خواص ورق استیل 310

خواص ورق استیل 310

خواص ورق استیل 310 ؛ فولاد زنگ نزن (استیل) ۳۱۰ تحت استاندارد DIN آلمان است که استیل ۱.۴۸۴۱ نامیده می‌شود. به همین دلیل، ممکن است گاهی اوقات نام ورق استیل ۱.۴۸۴۱ را هم در بازار بشنوید که به ورق استنلس استیل ۳۱۰ اشاره دارد. ورق‌های استیل در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. یکی از رایج‌ترین انواع ورق استیل که معمولاً در دماهای بالا و در انواع کوره‌ها و مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق استیل استنلس نسوز 310 است. در ادامه با ویژگی‌ها، مشخصات و کاربردهای استیل نسوز 310 آشنا می‌شویم.

خواص ورق استیل 310 ؛ ابعاد ورق استیل نسوز ۳۱۰

ورق استیل نسوز ۳۱۰ نیز مانند سایر انواع ورق فولادی، به صورت رول و شیت، در کارخانه تولید می شود. همچنین واردات آن نیز، به همین دو شکل انجام می‌شود. ابعاد شیت فابریک این ورق معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • 2*1
  • 2.44 * 1.22
  • 2.5* 1.25
  • 3 *1.5
  • 6 * 1.5

ورق نسوز ۳۱۰ در ضخامت‌های 0.3 تا 50 میلی‌متر در بازار موجود است. علاوه بر این ابعاد، می‌توان برش خورده این ورق را نیز در ابعاد سفارشی تهیه نمود، قیمت ورق استیل ۳۱۰ در دو نوع رول، شیت و برش‌خورده، متفاوت است.

خواص ورق استیل 310

خواص ورق استیل 310 ؛ ترکیب شیمیایی

این محصول مقدار کربن موجود در ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۱۰، حداکثر ۰.۲۵ درصد، مقدار کروم آن بین ۲۴ تا ۲۶ درصد و مقدار نیکل ۱۹ تا ۲۲ درصد است. در نوع کم کربن استیل ۳۱۰، حداکثر مقدار کربن ۰.۰۸ درصد و در استیل ۳۱۰ پرکربن، بین ۰.۰۴ تا ۰.۱ درصد است. مقدار کربن استفاده شده در ترکیب شیمیایی فولاد، تاثیر مستقیم بر خواص و البته قیمت آن دارد. قیمت ورق نسوز ۳۱۰ نیز تحت تاثیر این عامل، متغیر است.

خواص ورق استیل 310

خواص ورق استیل 310 ؛ مشخصات ورق استیل ۳۱۰

مهم‌ترین خواص ورق استیل ۳۱۰ در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • مقاومت به اکسیداسیون تا دمای حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد، به همین دلیل نسوز نیز نامیده می‌شود
  • استحکام متوسط در دمای بالا
  • مقاومت به خوردگی در دمای بالا
  • حفظ استحکام و چقرمگی در دماهای پایین (حدود ۲۶۸- درجه سانتیگراد)

در ادامه، برخی از مشخصات استیل ۳۱۰ را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مقاومت به خوردگی ورق؛ استیل ۱.۴۸۴۱ مقاوم و کاربردی

درصد کروم بالای موجود در ترکیب این آلیاژ، علاوه بر افزایش مقاومت به حرارت، موجب افزایش مقاومت به خوردگی نیز شده است. با وجود اینکه مقدار کروم و نیکل بالای موجود در استیل ۳۱۰ منجر به افزایش مقاومت به خوردگی این فولاد، حتی بیشتر از استیل ۳۰۴ شده است، اما نمی‌توان از آن در محیط‌های خورنده قوی و مرطوب، استفاده کرد.

ورق استیل ۳۱۰ به دلیل اینکه مانند استیل ۳۱۶ در ترکیب خود مولیبدن ندارد، مقاومت به خوردگی حفره‌ای آن بسیار ضعیف است. هم‌چنین این آلیاژ، زمانی که در معرض دمای بالا و در محدوده دمایی بین ۵۵۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد، در مقابل خوردگی بین دانه‌ای حساس می‌شود. قیمت ورق استنلس استیل 310 در مقایسه با قیمت ورق‌های استیل 304 و 316 کمتر است.

قابلیت جوشکاری ورق استیل ۳۱۰ نسوز

استیل ۳۱۰، از قابلیت جوشکاری قابل قبولی برخوردار است و با تمامی روش‌های متداول می‌توان آن را جوش داد. انواع روش‌‌های جوشکاری مورد استفاده برای ایجاد اتصالات در این ورق، شامل جوشکاری دستی ، تیگ و میگ می‌شود.

در جوشکاری ورق استیل ۳۱۰ به موارد زیر توجه کنید:

  • در شرایط معمول، پیشگرم و عملیات حرارتی پس از جوشکاری، برای این آلیاژ نیاز نیست.
  • برای دستیابی به مقاومت به خوردگی در مایعات، ضروری است که بر روی این استیل عملیات حرارتی آنیل حل‌سازی پس از جوشکاری انجام شود.
  • پس از انجام جوشکاری نیاز است تا اکسیدها و پوسته‌هایی که به دلیل قرارگرفتن در معرض دمای بالا و در اثر جوشکاری بر روی سطح تشکیل می‌شود، حذف شود تا مقاومت به خوردگی آن حفظ گردد.
خواص ورق استیل 310

عملیات حرارتی استیل ۳۱۰

عملیات حرارتی استیل ۳۱۰ از نوع آنیل حل‌سازی است. در طی آن، استیل تا محدوده دمایی ۱۰۴۰ تا ۱۰۶۵ درجه سانتیگراد گرم شده و در مدت زمان مشخصی در این دما نگه‌داری می‌شود و سپس تحت کوئنچ قرار می‌گیرد. مانند سایر انواع استیل آستنیتی، استنلس استیل ۳۱۰ نیز قابلیت سخت شدن با عملیات حرارتی را ندارد. اما می‌توان آن را با روش کارسرد سخت کرد که عملا به ندرت انجام می‌شود.

دمای کاری ورق استیل 310

در صورتی که ورق استیل 310 به طور مداوم در معرض دمای بالا باشد، دمای کاری آن ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد و در شرایطی که به صورت ناپیوسته تحت دمای بالا باشد، دمای کاری آن ۱۰۴۰ درجه سانتیگراد است. استیل ۳۱۰ به دلیل وجود عناصر آلیاژی بیشتر نسبت به استیل ۳۰۹، دمای کاری بالاتری دارد. همین موضوع باعث شده تا قیمت ورق استیل نسوز 310، نسبت به ورق استیل 309 بیشتر باشد.

استیل نسوز ۳۱۰ علاوه بر ارائه خواص مطلوب در دمای بالا، در دماهای فوق سرد نیز خواص خود را حفظ می‌کند. همین ویژگی موجب شده است تا در گستره دمایی وسیعی کاربرد داشته باشد. یکی دیگر از ورق‌هایی که مقاومت بالایی در برابر دما دارد، ورق استیل 321 است.

خواص ورق استیل 310

کاربرد ورق استیل ۳۱۰

از موتور جت تا دیگ‌های بخار ؛ با توجه به خواص خوب استیل ۳۱۰ که در بالا به آن اشاره شد، این نوع فولاد زنگ نزن کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف یافته است. برخی از کاربردهای مهم این استیل شامل موارد زیر است:

  • اجزای کوره
  • ساخت انواع لوله‌های مورد استفاده در تاسیسات
  • مبدل‌های حرارتی
  • دیگ‌های بخار
  • محفظه‌های پخت و بازپخت
  • موتور هواپیما و جت
  • توربین‌های گازی
  • سازه‌های کرایوژنیک
  • تجهیزات ریخته‌گری پیوسته
خواص ورق استیل 310

برندهای ورق استیل ۳۱۰ موجود در بازار

ورق‌ های استیل ۳۱۰ موجود در بازار آهن ایران، اغلب از کشورهای چین، تایوان، هند و اروپا وارد می‌شوند. در این بین، کیفیت و قیمت ورق استنلس استیل ۳۱۰ اروپایی بالاتر بوده و متقاضیان بیشتری را به خود اختصاص داده است. البته باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که ابعاد ورق نیز تا حدی تعیین‌کننده برندی است که می‌خواهید خریداری کنید. چرا که برندهای مختلف، سایزهای متنوعی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین ممکن است ابعادی که مورد نیاز شماست، در برند اروپایی، موجود نباشد.

وزن ورق استیل ۳۱۰

رابطه مستقیمی بین قیمت ورق استیل ۳۱۰ و وزن آن وجود دارد. به همین دلیل محاسبه وزن این نوع ورق، اهمیت دوچندانی می‌یابد. شاید بهترین راه برای وزن کردن ورق استیل 310، باسکول کردن باشد که وزن دقیق را به دست می‎‌دهد. اما گاهی اوقات نیاز است تا پیش از خرید، برای برآورد هزینه‌ها و محاسبات مهندسی، وزن آن را داشته باشید. برای محاسبه وزن ورق استیل 310 می‌توانید از جدول اشتال نیز کمک بگیرید. در این جدول متناسب با ویژگی‌های ابعاد، وزن کالا متناسب با استاندارد اعلام شده است.

ورق استیل ۳۱۰S

گرید 310S نوع کم کربن استيل ۳۱۰ است. در مواردی که به خواص جوشکاری بهتری نیاز باشد، این نوع آلیاژ به جای استيل ۳۱۰ به کار می‌رود. قیمت ورق استیل 310S کمتر از قیمت ورق 310 است. نوع پرکربن استيل ۳۱۰ که با نام 310H شناخته می‌شود، مقاومت به خزش بیشتر و استحکام بالاتری نسبت به استیل ۳۱۰ نشان می‌دهد، اما در مواردی که نیاز به جوشکاری باشد، کاربرد ندارد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button