تنش تسلیم میلگرد چیست؟

  • خانه / تنش تسلیم میلگرد چیست؟

تنش تسلیم میلگرد چیست؟

تنش تسلیم میلگرد ؛ امروزه از میلگرد در ساخت و ساز استفاده بسیار زیادی می‌شود. به همین دلیل نیز تنش تسلیم یا Fy میلگرد که معرف میزان مقاومت میلگرد در برابر تنش‌های اعمالی است اهمیت زیادی دارد. اما تنش تسلیم چیست؟ در یک تعریف ساده و عام، تنش تسلیم به حداکثر تنشی گفته می‌شود که ماده در آن شروع به تغییر شکل پلاستیک می‌کند. در تمام سازه‌های مهندسی تلاش بر این است که اجزا سازه به مقاومت تسلیم نرسند و میزان تنش‌های مجاز را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که مواد شروع به تغییر شکل پلاستیک نکنند.

اهمیت و علت توجه به تنش تسلیم یا Fy میلگرد در صنعت ساختمان سازی از این جهت است که میلگرد تاثیر مهمی در تحمل بار کششی و برشی بتن دارد و برای مقاومت بیشتر بتن‌ را با میلگرد مسلح می‌کنند. به همین دلیل نیاز است تا تنش تسلیم میلگرد را بدانیم تا بیشتر از استحکام تسلیم میلگرد به آن بار اعمال نکنیم.

تنش تسلیم چیست؟

تنش تسلیم فولاد چیست؟ تنش تسلیم فولاد به تنشی گفته می‌شود که پس از آن با اعمال نیروی بیشتر شاهد تغییر شکل پلاستیک یا دائمی در قطعه بشویم. تنش تسلیم یا Fy میلگرد از این جهت بسیار اهمیت دارد که لازم است از آن برای طراحی سازه ها استفاده کنیم. به گونه‌ای که این عدد می‌تواند بیانگر محدودیت ما برای طراحی باشد. سازه باید طوری طراحی شود که تنش اعمالی بر روی اجزای آن بیشتر از تنش تسلیم نشود. برای این منظور باید اطلاعات دقیقی درباره رفتار فلزات در شرایط تحت تنش داشته باشیم که می‌توانیم به کمک نتایج به دست آمده از تست کشش به این اطلاعات دست پیدا کنیم.

میلگرد

میلگرد یکی از محصولات فولادی است که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. پرمصرف‌ترین کاربرد میلگرد در صنایع ساختمان سازی است و از آن برای افزایش استحکام بتن یا به اصطلاح مسلح کردن بتن استفاده می‌شود. میلگردها را هم بر اساس قطر و هم بر اساس استحکام تسلیم آن طبقه بندی می‌کنند. همچنین میلگردها با توجه به نوع کاربردشان در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

fy میلگرد

تنش تسلیم یا Fy میلگرد به حداکثر تنشی گفته می‌شود که میلگرد می‌تواند تحمل کند بدون آنکه بشکند و یا دچار گلویی شدن یا تغییر قطر موضعی شود. سوال اینجاست که چگونه استحکام تسلیم میلگرد را بدست آوریم؟ برای بدست آوردن و بررسی تنش تسلیم یا Fy میلگرد نیاز است تا یک مقطع از میلگرد را تحت تست کشش قرار داده و اطلاعات بدست آمده را بررسی کنیم. از اطلاعات بدست آمده یک نمودار تنش کرنش رسم می‌شود. انتهای بخش خطی نمودار تنش-کرنش رسم شده را می‌توان به عنوان تنش تسلیم یا Fy میلگرد معرفی نمود. تنش تسلیم میلگرد را با اعدادی با واحد‌های پوند بر اینچ مربع (psi) یا مگا پاسکال (MPa) گزارش می‌کنند.

تنش تسلیم میلگرد

معرفی میلگردهای A1, A2, A3, A4

میلگردها را بر اساس شکل ظاهری به این چهار دسته طبقه بندی می‌کنند. هرچند که تفاوت این چهار دسته علاوه بر شکل ظاهری در متریال مورد استفاده نیز مشهود است. میلگردهای A1 برو روی خود هیچ آجی ندارند. عموما این میلگردها را از فولادهایی با استحکام پایین می‌سازند. این میلگردها در ساختار خود مقادیری کمی از کربن دارند به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای جوشکاری و خمکاری استفاده کرد. تنش تسلیم میلگرد A1 240 مگاپاسکال است

میلگرد A2 میلگردی با آج ساده و متریالی مستحکم‌تر از دسته بالایی است. تنش تسلیم یا Fy میلگرد A2 عددی در حدود 340 مگاپاسکال می‌باشد و به دلیل مقادیر بالاتری از کربن بهتر است بر روی این میلگرد جوشکاری انجام نشود چرا که ممکن است در ناحیه جوش وجود ترک‌هایی باعث شکست این میلگردها شوند.

میلگردها با تنش تسلیم متفاوت

میلگر‌های A3 میلگردهایی با آج جناقی هستند. استحکام تسلیم این میلگردها در حدود 400 مگاپاسکال است. این میلگردها نیز قابلیت جوشکاری ندارند و در ستون‌ها و تیر‌ها جهت افزایش استحکام استفاده می‌شوند. دسته آخر میگلردهای A4 هستند. این میلگردها را جزو میلگردهای سخت طبقه بندی می‌کنند. تنش تسلیم یا Fy میلگرد A4 حدود 600 مگاپاسکال است. آج این میلگردها به صورت مرکب است و به تازگی در ساخت سازه‌ها کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند.

سخن آخر

همانطور که در مطالب فوق خواندید تنش تسلیم یا Fy میلگرد یک معیار برای بررسی استحکام میلگردهاست. استحکام تسلیم میلگرد از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند یک عامل موثر در طراحی‌ سازه‌ها و میزان بار قابل تحمل آن‌ها باشد. برای بررسی میزان مقاومت تسلیم از تست کشش استفاده می‌شود و می‌توان با بررسی نمودار تنش کرنش حاصل از این تست میزان تنش تسلیم یا Fy میلگرد را اندازه گیری و اعلام کرد.

تنش تسلیم میلگرد

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضدزنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضدزنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button