تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی

  • خانه / تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی

تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی

تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی ، ویژگی های تیرآهن اصل چیست؟ چگونه می توان تیرآهن تقلبی را از اصل تشخیص داد؟ تیرآهن از اصلی ترین مصالح  صنعت ساختمان سازی است که  بدون استفاده از آن، ساختمان سازی غیر ممکن خواهد بود. لازم است بدانید استفاده صحیح از تیرآهن، در طول عمر سازه و استحکام آن نقش اساسی دارد. روش ها و پارامترهای زیادی برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل آن وجود دارد. در این مقاله به بررسی دقیق راه های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل می پردازیم.

تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از مهم ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی است. این محصول دارای استانداردها و مشخصاتی است که باید هنگام خرید توجه زیادی به آن ها نمود. تیرآهن ها انواع گوناگونی دارند که در شکل ظاهری متفاوت هستند. علاوه بر شکل ظاهری، مشخصات، استاندارد و کشور تولیدکننده تیرآهن نیز می توانند باعث تفاوت در این مقطع فولادی باشند.

از تیرآهن به دلیل استحکام بالا، در سازه های مرتفع و بزرگ، به ویژه در سازه های فلزی استفاده می شود. در ساختمان های تجاری و مسکونی، برای ساخت ریل قطارهای برقی و همچنین برای آسانسورها از تیرآهن ها استفاده می کنند.به طور کلی به کارگیری گسترده تیرآهن ها در تناژ بالا در پروژه های ساختمانی از دلایل اهمیت بسیار زیاد آن است. لازم به ذکر است قیمت تیرآهن ها تاثیر زیادی در هزینه پروژه های ساختمانی دارد.

تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی

استانداردهای تیرآهن

تیرآهن ها مانند دیگر مقاطع فولادی در استانداردهای متفاوتی تولید می شوند. برای تولید هر نوع تیرآهن از دو استاندارد استفاده می شود:

  • استاندارد IPE
  • استاندارد INP
تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی

استاندارد IPE

تیرآهن های تولید شده در ایران و کشورهای اروپایی دارای استاندارد IPE هستند. در استاندارد IPE تیرآهن ها از ضخامت بال یکنواختی در ابتدا و انتها برخوردارند که به عنوان بارزترین ویژگی این نوع استاندارد برای ساخت تیرآهن شناخته می شود. در کشورمان ایران، نقشه های ساختمانی طراحی شده توسط مهندسان ساختمان سازی براساس  تیرآهن با استاندارد IPE خواهد بود. تیرآهن استاندارد IPE یک استاندارد شناخته شده در بازار ایران است  که  محبوبیت زیادی هم دارد. از موارد کاربرد تیرآهن استاندارد IPE در ساختمان، می توان به  ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر سقف و پل لانه زنبوری اشاره کرد.

استاندارد INP

بیشتر تیرآهن های وارداتی از کشورهای دیگر از استاندارد INP است. با توجه به این که برخی از کشورها هر دو نوع استاندارد تیرآهن را تولید می کنند، خریداران معمولا در خرید تیرآهن دچار اشتباه می شوند. اما باید اشاره کرد که در ایران نقشه های ساختمانی براساس تیرآهن استاندارد IPE طراحی می شوند. لازم به ذکر است که تیرآهن استاندارد IPE نسبت به تیرآهن استاندارد INP هزینه ی کمتری دارد، چرا که تیرآهن استاندارد INP وارداتی است و باعث افزایش هزینه بیشتری خواهد شد.

در بازار داغ اجناس تقلبی همواره باید به دنبال راه هایی برای تشخیص اجناس اصل بود؛ بازار مقاطع فولادی نیز از این قاعده مستثنی نیست به این دلیل که تیرآهن های تقلبی نیز در بازار مقاطع فولادی وجود دارند. به دلیل اهمیت تیرآهن در استحکام سازه های ساختمانی توجه به ویژگی تیرآهن اصل، ما را از خطرات ناشی از خرید تیرآهن تقلبی در امان نگه می دارد.

تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی

تشخیص تیرآهن تقلبی

برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل ابتدا باید با انواع تیرآهن و مشخصات مربوط به هر کدام آشنا باشیم. برای اطلاع دقیق از انواع تیرآهن و وزن مربوط به هر کدام، می توانید به جدول اشتال تیرآهن مراجعه نمایید.

علامت اختصاری تیرآهن

در استاندارد اروپایی، تیرآهن را با علامت اختصاری IPE و در استاندارد چین و روسیه با علامت INP نشان می دهند. همچنین برای مشخص کردن تیرآهن بال پهن از علامت IPB و برای نشان دادن تیرآهن لانه ‌زنبوری یا مشبک از علامت CPE استفاده می‌شود. تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شود؛ برای نشان دادن تیر هاش سبک از علامت HEA و برای نشان دادن تیر هاش سنگین از علامت HEB استفاده می‌شود.

علامت انحصاری کارخانه

هر کارخانه تولید تیرآهن علامت مخصوص به خود را دارد که قبلاً به ثبت رسیده است و منحصر به همان کارخانه خواهد بود. به‌ عنوان ‌مثال تیرآهن‌ های تولید شده توسط کارخانه ذوب ‌آهن اصفهان دارای نشان حک ‌شده ESCO هستند. توجه داشته باشید علامت انحصاری حتما به صورت برجسته بر روی تیرآهن حک شده باشد، در غیر این صورت تیرآهن تقلبی است.

  • برند ظفر بناب= ZN
  • کارخانه فایک= FAICO
  • کارخانه جهان فولاد غرب= SFJ
  • فولاد کرمان= KSMR
  • نیشابور= KSC
  • آناهیتا =AGJU
  • کارخانه میانه =FF
  • فولاد یزد =IAS
  • راد همدان= RAD
  • کاوه تیمه داش =SFK
  • ذوب‌آهن اصفهان =ESCO
  • فولاد نورد کرمان= NFG
  • فولاد الماس= ATJU
  • فولاد شاهرود= SHS

پلاک تیرآهن

در کارخانه‌ ها پس از تولید محصول و خروج آن از خط تولید، برای بسته ‌بندی و باربری آن پلاک ‌هایی را همراه محصول قرار می‌دهند. اطلاعاتی شامل عناصر تشکیل ‌دهنده فلز و آلیاژ آن، روش ساخت، ابعاد، نشان اختصاری، نشان استاندارد  که ممکن است در کارخانه ‌های مختلف متفاوت باشد در پلاک ذکر شده است.

وزن تیرآهن

برای محاسبه وزن تیرآهن فرمول‌های خاصی وجود دارد. هر شخصی جهت تعیین وزن تیرآهن می‌تواند بر اساس داده‌ ها و اطلاعات موجود مثل طول، ارتفاع و ضخامت، وزن آن را محاسبه نماید. اما برای راحتی و سرعت در انجام کار، به جای محاسبه دستی می توان از جداول آماده‌ای به نام جداول وزن و جداول اشتال استفاده نمود.در حالت کلی هنگام خرید تیرآهن باید به چند نکته توجه کرد. قیمت تیرآهن بر اساس وزن آن محاسبه می‌شود. هرچه وزن آن بیشتر باشد، قیمت آن بالاترخواهد رفت. تیرآهن سنگین الزاماً کیفیت بالاتری ندارد. به علاوه ممکن است در برخی موارد نیاز به تیر سبک داشته باشید. پس باید دقت کرد که تیرآهن مشخصات فنی مورد نیاز شما را داشته باشد.

برای خرید تیرآهن، علاوه بر همه پارامترهای ذکر شده، لازم است تیرآهن را از شرکت های معتبر فروش آهن آلات خریداری نماییم. جالب است بدانید عوامل زیادی در تعیین قیمت روز تیرآهن نقش دارند. در همین رابطه می توان به عواملی مانند مسائل سیاسی و اقتصادی، قیمت بازار جهانی آهن، نوسانات ارز، نوع تیرآهن، ابعاد تیرآهن، کارخانه های سازنده تیرآهن و وزن تیرآهن اشاره نمود.

جمع بندی

در این مقاله دریافتیم که تیرآهن یکی از مهم ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی است. تیرآهن ها دارای انواع گوناگونی هستند که شکل ظاهری متفاوتی دارند. علاوه بر شکل ظاهری، مشخصات، استاندارد و کشور تولیدکننده تیرآهن نیز می توانند باعث تفاوت باشند. تیرآهن ها دارای دو استاندارد IPE و INP هستند. برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل، پارامترهایی مانند علامت اختصاری تیرآهن، علامت انحصاری کارخانه تولیدکننده تیرآهن، پلاک تیرآهن و وزن تیرآهن دخیل هستند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button