انواع پروفیل های باز

  • خانه / انواع پروفیل های باز

انواع پروفیل های باز

انواع پروفیل های باز ، از گذشته تا اکنون، مقاوم‌سازی سازه‌ها و ساختمان‌ها مهم‌ترین دغدغه مهندسان و افرادی بوده است که در حوزه‌های عمرانی فعالیت می‌کنند و با آن‌ها سر و کار دارند. مقاومت هر ساختمان، ارتباط تنگاتنگی با ایجاد و حفظ امنیت ساکنان آن بنا دارد. مصالح بسیاری در انواع ساخت و ساز‌ها استفاده می‌شود که نه تنها به استحکام آن ساختمان کمک می‌کنند، بلکه بدون وجود آن‌ها، امکان ساخت بسیاری از سازه‌ها وجود نخواهد داشت. یکی از این مقاطع مهم پروفیل‌ها هستند. پروفیل در انواع مختلف به تولید می‌رسد و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌گردد. در مقاله‌ای که پیش روست، ضمن معرفی بیش‌تر این مقاطع فولادی، کاربردهای آن را نیز برخواهیم شمرد.

انواع پروفیل های باز

پروفیل

مقاطعی که سطحشان در یک متراژ معین ثابت و تغییر نکند، پروفیل نامیده می‌شوند. به‌طور کلی پروفیل‌ها در 2 سطح مقطع باز و بسته تولید می‌شوند و در اشکال مختلف وجود دارند. در محتوای پیش رو انواع پروفیل های باز را بیش‌تر معرفی خواهیم کرد و در مقالات آینده به بررسی پروفیل‌های بسته نیز خواهیم پرداخت.

انواع پروفیل های باز

انواع پروفیل های باز

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، هنگامی که سطح مقطع بسته نباشد، پروفیل‌ حاصل شده، باز خواهد بود. گستره تنوع این مقطع بسیار بالا است و شامل موارد زیر می‌شود:

پروفیل زد

این پروفیل از لحاظ شکل ظاهر شبیه به حرف Z انگلیسی است و با عنوان پرلین زد نیز شناخته می‌شود. پروفیل زد از لحاظ شکل ظاهر در 2 نوع ساده و لبه‌دار تولید می‌گردد و هر کدام از آن‌ها متناسب با نیاز مشتری قابلیت پانچ‌کاری دارند.

پروفیل فرانسوی

نوع پروفیل فرانسوی از مقاطع کاربردی در صنعت است که به‌طور گسترده در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل آبرو

پروفیل آبرو از لحاظ شکل ظاهر به دو صورت یک طرفه و دوطرفه تقسیم‌بندی می‌شود. به آن معنا که در نوع اول، پروفیل تنها از یک جهت قابلیت نصب دارد و در نوع دوم از هر دو جهت امکان نصب وجود دارد. قابل توجه است که پروفیل آبرو در نوع لندنی و جعبه‌ای تولید می‌شود.

انواع پروفیل های باز

پروفیل مکزیکی

این پروفیل که در ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری دارد، با عنوان‌های چهارچوب قاشقی و چهارچوب نگینی نیز شناخته می‌شود. پروفیل مکزیکی از انواع چهارچوب به حساب می‌آید و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

پروفیل سی

همانند پروفیل زد، این مقطع نیز به علت تشابه شکل ظاهری با حرف C انگلیسی نام‌گذاری می گردد. پرلین سی مزایایی همچون وزن پایین ، استحکام بالا و نصب آسان داشته و افزون بر این موارد به علت قابلیت بازیافت، سازگار با محیط زیست است.

ناودانی

پروفیل ناودانی متشکل از یک سطح افقی تحت عنوان جان و دو سطح عمودی که بال نام دارد، می‌باشد. این پروفیل با اشکال C و U تولید می‌گردد و در ساخت خرپا، نمای ساختمان و چهارچوب‌ها کاربرد دارد.

تیرآهن

تیرآهن از انواع پروفیل های باز و مهم است و با 2 شکل مقطع I و H وجود دارد. این پروفیل نقش مهم و به‌سزایی در تحمل تنش‌های وارده به یک سازه را دارد.

نبشی

نبشی از انواع پرکاربرد پروفیل محسوب می‌شود و متشکل از 2 بال است. عرض این دو بال گاه مساوی و گاه نامساوی می‌باشد. چنان‌چه زاویه این دو بال قائم باشد، پروفیل تولید شده به شکل حرف L است و در صورتی که زاویه متفاوت باشد، به صورت حرف V خواهد بود.

انواع پروفیل های باز

تفاوت پروفیل باز و بسته

همان‌طور که طبق تصویر مشاهده می‌کنید، تصویر سمت چپ قوطی فلزی و از انواع پروفیل بسته و هیچ‌گونه مقطع بازی ندارد.در مقابل تصویر سمت راست، پروفیل سی که از انواع باز است را نشان می‎دهد.

فرآیند ساخت و تولید پروفیل‌ها

به‌طور کلی ساخت پروفیل‌ها از 2 طریق مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. برای تولید پروفیل‌ها از روش مستقیم استفاده می‌شود و نحوه انجام این فرآیند به شرح زیر است:

  • برشکاری ورق با گیوتین در اندازه دلخواه
  • خم‌کاری و تغییر شکل ورق فولادی
  • قرارگیری در خط تولید پروفیل مخصوص
  • جوشکاری دو طرف لبه توسط جوش‌های فرکانسی
  • برش‌کاری پروفیل در اندازه‌های مشخص

هنگامی که پروفیل‌ها به واسطه روش مستقیم تولید شوند، کیفیت بالا و ابعاد دقیق و شارپ خواهند داشت. در مقابل، به دقت عمل بالا نیاز دارد و استهلاک قالب در آن‌ها زیاد است.

انواع پروفیل های باز

انواع سایز پروفیل

واضحا امکان ساخت پروفیل در طول‌های مختلف وجود دارد؛ اما معمولا پروفیل را در اندازه‌های استاندارد تولید و برش‌کاری می‌کنند. به‌طور معمول پروفیل در اندازه‌های 6 و 12 متری و پس از آن 14 متری تولید و عرضه می‌گردد.

انواع پروفیل ساختمانی

همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این پروفیل‌ها در ساختمان‌سازی و ساخت در، پنجره و سقف به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین علت با این عنوان شناخته می‌شوند. ابعاد این مقاطع فولادی نسبتا بالا و ضخامتشان پایین است. تولید پروفیل‌های ساختمانی تحت استاندارد DIN صورت می‌گیرد. پروفیل Z و دیگر انواع پروفیل سطح مقطع بسته جزو دسته‌بندی پروفیل‌های ساختمانی به شمار می‌آیند.

انواع پروفیل سبک

به‌طور کلی، پروفیل سبک اغلب به پروفیل‌های بسته با ضخامت پایین اطلاق می‌شود. که در مقالات آینده به‌طور کامل به آن خواهیم پرداخت. با این حال انواعی از پروفیل های باز مانند نبشی نیز شامل این دسته‌بندی می‌شوند. مطابق با این تقسیم‌بندی، نبشی‌ با سایزهای 10، 12، 18 با اندازه بال 20 تا 50 میلی‌متر، جزو پروفیل‌های سبک قرار می‌گیرند.

کاربرد پروفیل های باز

تا به این قسمت از مقاله به اهمیت استفاده از مقاطع فولادی در ساخت و ساز پرداختیم. اما کاربرد پروفیل‌ها گسترده‌تر از آن است که محدود به صنایع عمرانی باشد. 

  • صنایع حمل و نقل همچون خودروسازی
  • کاربرد در صنایع خانگی و تولید وسایلی همچون میز و مبلمان
  • ساخت سقف شیروانی‌ها و سوله
  • کاربرد در ساخت خرپا
  • به‌کارگیری برای ساخت درب و پنجره

عوامل موثر بر قیمت انواع پروفیل باز

همان‌گونه که بررسی شد، عوامل متعددی در ساخت پروفیل نقش دارند و پروفیل نهایی مطابق با این پارامترها تغییر خواهد کرد. پرواضح است که همگی این عوامل بر قیمت تمام شده این مقاطع نیز اثرگذارند. عواملی که منجر به نوسان قیمت مقاطع فولادی می‌گردد، به شرح زیر است:

  • قیمت مواد اولیه
  • ضخامت پروفیل تولید شده
  • نوسانات ارزی
  • واسطه در خرید
  • جنس ورق مصرفی
جمع بندی

در این مطلب پرسش شما را مبنی بر انواع پروفیل های باز باز پاسخ دادیم و به معرفی و کاربرد هر یک پرداختیم. انواع پروفیل باز همچون پروفیل زد، آبرو، فرانسوی و غیره در صنایع کاربرد گسترده دارد. و بر قیمت تمام شده یک پروژه اثرگذارند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button