بررسی کیفیت مواد موجود در استنلس استیل

  • خانه / بررسی کیفیت مواد موجود در استنلس استیل

بررسی کیفیت مواد موجود در استنلس استیل

بررسی کیفیت مواد موجود در استنلس استیل ؛ روش تشخیص استنلس استیل از آهن از روی ظاهر فولاد بسیار سخت است. تشخیص استنلس استیل اصل و کنترل کیفیت مواد به‌کاررفته در محصولات استنلس استیل برای بسیاری از صنایع، مدیران، تولیدکنندگان و افراد مهم است. بر همین اساس می‌خواهیم در این مقاله راحت‌ترین روش‌های تست کیفیت محصولات استیل را بررسی و سؤال چگونه کیفیت و مواد به‌کاررفته در محصول استنلس استیل تست می‌شود را پاسخ دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

روش‌های معمول بررسی کیفیت مواد موجود در استنلس استیل

کیفیت محصولات استنلس استیل در زمان تولید توسط ناظران و بازرسان بررسی می‌شود. محصولات استیل اصل باید دارای استانداردهای بین‌المللی باشند. طبق آزمایشات مختلف، کیفیت مواد به‌کار رفته در تولید محصولات استیل توسط مهندسان بررسی می‌شود. اما باید روش‌هایی برای تست کیفیت محصولات استیل در بازار نیز وجود داشته باشد. تا خریداران به‌راحتی بتوانند استنلس استیل اصل و باکیفیت را از محصول فیک تشخیص دهند. در ادامه همراه ما با این مقاله 5 روش معمول کنترل کیفیت محصولات استنلس استیل را معرفی می‌کنیم.

تست مغناطیسی یا آهنربا

راهکاری متداول برای تشخیص ظروف استیل اصل ؛ یکی از راحت‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌ها برای تست اصل بودن فولاد استیل گروه آستنیتی، آهنربا است. فولاد سری 300 آستنیت ضدزنگ و غیرمغناطیسی است. آهنربا را به آلیاژ نزدیک کنید اگر نسبت به آهنربا واکنشی نشان نداد، پس حتما فولاد استیل نگیر سری 300 است.

توجه داشته باشید که فولاد استیل سری 200 آستنیت، استیل گروه ماتنزیتی و گروه فریتی، غیرمغناطیسی نیست و نسبت به میدان‌های مغناطیسی حساس است. ترکیب شیمیایی عناصر گروه‌های استیل متفاوت بوده و بر همین اساس ویژگی، کاربرد و قیمت آن‌ها متفاوت است. در میان ورق‌های استیل سری 300، قیمت ورق استنلس استیل 316 بیش از دیگر آلیاژها است.

تست هیدروکلریک اسید

روشی برای تشخیص استیل رنگ ثابت ؛ هیدروکلریک اسید یا موریاتیک اسید یکی از موادی است که به عنوان قطره تشخیص استیل استفاده می‌شود. قسمتی از استیل که آسیب دیده یا برای شما کاربردی ندارد را انتخاب کنید. با استفاده از قطره چکان، چند قطره از ماده هیدروکلریک اسید را بر روی محل مورد نظر بچکانید. بعد از نیم ساعت قطره را پاک کنید. اگر استیل تغییر رنگ داده بود، محصول مود نظر اصل است.

تست نیتریک اسید

روشی ساده و کاربردی ؛ یکی دیگر از راه‌های تشخیص محصول استیل از غیر استنلس استیل، استفاده از ماده نیتریک اسید است. قبل از استفاده توجه کنید که نیتریک اسید یک ماده خورنده است. پس در هنگام استفاده حتما احتیاط کرده و استفاده از عینک ایمنی را فراموش نکنید. در صورت تماس ماده با دست، سریع دست خود را با آب بشویید.

برای تست نیتریک اسید، قسمتی از استیل که برای شما کاربردی ندارد را انتخاب و چند قطره از ماده را روی آن بچکانید. اگر آلیاژ هیچ نوع واکنشی از خود نشان نداد، پس محصول قطعا استیل است. اما اگر پس از ریختن قطره روی محصول، بخار قهوه‌ای دیده یا بوی تند احساس کردید، محصول استیل نیست. لازم به ذکر است که در صورت دیدن بخار قهوه‌ای رنگ یا بوی تند، از استشمام آن‌ها خودداری کنید.

تست اسید سولفوریک یا گوگرد

راهکاری برای تشخیص گرید ؛ تست گوگرد برای تشخیص نوع فولاد آستنیتی سری 300 به کار برده می‌شود. آلیاژ 303 به دلیل وجود گوگرد در عناصر خود، به تست گوگرد پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر متریال‌های 304 و 316 به دلیل کم بودن مقدار گوگرد نسبت به تست گوگر هیچ واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند.

برای انجام تست گوگر به یک کاغذ عکاسی نیاز دارید. پس از تهیه کاغذ عکاسی، محل مورد نظر روی استیل را کمی سنباده بزنید. کاغذ را در محلول اسید سولفوریک 3 درصد خیس کنید. سپس به مدت 5 ثانیه استیل را روی سطح کاغذ فشار دهید. اگر روی کاغذ لکه قهوه‌ای رنگ دید می‌توانید نتیجه بگیرید که استیل مورد نظر شما دارای میزان قابل توجهی گوگرد است. در زمان انجام آزمایش از عیک ایمنی استفاده و موارد احتیاط را رعایت کنید.

تست مولیبدن

راهکاری برای تشخیص آلیاژ ؛ تست مولیبدن برای تشخیص گرید به کار برده می‌شود. آلیاژهای 316، 316 ال کم کربن و برخی از متریال‌های دابلکس به تست مولیبدن پاسخ می‌دهند. برای انجام تست مولیبدن از محلول Decapoli 304/316 استفاده می‌شود. پس از تهیه محلول، آن را خوب تکان دهید. سپس چند قطره از محلول را روی محل مورد نظر روی استیل بریزید. اگر لکه زرد رنگ در محل چکاندن قطره‌ها مشاهده کردید، پس استیل مورد نظر شما دارای مقادیری از مولیبدن است. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از محلول، حتما موارد ایمنی را رعایت کنید.

لازم به ذکر است هر کدام از آلیاژهای بنا به ساختار شیمیایی و مکانیکی خود، کاربردهای متفاوتی دارند. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات در زمینه تقاوت کاربرد اتصالات در دو صنعت بزرگ غذا و دارو، می‌توانید مقاله لینک شده تفاوت اتصالات استیل دارویی با غذایی و لبنی را مطالعه کنید.

بررسی کیفیت مواد موجود در استنلس استیل
سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کیفیت مواد موجود در استنلس استیل پرداختیم. و راحت‌ترین روش‌های تشخیص استیل اصل را بررسی کردیم. تشخیص بگیر یا نگیر بودن و همچنین تشخیص گرید استیل از روی ظاهر، همیشه امکان پذیر نیست. بر این اساس با استفاده از برخی مواد، راحت‌تر می‌توان کیفیت و نوع مواد به کاررفته استنلس استیل را تشخیص داد.

آرتا استیل تهران

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button