تفاوت ویژگی میلگردها

  • خانه / تفاوت ویژگی میلگردها

تفاوت ویژگی میلگردها

تفاوت ویژگی میلگردها A1 A2 A3 A4 و مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ‌ها ، میلگردهای موجود در بازار در دو نوع میلگرد ساده و آجدار می باشند. که بیشتر با استاندارد روسی (A1، A2، A3، A4) شناخته شده است. تفاوت میلگرد a1 a2 a3 a4 درشکل ظاهری، مشخصات مکانیکی و کاربرد آن‌ها است.

تفاوت ویژگی میلگردها
انواع میلگرد آجدار

امروزه میلگردها مصرف زیادی در صنعت ساختمان سازی دارند.  برای ساخت سازه های بتنی از میلگرد استفاده می شود. بتن بدون میلگرد کاربردی در بناهای بتنی ندارد. استفامت بنا بیشتر به وجود بتن و میلگرد است. در واقع بتن در برابر استحکام کششی ضعیف است. و تنهایی در مقابل فشار ناشی از باد، زمین لرزه، ارتعاشات و نیروهای دیگر آسیب پذیر است.  احتمال شکستن آن زیاد است. به همین دلیل برای تقویت سازه از میلگردهایی درون بتن استفاده می شود . تا استقامت سازه را در مقابل نیروهای کششی بالاتر ببرند.

میلگردها در آرماتوربندی ساختمان های بتنی، تیر و دکل های برق، سدسازی و بسیاری از موارد مشابه کاربرد دارد. در واقع نقش مهم میلگرد در سازه های بتنی و کاربرد بالای آن باعث ایجاد اشکال و استانداردهای متفاوتی از آن در بازار گردیده است. هر کدام از این محصولات مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارند. با این که استانداردهای مختلفی برای تولید میلگرد در دنیا وجود دارد اما در ایران میلگردها طبق استاندارد روسی تولید می شوند.

تفاوت ویژگی میلگردها ؛ انواع میلگرد

در یک گروه بندی کلی میلگردهای موجود در بازار به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می شوند. همه میلگردهای تولید شده توسط کارخانه های ایرانی باید از استاندارد ملی ایران ۳۱۳۲ پیروی کنند. بر اساس این استاندارد طبقه بندی میلگردها بر اساس شکل ظاهری و مشخصات مکانیکی آن ها است. معمولا روی میلگردها (به جز میلگرد ساده) برجستگی هایی به شکل طولی یا عرضی به هنگام تولید ایجاد می شود. تا فولاد به شکل موثرتری با بتن درگیر شود. میلگردهای ساده هیچ آجی ندارند. اما میلگردهای آجدار همان طور که از اسمش مشخص است، دارای آج می باشند.

میلگرد ساده

محصول میلگرد ساده به میلگردی که هیچ آج یا برجستگی روی خود ندارد. و دارای سطح صاف و بدون شیار است. میلگرد ساده در بازار داخلی با نام استاندارد روسی خود یعنی میلگرد A1 شناخته می شود.

میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار بر روی سطح خود دارای برجستگی یا شیار هستند. که جهت پیوند بهتر میلگرد در بتن ایجاد می شوند. طبق استاندارد ملی ایران ۳۱۳۲، میلگردهای آجدار باید حداقل دو ردیف آج عرضی با توزیع یکنواخت در دو طرف آج های طولی داشته باشند. و آج های عرضی هر ردیف باید به صورت یک شکل در تمام طول میلگرد توزیع شده باشند. میلگرد آجدار در سه نوع میلگرد آجدار جناغی، میلگرد آجدار مارپیچی و میلگرد آجدار مرکب تولید می شود. به میلگرد آجدار مارپیچی میلگرد A2، به میلگرد آجدار جناغی میلگرد A3 و به میلگرد آجدار مرکب میلگرد A4 گفته می شود. که این نامگذاری ها بر اساس نامگذاری استاندارد روسی آن ها می باشد.

تفاوت ویژگی میلگردها

تفاوت ویژگی میلگردهای A1 , A2 , A3 , A4

استانداردهای میلگرد در برخی از ویژگی ها با یکدیگر متفاوتند. تفاوت ظاهری میلگردهای a1 ،a2 ،a3 و a4 به سطح رویی آن ها برمی گردد. میلگرد a1 هیچ آج (برجستگی) در سطح رویی خود ندارد و شما به راحتی می توانید آن را از دیگر میلگردهای موجود در بازار داخلی تشخیص دهید.تفاوت میلگرد a2 با a3 و a4 نیز به نوع آج آن ها برمی گردد. میلگردهای آجدار دارای یک محور طولی (آج طولی) هستند . که آج های عرضی در دو طرف این محور طولی قرار گرفته می شود. آج های عرضی در میلگرد a2 به صورت دورپیچ حول محور طولی روی سطح میلگرد قرار می گیرند.در مورد میلگرد a3 آج های عرضی به هشتی شکل و در مورد میلگرد a4 به صورت چهار نیم مارپیچ به شکل هفت و هشت در دو طرف آج طولی ایجاد می گردد.

تفاوت ویژگی میلگردها

تفاوت ویژگی میلگردها ؛ خواص مکانیکی متفاوت

تفاوت ویژگی میلگردها ؛ میلگردهایa3 ، a2، a1 و a4دارای مشخصات مکانیکی مختلفی هستند. که همین ویژگی های خواص منحصربفردی را برای آن ها رقم زده است. از مشخصات فنی میلگردها به استحکام کششی و تسلیم، ویژگی خمش، خستگی و جوش پذیری آن ها اشاره کرد.

استحکام کششی

همانطور که در بالا خواندیم میلگردها برای جبران ضعف کششی بتن به کار برده می شوند . در نتیجه میزان استحکام کششی میلگرد مهم است. میلگرد a4 بیشترین مقدار استحکام کششی و میلگرد a1 کمترین مقدار استحکام کششی را دارد.

استحکام تسلیم

در کنار مقاومت کششی، استحکام تسلیم را داریم. میلگرد در آن نقطه به طور دائمی شروع به تغییر شکل می دهد. معمولا میلگردها بر حسب حداقل استحکام تسلیم نیز در بازار شناخته می شوند. میلگرد a1 با نام  ۲۴۰، میلگرد a2 با نام آج ۳۴۰، میلگرد a3 با نام آج ۴۰۰ و میلگرد a4 نیز با نام آج ۵۰۰ شناخته می شود. که هر عدد به حداقل استحکام تسلیم آن ها اشاره دارد. کم ترین مقدار استحکام تسلیم به میلگرد a1 و بیشترین مقدار آن به a4 اختصاص دارد.

ازدیادنسبی طول

یکی از معیارهای مهم دیگر که می تواند روی انتخاب نوع میلگرد تاثیرگذار باشد، تغییر طول نسبی میلگرد بعد از تنش تسلیم آن است که بر روی کاربرد میلگردها تاثیرگذار است. ازدیاد طول نسبی و ویژگی خمش به میزان انعطاف پذیری میلگرد بستگی دارد. میلگرد a1 جزو میلگردهای نرم به حساب می آید. که استحکام کم ولی انعطاف پذیری زیادی دارد. در واقع مهم ترین ویژگی میلگرد A1 نرمی و انعطاف پذیری بالای آن است . که کاربرد منحصربفردی را برای آن رقم زده است. به سبب انعطاف پذیری زیاد میلگرد a1 افزایش طول میلگرد در آن بیشتر از میلگردهای a2 a3 a4 است. میلگرد a2 در دسته مقاطع نیمه سخت و میلگردهای a3 a4 در دسته میلگردهای سخت قرار دارند.

ویژگی خمشی

ویژگی خمش، استقامت میلگرد را در مقابل خم شدگی، ترک، شکستگی و پارگی نشان می دهد. مسلما در مواردی که نیاز به خم کردن میلگرد وجود دارد، این ویژگی میلگرد اهمیت زیادی خواهد داشت. پس می توان نتیجه گرفت که میزان خمیدگی میلگرد a1 بیشتر از میلگرد a2 و آن نیز بیشتر از میلگردهای a3، a4 است. البته ویژگی خمش هر یک از میلگردهای a1 a2 a3 a4 به سایز میلگرد نیز وابسته است.

ویژگی خستگی

فولاد ممکن است در برابر تنش های متناوبی قرار داشته باشد که این تنش ها در طولانی مدت می توانند باعث شکست میلگرد در پایین تر از نقطه استحکام شود. هر تنش ممکن است باعث ترک و آسیب به میلگرد شده و به این ترتیب سازه قبل از رسیدن به مقاومت تسلیم و کششی خود دچار شکستگی یا فروریختگی شود. ویژگی خستگی تا حد زیادی به شکل پذیری فولاد بستگی دارد ، میلگرد های A1 نسبت به میلگردهای a2 ،  a3 ، a4 انعطاف پذیری بیشتری داشته و در برابر خستگی و بارهای سیکلی و ضربه ای از مقاومت خوبی برخوردار است. مقاومت میلگرد a2 در برابر تنش های سیکلی بهتر از میلگرد a3 و میلگرد a3 بهتر از میلگرد a4 است.

ویژگی جوش پذیری

عموما میلگرد a1 به خاطر خاصیت انعطاف پذیری خود قابلیت جوش پذیری بالاتری دارد. میلگرد a2 در دسته  میلگردهای نیمه خشک قرار دارد و جوشکاری روی آن توصیه نمی شود اما وقتی مجبور باشید، امکان جوشکاری روی آن وجود دارد. میلگردهای a3 نیز بدلیل ترد و شکننده بودن نباید جوشکاری شوند. میلگرد a4 قبلا بدلیل شکننده بودن خود برای جوشکاری مناسب نبود اما الان میلگردهای a4 ای که در بازار قرار دارد، از تولیدات مجتمع فولاد کویر هستند و شکل پذیری در حد میلگرد a2 دارند و این به معنی است که در صورت اجبار امکان جوشکاری برای آن  وجود دارد.

تفاوت ویژگی میلگردها

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button