بندیل میلگرد ؛ تعداد شاخه و وزن آن

  • خانه / بندیل میلگرد ؛ تعداد شاخه و وزن آن

بندیل میلگرد ؛ تعداد شاخه و وزن آن

اگر تجربه خرید محصولات فولادی، از جمله میلگرد را دارید، حتما با اصطلاح “بندیل میلگرد” آشنایی دارید. در حقیقت پس از تولید، کارخانه‌های مختلف باید میلگردهای خود را برای ارسال به مراکز فروش بسته‌بندی کنند. برای این منظور، از بسته‌بندی با استفاده از بندیل استفاده می‌شود. تعداد شاخه و وزن به کارخانه تولیدکننده و ویژگی‌های میلگرد مورد استفاده بستگی دارد.

در فرآیند بسته‌بندی، ورق‌های فلزی یا پلاستیکی دور میلگردها پیچیده می‌شوند. و این روش ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع بسته‌بندی برای مقاطع فولادی محسوب می‌شود. در هر صورت، قبل از خرید بهتر است با اصطلاح “بندیل میلگرد” و تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل آشنا شوید. با داشتن این اطلاعات، قادر خواهید بود بهترین گزینه را انتخاب کرده و محصولی با کیفیت و مناسب با نیاز خود بخرید.

بندیل میلگرد

بندیل میلگرد

به بسته‌بندی میلگرد با استفاده از یک دستگاه بسته‌بندی خاص اطلاق می‌شود. در این روش، چند شاخه میلگرد به طول 4 تا 12 متر و با وزن حدود 1 تا 2 تن یا بیشتر با یکدیگر بسته بندی می‌گردند. و با استفاده از سیم فلزی بسته‌بندی می‌شوند.

تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل باتوجه به قطر و وزن میلگرد متفاوت است. هدف از استفاده از بندیل، جلوگیری از آسیب دیدن میلگردهای فلزی در حین حمل و نقل آن‌ها می‌باشد. بندیل میلگرد به دلیل سهولت بسته‌بندی و انتقال میلگردها با استفاده از لیفتراک و یا بالابرهای هیدرولیک، از روش‌های پرکاربرد برای بسته‌بندی محصولات فولادی به شمار می‌رود.

وزن بندیل میلگرد

در خصوص وزن نمی‌توان پاسخ دقیقی ارائه داد. زیرا بسته‌بندی و حمل بار ممکن است به تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل، سایز و وزن نوع میلگرد و حتی برند تولیدکننده بستگی داشته باشد. با این حال، در حالت کلی و استاندارد، وزن هر بندیل میلگرد بین 2 الی 5.5 تن می باشد. بندیل میلگرد کارخانه ذوب آهن نیز عمدتا وزنی حدود 4 تا 5.5 تن دارد، اما بستگی به سایز و تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل دارد.

برای مثال، بندیل میلگرد 18 و 14 کارخانه ذوب آهن دارای وزنی در حدود 4 تن و 700 گرم است. همچنین، بندیل‌های میلگرد مجتمع‌های تولیدی قزوین، بافق یزد، حسن‌رود و نیشابور با وزنی بین 2 الی 2.5 تن بسته‌بندی می‌شوند.

قیمت کل یک بندیل میلگرد نیز به عوامل مختلفی از جمله قیمت روز میلگرد کارخانه‌های مختلف، وزن هر بندیل و … بستگی دارد. اگرچه وزن هر بندیل دو کارخانه یکسان باشد، تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل و وزن هر شاخه ممکن است تفاوت داشته باشد. بنابراین، برای خرید میلگرد بهتر است با فروشنده یا تولیدکننده محصول صحبت کرده و اطلاعات دقیق را دریافت کنید.

بندیل میلگرد

پلاک فلزی روی بندیل

کارخانجات فولاد مختلف، میلگردهای خود را به دو صورت شاخه یا کلاف در بندیل‌ها قرار می‌دهند. برای آگاهی از تعداد شاخه و وزن باید این اطلاعات را از جدول مربوطه مشاهده کرد. همچنین، ضوابط بسته‌بندی میلگردها نیز نسبت به گرید میلگرد و قطر آن متفاوت است.

برای مثال، میلگردهای با گرید S340، S240 و S400 که قطری برابر یا کمتر از 12 میلیمتر دارند، به هر دو صورت کلاف یا شاخه‌ای بسته‌بندی می‌شوند. اما در صورتی که میلگردهای با گرید S340، S240 و S400 با قطر 14 میلیمتر یا بیشتر باشند، تنها به صورت شاخه‌ای بسته‌بندی می‌شوند. همچنین، میلگردهای تولید شده با گرید S500 نیز تنها به صورت شاخه بسته‌بندی می‌شوند. در هر صورت، تعداد هر شاخه میلگرد در هر بندیل با توجه به سایز آن متغیر است.

در جدول بندیل میلگرد، تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل بر اساس سایز میلگرد درج شده است؛ برای مثال برای سایز 8، تعداد 400 شاخه در هر بندیل وجود دارد. هنگام خرید میلگرد علاوه بر چک کردن جدول بندیل، به اطلاعات درج شده روی دو پلاک فلزی نصب شده بر روی بندیل نیز توجه کنید. این پلاک‌ها شامل اطلاعات زیر هستند:

  • شماره بندیل
  • نوع میلگرد
  • نمره یا قطر اسمی میلگرد
  • وزن بندیل برحسب کیلوگرم
  • شماره ذوب یا بهر
  • آرم تایید کنترل کیفیت از طرف کارخانه تولیدکننده
  • نشان تجاری مجتمع تولیدی فولاد
  • علامت استاندارد ملی ایران
  • آرم کارخانه سازنده
  • نوع آجر میلگرد
  • روش تولید میلگرد

شایان ذکر است که این اطلاعات باید روی میلگردهای داخل هر بندیل به صورت یک در میان حک شوند. با رعایت این اطلاعات، می‌توانید محصول مناسب و با کیفیتی را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

بندیل میلگرد

نحوه نگهداری از بندیل میلگرد

نگهداری از بندیل میلگرد بسیار مهم است تا میلگردهای داخل آن به درستی حفظ شوند و در هنگام استفاده مشکلی ایجاد نشود. در ادامه توصیه هایی برای نگهداری از بندیل میلگرد را مطرح می کنیم:

1- ذخیره سازی: برای نگهداری از بندیل میلگرد، بهتر است آن را در محیط خشک و بدون رطوبت و گرد و غبار نگهداری کنید. همچنین، باید از قرار دادن بندیل در معرض آفتاب و حرارت بالا خودداری کنید.

2- جابجایی: در صورت نیاز به جابجایی بندیل میلگرد، حتماً از لیفتراک یا دستگاه‌های جابجایی مناسب استفاده کنید و از ضربه و سقوط بندیل خودداری کنید.

3- برچسب‌گذاری: همواره به اطلاعات روی برچسب بندیل توجه کنید و آن را در صورت لزوم با برچسب مشابه دیگری جایگزین کنید.

4- باز کردن بسته‌بندی: هرگز نباید بسته‌بندی بندیل را به صورت غیر منظم باز کنید، بهتر است از ابزار مناسبی برای باز کردن بندیل استفاده کنید تا بندیل خراب نشود.

5- بررسی قطعات: پیش از استفاده از میلگردهای داخل بندیل، حتماً قطعات آن را بررسی کنید. در صورت شکستگی، ترک یا هر گونه آسیب دیدگی دیگر، میلگرد را نباید استفاده کرد و باید آن را از بین ببرید.

6- استفاده به ترتیب: در صورتی که میلگردها به ترتیب استفاده گردند، در زمان صرفه جویی می‌شود.

7- تعویض پلاک فلزی: در صورت ضرورت تعویض پلاک فلزی بندیل را با پلاک جدید و مطابق با اطلاعات دیگر تعویض کنید.

با رعایت موارد فوق، می‌توانید بندیل میلگرد خود را به درستی نگهداری کنید و در هنگام استفاده از میلگردها با مشکلی مواجه نشوید.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button