تفاوت آلومینیوم و استیل (فولاد زنگ نزن)

  • خانه / تفاوت آلومینیوم و استیل (فولاد زنگ نزن)

تفاوت آلومینیوم و استیل (فولاد زنگ نزن)

تفاوت آلومینیوم و استیل بسیار زیاد است. درواقع، آلیاژهای آلومینیوم در برخی موارد می‌توانند جایگزین خوبی برای استنلس استیل که با عنوان فولاد زنگ نزن یا ضد زنگ نیز از آن یاد می‌شود، باشند. هر دو مصالح پرکاربردی‌ هستند که گاهی می‌توانند نقش جایگزین یگدیگر را ایفا کنند. این جایگزینی اغلب به دلیل سبک بودن آلومینیوم، مقاومت به خوردگی قابل قبول و قیمت کمتر آن صورت می‌گیرد. در تشخیص استیل از آلومینیوم که در برخی خواص، بسیار به هم شبیهند، باید گفت که امکان تمییز دادن وجود دارد.

تفاوت آلومینیوم و استیل

روش کار ساده است؛ اکثر آشکارسازهای موجود در بازار، توانایی تشخیص آلومینیوم را دارند. فقط کافیست که شما بتوانید آن را در تنظیمات مناسب قرار دهید. دستگاه‌هایی که به طور خاص می توانند آلیاژهای آلومینیوم را تشخیص دهند، معمولاً دستگاه‌هایی‌اند که سنسورهای هدایت را می‌توان در آن‌ها تطبیق داد. اما مطلب به همینجا خلاصه نمی‌گردد و در این زمینه مواردی وجود دارد که در این مطلب لازم دیدیم آن‌ها را با شما در میان بگذاریم. درواقع در این مطلب عمده رئوس حول محور تفاوت آلومینیوم و استیل دور می‌زنند.

موارد تفاوت استیل با آلومینیوم

همانطور که در بالا اشاره شد، قصد داریم تا به تفاوت ‌های آلومینیوم و استیل بپردازیم که به شرح زیر دسته بندی می‌شود:

تفاوت در ترکیب شیمیایی

اولین تفاوت این دو آلیاژ در ترکیب شیمیایی و ماهیت آن‌هاست. آلومینیوم در دسته فلزات غیرآهنی قرار می‌گیرد و درصد زیادی از ترکیب شیمیایی آن را آلومینیوم تشکیل می‌دهد. درصورتی‌که استنلس استیل یا به اختصار استیل، مانند سایر انواع فولادها و چدن، آلیاژی آهنی یا پایه آهن است که بیشترین درصد از عناصر تشکیل‌دهنده آن را آهن شامل می‌شود.

خواص مکانیکی

فولاد سخت‌تر از آلومینیوم است. در بیشتر اوقات آلیاژهای آلومینیوم قابلیت خمش، خراش یا پارگی دارد و در مقایسه با فولاد ضعیف‌تر است. فولاد قوی‌تر بوده و در مقابل تاب برداشتن، تغییر شکل یا خمش، تنش و گرما مقاوم‌تر عمل می‌کند.فولاد زنگ نزن آلیاژهای فراوانی دارد که طیف گسترده‌ای از خواص و کاربردها را شامل می‌شود. در میان انواع آلیاژهای استیل، گرید ۳۰۴، رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع است که در سراسر جهان به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و خواص مطلوب استفاده می‌شود.

تفاوت آلومینیوم و استیل

تشخیص استیل از آلومینیوم از روی ظاهر

یکی دیگر از تفاوت های آلومینیوم و استیل را می‌توان در ظاهر هر فلز یافت. کار با آلومینیوم، معمولا شما را متوجه رنگ خاکستری همراه با بافت کدرش خواهد کرد. از سوی دیگر، فولاد زنگ نزن نسبتا براق است و اغلب رنگی دارد که بیشتر نقره‌ای است تا خاکستری.

انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری

هرقدر فولاد مستحکم است، آلومینیوم انعطاف‌پذیر؛ آلومینیوم به طور قابل توجهی چکش‌خوار و الاستیک‌تر از فولاد به‌شمار‌ می‌رود. شکل‌پذیری آلومینیوم به آن اجازه می‌دهد تا تار‌های سازه‌ای پیچیده، چند ضلعی و دقیقی ایجاد کند و آزادی طراحی قابل‌توجهی به طراح بدهد.

آلومینیوم، آلیاژی سبک تر از استیل

فولاد اساساً ۲۵۰ درصد چگال‌تر از آلومینیوم است و به وضوح سنگین‌تر. به دلیل چگالی به وزن زیاد، احتمال خم شدن آن در برابر نیرو یا گرما پایین قلمداد می‌گردد و انتظار استحکام بیشتری از آن می‌رود.

مقایسه قیمت آلومینیوم و استیل

یکی از فرق‌ های استیل و آلومینیوم در تفاوت قیمت است. هر دو گروه آلیاژی نام برده، طیف وسیعی از انواع و خواص را دارند و به همین دلیل، بازه قیمتی آن‌ها نیز بسیار گسترده است. نوع آلیاژ، عناصر تشکیل‌دهنده ترکیب شیمیایی آن، خواصی که ارائه می‌دهد، میزان عرضه و تقاضای آن در بازار، همگی مواردی‌اند که تفاوت قیمت این دو آلیاژ را رقم می‌زنند. اما در یک مقایسه کلی باید گفت که در بیشتر موارد، قیمت استیل درمقایسه با قیمت ورق آلومینیوم بیشتر است. البته برخی از انواع آلیاژهای آلومینیوم نیز در بازار موجودند که قیمتی مشابه با استیل دارند. در شرایط آب و هوای مرطوب پیشنهاد ما استفاده از ورق گالوانیزه است چرا که هم از نظر قیمت و هم دوام نسبت به هردوی فولاد زنگ نزن و آلومینیوم انتخاب هوشمندانه‌تری محسوب می‌شود.

روش تولید

روش تولید آلومینیوم و تولید استیل تفاوت‌های عمده‌ای دارند. فرآیند بایر برای پالایش سنگ معدن بوکسیت برای به دست آوردن اکسید آلومینیوم و فرآیند هال-هروولت ذوب اکسید آلومینیوم برای آزادسازی آلومینیوم خالص، دو روش اصلی تولید آلومینیوم بشمار می‌روند. درمقابل، فولاد از سنگ آهن، که ترکیبی از آهن، اکسیژن و سایر مواد معدنی است، ساخته می‌‎شود. سنگ آهن با استفاده از دو فرآیند مختلف به فولاد تبدیل می‌شوند: مسیر کوره بلند یا کوره اکسیژن اولیه و دوم مسیر کوره قوس الکتریکی.

تفاوت مقاومت به خوردگی آلومینیوم و استیل

آلومینیوم دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی است زیرا به طور خودبه‌خود یک لایه اکسید نازک اما موثر را تشکیل می‌دهد که از اکسیداسیون بیشتر جلوگیری می‌کند؛ اکسید آلومینیوم غیر قابل نفوذ است. با این حال، آلیاژهای آلومینیوم در محیط‌های آب شور یا در جو نمکی و اسیدی عملکرد متفاوتی دارند و آسیب‌‌پذیرند. در مقابل، فولاد زنگ‌نزن، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و به راحتی زنگ نمی‌زند. زیرا در خود مقدار قابل توجهی کروم دارد که در شرایط سخت آب و هوایی، محیط‌های خورنده اسیدی و … از آن محافظت می‌کند.

مقایسه قابلیت جوشکاری استیل و آلومینیوم

آلومینیوم گرما را سریع‌تر جذب می‌کند و می‌خواهد آن را در سراسر قطعه پخش کند، در حالی که فولاد زنگ‌ نزن گرما را به سرعت پخش نمی‌کند. این امر باعث می شود که آلومینیوم هزینه‌ی بالاتری روی دست شما در هنگام جوشکاری غیراصولی بگذارد. درواقع، جوشکاری آلومینیوم بسیار حساس و نیاز به تخصص بالا دارد. به عبارت دیگر، در هنگام جوش آلومینیوم نسبت به استیل، باید بدانید که نیاز به تخصص و لوازم تخصصی ویژه‌تری خواهید داشت.

تفاوت آلومینیوم و استیل

قابلیت بازیافت

یک فرق آلومینیوم و استیل این است که پس از استفاده در یک دوره معمولا ده ساله، آلومینیوم تا حد زیادی خواص خود را از دست می‌دهد. فولاد عمر بیشتری دارد و قابلیت بازیافت فولاد، بدون از دست رفتن خواص آن، بهتر است.

کلام آخر

در این مطلب درباره تفاوت های آلومینیوم و استنلس استیل صحبت کردیم. داشتن آگاهی نسبت به این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری برای خرید محصولات مورد نیار خود داشته باشید.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button