برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

  • خانه / برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد ؛ به فرآیند برشکاری مقاطع فلزی و تبدیل آن‌ها به قطعاتی با ابعاد مشخص و دلخواه برشکاری فلزات می گویند. از گذشته‌ تا کنون فلزات در صنایع مختلف اهمیت و کاربرد زیادی داشته ­اند؛ از این رو برش فلزات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه برشکاری فلزات با روش‌های گوناگون و به کمک ابزارهای مختلفی انجام می‌شود. متداول‌ترین روش های­ برشکاری فلزات که در صنایع مختلف شامل دو دسته کلی برشکاری سرد و برشکاری گرم است. در این مقاله تلاش داریم انواع برش فلزات را بررسی کرده و کاربرد هریک را با شما به اشتراک بگذاریم. 

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

انواع روش های برشکاری فلزات

برشکاری مقاطع فلزی با توجه به شرایط دمایی که دارند، می تواند به صورت‌های مختلفی انجام شود. تا در نهایت نتیجه نهایی رضایت بخش باشد. اما در کل برش مقاطع فلزی در دو دسته زیر جای می‌گیرند که عبارتند از :

  1. برشکاری گرم
  2. برشکاری سرد

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

در صورتی که برشکاری فلزات در شرایطی که دمای فلز در حالت تعادل با دمای محیط باشد، اصطلاحا برشکاری سرد می گویند. تجهیزاتی مانند قیچی، گیوتین، اره در برشکاری سرد کاربرد دارند. البته این تجهیزات باعث افزایش دمای فلز نمی‌شوند.

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

مزایای برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

استفاده از برشکاری سرد، مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

پرتی کم

مقدار کمی پرتی در برشکاری سرد ایجاد می‌شود. پرتی (ضایعات) به بخشی از ورق آهن گفته می‌شود که هنگام برش تولید می شود و غیر قابل استفاده است. در صورت استفاده از روش برشکاری سرد می‌توان ضایعات تولید شده را به حداقل رساند.

عدم تولید گازهای سمی و آلاینده

در روش برشکاری سرد نیازی به استفاده از شعله و مشعل نیست، به همین دلیل میزان تولید گازهای آلاینده و سمی صفر می‌باشد.

انعطاف برشکاری به لحاظ شکل و طول

در روش برش کاری سرد استفاده از تجهیزاتی چون اره، گوتین و قیچی رایج است. که امکان برش ورق آهن به اشکال مختلف را میسر می سازد. لازم به ذکر است در برشکاری سرد، ایجاد اشکال مهندسی ساده تا پیچیده به راحتی امکان پذیر است.

حفظ خواص فلز

در اثر استفاده از روش برشکاری سرد دمای فلز افزایش محسوسی ندارد، این موضوع سبب می‌ گردد که تغییری در خواص فلز ایجاد نشود. به عنوان مثال، هنگام برش ورق فولادی در صورتی که دمای آن بالا رود و سرد شدن ورق قابل کنترل نباشد، منجر به تردی و شکنندگی ورق می‌شود. به همین جهت استفاده از روش برشکاری سرد برای ورق باعث می گردد شکل مورد نظر را بدون تغییر در خواص فیزیکی آن ایجاد کرد.

سرعت برشکاری

سرعت برش قطعات فلزی در هنگام استفاده از برشکاری سرد به اندازه‌ ای زیاد است که می توان به صورت انبوه اشکال یک شکل و هم اندازه تولید کرد.

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

معایب برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

استفاده از برشکاری سرد علاوه بر مزایای ذکر شد، دارای معایب زیر نیز می باشد:

محدودیت مکانی ابزار برشکاری

دستگاه‌ هایی که برای برش کاری سرد استفاده می شوند معمولا با تکیه بر زمین و در محلی ثابت قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به علت وجود جک‌های هیدرولیکی قوی و تجهیزات پنوماتیک، وزن بالایی دارند و به قابلیت جابجایی هنگام انجام عملیات برشکاری وجود ندارد. در نتیجه عیب این روش وجود محدودیت مکانی برای ابزار برشکاری سرد می‌باشد.

هزینه متریال مصرفی بالا

در برش‌های انبوه با استفاده از برشکاری سرد، احتمال افزایش مصرف متریال و مواد گوناگون وجود دارد که در نتیجه باعث افزایش هزینه‌ های جانبی نهایی می‌شود. در برش سرد فلزات، دستگاه‌ها و تجهیزات زیادی استفاده می‌گردد .

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

سمباده زنی؛ برش انواع فلزات به صورت دستی

روش سمباده زنی یکی از فرآیند برش فلزات است که در ساخت وسایل از آن استفاده می‌شود. سمباده زنی به منظور بر طرف نمودن لبه‌های ناهموار ناشی از سوراخ کردن و جوش‌ها و در برخی موارد، ایجاد لبه‌های تیز در فلزات استفاده می شود. سمباده زنی تقریبا همیشه با دست و با استفاده از ماشین سمباده زنی انجام می‌شود، اگرچه برخی از عملیات ‌ها و کارهای بزرگتر دارای ماشین‌های تکمیلی و بزرگ‌تری نیز هستند که برای این فرآیند ساخته و پرداخته شده اند. از آنجایی که سمباده زنی یک فرآیند دستی است، اغلب به‌عنوان یکی از روش‌های گران برش آهن آلات شناخته می‌شود.

دریل کاری؛ برش فلز در قالب سوراخ کردن

هنگام ایجاد قطعات و اجزایی که باید به سایر اجزای فلزی یا اجزای ساخته شده از مواد دیگر متصل شوند، اغلب لازم است سوراخ هایی برای عبور اتصال‌دهنده‌ها (همانند پیچ) ایجاد شود. دریل کاری یکی دیگر از اقدامات مهمی است که می‌توان گفت از جمله روش‌های برش آهن محسوب می‌شود. که برای ایجاد سوراخ‌هایی با مشخصات دقیق در یک جزء یا سطح فلز استفاده می‌شود. انواع مختلف فلزات بسته به نیازهای خاص صنایع، به سطوح مختلف فشار و ابزار گوناگونی برای دریل کاری نیاز دارند.

برشکاری مقاطع فلزی به روش سرد

تراشکاری؛ برش سطح رویی فلزات

تراشکاری فلز شامل استفاده از نوک تیز ابزار خاص برشی که به سرعت در حال چرخش است بر روی سطح فلزی می‌باشد. در این روش لایه رویی فلز به اندازه که داز پیش تعیین شده حذف می‌شود. فرآیند تراشکاری معمولاً با دست یا با استفاده از ابزار تراش انجام می‌شود و تکنسین‌هایی که تراشکاری را انجام می‌دهند لازم است حتما در شکل‌دهی قطعات و اجزای سازنده در طول فرآیند ساخت، از مهارت بالایی برخوردار باشند. از این رو اگر در صنعت یا کسب و کار خود از این روش بهره می برید.

واتر جت؛ برش قطعات فلزی با تقلید از طبیعت

فرآیند برشکاری فلزات با واتر جت شامل مخلوط کردن آب با ساینده فلزی و سپس اعمال آن با نیروی زیاد بر روی قسمتی از فلزی است که نیاز به شکل‌گیری دارد. واتر جت، اثر آب بر فلز را در محیط طبیعی تقلید می‌کند اما با سرعت بسیار بالاتری. این روش به هیچ حرارتی متکی نیست؛ بنابراین می‌توان از این روش برای برش فلزاتی که به حرارت زیاد حساس هستند استفاده نمود. بسیاری از سازندگان حرفه‌ای تجهیزات فلزی به شدت از روش برش فلزات با استفاده از واتر جت ممارست می‌کنند، چرا که این روش نسبتاً سریع و ارزان است. علاوه بر این فرآیند برش واتر جت، سطوح تمیز و لبه‌های صاف را تولید می‌کند. در نتیجه کیفیت محصولات تولیدی نیز بالا می‌رود.

برش با قیچی؛ قدیمی اما آسان

فرآیند برش فلزات با قیچی فرآیندیست که اغلب به عنوان برش قالب شناخته می‌شود. که در اواسط دهه ۱۸۰۰ به عنوان راهی برای برش چرم در صنعت کفش بود. اکنون این فرآیند برای انواع مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و راهی است که می‌توان فلز را بدون خرد شدن و بدون استفاده از حرارت، برش داد. این فرآیند از یک تیغه متحرک به منظور فشار دادن به قطعه مورد نظر که ثابت است، استفاده می‌شود.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که برش مقاطع فلزی و تبدیل آن ها به قطعاتی با ابعاد مشخص و دلخواه برشکاری گفته می‌شود. که با استفاده از روش های گوناگون و به کمک ابزارهای مختلف انجام می‌شود. متداول ترین روش های برشکاری عبارتند از: برشکاری سرد و برشکاری گرم که هر کدام از آن ها دارای روش های مختلفی می باشند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button