تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد

  • خانه / تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد

تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد

تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد ؛ صادرات فولاد در سال‌های اخیر با افت و خیزهایی همراه بوده‌است. اکنون صادرات فولاد ایران با گذر از سن پنجاه سالگی، سودای رسیدن به اهداف بلند بالایی را دارد. گرچه ایران در منطقه خاورمیانه از جایگاه خوبی در صادرات برخوردار است، اما به دنبال ارتقا جایگاه خود در دنیا می‌باشد. در ادامه به بررسی بیشتر وضعیت صادرات فولاد می‌پردازیم.

تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد

تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد ؛ صادرات فولاد در ایران

صنعت فولاد به عنوان یکی از کلیدی‌ترین و حساس‌ترین صنایع، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. از مرحله استخراج سنگ آهن تا تولید یک مقطع فولادی نیروهای متعددی به کار گرفته می‌شود. از این جهت فرایند تولید فولاد، اشتغال زایی خوبی دارد. در مرحله بعدی صادر کردن فولاد و مقاطع مختلف ثروت خوبی را برای کشور به ارمغان می‌آورد. صادرات فولاد ایران شامل تمام مقاطع میانی مثل شمش و بیلت و محصولات نهایی مثل تیرآهن و میلگرد می‌شود.

بررسی جوامع توسعه یافته نشان می‌دهد که صادرات نقش بسیار پر رنگی در پیشرفت و توسعه پیدا کردن کشورها دارد. در واقع ثروتی که از این راه به دست می‌آید، امکان بهره‌مندی از استعدادها، به کارگیری تجهیزات و در خدمت گرفتن نیروهای مختلف را در اختیار جوامع قرار می‌دهد. به این ترتیب دولت‌ها به کمک صادرات، استانداردهای با کیفیتی را برای شهروندان خود فراهم می‌کند.

اهداف جهت بهبود پیشرفت در صادرات

صادرات فولاد در ایران عمری تقریبا پنجاه ساله دارد. وجود معادن غنی سنگ آهن در کشور این امکان را به تولید کنندگان می‌دهد تا علاوه‌بر تامین نیاز داخل به صادرات فولاد و مقاطع دیگر بپردازد. البته باید دقت کرد که معدن چغارت، به عنوان اولین معدن سنگ آهن ایران، رو به تمام شدن است. در حال حاضر بیشترین استخراج از معدن چادرملو انجام می‌گیرد.

در راستای اهداف در نظر گرفته شده برای پیشرفت در صادرات، ایران تا سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون فولاد برسد. از این مقدار حجم تولیدی، ۳۶ میلیون تن برای مصرف داخل و ۱۹ میلیون تن برای صادر کردن فولاد به سایر کشورها درنظر گرفته شده‌است. گرچه در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته با افت شدید در صادرات مواجه بودیم، ولی هم‌چنان امید است که تا سال ۱۴۰۴ به اهداف مورد نظر برسیم. قیمت محصولات فولادی متاثر از عوامل متعدد است. نرخ دلار، قیمت ماده اولیه، عرضه و تقاضا، کیفیت، هزینه حمل و نقل و برند برخی از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی می‌باشد.

مراحل صادرات فولاد

تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد ؛ صادرکردن هر نوع کالا مثل صادرات فولاد، نیارمند طی کردن مراحل مختلف است. توجه کنید همه‌ی مراحل تک به تک باید اجرا شود. درصورت وجود نقص در هر مرحله، فرایند صادرات محصول شما با اختلال مواجه خواهد شد. مراحل صادرات فولاد به شرح زیر است:

  • درخواست خرید
  • مذاکره و صدور پیش فاکتور
  • عقد قرارداد
  • صدور فاکتور رسمی
  • دریافت پیش پرداخت
  • تهیه و آماده سازی سفارش
  • عقد قرارداد حمل و بیمه
  • بارگیری و صدور عدل بندی
  • اظهار گمرک
  • اخذ گواهی مبدا
  • تسویه مبلغ باقی مانده از قرارداد
  • ترخیص کالا از گمرک ایران
  • ارسال بار از گمرک مرزی ایران

مزیت‌های صادرات فولاد ایران

مزیت صادرات فولاد در ایران را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. از یک سو صادرات فولاد و هر نوع کالای دیگر به اقتصاد و توسعه کمک می‌کند. از سوی دیگر کشورهای همسایه با انتخاب ایران می‌توانند خرید مقرون به صرفه‌ای را تجربه کنند. هزینه حمل و نقل بخش مهمی از هزینه نهایی را تشکیل می‌دهد. هم‌چنین نزدیکی راه، سلامت کالا را کمتر به خطر می‌اندازد. بنابراین ارتباط بازرگانی ایران با کشورهای همسایه یک معامله دو سر برد است.

تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد

تاثیر صادرات فولاد بر اقتصاد ؛ موانع صادرات فولاد در ایران

سال‌های اخیر تحریم‌ها بزرگ‌ترین مانع در مسیر صادرات بوده‌است. این مانع فقط در مرحله صادرات فولاد مشکل آفرین نبوده‌است. بلکه در مرحله تولید با ایجاد اختلال در ورود تجهیزات و تامین ماده اولیه نیز سنگ جلوی پای تولید کندگان انداخته‌است. البته باید دقت کنید که این مسئله موجب قطع شدن مسیر صادرات نشده‌است. فقط با ایجاد هزینه‌های اضافی و از دست رفتن برخی بازارها باعث کند شدن مسیر صادارت شده‌است.

علاوه‌بر وجود تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا وضیت مرزهای کشور را دچار بی ثباتی کرده‌است. این مسئله در کاهش صادرات فولاد در نیمه نخست سال نسبت به سال قبل، تاثیرگذار بوده‌است. گمرک ایران با انتشار بخشنامه‌ای در سال جاری، قانون جدیدی برای صادرات فولاد وضع کرد. براساس این بخشنامه، واحدهای تولید کننده مشروط به تامین نیاز کشور به محصولات فولادی، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا صمت می‌توانند به صادرات فولاد و مقاطع مختلف بپردازند. رئیس کل گمرک ایران با سه هدف ضرورت تامین نیازهای داخلی کشور، پیگیری ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از ارزان فروشی محصولات صادراتی چنین تصمیمی را اتخاذ کرد.

اثرشیوع ویروس کرونا در صادرات

در سال جاری با شیوع ویروس کرونا در دنیا، اقتصاد جهانی دچار تغییر و تحول شد. در بحث صادرات و واردات، منع آمد و شد از مرزها این سیستم را دچار اختلال کرد. تاثیر این ویروس را بر کاهش صادرات فولاد و مقاطع مختلف کاملا مشهود می‌باشد. به دلیل شرایط ویژه به وجود آمده، انجمن فولاد ایران طی نامه‌ای درخواست‌های خود را برای وزارت صمت مطرح کرد.

درخواست‌های انجمن شامل:

  • رفع تمام محدودیت‌های صادراتی فولاد
  • اولویت قرار دادن توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار و
  • وضع و اجرای فوری مشوق‌های صادراتی مانند سایر کشورهای تولید کننده فولاد، می‌شود.

رئیس اتاق ایران در این راستا برای سهل کردن مسیر صادراتی خواستار حذف الزام تایید کوتاژهای صادراتی از وزارت صمت شد. به ثبت اظهارنامه واردات و صادرات کالا در گمرک کوتاژ گفته می‌شود. آنچه مطالعه کردید، خلاصه‌ای از وضعیت صادرات در صنعت فولاد ایران بود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button