تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

  • خانه / تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی ، همه ما در زندگی روزمره با انواع ورق های فولادی مواجه می شویم. از سقف خانه های ویلایی تا خودروها همگی از ورق ها تولید می شوند. ورق انواع گوناگونی دارند که  طی فرآیندها و عملیات متفاوتی تولید می گردند. یکی از ورق هایی که از مقاومت بالایی برخوردارند، ورق اسیدشویی می باشد. این نوع ورق، همان ورق سیاه است که برای افزایش استحکام آن را اسیدشویی می کنند. نوع دیگر ورق، ورق عرشه فولادی است که برای ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد.

تفاوت پروفیل زد ، گالوانیزه و درب و پنجره ، اشکال مختلفی از مقاطع فولادی در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارند. یکی از انواع قطعات پرمصرف، قوطی و پروفیل ها می باشند. پروفیل های باز و بسته در انواع شکل های متنوع، به روش های نورد گرم و سرد تولید می شوند. انواع پروفیل ها شامل: پروفیل زد، UPVC، سبک، سنگین، گالوانیزه و غیره می باشند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و کاربردهای خاصی هستند. در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی پروفیل های زد، درب و پنجره و گالوانیزه شرح دهیم.

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی ؛ ورق عرشه فولادی

عرشه فلزی، ورق یا صفحه فلزی موجداری است که به عنوان عرشه سقف سازه یا عرشه کف مرکب مورد استفاده قرار می گیرد. این عرشه با کمک تیرهای فولادی یا اتصالات، مقاوم می شود. هدف از بکارگیری عرشه فلزی، حفظ عایق بندی پوشش بام یا ایجاد استحکام در بتن است. ورق فولادی با هدف برپایی سازه ای کارآمد و مقرون به صرفه برای استفاده در بام یا سیستم کف، بسط و توسعه یافت. عرشه فلزی از نسبت مقاومت به وزن (قدرت نسبی) بالایی برخوردار است که این ویژگی، باعث کاهش هزینه در برپایی سازه می شود. عرشه فلزی پلتفرم مناسبی برای سقف یا کف بتنی است.

انواع مقاطع عرشه فلزی سقف

عرشه های B و N ، دو مورد از رایج ترین مقاطع عرشه فلزی سقف هستند؛ عرشه های A و F ، از دیگر انواع عرشه های فلزی سقف هستند که کاربرد آن ها در پروژه های ساختمانی خیلی رایج نیست.

عرشه  A

محصول عرشه با تیغه باریک (نوع A) ورژن قدیمی تر عرشه فلزی سقف است. عمق این عرشه “(۱ – ۰.۵) و پهنای آن “۳۶ است. همچنین فاصله بین تیغه ها تنها “۱ است؛ به همین دلیل تحت عنوان عرشه با تیغه باریک شناخته می شود. این فاصله باریک بین تیغه ها باعث می شود نوع A از صفحه ضعیف تری برخوردار باشد. از این نوع صفحه برای کارهای لکه گیری و تعمیرات استفاده می شود.

عرشه B

این مدل عرشه از رایج ترین انواع عرشه سقف است. کاربری اولیه آن ایجاد یک سیستم عایق یک تکه می باشد. از عرشه B زمانی استفاده می شود که با دهانه سقفی کمتر از ۱۰ فوت مواجه هستیم. این ورقه در دو درجه تولید می شود. سبک ترین درجه ۲۲ و سنگین ترین نیز درجه ۱۶ است. عرشه B در عمق ۱.۵ اینچ و عرض آن ۳۶ اینچ تولید می شود.

عرشه N

این نوع عرشه فلزی سقف زمانی استفاده می شود که با دهانه سقف بیشتر از ۱۰ فوت مواجه هستیم. عرشه نوع N نیز دو درجه ۲۲ و ۱۶ عرضه می شود. عمق این نوع عرشه ۳ و عرض آن نیز ۲۴ اینچ است.

عرشه HSN3

این مدل عرشه از جدیدترین انواع عرشه های فلزی سقف است که در عین شباهت های زیاد با نوع N و دو تفاوت مهم نیز با آن دارد. پهنای HSN3 32 اینچ است؛ برای نصب آن به زمان کمتری نیاز دارد. تیغه ها نیز دارای زوایای بیشتری هستند که این امر باعث می شود بریدن ورق ها از ورق های دسته ای راحت تر انجام می گیرد.HSN3 نیز مانند عرشه N زمانی استفاده می شود که با دهانه ای بالاتر از ۱۰ فوت مواجه هستیم. عرشه سقف HSN3 در دو درجه عرضه می گردد. عرشه سبک تر ۲۲ و عرشه سنگین تر ۱۶ است. این عرشه دارای عمق ۳ و عرض ۳۲ اینچ است.

عرشه F

عرشه F در عمق “(۱ – ۱/۲) و پهنای “۳۶ است. این عرشه در واقع عرشه فلزی سقف با تیغه متوسط می باشد. فاصله بین تیغه ها “۸/۷ – ۱ است که بالطبع باریک تر از عرشه B و پهن تر از عرشه A می باشد. این پانل استحکام بیشتری نسبت به عرشه نوع A دارد و این در حالی است که استحکام آن از عرشه B کمتر است. عرشه نوع F غالبا برای کارهای تعمیری مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای عرشه فلزی کف

کاربردهای عرشه فلزی کف به صورت زیر است:

  • ایجاد یک پلتفرم (سطح) کارآمد در ساختمان های چند طبقه
  • ایجاد دوام و ثبات در چهارچوب ساختمان
  • بهره مند بودن از مدلی ثابت و در جا برای بتن ریزی
  • قابلیت تحمل بارهای وارده بر ساختمان

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی ؛ ورق اسیدشویی

ورقی که طی عملیات پاکسازی و تصفیه ناخالصی ، پوسیدگی و زنگ زدگی آن با استفاده از مایع اسیدی از بین می رود، ورق اسید شویی نامیده می شود. جهت زدودن لایه اکسید شده، فلز را باید درون مخزن مایع اسیدی فرو برد. در فرآیند اسیدشویی از اسیدهای مختلفی استفاده می شود. فولادهایی با کمتر از ۶ درصد کربن در اسیدهای هیدروکلریک یا سولفوریک اسیدشویی می شوند.

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

مزایای اسیدشویی کردن ورق فلزی

وجود ناخالصی مانند پوسته پوسته شدن در سطح  فلزاتی که به تازگی تولید می شوند، یک امر غیر عادی نیست. به عنوان مثال، در ورق نورد گرم در پایان فرایند تولید، یک لایه اکسید ایجاد می شود. وجود این اکسید موجب می گردد. در فرآیند اسید شویی، مایع اسیدی بدون ایجاد هیچ گونه خدشه و آسیبی به فولاد، لایه اکسیدی را از بین می برد.حتی اگر در سطح یک قطعه فلز هیچ اکسیدی نباشد، با این حال احتمال می رود که مقداری ناخالصی در آن وجود داشته باشد. وجود اجزای غیر آلی مانند کروم، کبالت، منگنز، روی و غیره در فلزاتی که به تازگی تولید می شوند، طبیعی است.

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

انواع عملیات اسیدشویی

عملیات اسیدشویی انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

اسید شویی خمره ای یا ساکن

در این روش، ورقه فولادی در یک حوضچه اسید غوطه ور می شود. فرآیند اسیدشویی در حالی انجام می گیرد که محلول اسید، حالت متحرک دارد. در فرآیند آبکاری نیز عملیات به همین شکل است.

اسیدشویی دسته ای

 طی این روش، چندین قطعه فولادی به صورت دسته ای در حوضچه اسید قرار می گیرند. این نوع اسیدشویی غالبا در کارخانه ها و صنایع بسیار بزرگ کاربرد دارد. 

اسیدشویی پیوسته

در اسید شویی پیوسته، ورق به شکل رول نیست. عملیات نیز به شکل عمودی یا افقی انجام می شود. بدین صورت که ورق های فولادی به شکل منظم به وسیله غلتک هایی درون محلول اسید حرکت داده می شوند. و عملیات اسیدشویی صورت می گیرد.

مراحل اصلی و فرآیند اسیدشویی

فرایند اسیدشویی با فروبردن فلز در مایع اسیدی انجام می گیرد. پس از پایان مرحله تولید فلز، ورق فولادی را در محلول اسید غوطه ور می کنند. مایع اسیدی به تدریج هر نوع اکسید یا ناخالصی موجود در سطح فلز را از بین می برد.هنگام طراحی و برنامه ریزی جهت عملیات اسیدشویی، آشنایی با نوع فولاد ضدزنگ و همچنین ویژگی فیزیکی و متالوژیکی آن از ضروریات است.

بعد از اینکه ورق های اسیدشویی شده را از حوضچه آب خارج می کنند، به منظور زدودن پسماند مواد اسیدی، رسوبات و ناخالصی ها، آن ها را با آب خالص شستشو می دهند. برای انجام این کار، ورقه اسید شویی ، پس از خروج از حوضچه اسید، جهت شستشو وارد حوضچه آب خالص می شود. تمامی حوضچه ها به یکدیگر متصل هستند. بنابراین آب مصرفی برای شستشوی ورقه های فولادی از حوضچه اول سرریز می شود و وارد حوضچه بعدی می گردد؛ به همین شکل تا حوضچه پنجم این فرآیند ادامه پیدا می کند. 

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

جهت حرکت ورق اسیدشویی شده، عکس جهت حرکت آب شستشو دهنده می باشد؛ بنابراین ورق ابتدا وارد حوضچه پنجم می شود و تدریجا در معرض شستشو با آب قرار می گیرد، به شکلی که در حوضچه اول تنها با آب خالص شستشو می شود.حوضچه ها به شکل شیبدار ساخته شده اند. طوری که آب خالص نخست وارد اولین حوضچه می شود. به واسطه همین شیب دار بودن آن ها است که جریان آب سرریز شده و در نهایت وارد پنجمین حوضچه می گردد.

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

اسیدهای رایج برای اسیدشویی

رایج ترین اسیدهایی که برای اسیدشویی فولاد ضد زنگ استفاده می شوند، شامل اسید نیتریک (HNO3)، اسید هیدروفلوریک (HF)، اسید سولفوریک (H2SO4) و اسید هیدروکلریک (HCI) می باشند. در بین اسیدهای اشاره شده، دو مورد از پر کاربردترین آن ها اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک هستند که با توجه به مزایا و معایب، آن ها را ارزیابی می کنیم.

اسید هیدروکلریک

مزایا

  • کاهش هزینه گرمایش به دلیل اینکه محلول های اسیدشویی در دمای اتاق استفاده می شوند.
  • ضریب بسیار بالا در زدودن پوسته های موجود
  • نفوذ و انتشار کمتر هیدروژن
  • رسوب و تهنشینی کمتر نمک آهن بر روی سطح اسید شویی

معایب

  • ایجاد دود و بخار هنگامی که بالاتر از دمای محیط پیرامون حرارت داده می شود.
  • پر هزینه بودن سیستم و فرآیند بازیابی اسید
  • احتمال خوردگی بیشتر تجهیزات
  • هزینه بالاتر اسقاط نمودن منیزیم نسبت به اسید سولفوریک

اسید سولفوریک

مزایا

  • اسید را بطور مکرر می توان تجدید نمود.
  • افزایش دما باعث می شود غلظت اسید کمتر شده و اسیدشویی بطور موثر انجام گیرد.
  • راحتی در فرآیند بازیابی سولفات آهن
  • میزان اسیدشویی را می توان با ایجاد تغییرات دما کنترل نمود. 

معایب

  • حمله یا نفوذ بسیار بالاتر اسید به فلز پایه
  • نشتی یا نفوذ بسیار بالاتر هیدروژن در فولاد
  • پسماندهای اسیدشویی شده قابلیت جذب و چسبیدگی بیشتری دارند.
  • محلول های اسیدی باید حرارت داده شوند.

پس از پایان فرآیند اسیدشویی، ورقه فولادی عموما بعد از قرار گرفتن در معرض شرایط جوی مختلف مثل رطوبت بالا، اکسید می شود. برای مقابله با این مشکل، استفاده از یک لایه روغن یا هر پوشش ضد آب جهت ایجاد یک سپر دفاعی در مقابل رطوبت موجود در هوا ضروری است.

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی ؛ سخن آخر

عرشه فولادی، ورق موجداری که به منظور حفظ عایق بندی پوشش بام یا ایجاد استحکام در بتن استفاده می شود. ورق اسیدشویی طی عملیاتی که بر روی ورق ها صورت می گیرد، به وجود می آید. اسیدشویی کردن ورق ها جهت عملیات پاکسازی و تصفیه انجام می گیرد که طی آن ناخالصی، زنگ زدگی و پوسیدگی از سطح فلز زدوده می شود. عملیات اسیدشویی در انواع مختلفی مانند اسیدشویی خمره ای، اسیدشویی دسته ای و اسیدشویی پیوسته انجام می شوند.

تفاوت ورق عرشه فولادی با ورق اسیدشویی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button