تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

  • خانه / تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

فولاد آلیاژی از آهن که خواص شیمیایی و فیزیکی بالایی دارد. رایج ترین فولادهای موجود، با استفاده از 0.2 تا 2.15 درصد کربن، آلیاژ می شوند. اما برخی از فولادها در دسترس می باشند که با مواد دیگری مانند تنگستن، کروم، وانادیم و منگنز آلیاژ آنها تولید شده اند. فولاد از زمان های قدیم مورد استفاده بوده است. اما تا اواسط قرن نوزدهم، زمانی که فرآیند بسمر اختراع شد، با قیمتی گزاف تولید می شد. از آن زمان، فولاد به اشکال مختلف تولید انبوه می گردید. آلیاژهای متنوعی جهت تولید ورق های استیل مورد مصرف واقع می شوند. که این عناصر آن ها را به دو دسته بندی عمده تقسیم می کنند. در این جا به بررسی تفاوت های ورق استیل بگیر و نگیر، خواهیم پرداخت.

دسته بندی های مختلف در بازار

لازم به ذکر است که در بازار، دسته بندی های مختلفی در خصوص انواع ورق های استیل وجود دارد. اما کاربردی ترین نوع این ورق ها در صنایع، ورق های استیل بگیر و نگیر است که هر یک، کاربردهای متفاوتی را شامل می شود. در حقیقت تفاوت این ورق ها در میزان درصد متریال و عناصری که در آن ها فرموله گردیده است. به عنوان مثال ورق استیل نگیر، کروم بالایی را در مقایسه با ورق بگیر استیل در خود دارد.

اما نکته مهمی که در این ساختار مورد توجه می باشد ، خاصیت بگیر یا نگیر بودن ورق استیل، به خاصیت مغناطیسی است که در آن ها وجود دارد. هنگامی که ورق استیل، با آهن ربا، قابلیت جذب داشته باشد، ورق بگیر و در غیر این صورت، نوع ورق استیل نگیر، محسوب می شود.

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

ورق استیل بگیر

لازم به ذکر است که عناصر مهمی که در تولید ورق های استیل به کار می رود. عمدتا شامل آهن، کربن، نیکل و کروم می باشد. بنابراین هنگامی که ورق استیل با استفاده از آهن ربا جذب می شود، نشان دهنده آن است که میزان آهن موجود در آن بالا بوده و بیش از هشتاد درصد را شامل می شود. در این حالت به آن ورق استیل بگیر خواهیم گفت.
این نوع از ورق های استیل به دلیل داشتن میزان کروم مناسب و کمترین میزان نیکل، مقاومت مناسبی را در برابر زنگ زدگی و خوردگی داشته و یکی از مطلوب ترین نوع ورق استیل برای استفاده در محیط هایی با درصد خوردگی بالا خواهد بود. در میان ورق های استیل بگیر، پرکاربردترین نوع آن ورق استیل بگیر 430 است که بهترین کارآیی را از خود نشان داده است.
این را نیز باید اشاره کنیم که در ظاهر نمی توان تفاوت میان انواع ورق استیل بگیر و نگیر را تشخیص داد. به کارگیری میزان بالایی از کروم در نوع ورق استیل بگیر، باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی بالایی در آن می شود که به راحتی با استفاده از آهن ربا قابل جذب است. به طور معمول در مصارف صنعتی، عمدتا از ورق استنلس استیل بگیر استفاده می شود که در آن میزان قابل توجهی از فریت وجود داشته و ترکیبی از آهن و دیگر عناصر یاد شده، ورق استیل را دارای خاصیت مغناطیسی می کند. همچنین باعث می شود تا این نوع از ورق، در مقابل حرارت مقاومت بالایی داشته و دچار آسیب نشود.

تفاوت استیل بگیر و نگیر

همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد، برای دسته بندی انواع ورق استیل، استانداردهای متنوعی وجود دارد. اما بزرگ ترین دسته بندی آن ها نوع بگیر و نگیر بودن ورق استیل است که به طور آشکار، تفاوت استیل بگیر و نگیر در خاصیت مغناطیسی آن هاست.
یکی از عواملی که باعث می شود که ورق استیل بگیر جذب آهن ربا شود، ساختار بلوری ورق استیل است. همچنین این نوع از ورق های استیل، مقاومت متفاوتی را در مقابل حرارت از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، هنگامی که ورق استیل بگیر، در مقابل حرارت مستقیم قرار می گیرد، به سادگی میزان قابل توجهی از کربن و کروم خود را از دست داده و دچار پوسیدگی و تغییر رنگ می شود.
در این حالت حرارت باعث می شود که ورق استیل، دچار تغییر ساختار بلوری شده و زنگ زدگی در آن صورت گیرد که این فرآیند، عمدتا در ورق استیل بگیر سری 400 روی می دهد که به طور معمول، در مصارف صنعتی با حساسیت بالا، به کار گرفته نمی شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button