اورلب میلگرد ، معرفی انواع و طول اورلب

  • خانه / اورلب میلگرد ، معرفی انواع و طول اورلب

اورلب میلگرد ، معرفی انواع و طول اورلب

اورلب میلگرد یعنی قرار دادن دو قطعه میلگرد بر روی هم که معمولا به وسیله سیم به یکدیگر متصل می شوند. اورلپ میلگرد که به آن وصله پوششی می گویند یکی از پرکاربردترین وصله های میلگرد است و به دو صورت تماسی و غیر تماسی انجام می شود. طول وصله پوشش یا طول اورلب میلگرد بستگی به مقاومت بتن، سایز میلگرد و اندازه و فاصله میلگردها دارد. در این مقاله به طور کامل به معرفی اورلب، انواع آن و نحوه محاسبه اورلب میلگرد می پردازیم.

اورلب میلگرد

انواع وصله میلگرد

از آنجا که بیشتر طول میلگردهای موجود در بازار ۱۲ متر است، در بسیاری مواقع نیاز به میلگردهای آجدار با طول بیش از ۱۲ متر می‌ باشد، به طور مثال در پروژه های بزرگ به دلیل نیاز به میلگرد طویل و در سایر پروژه های ساختمانی به دلایل مختلفی مانند محدودیت های حمل و نقل و استفاده بهینه از مواد، نیاز به اتصال میلگرد پیدا خواهیم کرد. بر همین اساس لازم است با استفاده از روش های اتصال میلگرد، آن‌ ها را به یکدیگر متصل کرد تا پیمانکار به طول میلگرد مورد نظر برسد.

در گذشته میلگردها را با استفاده از فرآیند جوشکاری به یکدیگر متصل می کردند، اما این فرآیند برای تمامی میلگردها و در همه شرایط امکان پذیر نیست. به همین دلیل امروزه و با پیشرفت تکنولوژی روش های مختلفی برای اتصال میلگردها ابداع گردید.

انواع وصله میلگرد

  • وصله پوششی (اورلپ)
  • وصله مکانیکی (کوپلینگ)
  • وصله اتکایی
  • وصله جوشی (فورجینگ)

در بین انواع روش های وصله میلگرد، اورلپ یا وصله پوششی رایج ترین روش اتصال میلگرد است.

اورلب میلگرد

اورلب میلگرد

در ابتدا بهتر است بررسی کنیم اورلب به چه معناست! اورلب ( Overlap) در انگلیسی به معنی همپوشانی است. و اورلب میلگرد (Lap Splices) به قراردادن دو میلگرد در مجاورت یکدیگر در یک طول مشخص گفته می ‌شود. به همین دلیل به اورلب میلگرد وصله پوششی نیز می گویند. استفاده از اورلپ آرماتور به انتقال صحیح بارها در سراسر سازه کمک بسیاری می کند. از نقطه نظر ساختاری، مهم ترین جنبه اتصال در اورلب، طول اورلب میلگردها یا طول پوشش میلگرد است.

طبق آئین نامه ملی ایران، به طولی که دو میلگرد باید در مجاورت یکدیگر قرار داده شوند، “طول وصله” و یا “طول پوشش” نامیده می شوند. همچنین در سایر منابع از اصطلاح طول همپوشانی نیز استفاده می شود. نکات و الزامات طول همپوشانی با توجه به اندازه میلگرد، مقاومت فشاری بتن، کیفیت میلگرد، کاربرد ساختاری آن و … متفاوت است. همچنین از انواع اورلب میلگرد با توجه به نیاز در سازه استفاده می شود.

اورلب میلگرد

انواع اورلب میلگرد (انواع وصله پوششی)

به طور کلی دو نوع اورلپ یا وصله پوششی میلگرد وجود دارد: وصله پوششی تماسی و وصله پوششی غیر تماسی. شکل زیر را مشاهده کنید. در اورلپ تماسی، میلگردهای به وسیله سیم به یکدیگر بسته می شوند، ولی در اولپ غیر تماسی، طول میلگردها را بدون تماس با یکدیگر افزایش می دهند. در ادامه هر کدام از انواع اورلپ را به طور کامل بررسی می کنیم.

وصله پوششی تماسی

معمولا اورلب به روش تماسی اجرا می شود. در نوع تماسی، مقاطع وصله شده در تماس با یکدیگر هستند و به وسیله مفتول آهنی به یکدیگر بسته می شوند. اورلپ تماسی بیشتر در میلگردهای افقی و در روش ساخت و ساز سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا مطمئن ترین روش در برابر جابه جایی میلگردها به ویژه هنگام ریختن بتن است.

وصله پوششی غیر تماسی

در اورلپ غیرتماسی از سیم برای اتصال میلگردها استفاده نمی‌شود. در این روش باید شرایط به گونه ای فراهم شود که بتن به صورت کامل بین میلگردهای وصله شونده قرار گیرد و حفره ای در وصله ایجاد نشود. بنابراین رعایت حداقل فاصله آزاد بین دو میلگرد باید طبق اصول انجام گیرد. همچنین میلگردها نباید فاصله زیادی از هم داشته باشند تا بین آنها ترک زیگزاگی ایجاد نشود.

انواع روش اتصال در اورلب میلگرد

انواع اتصال میلگردها در اورلب میلگرد مخصوصا در اورلب تماسی به دو صورت زیر انجام می شود:

  1. اتصال میلگرد با سیم
  2. اتصال میلگرد به وسیله جوشکاری

۱- اتصال میلگرد با سیم (اتصال پوششی با سیم)

این نوع اتصال در اورلب به دلیل سهولت اجرای آن از متداول ترین روش های اتصال می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های این روش منعطف بودن آن است. به این معنی که در صورت نیاز قبل از بتن ریزی می توان آن را جدا کرده و محل قرارگیری آن را تغییر داد. از عوامل موثر و مهم در این روشِ اتصال اورلب می توان به مقدار مقاومت بتن، قطر و طول میلگرد و طول همپوشانی دو میلگرد اشاره کرد. در این میان طول همپوشانی میلگردها اهمیت زیادی داشته و باید به آن توجه ویژه ای کرد.

۲- اتصال میلگرد با استفاده از فرآیند جوشکاری (اتصال پوششی جوش داده شده)

به طول کل اورلب تماسی با استفاده از سیم انجام می شود، اما در شرایطی ممکن است از جوشکاری نیز برای اورلپ تماسی استفاده کرد، زیرا در بسیاری از مواقع سیم نمی‌ تواند بار قطعات موجود را تحمل کند و یا احتمال جا به جایی شبکه میلگردها در فرآیند ساخت سازه وجود دارد. در این شرایط جوش زدن بهترین گزینه برای اورلب خواهد بود. در این روش، نوع میلگرد باید به‌ گونه ‌ای انتخاب شود که عملیات جوشکاری بر روی آن به ‌خوبی انجام گیرد. نوع سیم جوش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به زمان خنک شدن تدریجی قطعات توجه ویژ ‌ای داشت.

اورلب میلگرد

اورلب میلگرد ستون

در ستون با استفاده از اورلب میلگرد و تعبیه کردن میلگردهای انتظار در آخر ستون، می توان به طول بیشتری دست یافت. در این حالت میلگردهای انتظار خارج از ستون قرار می گیرند و با استفاده از روش اورلب، به میلگرد ستون طبقه دیگر وصل می شوند. مقدار اورلب میلگرد ستون با توجه به سایز میلگرد و قوانین مندرج در آئین نامه ملی ایران محاسبه می شود. در ادامه به برخی از نکات محاسبه طول اورلب میلگرد ستون اشاره می کنیم.

جمع بندی

اورلب میلگرد یکی از روش های اتصال میلگرد و از پرکاربردترین آنهاست. اورلب کردن به زمانی گفته می شود که دو سر میلگرد با طول مشخص رو هم قرار می گیرند و به هم متصل می شوند تا در نهایت یک میلگرد پیوسته را به وجود آورند. این اتصال به انتقال صحیح بارها در سرتاسر سازه کمک شایانی می کند. دو نوع اورلب میلگرد وجود دارد: اورلب تماسی و اورلب بدون تماس. طولی که دو میلگرد باید در کنار یکدیگر قرار گیرند طول همپوشانی گفته می شود. تقریبا در تمام سازه ها، طول همپوشانی باید بر طبق قوانین ملی ساختمان صورت گیرد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button