌باشد که فرآیندهای بیشتری روی آن صورت گرفته است. هدف از انجام فرایند نورد سرد روی ورق سیاه، افزایش سختی و افزایش تنش تسلیم ورق موردنظر برای کاربردهای خاص می‎باشد. برای تولید ورق روغنی از ورق نورد سرد استفاده می شود تا روغن کاری آن راحت انجام شود. استفاده از این ورق در تولید دیگر ورق ها سبب سطح پرداخت بهتر نیز می‌شود. از کاربردهای ورق نورد سرد به استفاده در ساختمان سازی و تجهیزات ساختمانی، خودروسازی، تجهیزات خانگی مانند یخچال، اجاق گاز، ماشینهای ظرفشویی و لباسشویی و دیگر دستگاه های الکتریکی مخازن اشاره کرد.

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی شده همانند ورق روغنی از ورق گرم تولید شده و ظاهر براقی دارد. طی فرایند اسیدشویی، زغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی آن گرفته می شود. ورق اسیدشویی در دو نوع فابریک و برشی تولید و روانه بازار می‌شود. ورق اسیدشور شده فابریک در ابعاد رایج 1000*2000 و 1250*2500 میلی متر و ورق اسیدشور شده رول نیز در ضخامت‌های 1.5 تا 6 و با عرض 100 و 125 در اختیار مشتریان قرار می‎گیرد.

مصارف ساختمانی، در  ساختمان و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (ر ینگ و شاسی) ، صنایع لوله سازی مانند تولید انواع لوله های انتقال آب ، نفت و گاز، تولید مخازن گاز ،مایع و مخازن تحت فشارفرم دهی مجدد جهت محصولات گالوانیزه، فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز از کاربردهای ورق اسیدشویی می‎باشد.

انواع ورق فولادی 

ورق قلع اندود (حلبی)

ورق قلع اندود که به اصطلاح به آن ورق حلبی نیز می‌گویند، ورق فولادی نازک با پوشش قلع است. این ورق از طریق غوطه‌ور شدن در فلز مذاب یا با روش رسوب الکترولیتی که توسط الکترودها صورت می‌گیرد، تولید می‌شود. این ورق‌ها با ضخامت ۰.۱۶ میلیمتر تا ۰.۴۵ میلیمتر دربازار موجود است که بیشتر جهت قوطی های چای ، کنسرو ، مواد غذایی و روغن های نباتی استفاده میشود. استاندارد رایج این ورق، St12 می‎باشد.

انواع ورق فولادی 

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه نوعی از ورق سرد است که در آن لایه ای چند میکرونی از روی بر سطح فلز قرار می‌گیرد. این امر سبب محافظت فلز زیرین از زنگ زدگی می‌‌شود.از کاربردهای ورق گالوانیزه به ساختن لوازمی مثل لوله بخاری ، کانال کولر ، کابینت آشپزخانه ، شیروانی منازل ، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت ناشی از آن وجود دارد، می‌توان اشاره کرد.

ورق رنگی

ورق‌های رنگی نوعی از ورق‌های گالوانیزه هستند که آن ها را در کوره های مخصوص این کار رنگ پاشی می‌کنند. البته لازم است بدانید که قبل از پاشیدن رنگ روی ورق‎‌های گالوانیزه از مواد شیمیایی روی سطح ورق استفاده می‌شود تا مقاومت خوردگی آن بهبود یابد. از کاربردهای ورق رنگی به استفاده از آنها در ساخت کابینت، بدنه یارانه، اتاقک خودرو، ماشین سنگین، شیروانی، سقف و بدنه‎ی سوله، انبار و کارگاه‌ها، در بدنه تجهیزات و لوازم خانگی اشاره کرد. ضخامت ورق رنگی رایج در بازار از 0.18 تا 0.7 میلی‌متر می‌باشد.

انواع ورق فولادی 

ورق کورتن

یکی از ورق‌‎هایی که در برابر خوردگی مقاوم می‎باشد، ورق کورتن است. مکانیسم مقاومت دربرابر خوردگی این ورق با سایر ورق‎های مشابه متفاوت می‎باشد. این ورق هنگامی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، دچار هوازدگی می‎‌شود. ورق کورتن به دلیل استحکام و قابلیت حفاظت از خوردگی در پروژه های متنوعی که در فضای باز وجود دارد، استفاده می‌شود. به دلیل اینکه در ورق کورتن لایه زنگ زده تشکیل شده و از فلز زیرین محفظت می‎کند، از آن در ساخت مجسمه در فضای باز استفاده ‌می‌شود. این فلز در ساخت سازه های فولادی، پل ها، مخازن و ظروف، سیستم های اگزوز ، وسایل نقلیه و تجهیزات ساختمانی  وبرخی از پل ها و سازه های جوش داده شده یا پیچ و مهره شده نیز استفاده ‌می‌شود.

انواع ورق فولادی 

ورق هاردوکس

ورق هاردوکس از انواع ورق فولادی است که به دلیل عناصر موجود در آن دربرابر سایش و نیروهای مکانیکی بزرگ مقاوم می‎باشد. این ورق با وجود اینکه سختی بالایی دارد، انعطاف پذیری خوبی داشته و جوش‌پذیری آن قابل توجه می‌باشد. کاربرد ورق هاردوکس در  شرکت های سنگ و ماسه شرکت های ساخت بیل مکانیکی یا بدنه تانکر می‎باشد. ورق هاردوکس در واقع نوعی ورق ضدسایش هست که معمولا در بازار فولاد با نام ورق هاردوکس آن را شناسایی میکنند.

انواع ورق فولادی 

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button