تفاوت نورد گرم و نورد سرد

  • خانه / تفاوت نورد گرم و نورد سرد

تفاوت نورد گرم و نورد سرد

تفاوت نورد گرم و نورد سرد ؛ یکی از پرکاربرد ترین و مفید ترین روش شکل دادن به مواد، فرآیند نورد است. از محصولاتی که توسط فرآیند نورد تولید می شوند می توان به میلگرد، نبشی، تیرآهن، ورق سیاه و ورق روغنی اشاره کرد. فرآیند نورد به دو نوع روش گرم و سرد صورت می گیرد.

نورد گرم

نورد گرم فرآیندی است که عملیات نورد فولاد را در دمای بسیار بالا انجام می دهد. که معمولا این دما بیشتر از 926 درجه می باشد. به همین سبب در این فرآیند ساخت فولاد در ابعاد بزرگتر امکان پذیر است. و همچنین قابلیت شکل پذیری بیشتری را در فولاد ایجاد می کند.

فرآیند نورد گرم نسبت به فرآیند نورد سرد کیفیت کمتری دارد. زیرا فرآیند نورد گرم بدون وقفه زمانی در مسیر فرایند تولید قرار می‌ گیرد. همچنین قابل ذکر است که  همزمان با کاهش دمای فولاد، حجم آن نیز کاهش می یابد که در این صورت توانایی کنترل سایز فولاد در فرآیند نورد گرم نسبت به نورد سرد کمتر است.

در رابطه با موارد استفاده از محصولات نورد گرم می توان به میله های فولادی در جوشکاری و مشاغل دیگر همچون ساخت میله های راه آهن اشاره کرد. از فولاد نورد گرم در صورتی استفاده می شود که نیازی به تلورانس و شکل های کاملا دقیق نباشد.

تفاوت نورد گرم و نورد سرد

نورد سرد

فرآیند نورد سرد نیز همانند فرآیند نورد گرم انجام می شود با این تفاوت که نورد سرد مراحل بیشتر و طولانی تر را طی می کند. در این نوع نورد محصول در قالب‌های خود در دمای پایین قرار داده می ‌شود جایی که قطعه پس از نورد آنیلی یا باز پخت هم دما تا دمای اتاق یعنی ۲۵ درجه سانتی ‌گراد سرد می‌ گردد. 

بعد از مرحله آنیل شدن مرحله نورد پوسته ای بر محصول اعمال می شود که مشکلات فرآیند آن برطرف می شود به همین دلیل نورد سرد با تلورانس ابعادی مناسب و شکل های کاملا دقیقی نسبت به نورد گرم تولید می شود. نکته قابل توجه در رابطه با نورد سرد این است که اصطلاح نورد سرد به اشتباه برای محصولاتی که یکی از مراحل آن ها نورد سرد است به کار می رود.

تمام محصولاتی که توسط فرآیند نورد سرد تولید می شوند از پوشش سطحی بهتر و با کیفیت تری و حتی از استقامت بیشتری نسبت به نورد گرم برخوردار هستند برای مثال معمولا کار با میله های نورد سرد سخت تر از نورد گرم است زیرا کربن بیشتری دارند اما این موضوع در رابطه با ورق ها صدق نمی کند.

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

تفاوت در تولید

 همانطور که پیش تر گفته شد ورق های گرم و سرد در نحوه تولید متفاوت هستند. فرایند نورد گرم در دمای بالا انجام می شود، اما در فرآیند نورد سرد دمای نیاز به حرارت و دمای بالا نیست  و رورق ها در دمای اتاق تولید می شوند.

تفاوت در کاربردها

 از دیگر تفاوت های این دو ورق کاربردهای آن ها در صنایع مختلف می باشد. ور ق های سرد به علت تولید شدن در ضخامت کم، بیشتر در ساخت محصولاتی نظیر میله، مفتول، تسمه و به طور کلی در محصولاتی که ظریف هستند، کاربرد دارد. ورق های گرم در محصولات غول پیکری مانند واگن های قطارها، ریل ها استفاده می شود.

تفاوت در ویژگی و ابعاد

نوع ورق های سرد نسبت ورق های گرم سطح صاف و براق تری دارد به همین دلیل از آن ها در مصارفی که ظاهر مناسب نیاز است، به کار می رود. ورق نورد سرد دارای ابعاد و سایز دقیق تر و مرغوب تری هستند. ورق های نورد گرم دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند و فرم دهی آن ها آسان تر است. همچنین ورق سرد در عرض کمی حدود ۱۲۵ سانتی‌ متر و به شکل مربع تولید می شوند در حالی که ورق نورد گرم در عرض های بیشتری موجود هستند. ورق‌ های گرم، معمولا به شکل رول و در ابعاد فابریک تولید و روانه‌ بازار می ‌شوند.

تفاوت نورد گرم و نورد سرد

معمولا ابعاد ورق سیاه موجود در بازار به صورت زیر است:

  • ۲۰۰۰ × ۶۰۰۰
  • ۱۵۰۰ × ۶۰۰۰
  • ۱۰۰۰ × ۶۰۰۰
  • ۱۲۵۰ × ۲۵۰۰
  • ۱۰۰۰ × ۲۰۰۰
نتیجه گیری

ورق های گرم در دمای بالا تولید می شوند و تغییر شکل آن ها به راحتی امکان پذیرند. ورق های گرم در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید شده و در تولید قطعات سنگین و بزرگ کاربرد دارند. در مقابل ورق های سرد در دمای معمولی تولید شده و ضخامت کمی دارند. به همین علت در ساخت قطعات ضریفی مثل مفتول، میله و غیره مصرف می شود. از دیگر تفاوت های این دو ورق ها شکل ظاهری آن هاست. ورق نورد گرم مثل ورق سیاه دارای سطح خشن و سخت است در حالی که سطح ورق های نورد سرد مانند ورق های روغنی ظاهر زیباتر و صیقلی تر می باشند.

تفاوت نورد گرم و نورد سرد

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button