تفاوت میلگرد سبک و سنگین

  • خانه / تفاوت میلگرد سبک و سنگین

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

تفاوت میلگرد سبک و سنگین ، میلگرد جزء یکی از پر استفاده ترین قطعات فولادی در صنعت ساخت و ساز و صنایع وابسته است. این محصول در انواع مختلفی عرضه می گردد . به عنوان یک تقویت کننده در اسکلت ساختمان و با بتن استفاده می شود . تا استحکام ساختمان افزایش یابد. وزن ، طول و همچنین قطر هر نوع میلگرد بر اساس استاندارد جهانی تعریف شده است.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

در برخی از کارخانه ها طبق سفارشات ثبتی در کارخانه و نوع عملیات روی میلگرد مقدار وزن این میلگرد ها نسبت به میزان استاندارد آن ها کمتر و یا بیشتر می شود. و هر کدام از آن ها برای کار خاصی استفاده می شوند. در این مطلب درمورد این موضوع صحبت می کنیم . همچنین تفاوت میلگرد سبک و سنگین را تعریف می کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

میلگرد سبک

همانطور که می دانید میلگرد ها یک نوع فولاد هستند که با گرید و مواد منحصر به فرد ، در انواع مختلفی تولید می شوند. میلگرد های سبک به میلگرد هایی اتلاق می گردد که طول، وزن و قطر پایین تری به نسبت میزان استاندارد جهانی دارند. این ویژگی ها در این نوع میلگرد ها از پیش تایید گردیده هستند . و طبق آن تولید و در کارهای ساخت و ساز و مهندسی برای تقویت کننده آهن به کار می رود .

در برخی موارد هم برای حفظ استحکام و افزایش قدرت و مقاوت در صنعت ساختمان سازی به کار می روند. اما توجه داشته باشید که این میزان وزن سبک میلگرد ها هم تحت نظر استاندارد جهانی باید باشد. پس اگر از مقدار از پیش تعیین شده کمتر گردد ، قدرت تحمل وزن نیروهای جانبی وارده بر خود را ندارد . و در نتیجه ممکن است منجر به خرابی و وارد کردن خسارت های زیادی شود.

از نظر ظاهری، وجه تفاوت میلگرد سبک و میلگرد سنگین ، از طریق وزن آن است. به این صورت که اگر طول، وزن و قطر یک میلگرد از میزان استاندارد جهانی کمتر باشد میلگرد سبک است. محصولات میلگرد هایی که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای طول قطر 6 تا 32 میلی متر هستند .

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

میلگرد سنگین

میلگرد ها همانطور که می دانید از جنس فولاد هستند که خود دارای گرید های مختلفی از آلیاژ ها است. انواع میلگرد ها دو نوع ساده و آج دار دارند . که هر کدام در وزن و انداره های مختلفی در بازار عرضه می شوند. نوعی که وزن و طول قطر بیشتری نسبت به میزان استاندارد جهانی دارد، از نوع میلگرد سنگین می باشد. در ظاهر هم با توجه با نام آن ها می توان گفت که هر میلگردی که پهن تر و سنگین تر است ، میلگرد سنگین نامیده می شود.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

این نوع میلگرد ها بیشتر در موارد پروژه های ساختمانی سنگین و سازه های بزرگ مانند پل ها و سد استفاده می شود. بهترین روش برای مشخص کردن میزان وزن یک میلگرد سنگین توجه به جدول وزنی میلگرد است که توسط هر کارخانه تولید کننده ایجاد می شود. همه کارخانه ها هم می توانند میلگرد سبک و هم میلگرد سنگین را تولید کنند. میلگرد ها به صورت شاخه ای و دسته بندی شده توسط تولید کننده ها عرضه می شوند، میلگرد ها طبق وزن دسته بندی می شوند. یعنی هرچه وزن کم تر باشد، تعداد شاخه های موجود در یک دسته بیشتر است.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین از نظر قیمت

نکته قابل توجه در مورد تفاوت میلگرد سبک و میلگرد سنگین از نظر قیمت است که هرچه وزن سبک تر باشد قیمت بیشتری دارد. اما با توجه به نوع دسته بندی هم خریدار و هم فروشنده می توانند هزینه مورد نظر خود را مدیریت نماید . و به این ترتیب نه خریدار از نظر اقتصادی ضربه می بیند و نه فروشنده . به عبارتی دیگر می توان گفت، فروشنده آهن را به صورت کیلویی خریده و شاخه ای می فروشد پس ضرری نمی کند. خریدار هم نسبت به هزینه پرداخت کرده تعداد میلگرد بیشتری دریافت می کند . و به همین دلیل هر دو طرف در این معامله سود خواهند کرد.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

تفاوت میلگرد سبک و سنگین ، نتیجه گیری

در هنگام تولید هر کدام از میلگرد ها چه سبک و چه سنگین ، استاندارد های جهانی میزان وزن و اندازه رعایت می گردد . و بنابراین نمی توان گفت که میلگرد سبک به دلیل سبک بودن غیر استاندارد است. و همچنین وجود هر دو نوع در مهندسی ساخت و ساز ضروری است. هر کدام تفاوت هایی از نظر ظاهری و قیمت با هم دارند . که هنگام فروش چون به صورت درهم و عددی به فروش می رسند، هم برای فروشنده و هم برای خریدار از نظر اقتصادی به صرفه می باشد.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button