تفاوت استیل و آهن

تفاوت استیل و آهن

تفاوت استیل و آهن ؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت آهن و استیل بپردازیم. اگر بخواهیم این تفاوت‌ها را شرح دهیم در ابتدا باید بگوییم آهن یک عنصر فلزی خالص است و می‌توان آن را در پوسته زمین به شکل سنگ آهن و ترکیبات آهنی پیدا کرد؛ اما فولاد (steel)، آلیاژی به شمار می‌رود که از آهن و کربن همراه با برخی عناصر آلیاژی دیگر تشکیل شده است. حالا افراد بسیاری بر این باور هستند که «آهن فرفورژه» یا آهن آهنگری نوع خاصی از فولاد است؛ درصورتی که به‌طورکلی کلمه «فرفورژه» به آهنگری و شکل‌دادن سنتی آهن حاصل از ذوب سنگ آهن اشاره دارد.

منشأ تمام اصطلاحاتی که درباره آهن به گوش می‌خورند، تا قبل از ورود به مقیاس صنعتی مربوط به آهن‌گری بود. در گذشته برای دسترسی اولیه به آهن، نسبت به تصفیه آن از سنگ معدن اقدام می‌شد. بر اساس استانداردهای امروزی، این فرایند ناقص بوده و مواد آهنی تولیدشده سرشار از انواع عیوب و نواقص فنی می‌باشند. در واقع «آهن فرفورژه» به روش سنتی که ترمومکانیکی است، ساخته می‌شد تا روی آهن پالایش بیشتری انجام گیرد و از این طریق بتوان آن را به یک ماده قابل استفاده‌تر و مفیدتر تبدیل کرد. در ادامه به بررسی تفاوت اصلی بین آهن و استیل می‌پردازیم.

تفاوت استیل و آهن

پارامترهای متعددی وجود دارند که باعث ایجاد تفاوت بین آلیاژهای فولادی (استیل) و آهن می‌شوند. برای بررسی تفاوت آهن و استیل نیاز است به این عوامل کلیدی توجه شود. خواص مکانیکی، استحکام، سازگاری با فرایندهای ساخت، هزینه و… در بین این پارامترها جای داده می‌شوند. در ادامه تشریح کامل‌تری از هرکدام آ‌ن‌ها خواهیم داشت؛ پس همراه ما باشید.

خواص فولاد در مقابل خواص آهن

در این بخش قصد داریم به بررسی این سؤال بپردازیم که تفاوت استیل و آهن در چیست؟ به‌طورکلی فولاد از آهن قوی‌تر است و از نظر استحکام تسلیم و استحکام کششی عملکرد بهتری به نمایش می‌گذارد. همچنین سختی آن در مقایسه با انواع آهن بیشتر است. بهترین فولادها میزان کربن کمتر از 0.5% دارند. اگر کربن با درصد بیشتری در آلیاژ وجود داشته باشد، استحکام بیشتر خواهد شد؛ اما شکنندگی فولاد نیز با افزایش شده و فرم‌پذیری فولاد را کاهش می‌دهد.

در فولادها عناصر آلیاژی مختلفی یافت می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به منگنز، سیلیکون، فسفر و گوگرد اشاره کنیم. درصورتی‌که کلاس فولاد با نام فولاد آلیاژی خوانده شود، در ترکیبات آن می‌توانید شاهد نیکل، کروم، مولیبدن و وانادیم نیز باشید. محبوب‌ترین فولادهای کم‌کربن گروهی بنام فولادهای ضد زنگ هستند که در آن‌ها میزان کروم باتلای 10.5% وجود داشته باشد؛ زیرا کروم موجود می‌تواند خواص مطلوب بیشتری به آلیاژ ببخشد و آن را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مصون کند. اگر هنگام تولید آلیاژ فولاد مواد به‌درستی مورد پردازش قرار بگیرند و همچنین فرایند ساخت کنترل شود، آلیاژهای استیل به‌دست‌آمده یکی از پُر کاربردترین محصولاتی خواهند بود که می‌توان از آن‌ها در صنایع محتلف و برای تولید انواع محصولات بهره برد.

بررسی ویژگی دوام و تفاوت های استیل و آهن

در بررسی تفاوت آهن و استیل، می‌توانیم به تفاوت آن‌ها در ویژگی دوام اشاره داشته باشیم. افرادی که به فکر ساخت سازه و ساختمان هستند، باید نگاه ویژه‌ای به مسئله استحکام مصالح مورد استفاده داشته باشند. اگر به دنبال ماده‌ای هستید که در طول زمان دوام بیشتری داشته باشد و همچنین هنگام بلایای طبیعی از خود مقاومت بهتری نشان دهد، فولاد می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل باشد. در واقع فولاد از جمله آلیاژهایی به شمار می‌رود که توانایی تحمل نیرو و گرمای شدید را دارد. همچنین دوام آن در برابر آتش، باد و باران بسیار مثال‌زدنی است.

لازم به ذکر است فولاد در مقایسه با آهن مقاومت به خوردگی بهتری دارد؛ ازاین‌رو ورق استیل، پروفیل استیل و میلگرد استیل، یک انتخاب بسیار عالی برای محیط‌هایی با رطوبت بالا است. آهن باتوجه‌به ساختاری که دارد، دچار ترک‌خوردگی، پیچش و همچنین پوسیدگی می‌شود؛ ازاین‌رو انتخاب ایده‌آلی به‌منظور استفاده در سازه‌های ساختمانی و صنعتی نیست.

تطبیق‌پذیری؛ یکی دیگر از تفاوت‌های آهن و استیل

در بررسی تفاوت آهن و استیل، تطبیق‌پذیری می‌تواند بسیار مورد توجه باشد. همانطور که اشاره شد امروزه از فولاد در صنعت ساختمان‌سازی به‌وفور استفاده می‌شود؛ زیرا در کنار دوام و استحکام، قابلیت ساخت بسیار ایده‌آلی دارد. باتوجه‌به نیازی که هر صنعت و هر نوع محصولی دارد، این قابلیت وجود دارد تا فولاد را با روش‌های بسیار متنوع از خم‌کاری و کشش گرفته تا ریخته‌گری و ماشین‌کاری به اشکال مختلف در آورد. به‌عنوان‌مثال به‌منظور تولید مقطع توخالی مثل انواع لوله استیل می‌توان از فولاد بهره برد. معماران نیز برای طراحی انواع اشکال و سازه‌ها به فولاد و استیل نگاه ویژه‌ای دارند. در صنایع مختلف از تولید اتومبیل تا صنایع فضایی و حتی تولید ساعت مچی و ابزارهای دقیق، نقش فولاد زنگ نزن به نوعی نقش محوری است.

آهن خالص از جمله فلزاتی به شمار می‌رود که شکل اولیه آن بسیار نرم است. به‌منظور افزایش تطبیق‌پذیری می‌توان نسبت به ترکیب آهن با کربن اقدام کرد و آن را به شکل یک آلیاژ درآورد. جهت تولید لوازم تزیینی و برخی مصنوعات می‌توان از آهن استفاده کرد؛ زیرا شکل پذیری خوبی دارد؛ اما استفاده از آن در صنعت ساخت‌وساز و صایر صنایع پیشنهاد نمی‌شود و چندان نیز رایج نیست.

مقاومت به خوردگی؛ عاملی مهم در ایجاد تفاوت بین آهن و استیل

بدون شکل یکی از اصلی‌ترین تفاوت آهن و استیل به مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی برمی‌گردد. انواع خوردگی از جمله فرایندهای طبیعی به شمار می‌رود و باعث اکسیداسیون و ازبین رفتن خصوصیات فلز می‌شود. اکسیداسیون به شکل زنگ‌زدگی فلز را تحت تأثیر قرار داده و علاوه بر ظاهر به‌گونه‌ای که رنگ آهن به سمت نارنجی و قهوه‌ای تغییر می‌کند، بر خصوصیات عملکردی نیز اثر منفی خواهد گذاشت. فولاد در مقایسه با آهن می‌تواند مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان دهد بخصوص فولادهای ضد زنگ یا استنلس استیل؛ به همین علت استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که مستعد خوردگی هستند، بسیار پیشنهاد می‌شود.

آهن موجود در فولاد از جمله عناصری است که به‌شدت مستعد خوردگی و زنگ‌زدگی است. همچنین وجود رطوبت و سایر عوامل مشابه نیز می‌توانند روی زنگ‌زدن فولاد نیز تأثیر بگذارند؛ اما بااین‌حال روش‌هایی جود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها مقاومت فولاد در برابر خوردگی را افزایش داد و باعث کاهش خطرات زنگ‌زدگی شد. به‌عنوان‌مثال می‌توان با ایجاد پوشش اضافه و یا لایه‌ای مقاوم، باعث محافظت شد و از شکاف و پوسیدگی تا حدودی جلوگیری به عمل آورد.

تفاوت استیل و آهن
سخن آخر

بین آهن و استیل تفاوت‌هایی هست و همین تفاوت‌ها باعث شده که فولاد به عنوان پایه انقلاب صنعتی دوم کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. استیل یا فولاد، خانواده بزرگی از انواع آلیاژها هستند؛ درحالی که آهن یک عنصر فلزی است که می‌توان آن را در پوسته زمین از مواد معدنی استخراج کرد. آهن به شکل فلزی کاربردی، بسیار محدودیت دارد و به همان نسبت کمتر مورد استفاده مستقیم قرار می‌گیرد. ولی از طرفی هم آهن پایه ساخت تمامی آلیاژهای فولاد است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button