خواص ورق استیل 321

خواص ورق استیل 321

خواص ورق استیل 321 ، ورق استیل 321 یک فولاد زنگ نزن است. در صنعت فولادسازی به این نوع ورق‌ها، استنلس استیل گفته می‌شود. تمامی ورق‌های استیل سری 300 از جمله 321، خاصیت مغناطیسی ندارند. این نوع ورق به استیل ضدسایش معروف است.

مشخصات ورق استیل 321

ورق استیل ۳۲۱ دارای خواص عالی شکل‌پذیری، مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون در دماهای بالا، قابلیت جوشکاری خوب و مقاومت به خوردگی عالی است. همین خواص خوب، بر نوع کاربرد و قیمت ورق استیل 321 تاثیر دارد.

ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۲۱

ورق استیل ۳۲۱ در ترکیب خود ۱۷ تا ۱۹ درصد کروم و ۹ تا ۱۲ درصد نیکل دارد که مهم‌ترین دلیل مقاومت به خوردگی خوب این نوع استیل است. نوع عناصر آلیاژی موجود در استنلس استیل 321 و مقدار هر عنصر، بر خواص، کاربرد و قیمت ورق استیل 321 بسیار موثر است. بنابرین هنگام خرید این نوع ورق، حتما توجه داشته باشید که سرتیفیکیت معتبر از تمامی مشخصات آن دریافت کنید.

مقاومت به خوردگی ورق استیل ۳۲۱

مقاومت به خوردگی ورق استیل ۳۲۱ در دمای محیط بسیار خوب است. اما این ورق، خواص خوردگی بسیار خوبی را نیز در دماهای بالا از خود نشان می‌دهد. در شرایط عمومی خوردگی، برای خوردگی تنشی و خوردگی حفره‌ای، مقاومت به خوردگی ورق استیل ۳۲۱ مانند فولاد ۳۰۴ است. اما در صورت تشدید هر کدام از این انواع خوردگی، بهتر است که از فولاد ۳۱۶ به جای استیل ۳۲۱ استفاده کنید.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که قیمت ورق استیل 321 درمقایسه با ورق استیل 316، کمتر است. در شرایط خوردگی بین دانه‌ای نیز، ورق استیل ۳۲۱ به دلیل داشتن تیتانیوم در ترکیب آن، عملکرد بهتری نسبت به اکثر فولادهای گرید ۳۰۰ به جز انواع کم کربن آن‌ها مانند 316L و  304L دارد.

عملیات حرارتی استیل ۳۲۱

عملیات حرارتی استیل ۳۲۱ شامل عملیات حرارتی حل سازی (آنیل) است. به این‌صورت که این فولاد تا محدوده دمایی ۹۵۰ تا ۱۱۲۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود و سپس به منظور دستیابی به حداکثر مقاومت در برابر خوردگی، تحت سرمایش سریع قرار می‌گیرد. هدف اصلی آنیل، دست یافتن به نرمی و شکل‌پذیری بالاتر است. فولاد استنلس استیل ۳۲۱ همچنین می‌تواند در محدوده دمایی رسوب کاربید (۴۲۷ تا ۸۱۶ درجه سانتیگراد)، بدون اینکه خوردگی بین دانه‌ای رخ دهد، آنیل و تنش‌گیری شود.

جوشکاری ورق استیل ۳۲۱

ورق استیل ۳۲۱ دارای قابلیت جوشکاری عالی با همه استانداردهای روش‌های ذوبی، با فلز پرکننده یا بدون فلز پرکننده است. ورق استنلس استیل ۳۲۱ می‌تواند بدون این که مقاومت به خوردگی آن از بین رود، جوشکاری شود. این ورق در حالت کلی نیازی به آنیل بعد از جوشکاری ندارد، به جز در مواردی که از حساسیت بالایی برخوردار باشد. اما در حالت کلی، عملیات پایدارسازی بعد از جوشکاری، در مواردی که کاربرد دما بالا نیاز است، توصیه می‌شود. دو فاکتور مهم در جوشکاری فولادهای زنگ نزن آستنیتی عبارتند از:

  • حفظ مقاومت در مقابل خوردگی
  • جلوگیری از ترک‌خوردگی

فولاد با ساختار کاملا آستنیتی در هنگام جوشکاری، بسیار در معرض ترک خوردگی است. به همین دلیل، گرید ۳۲۱ طوری طراحی شده که در انجماد مجدد آن، مقدار کمی فریت وجود دارد تا حساسیت به ترک خوردگی را به حداقل برساند. به طور کلی فولاد استنلس استیل ۳۲۱، قابلیت جوشکاری قابل مقایسه‌ای با فولادهای زنگ نزن ۳۰۴ و 304L دارد. تفاوت اصلی جوشکاری آلیاژهای ۳۰۴ و 304L با آلیاژ ۳۲۱ در این است که افزودن تیتانیوم به این آلیاژ موجب کاهش و یا جلوگیری از رسوب کاربید در حین جوشکاری می‌شود و این امر قطعا بر روی قیمت ورق استیل 321 نیز تاثیرگذار است.

پایدارسازی فولاد ۳۲۱ با تیتانیوم

در هنگام جوشکاری هر مقطع فلزی، یک منطقه متاثر از حرارت در ناحیه جوشکاری ایجاد می‌شود. در جوشکاری فولادهای زنگ نزن در این ناحیه، کروم با کربن ترکیب شده و کاربید کروم را در مرز دانه‌ها تشکیل می‌دهد که به میزان قابل توجهی مقاومت به خوردگی را در منطقه متاثر از حرارت کاهش می‌دهد. یکی از اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از تشکیل کاربید کروم انجام داد، استفاده از آلیاژهای کم کربن مانند آلیاژ 304L است. راه موثرتر برای کمتر کردن میزان کاربید کروم در فولادها، افزودن تیتانیوم به ترکیب آن و به منظور پایدارسازی است.

کربن، تمایل بیشتری به ترکیب با تیتانیوم نشان می‌دهد. بنابراین، کروم وارد واکنش با کربن نمی‌شود، در ساختار باقی می‌ماند و به مقاومت به خوردگی فلز کمک می‌کند. برای پایدار کردن فولاد ۳۲۱ باید مقدار تیتانیوم در آن، حداقل ۵ برابر میزان کربن موجود در فولاد باشد. کاهش احتمال خوردگی در ناحیه متاثر از حرارت (HAZ) ، از مزیت‌های اصلی ورق استیل ۳۲۱ محسوب می‌شود. همین موضوع باعث شده تا قیمت ورق استیل 321 از قیمت ورق استیل 304 بیشتر باشد.

کاربرد ورق استیل ۳۲۱؛ از هوافضا تا ساختمان

ورق استیل ۳۲۱ معمولا در کاربردهای هوافضا، حرارتی، الکتریکی و ساختمانی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای مهم این ورق در صنایعی است که مقاومت به خوردگی بالایی نیاز دارند. به همین خاطر، به طور گسترده‌ در صنایع شیمیایی و پتروشیمی به کار می‌رود.

چه فولادهای جایگزین ورق استیل ۳۲۱ است؟

طبیعتا ورق‌هایی می‌توانند جایگزین ورق استیل 321 شوند که دارای خواص مشابهی با آن باشند. یکی دیگر از عواملی که ممکن است موجب شود شما به دنبال جایگزینی برای این ورق باشید، قیمت روز ورق استنلس استیل 321 در بازار است. در این‌جا به برخی از فولادهایی که می‌توانند به جای ورق استیل ۳۲۱ استفاده شوند، اشاره شده است.

  • فولاد 304L می‌تواند در مواردی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی بین دانه‌ای است و نیازی به استحکام در دمای بالا نیست، استفاده شود.
  • 304H در کاربردهای دما بالا و در محدوده دمایی ۶۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد، می‌توان از استیل ۳۰۴ پرکربن استفاده کرد.
  • ۳۱۰ دمای کاربرد فولاد ۳۱۰، بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد است که بیشتر از دمای کاربردی ۳۲۱ و 321H است.
خواص ورق استیل 321

تفاوت خواص ورق استنلس استیل ۳۲۱ با ۳۰۴ و 304L

می‌توان گفت پایه آلیاژی فولاد ۳۲۱ ، استیل ۳۰۴ است که در راستای بهبود مقاومت به خوردگی بین دانه‌ای ضعیف استیل 304 توسعه یافته است. تغییرات اندک در ترکیب شیمیایی و عناصر آلیاژی موجود در هرکدام از این گریدها، تفاوت بین آن‌ها را رقم می‌زند.

برخی از تفاوت‌های ورق استیل 321، 304 و 304L شامل موارد زیر می‌شود:

  • درصد کروم و نیکل موجود در این آلیاژها بسیار مشابه هم است. تفاوت بین ورق استیل ۳۲۱ و ۳۰۴ مربوط به اختلاف اندک در مقدار تیتانیوم و کربن در ترکیب شیمیایی آن‌هاست.
  • مقدار کربن بالاتر ورق استیل ۳۲۱ موجب شده تا این ورق، استحکام تسلیم و استحکام خستگی بیشتری نسبت به استیل ۳۰۴ داشته باشد.
  • مقاومت خزشی گرید ۳۲۱ از فولاد زنگ نزن، بیشتر از گرید ۳۰۴ است.
  • ماکزیمم دمای کاربری ورق استیل 321، بیشتر از ماکزیمم دمای کاری فولاد ۳۰۴ (۴۲۶ درجه سانتی‌گراد) است.

درنهایت باید گفت که خواصی که برشمردیم، تفاوت کاربرد و قیمت این دو نوع ورق را به همراه داشته، به‌طوری‌که قیمت ورق استنلس استیل 321 بیشتر از ورق استیل 304 است.

خواص ورق استیل 321

ابعاد ورق استیل 321 موجود در بازار

فروش ورق استیل 321 به دو صورت کلی شیت فابریک و رول، در بازار آهن ایران انجام می‌شود. قیمت ورق استیل 321 در دو نوع شیت فابریک و رول برش خورده متفاوت است.
شیت فابریک ورق استیل 321 معمولا در ابعاد زیر عرضه می‌شود:

  • 2*1
  • 2.44 * 1.22
  • 2.5* 1.25
  • 3 *1.5
  • 6 * 1.5

پرتقاضاترین ابعاد از این ورق در بازار، می‌توان به 2.5* 1.25 و 6 * 1.5 اشاره کرد. درباره ضخامت این ورق‌ها هم باید بگوییم که در گستره وسیعی از 0.3 تا 50 میلی‌متر در بازار موجودند.

خواص ورق استیل 321

ورق استیل 321H

نوع پر کربن استیل ۳۲۱ (321H)، به دلیل داشتن مقدار کربن بیشتر در ترکیب شیمیایی خود، استحکام دما بالای بیشتری دارد. درنتیجه برای کاربردهای دما بالا، که دمای کاربری بیشتر از استیل 321 است، توصیه می‌شود که از ورق استیل 321H استفاده کنید.

خواص ورق استیل 321

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button