تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

  • خانه / تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP ؛ یکی از مقاطع مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی، تیرآهن می باشد. تیرآهن ها در اشکال متفاوتی تولید می شوند. قبل از خرید تیرآهن، بهتر است اطلاعات دقیقی درباره انواع تیرآهن و خواص آن داشته باشید تا مناسب ترین تیرآهن، براساس نیازتان خریداری کنید. از متداول ترین انواع تیرآهن، می توان به تیرآهن INP ,IPE و IPB اشاره کرد. این مقطع فولادی، به دو صورت I شکل و H شکل تولید و در بازار عرضه می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تیرآهن آشنا کنیم.

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

انواع تیرآهن های موجود در بازار

تیرآهن هایی که شکل I انگلیسی سری INP و IPE هستند، محبوبیت بالایی در صنعت ساختمان سازی دارند. با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و افزایش ارتفاع ساختمان ها، فشار و وزن وارد شده به ساختمان، بیشتر می شود، لذا به تیرهای محکم تری نیاز است. تیرآهن های IPE به همراه ورق های فولادی، یک مقطع محکم و سختی را تشکیل می دهند که برای ساختمان های مرتفع بسیار کاربردی است.تیرآهن IPE تنها فقط از یک زاویه، مقاومت کششی دارد، از این رو محصولات H شکل در بازار عرضه شدند. این نوع محصولات توانایی تحمل کشش را در هر دو زاویه دارد.

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE طبق یک استاندارد اروپایی تولید می شود. شکل ظاهری تیرآهن IPE به شکل I است. ارتفاع این محصول (۸۰ -۶۰۰) میلیمتر است و ضخامت آن از ابتدا تا انتها ثابت است. تیرآهن IPE در صنعت ساختمان سازی، برای تولید خرپا، ستون و موارد دیگر استفاده می شود. این محصول یک تیرآهن محبوب در ایران به شمار می آید.

تیرآهن INP

یکی دیگر از انواع تیرآهن موجود در بازار ایران، تیرآهن INP است. این تیرآهن بر اساس استاندارد روسیه و چین تولید می گردد. شکل ظاهری تیرآهن INP به شکل I انگلیسی است. ارتفاع این تیرآهن مانند تیرآهن IPE تقریبا ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر است و ضخامت بال های محصول، با دور شدن از جان تیرآهن کم می شود. این نوع از تیرآهن در صنایع ساختمان سازی، سد سازی، برج سازی، اسکله سازی و پل سازی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع تیرآهن های INP تحمل بار کمتری نسبت به تیرآهن‌ های IPE دارد، به همین دلیل قیمت آن کمتر است.

تیرآهن IPB

تیرآهن IPB به شکل H انگلیسی می باشد. این نوع تیرآهن، بال های پهن تری نسبت به تیرآهن IPE دارد. ارتفاع تیرآهن IPB تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر است. تیرآهن IPB در سه نوع سبک، متوسط و هاش، با فولادهای St52، St44 و St37 تولید می‌شوند. این تیرآهن به دلیل مقاومت بالایی که دارد، در ساخت ستون های ساختمان استفاده می شود.

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

کاربرد انواع تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی می باشد. از جمله کاربرد های تیرآهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساخت سازه های مرتفع کاربرد دارد.
  • فضای بسیار کمی را نسبت به بتن ها اشغال می کند.
  • توانایی اتصال چندین قطعه را به هم دارد.
  • نصب و اجرای آسان و سریع دارد.
  • پس از تمام شدن ساختمان، می توان آن را ارتقا داد.
  • پیش ساخته بودن تیر آهن
  • می‌ توان در سازه‌ های کوچک به‌ صورت دوبل به‌ عنوان ستون استفاده کرد.
تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

قیمت انواع تیرآهن

قیمت تیرآهن در بازار با توجه به قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت‌های جهانی فولاد و قیمت سنگ‌ آهن تعیین می شود. این مقاطع فولادی به‌ صورت کیلویی و شاخه‌ ای در بازار به فروش می‌ رسند.

عموما کارخانه ها، تیرآهن را به شکل بندیل با وزن تقریبا ۵ تن عرضه می کنند و بنگاه های فروش آن ها را به صورت شاخه ای به فروش میرسانند.

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP ؛ تفاوت دو استاندارد (I) INP (H) ,IPE

  • تیرآهن های وارداتی به کشور ایران طبق دو استاندارد IPE و INP هستند.
  • محصولات وارداتی کشورهای لهستان، آلمان، کره و اسپانیا طبق استاندارد IPE و محصول کشورهای چین و روسیه مطابق با دو استاندارد IPE و INP هستند. لذا زمان تهیه تیرآهن، نباید فقط به اسم کشور تولید کننده اکتفا کرد زیرا امکان بروز اشتباه در تهیه محصول رخ می دهد.
  • تیرآهن های IPE شبیه I انگلیسی و تیرآهن IPB شبیه H انگلیسی است و استحکام بالایی دارد.
  • تیرآهن هایی با استاندارد IPB دارای بال های پهن و عریض می باشد و شبیه به حرف H حروف انگلیسی میباشد.
  • طول بال های تیرآهن IPB در مقایسه با سایر تیرآهن ها، عریض می باشد و به سه مدل هاش متوسط، هاش سنگین و تکی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • تیرآهن های IPB دارای سه نوع st52 ،St44 و St37 می باشد.

سخن آخر

محصولات در سه استاندارد تولید و در بازار عرضه می شود. تفاوت اصلی انواع تیرآهن ها به شکل ظاهری و میزان استقامت و کشش آن ها بستگی دارد. تیرآهن IPN و IPE شبیه شکل I انگلیسی و IPB شبیه H انگلیسی است. تفاوت استانداردهای IPN و IPE نیز در یکنواخت بودن ضخامت بال های محصول است که در نوع IPN شیب ملایمی در بال دیده می شود. 

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button