تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی

  • خانه / تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی

تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی

تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی ؛ یکی از پرفروش‌ترین مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی، ورق‌های فولادی هستند که در ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. اما نکته جالب آنجاست که اشاره کنیم تمامی آن‌ها ورق نیستند! بله درست شنیدید! اکثر ورق‌های فولادی که شما از فروشندگان مختلف خریداری می‌کنید، به صورت اشتباه ورق خوانده می‌شوند. بنابراین نام اصلی آن‌ها چیست؟ آیا تابه‌حال نام صفحه فولادی یا پلیت به گوشتان خورده؟ احتمالاً خیر؛ چراکه برخی از همین صفحه‌های فولادی با نام ورق به فروش می‌روند.

تفاوت ورق و صفحه فولادی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • ضخامت: ورق‌های فولادی دارای ضخامت‌های کمتری هستند، در حالی که صفحه‌های فولادی ضخامت بیشتری دارند.
  • ابعاد: ورق‌های فولادی ابعاد کوچکتری دارند و به صورت رول یا تیکه به بازار عرضه می‌شوند، در حالی که صفحه‌های فولادی ابعاد بزرگتری دارند و به صورت تک قطعه به بازار عرضه می‌شوند.
  • کاربرد: ورق‌های فولادی بیشتر در صنایع ساختمانی و خودروسازی استفاده می‌شوند، در حالی که صفحه‌های فولادی بیشتر در صنایع سنگین و ساختمانی بزرگ استفاده می‌شوند.

بنابراین، ورق فولادی و صفحه فولادی تفاوت‌هایی در ضخامت، ابعاد و کاربرد دارند.

تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی

برای تمایز دقیق بین ورق فولادی و صفحه فولادی، باید به دنبال یک مبنا باشیم. چراکه این دو از نظر طول و عرض و نیز پرداخت سطحی مشابه هم هستند و تشخیص آن‌ها از روی چنین پارامترهایی ممکن نیست. آنچه برای انجام این مقایسه اهمیت دارد، ضخامت است.

برمبنای ضخامت، انواع مقاطع تخت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فویل
  • ورق
  • تسمه
  • نوار
  • صفحه

اما محدوده ضخامت برای تعیین اینکه یک مقطع ورق است یا صفحه و فویل چیست؟ برای مشخص کردن این موضوع ابتدا به تعریف هر یک از موارد یادشده در بالا می‌پردازیم و این‌چنین، تفاوت ورق و صفحه و فویل نیز مشخص می‌شود.

فویل

فویل یا زر ورق، به نوعی ورق بسیار نازک که حاصل نورد اسلب است، گفته می‌شود و ضخامت آن معمولاً کمتر از 0.1 تا 0.2 میلی‌متر است. با اینکه فویل‌های فلزی را می‌توان از هر نوع فلز ساخت اما رایج‌ترین انواع فویل موجود در بازار نیز فویل‌های آلومینیومی و ورق طلا هستند. با اینکه گفته شد ضخامت فویل در بیشترین مقدار به 0.2 میلی‌متر می‌رسد، اما فویل‌های آلومینیومی تا ضخامت بسیار پایین در حدود 0.02 میلی‌متر نیز موجود هستند.

ورق فولادی

ورق‌ها شناخته‌شده‌ترین مقاطع در دسته محصولات تخت هستند که در بازار به شکل‌هایی چون ورق سیاه، ورق گالوانیزه، انواع ورق روغنی، ورق رنگی، ورق اسید شویی، ورق آج دار و غیره موجود هستند. اما همان‌طور که برای فویل یا زر ورق یک دامنه ضخامت تعریف شد، برای ورق نیز چنین چیزی صادق است. به هر نوع مقطع تخت که حاصل نورد اسلب است و ضخامت آن بین 0.2 تا 6 میلی‌متر باشد، ورق گفته می‌شود. حال اگر ورق یادشده از جنس فولاد باشد به آن ورق فولادی می‌گویند. رایج‌ترین ورق‌های موجود در بازار شامل ورق فولادی، ورق آلومینیومی، ورق استیل و مشتقات آن‌ها می‌شوند.

تسمه فولادی

یکی دیگر از اعضای خانواده محصولات تخت، تسمه فولادی است. تسمه دارای محدوده ضخامت مشابه با ورق اما ابعاد عرضی متفاوت است. به عبارتی، تسمه فولادی به صورت یک محصول نورد شده با ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر و عرض بین 20 تا 60 میلی‌متر تعریف می‌شود.

نوار فولادی

نوار فولادی شباهت بسیار زیادی به تسمه فولادی دارد و تنها تفاوت آن‌ها در مقدار عرض است. به عبارتی، نوار فولادی دارای محدوده ضخامتی مشابه با ورق و تسمه فولادی است. نوار فولادی به صورت یک مقطع تخت و نورد شده با ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر و عرض کمتر از 20 میلی‌متر تعریف می‌شود.

صفحه فولادی

صفحه فولادی یا پلیت که اغلب آن را با ورق یکی در نظر می‌گیرند، محصول نورد اسلب با ضخامت بیش از 6 میلی‌متر است. بنابراین، مقاطع تخت که در بازار بیش از 6 میل ضخامت دارند، همان صفحه یا پلیت هستند که به صورت اشتباه، ورق خوانده می‌شوند. از آنجایی‌که صفحه‌های فولادی دارای ضخامت بالایی هستند، اغلب در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که استحکام و دوام مهم‌تر از سبک بودن و صرفه‌جویی در وزن است.

تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی

تفاوت ورق و صفحه فولادی

تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی ؛ همان‌طور که در تعاریف ورق و صفحه اشاره شد، مهم‌ترین تفاوت ورق و صفحه فولادی، تفاوت در ضخامت یا سایز آن‌هاست. ورق‌های فولادی دارای ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر هستند و صفحات فولادی ضخامت بیش از 6 میلی‌متر دارند. هرچه قدر که ضخامت یک قطعه افزایش یاید، به تناسب وزن آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، صفحه فولادی به‌طورکلی دارای وزن بیشتری نسبت به ورق فولادی است.

این تفاوت در سایز و وزن، سبب می‌شود که ورق‌ها که نازک‌تر هستند، در کاربردهایی که استحکام بالا و وزن سبک از فاکتورهای اصلی محسوب می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند. در مقابل، صفحه فولادی به دلیل استحکام بسیار بالاتر که ناشی از سطح مقطع ضخیم‌تر است، در کاربردهایی که وزن چندان اهمیتی ندارد قابل استفاده است. ضمن اینکه، با افزایش ضخامت و سایز، قیمت محصول نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، صفحه‌های فولادی دارای قیمت بالاتری نسبت به ورق‌های فولادی هستند.

جمع بندی

در بازار رایج است که تمام مقاطع تخت به‌غیراز فویل‌ها را، ورق بنامند. اما این در حالی است که برای مقاطع تخت، تنوع زیادی موجود است و آن‌ها به انواع دسته‌های فویل، تسمه، نوار، ورق و صفحه تقسیم می‌شوند. آنچه که تفاوت ورق و صفحه فولادی را مشخص می‌کند، سایز یا ضخامت است. ضخامت بین 0.2 تا 6 میل را ورق و ضخامت بیش از 6 میل را صفحه می‌گویند. فویل نیز دارای ضخامت کمتر از 0.2 میلی‌متر است. تسمه و نوار فولادی هم دارای ضخامت‌هایی کمتر از 6 میلی‌متر هستند و آنچه آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، مقدار عرض آن‌هاست.

سؤالات متداول

1- تفاوت ورق و صفحه فولادی چیست؟

ورق دارای ضخامت بین 0.2 تا 6 میلی‌متر است اما ضخامت صفحه بالای 6 میلی‌متر است.

2- کویل فلزی چیست؟

به هر مقطع تخت و بسیار نازک که ضخامت آن زیر 0.2 میلی‌متر باشد، فویل یا زر ورق گفته می‌شود، مانند فویل آلومینیوم.

3- تفاوت تسمه و نوار فولادی چیست؟

تسمه و نوار فولادی هر دو زیر 6 میلی‌متر ضخامت دارند اما عرض تسمه بین 20 تا 60 میلی‌متر است و عرض نوار زیر 20 میلی‌متر است.

تفاوت ‌های صفحه و ورق فولادی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button