تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

  • خانه / تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد ؛ همان طور که می دانید، عموماً ورق به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌ شود. به شکل دهی فولاد، نورد می گویند. نورد با عبور فولاد در دمای مشخص از میان تعدادی غلتک انجام می‌ گیرد. اکثر مقاطع فولادی مختلف، مانند تیرآهن، نبشی، سپری و ورق با نورد سرد و گرم تولید می‌ شوند. معمولا تشخیص و شناسایی ورق گرم و سرد، برای مصرف کنندگان دغدغه ساز است. در این مقاله قصد داریم شما را با مشخصات و تفاوت‌ ورق گرم و سرد آشنا کنیم.

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

ورق گرم

به ورق هایی که با روش نورد گرم تولید می شوند، ورق گرم می گویند. این فرآیند در دما و حرارت بالا انجام می گیرد زیرا در دمای بالا شکل پذیری و فرم دهی فولاد به آسانی امکان پذیر است، تا حدی که ابعاد و طول آن تغییر می‌ دهد. معمولا دمای تولید فولاد در این روش ۱۲۰۰ در جه سانتی گراد یا ۹۲۶ درجه سیلسیوس می باشد. این دما بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است. بعد از حرارت دیدن فولاد، آن را بین دو غلتک که خلاف جهت از هم حرکت می‌ کنند، عبور می‌ دهند. باید توجه داشته باشیم حرارت دهی به ورق ها به همه‌ قسمت‌ های آن داده شود. بعد از سرد شدن ورق ها لازم است فرآیندهای دیگری مانند سمباده‌ زنی یا اسیدشویی انجام شود.

مزایای ورق گرم

 از مزیت هایی که ورق های گرم دارند می توان به انعطاف پذیری و جوش پذیری بالا، فرآیند تولید آسان، تولید قطعات با ابعاد بزرگ تر مانند مقاطع فولادی ساختمان سازی، ساخت ریل قطار، ساخت تیرآهن و قیمت کمتر محصولات و غیره اشاره کرد.

معایب نورد گرم

 ورق های گرم دارای سطح بی کیفیت و ناصافی هستند که با عملیاتی مانند اسیدشویی تا حدودی سختی و ناصافی از بین می رود، اما کیفیت ورق های گرم نسبت به ورق های سرد پایین تر است.

کاربردهای ورق گرم

 ورق های گرم در ساختمان و سوله سازی، صنعت خودروسازی و حمل نقل، صنعت کشاورزی، مخزن سازی و غیره کاربرد دارد.

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

ورق سرد

نوع ورق های سرد با ابعاد دقیق‌ تر و با کیفیت بهتری تولید می‌ شود. ورق‌ هایی که ضخامت آن ها با نورد سرد کاهش پیدا می‌ کند، کیفیت مناسب‌ تری داشته و از لحاظ ظاهری نیز با کیفیت هستند. ورق‌ های سرد درصد کربن کمتری دارند، به همین علت انعطاف پذیری آن ها بیشتر است. این نوع ورق در سه شکل معمولی، نیمه‌ کشش و فوق‌ کشش تولید می شود و از تفاوت های ورق گرم و سرد می باشد.

مزایای ورق سرد

 ورق های سرد معمولا در عرض ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی‌ متر و با ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی‌ متر در بازار موجود هستند. از ویژگی های ورق های سرد می توان مقاومت فوق العاده در برابر فشارهای زیاد، تنوع بالا در رنگ، تنوع بالا در اندازه و مقاومت و استحکام مناسب می باشد و ساخت قطعات با این نوع از ورق ها باعث کیفیت قطعات تولیدی می گردد.

معایب ورق سرد

 ورق های سرد معایبی نیز دارند قیمت بالا، فرآیند ساخت دشوار و پیچیده و برش کاری سخت از عیوب این نوع ورق ها می باشد.

کاربردهای ورق نورد سرد

ورق های سرد در صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، مبلمان اداری، ساخت انواع قفسه، ساخت پانل‌ های غیرقابل انعطاف، مصالح ساختمانی، پوشش سقف شیروانی و غیره موردر استفاده قرار می گیرد.

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

تفاوت در تولید

 همانطور که پیش تر گفته شد ورق های گرم و سرد در نحوه تولید متفاوت هستند. فرایند نورد گرم در دمای بالا انجام می شود، اما در فرآیند نورد سرد دمای نیاز به حرارت و دمای بالا نیست  و رورق ها در دمای اتاق تولید می شوند.

تفاوت در کاربردها

 از دیگر تفاوت های این دو ورق کاربردهای آن ها در صنایع مختلف می باشد. ور ق های سرد به علت تولید شدن در ضخامت کم، بیشتر در ساخت محصولاتی نظیر میله، مفتول، تسمه و به طور کلی در محصولاتی که ظریف هستند، کاربرد دارد. ورق های گرم در محصولات غول پیکری مانند واگن های قطارها، ریل ها استفاده می شود.

تفاوت در ویژگی و ابعاد

نوع ورق های سرد نسبت ورق های گرم سطح صاف و براق تری دارد به همین دلیل از آن ها در مصارفی که ظاهر مناسب نیاز است، به کار می رود. ورق نورد سرد دارای ابعاد و سایز دقیق تر و مرغوب تری هستند. ورق های نورد گرم دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند و فرم دهی آن ها آسان تر است. همچنین ورق سرد در عرض کمی حدود ۱۲۵ سانتی‌ متر و به شکل مربع تولید می شوند در حالی که ورق نورد گرم در عرض های بیشتری موجود هستند. ورق‌ های گرم، معمولا به شکل رول و در ابعاد فابریک تولید و روانه‌ بازار می ‌شوند.

معمولا ابعاد ورق سیاه موجود در بازار به صورت زیر است:

  • ۲۰۰۰ × ۶۰۰۰
  • ۱۵۰۰ × ۶۰۰۰
  • ۱۰۰۰ × ۶۰۰۰
  • ۱۲۵۰ × ۲۵۰۰
  • ۱۰۰۰ × ۲۰۰۰
نتیجه گیری

ورق های گرم در دمای بالا تولید می شوند و تغییر شکل آن ها به راحتی امکان پذیرند. ورق های گرم در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید شده و در تولید قطعات سنگین و بزرگ کاربرد دارند. در مقابل ورق های سرد در دمای معمولی تولید شده و ضخامت کمی دارند به همین علت در ساخت قطعات ضریفی مثل مفتول، میله و غیره مصرف می شود. از دیگر تفاوت های این دو ورق ها شکل ظاهری آن هاست. ورق نورد گرم مثل ورق سیاه دارای سطح خشن و سخت است در حالی که سطح ورق های نورد سرد مانند ورق های روغنی ظاهر زیباتر و صیقلی تر می باشند.

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button